Wie is er bereid om een Nationalistische Amazigh Front op te richten?

Gestart door ZeroTolerance, 22/04/2008 om 15:34:05

Maghribi hor

Citaat van: ZeroTolerance op 24/04/2008 om 15:54:46
Citaat van: Maghribi hor op 24/04/2008 om 13:15:58
He Zero Mind, weinig animo voor je mooie idee op deze site. Waar blijven je broeders nou? Of word je zoals die jami, een comite met jou alleen.

er hebben heel wat gereageerd a hoer.

Ik zie het, drie om precies te zijn. Ik lach me rot. Hoerenjong.

Maghribi hor

Citaat van: Uchan op 25/04/2008 om 02:05:41
de meeste imazighen hier in nederland, maar ook in andere landen inclusief Marokko dragen nog de gedachte die hun ouders en grootouders opgedrongen hebben gekregen. ze voelen zich meer marokkaan dan Amazigh. ze geloven ook in eenheid en broederschap met anderen, terwijl iedereen weet dat dat slechts een sprookje is.

het probleem is eenheid. als de imazighen in Europa nu eens stoppen met hun eurotjes in Marokko op de bank te zetten, en massaal een  jaar overslaan en niet op vakantie gaan, dan zal Marokko alles doen wat de Imazighen willen.

een ander belangrijk punt is in mijn ogen dat de meeste zowel jongeren als ouderen weinig weten van onze geschiedenis.

maar beetje bij beetje zie ik dat dit steeds meer verandert.

ps: in Marokko spreekt men een taal namelijk de taal van geld.
Money Talks :)


In Marokko hebben mesnen andere dingen aan hun hoofd dan op zoek gaan naar een of ander vage identiteit van 1000 geleden. Dat is meer iets voor verwende westerse jongeren die identiteitloos leven.

Botermes

Citaat van: ZeroTolerance op 22/04/2008 om 16:01:31-onderwijs in Tamazight niet alleen op de basisschool maar ook voortgezet onderwijs en universiteit.

-Het tamazight moet een administratieve taal worden die overal gesproken dient te worden.

-tamazight moet net zoveel, of eigenlijk meer, ruimte krijgen in de media dan het darija

-In het parlement dient Tamazight te worden gesproken.

om maar een paar voorbeeldjes te noemen
Je kunt iemand die aan het revalideren is toch niet vragen een marathon te lopen. Als je iets voor de amazigh-zaak wilt doen dan moet je niet uitgaan van je persoonlijke visie maar eerst kijken naar de huidige staat waarin Tamazight en imazighen in verkeren en dat als oriëntatiepunt nemen. Vanuit dat punt ga je rustig toewerken aan verbeteringen.
Ik ben je mede-amazigh. Ik geef om je. De amazigh-zaak is heel fragiel en voor je het weet doe je meer kwaad dan goed is. Er zijn zat mensen die de amazigh-zaak graag op zijn bek zien gaan.

Azjdhiedh

Citaat van: Inuit op 25/04/2008 om 08:51:21
Hoe kom je erbij dat hun iets is opgedrongen? Je praat over Marokko alsof het een land is dat uiteen aan het vallen, terwijl je dat nergens op basseert. Als de Marokkaanse eenheid niet bestaat, wat garandeert jou en mij dat de Amazigh eenheid wel bestaat? De doelstellingen van veel fanatieke Amazighisten zijn mij wereldvreemd, dus ik zie geen eenheid met hun.
Ik ken het sprookje blijkbaar niet, dus leg het mij uit zou ik zeggen.

Degenen die jouw geld verkwisten zijn je eigen Amazigh broeders, al die burgemeesters en lokale bestuursleden in Arif zijn gewoon Riffijnen net als ik en jij. Door niet op vakantie te gaan tref je de koopman op de markt en de kledingverkoper in Nador het hardst, dus je plan is niet echt doordacht.


van welke geschiedenis weten bovengenoemde mensen wel wat? Dit is een duidelijke drogredenering. Je hebt het hier over de massa en een kenmerk van de massa (spottendf gezegd, SBS volk) is dat ze een simpel leven leiden en geen diepgang kennen. Denk je dat de gemiddelde NLer veel kennis heeft over van zijn/haar geschiedenis?

* Marokko kent ook geen echte eenheid, want het volk staat niet achter haar regering en de bevolkingsgroepen hebben liever niets met elkaar te maken.

En hoe ik erbij kom dat de oudjes iets is opgedrongen??
Als je bij die ouderen bijvoorbeeld over het Tifinagh begint, dan zeggen ze al gauw ach dat is niet belangrijk of wat een rare tekens etc. Ze voelen een soort minderwaardheid tegenover de Arabieren en het arabisch.

Goed lezen, want ik geef ook aan dat er geen eenheid is onder de Imazighen. In mijn ogen is er niet eens echt van eenheid te spreken onder de Irifyen laat staan onder alle Imazighen.
Het sprookje is dat veel mensen denken dat de Arabieren en wij broeders zijn en dat zij ons als gelijken beschouwen en meer van die utopische taferelen. Terwijl iedereen ziet dat het niet zo is.

