Wie is er bereid om een Nationalistische Amazigh Front op te richten?

Gestart door ZeroTolerance, 22/04/2008 om 15:34:05

Maghribi hor

Citaat van: Gordo op 22/04/2008 om 19:20:15
Citaat van: Maghribi hor op 22/04/2008 om 16:51:14
Citaat van: ZeroTolerance op 22/04/2008 om 16:01:31
Citaat van: Maghribi hor op 22/04/2008 om 15:41:01
Maar even voor de goede orde: welke rechten bedoel je precies en door wie worden ze eigelijk geschonden?

-onderwijs in Tamazight niet alleen op de basisschool maar ook voortgezet onderwijs en universiteit.

-Het tamazight moet een administratieve taal worden die overal gesproken dient te worden




Dit is een klassieke voorbeeld van een schofterig Ddarija sprekende racist die denkt een Arabier te zijn en waarvan waarschijnlijk de oma of vader nog steeds Tamazight spreekt. Vaak realiseert deze  bekrompen domme wezen zich niet dat zijn Arabo-Andulische meesters hem  beschouwen als een tweederangs Barbaarse Arabier.  Deze Arabo-Andalusische elite, die Spanje ontvluchtte na de Reqonquista , waren collaborateurs tijdens de bezetting van het land en werden daarvoor beloond door de kolonialisten door ze aan de macht achter te laten toen ze vertrokken. Thuis spreken ze Frans en nuttigen hun diners met wijn. Het Arabisch gekoppeld aan de islam is wel hun instrument om de achterlijken te misleiden.
Volgens wetenschappers en historici en  dat wordt ook bevestigd door DNA onderzoek, kunnen er nooit zoveel Arabieren zijn in Marokko als die het claimen. De bevolkingssamenstelling is als volgt: Meer dan 95% van Amazigh ras waarvan nog maar een kleine meerderheid ook van identiteit. In 1960 sprak nog meer dan 85% van de Marokkanen Tamazight thuis. De 30 a 40% die zich tegenwoordig als Arabier zien zijn voor 95% geddarijeerde Imazighen. Voor je informatie: Ddarija wordt gezien door taalkundigen als een totale ander taal het Arabisch, het is namelijk een mix van Tamazight, Arabisch, Frans, etc.
Het ligt aan je meesters, dat het Tamazight verdween uit de scholen. Tot de onafhankelijkheid (volgens velen de echte bezetting) werd Tamazight gewoon in Marokko onderwezen. Maar zoals je misschien weet, is het Tamazight onderwijs een paar jaar geleden hergeïntroduceerd  en ieder jaar komt een jaar bij en over tien jaar zullen alle basisscholen en middelbare scholen in Marokko Tamazight onderwijzen (ook voor Ddarija racisten zal het verplicht worden). Daarna begint het nieuwe fase, namelijk universitaire onderwijs.
Het feit dat Marokkanen worden verplicht om een dode taal te leren (volgens taalkundigen zijn talen die niet gesproken worden op straat zoals Alfosha dood) is goed terug vinden in het onderwijs niveau en analfabetisme dat in Marokko het hoogst is in de wereld (naast Somalië en Jemen zi het wereld onderwijs rapport van 2007). Of het Tamazight geschikt is voor de wetenschap of niet  is terzijde, het gaat hier om een elementaire recht van een volk, die degelijk de meerderheid van het land vormt, om onderwijs te krijgen in eigen taal.
Dat het Dode Arabisch (Ga maar eens in Marokko op straat Alfosha praten, dan word je onderuit gelachen) verre van een wetenschap taal is bewijst het volgende reportage op Aljazeera. Sterker nog, onlangs is in Marokko een organisatie opgericht die het Fosha Arabisch wil verdedigen om ze zeggen dat het anders gauw zal verdwijnen, omdat  er steeds meer stemmen opgaan (Niet alleen van Imazighen) maar ook van Ddarija sprekenden om onderwijs in eigen moedertaal te krijgen (Ddarija).
Alleen in achterlijke landen moet burgers een tolk nemen naar de bijvoorbeeld de gemeente omdat hun moedertaal de oorspronkelijke taal van het land verboden is.

Marokko is alleen in de hoofden van kortzichtige een Arabisch land. Het is een multiculturele land waar meerder talen gesproken worden behalve het Fosha Arabisch. Een voorbeeld van een ontwikkelde landen: IN Zwitserland zijn er 4 officiële talen waarvan een nog maar gesproken wordt door 0.4% van de bevolking. Zij wilden op kosten bezuinigen en daarom deze taal niet meer in de administratie (formulairen, etc) gebruiken. De uitslag van het referendum was verbluffend, de meerderheid van het volk vond deze voorstel een schande, want het zal leiden tot de uitroeiing van een nationale culturele erfgoed. Terwijl je Arabisch meesters als eraan gedaan hebben om Tamazight te laten verdwijnen. Zelfs namen van plaatsen zijn vervalst en gearabiseerd.
Jij verkeert je nog steeds in het afvalstortplaats van de geschiedenis. Er is namelijk ook al aangekondigd dat binnen een paar maanden een Amazigh TV station zal verschijnen, daarnaast zullen de andere zender steeds meer Tamazight gaan uitzenden. Of je het wil of niet, er is geen ontkomen aan. Het recht zegeviert aan het einden. Imazighen zijn de meerderheid en betalen het meest aan belasting waarmee die zenders gefinancierd worden dus hebben ze ook daarop recht. Het is geen gunst van je meesters.

Ja inderdaad in Het parlement dient de taal van de meerderheid gesproken te worden. Dat is misschien wonderbaarlijk voor je, maar voor ieder normaal denkend mens is het de normaalste zaak van de wereld. Wat dat betreft verschil je nauwelijks van je Arabische racistische en fascistische meesters.
Alleen al de naam zegt het al a yaghyur. Marokko komt van Marruecos dat komt van Marrakech en dat in het Tamazight “Land van God”betekent. Dat jij een Arabische land van maakt terwijl het Arabisch niet eens in het land gesproken wordt is het levende bewijs van je domheid en racistische neigingen. Ik kan je wel geruststellen deze fascistische ziekte is een eigenschap die je gratis bij krijgt zodra je gaat denken dat je een Arabier bent.

Een heel verhaal maar de realiteit is dat Marokko Arabisch is en alle Riffies naar Nederland zijn. Got it?

bou-yafar

tja ook al zijn de riffies vertrokken 80% van marokko is nog steeds tamazight sprekend en de dialecten daar van

Maghribi hor

Citaat van: bou-yafar op 23/04/2008 om 11:31:06
tja ook al zijn de riffies vertrokken 80% van marokko is nog steeds tamazight sprekend en de dialecten daar van

Maar 100% speekt het Darija

bou-yafar

#18
nee vriend ik in ider geval niet
ik spreek engels duits nederlands tarifit en geen darija of wat voor arabisch taal
trouwens ben wel bezig met chinees en russies maar geen darija
sorry maar deze amazigh zal niet arabiseren.dat is nu een maal men geborte recht ook al zou ik keihard proberen om het te ontkenen net als jij. de grote mufti van de arabisme omar khadafi is het arabische nationalisme ook beu en is laatst weg gelopen bij de samen schooling van de arabische liga en heeft aangekondigt de amazigh nieuwjaar als officeial nationale feestdag van te maken in libie en dit van wie werd gezien als een van de grootste voorstanders van het arabisme, het is aan het afbrokklen het arabisch zooi
amazigh rules ARIBA!!!!


Maghribi hor

Citaat van: bou-yafar op 23/04/2008 om 11:40:02
nee vriend ik in ider geval niet
ik spreek engels duits nederlands tarifit en geen darija of wat voor arabisch taal
trouwens ben wel bezig met chinees en russies maar geen darija
sorry maar deze amazigh zal niet arabiseren.