* Iedereen (bijna) heeft familie in Europa zitten, en wie er geen heeft die wordt altijd geholpen door een ander. Zo zijn wij nu eenmaal. Dus die koopman en kledingverkoper die red het wel. Die geld verkwistende Amazigh, komt daar alleen als de Arabier dat wilt, en de Arabier zet daar alleen een mis n ze7ram op die positie. Ze hebben geen baat bij een serieus en eerlijk iemand.

* Leuke vergelijking! Je had ook de lijn kunnen trekken met Turken of Fransen die weten dus wel veel over hun geschiedenis. De Nederlander heeft de mogelijkheid om zijn geschiedenis te leren, en deze is ook duidelijk, alleen heeft hij/zij geen interesse. Ons wordt de mogelijkheid om onze geschiedenis, de juiste geschiedenis te leren onthouden.

Azjdhiedh

Citaat van: Maghribi hor op 25/04/2008 om 17:24:33
Citaat van: Uchan op 25/04/2008 om 02:05:41
de meeste imazighen hier in nederland, maar ook in andere landen inclusief Marokko dragen nog de gedachte die hun ouders en grootouders opgedrongen hebben gekregen. ze voelen zich meer marokkaan dan Amazigh. ze geloven ook in eenheid en broederschap met anderen, terwijl iedereen weet dat dat slechts een sprookje is.

het probleem is eenheid. als de imazighen in Europa nu eens stoppen met hun eurotjes in Marokko op de bank te zetten, en massaal een  jaar overslaan en niet op vakantie gaan, dan zal Marokko alles doen wat de Imazighen willen.

een ander belangrijk punt is in mijn ogen dat de meeste zowel jongeren als ouderen weinig weten van onze geschiedenis.

maar beetje bij beetje zie ik dat dit steeds meer verandert.

ps: in Marokko spreekt men een taal namelijk de taal van geld.
Money Talks :)


In Marokko hebben mesnen andere dingen aan hun hoofd dan op zoek gaan naar een of ander vage identiteit van 1000 geleden. Dat is meer iets voor verwende westerse jongeren die identiteitloos leven.

Ik snap dat je pijn hebt in je hart, omdat het nog steeds niet gelukt is om de Amazigh identiteit te doen vervagen.
Hasan 2 had gehoopt dit te doen door ons naar Europa te sturen, maar dat heeft dus anders uitgepakt.

Identiteitsloos??? Je durft wel, in de voornamelijk door Arabieren bewoonde gebieden willen de Arabieren maar al te graag op westerlingen lijken voornamelijk de vrouwen. Wie dat niet kan die woont in een Bidonville en hoopt dat hij morgen haalt.

Amsraraf

Azul,

Imazighen moeten eerst bewust zijn van hun identiteit.
Omdat zij weigeren zichzelf te zijn, worden zij vaak door  buitenlanders gedomineerd. Bewustzijn van eigen identiteit betekent dat je geen makkkelijk prooi wordt.

Door de geschiedenis van Imazighen te bestuderen ben ik tot de conclusie gekomen dat zij altijd gebruikt worden door buitenlanders die maar één ding willen bereiken: aan de macht komen in het land van Imazighen!
en als je bewust bent van je eigen identiteit dan biedt je toch niet  jouw eigen  land op een gouden bord aan een vreemdeling.
Wanneer een buitenlander aan de macht komt moet die in veilgheid stellen. Hoe? door de autochtonen tegen elkaar opzetten. En dat is precies wat arabieren in noord-afrika deden en  nog steeds doen.

Dat imazighen niet bewust zijn van eigen identiteit is duidelijk te merken aan hun interpretatie van de godsdienst: in de islamitische wereld  alleen de imazighen hebben moeite om de islam met eigen cultuur te combineren. Zij denken dat de amazigh cultuur onrein is!! en kan dus niet omgaan met de godsdienst die rein is!!

Berber fundamentalisten worden altijd in de loop van de geschiedenis gebruikt om hun eigen volk te vernietigen . De burghwata-staat is een voorbeeld. Tamim Ifrani leider van de berberstam Ait Ifran (arab.:bani Yafran) ging twee keer per jaar heilig oorlog (djihad) voeren tegen het burghwatavolk  (masmouda-imazighen) in Tamsna (van Sale in het noorden tot asafi in het zuiden) de historici beschrijven hem als :zeer gelovig maar buitengewoon onwetend"(1)

Dus onwetendheid zorgt er voor dat imazighen niet bewust worden van eigen identiteit. Onwetendheid betekent dat mensen zichzelf niet kennen. En mensen die zichzelf niet kennen kunnen vervolgens geen verstand hebben van wetenschap(politiek is ook wetenschap). die leven als een kudde schappen en zijn altijd voorbereid om iedere charlatan en machtdorstige vreemdeling blind te volgen. (denk aan de Fatimiden die zijn geholpen door de kutama-berbers (noord-oosten van Algerije) en die later in  de elfde eeuw  wilde arabische bedeoeien op imazighen afstuurden en noord-afrika vernietigden en grootendeels arabiseerden.)

Zijn er op dit moment geen imazighen die ,met name in Europa arabieren blind volgen en gehoorzamen en net als altijd in name van de islam?