Ik heb het over de mensen daar die er wonen. Jij bent een Nederlander en doet er daarom ook niet toe wat je wel of niet spreekt.

bou-yafar

Citaat van: Maghribi hor op 23/04/2008 om 11:45:24
Citaat van: bou-yafar op 23/04/2008 om 11:40:02
nee vriend ik in ider geval niet
ik spreek engels duits nederlands tarifit en geen darija of wat voor arabisch taal
trouwens ben wel bezig met chinees en russies maar geen darija
sorry maar deze amazigh zal niet arabiseren.



Ik heb het over de mensen daar die er wonen. Jij bent een Nederlander en doet er daarom ook niet toe wat je wel of niet spreekt.


ik ben geboren in marokko heb de marokaanse nationaliteit heb er gewoond tot men 9de

Maghribi hor

#21
Citaat van: bou-yafar op 23/04/2008 om 11:50:30
Citaat van: Maghribi hor op 23/04/2008 om 11:45:24
Citaat van: bou-yafar op 23/04/2008 om 11:40:02
nee vriend ik in ider geval niet
ik spreek engels duits nederlands tarifit en geen darija of wat voor arabisch taal
trouwens ben wel bezig met chinees en russies maar geen darija
sorry maar deze amazigh zal niet arabiseren.



Ik heb het over de mensen daar die er wonen. Jij bent een Nederlander en doet er daarom ook niet toe wat je wel of niet spreekt.


ik ben geboren in marokko heb de marokaanse nationaliteit heb er gewoond tot men 9de


Je zegt het zelf, tot je 9e. Als je er langer had gewoond had je het wel gesproken. Bovendien ben je toch ook geen engelsman geworden door je Engels en geen Fransman door je Frans, maar je wordt wel Arabier door het Arabisch. Dat begrijp ik niet. Het is ons niet te doen om anderen tegewoordig te Arabieseren, dat stadium zijn we reeds voorbij. Maar ieder is wel Marokkaan ongeacht de afkomst en Arabisch is traditioneel de voertaal in Arabische landen met ruimte voor andere inheemse talen of dialecten. In goede vrede met elkaar.

Zero Hersens is zo extreem in zijn mening. Hij wenst anderen zijn wil op te leggen uit haat. Zelfs genocide (we roeien jullie uit zegt ie) gaat hem niet te ver om zijn haat gestalte te geven. Wilders is er niets bij, dit heeft meer iets van Hitler, Himmler, Mladic enzo. Voor dit soort personen is in Marokko geen plaats.

Maghribi hor

He Zero Mind, weinig animo voor je mooie idee op deze site. Waar blijven je broeders nou? Of word je zoals die jami, een comite met jou alleen.

Bades

oja wel klont erg veel belovend.

ik dacht ik stuur direct een pm. ;)

ZeroTolerance

Citaat van: Maghribi hor op 24/04/2008 om 13:15:58
He Zero Mind, weinig animo voor je mooie idee op deze site. Waar blijven je broeders nou? Of word je zoals die jami, een comite met jou alleen.

er hebben heel wat gereageerd a hoer.

Botermes

Citaat van: ZeroTolerance op 22/04/2008 om 16:01:31-onderwijs in Tamazight niet alleen op de basisschool maar ook voortgezet onderwijs en universiteit.

-Het tamazight moet een administratieve taal worden die overal gesproken dient te worden.

-tamazight moet net zoveel, of eigenlijk meer, ruimte krijgen in de media dan het darija
Tamazight is in een fase van reanimatie dus mischien is dit te veel van het goede. Mischien dat Tamazight eerst moet aansterken en vrezen vooral niet in de steek gelaten te worden door haar eigen sprekers.

Azjdhiedh

de meeste imazighen hier in nederland, maar ook in andere landen inclusief Marokko dragen nog de gedachte die hun ouders en grootouders opgedrongen hebben gekregen. ze voelen zich meer marokkaan dan Amazigh. ze geloven ook in eenheid en broederschap met anderen, terwijl iedereen weet dat dat slechts een sprookje is.

het probleem is eenheid. als de imazighen in Europa nu eens stoppen met hun eurotjes in Marokko op de bank te zetten, en massaal een  jaar overslaan en niet op vakantie gaan, dan zal Marokko alles doen wat de Imazighen willen.

een ander belangrijk punt is in mijn ogen dat de meeste zowel jongeren als ouderen weinig weten van onze geschiedenis.

maar beetje bij beetje zie ik dat dit steeds meer verandert.

ps: in Marokko spreekt men een taal namelijk de taal van geld.
Money Talks :)

Inuit

Citaat van: bou-yafar op 23/04/2008 om 11:40:02
nee vriend ik in ider geval niet
ik spreek engels duits nederlands tarifit en geen darija of wat voor arabisch taal
trouwens ben wel bezig met chinees en russies maar geen darija
sorry maar deze amazigh zal niet arabiseren.
dat is nu een maal men geborte recht ook al zou ik keihard proberen om het te ontkenen net als jij. de grote mufti van de arabisme omar khadafi is het arabische nationalisme ook beu en is laatst weg gelopen bij de samen schooling van de arabische liga en heeft aangekondigt de amazigh nieuwjaar als officeial nationale feestdag van te maken in libie en dit van wie werd gezien als een van de grootste voorstanders van het arabisme, het is aan het afbrokklen het arabisch zooi
amazigh rules ARIBA!!!!
Wat heeft het leren van Darijja nou weer met Arabiseren te maken? Heeft het leren van all die talen die opsomt iets afgedaan aan je identiteit? Ik denk het niet (anders mag je me toch uitleggen hoe), dus waarom zou het leren van Darijja dat dan wel doen?

Voor alle duidelijlkheid; ik zal er echt geen boterham meer of minder om eten of jij Darijja nou wel of niet leert. Reageer slechts omdat ik je redenatie nogal belachelijk vind klinken.

Inuit

Citaat van: Uchan op 25/04/2008 om 02:05:41
de meeste imazighen hier in nederland, maar ook in andere landen inclusief Marokko dragen nog de gedachte die hun ouders en grootouders opgedrongen hebben gekregen. ze voelen zich meer marokkaan dan Amazigh. ze geloven ook in eenheid en broederschap met anderen, terwijl iedereen weet dat dat slechts een sprookje is.
Hoe kom je erbij dat hun iets is opgedrongen? Je praat over Marokko alsof het een land is dat uiteen aan het vallen, terwijl je dat nergens op basseert. Als de Marokkaanse eenheid niet bestaat, wat garandeert jou en mij dat de Amazigh eenheid wel bestaat? De doelstellingen van veel fanatieke Amazighisten zijn mij wereldvreemd, dus ik zie geen eenheid met hun.
Ik ken het sprookje blijkbaar niet, dus leg het mij uit zou ik zeggen.

Citeer
het probleem is eenheid. als de imazighen in Europa nu eens stoppen met hun eurotjes in Marokko op de bank te zetten, en massaal een  jaar overslaan en niet op vakantie gaan, dan zal Marokko alles doen wat de Imazighen willen.
Degenen die jouw geld verkwisten zijn je eigen Amazigh broeders, al die burgemeesters en lokale bestuursleden in Arif zijn gewoon Riffijnen net als ik en jij. Door niet op vakantie te gaan tref je de koopman op de markt en de kledingverkoper in Nador het hardst, dus je plan is niet echt doordacht.

Citeer
een ander belangrijk punt is in mijn ogen dat de meeste zowel jongeren als ouderen weinig weten van onze geschiedenis.
van welke geschiedenis weten bovengenoemde mensen wel wat? Dit is een duidelijke drogredenering. Je hebt het hier over de massa en een kenmerk van de massa (spottendf gezegd, SBS volk) is dat ze een simpel leven leiden en geen diepgang kennen. Denk je dat de gemiddelde NLer veel kennis heeft over van zijn/haar geschiedenis?

MAZIGH

Een goed voorstel als het gerealiseerd wordt! er moeten gewoon een paar opstaan, de rest volgt wel.