wie heeft de fransen en spanjaarden marokko binnen gelaten ??????

Gestart door ou3ta, 22/04/2008 om 10:02:15

Izwan

Citaat van: abrid op 25/04/2008 om 14:15:43
Goed verwoord Amsaraf.

Er heerste toen ook al een beeld dat in het jaar 1925 de jaarlijkse slachting van het schaap tijdens het offerfeest dat dat door Abdelkrim zou gebeuren ipv M V. Ze waren 30 km verwijderd van Fes. Terwijl men op dat moment bezet was door Frankrijk was men bang om bevrijd te worden door Riffijnen. Dus de Fransen hadden ze liever dan ons.

Mischien kan je het verhaal van die verbrande deur bij Fes. Die heet nog steeds Bab Mahrouqa.

Enfin
Toch was de rol van Qlawi (basha marakech) met zijn berbers leger groter dan M5.

abrid

:) Vertel Izwan, Was groot pasha van Marakech.

Maar de combinatie M V met in zijn kielzog de Istiqlal en El- Glaoui + de Frasnen en de Spanjaarden. Vergeet de Riffijnse collaborateurs niet.

Dank voor het scherp houden!

Maghribi hor

#17
Citaat van: ZeroTolerance op 25/04/2008 om 12:08:24
Citaat van: Najiha_el op 25/04/2008 om 11:46:05
het is toch ook zo, terwijl de aith waiyarger tegen de spanjaarden aan het strijden waren bij alhouceima daarzo, lieten de mensen in nador ze binnen omdat ze 'niet terug konden vechten'. subhanAllah die iker3ien gaven ze gewoon onderdak etc. terwijl nog geen 150 km verder de aith waiyerger voor hun familie's vochten!

(heb dit gehoord van mijn papa, abderkrim el khattab was stamleider van mijn overgroot ouders.. dus ik hoor nog wel eens wat)

daarom worden de iker3ien door veel echte berbers(de aith waiyergher) minderwaardig gevonden, omdat ze hun hebben verraden! omdat ze een zwak volk waren, en voor de meeste nog steeds zijn!

ben ook awayagher, maar dit is onzin wat je hier vertelde. tuurlijk zaten er verraders bij, maar er waren ook heel veel iqar3ien die wel verzet toonden. en echte berbers zei je? waarom zijn ait wayagher de echte berbers? ga spelen joh. heel Arif is echte berbers heel sous etc. sterker nog heel marokko. alleen die arabischtalige berbers denken dat ze arabisch zijn.  Donder op met je haat  zaaien tussen de rifijnen. Jouw soort die zo denken zijn de verraders!!

Verraders waren je voorouders en stamgenoten. Appel valt niet van de boom he zero. Je stamt gewoon af van een verradersvolk en probeert de geschiedenis van je verraderlijke grootouders hier op het net te herschrijven. Je bent door de mand gevallen. Haar vader was erbij en kan het weten. Jouw stam zijn gewoon tweederangs berbers daar. Wie is hier nou onbetrouwbaar?  ha ha so long suckerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Debouz


Hadou

ik denk dat die Allal el Fasi geen moslim was. maar meer een duivel-aanbieder.
Al die symbolen hebben eem bepaalde betekenis. wij krijgen altijd een andere uitleg aangeboden, maar in feite worden wij naief gehoudn.

Neem het Marokkaanse vlag bijv.
Het is toch zo lelijk!!

Azjdhiedh

Verraders vind je overal, in elke oorlog.
Maar de manier waarop de Arabieren verraad hebben gepleegd is ongeloofelijk.
Ongeveer 300.000 mensen hebben zich aangesloten bij de Fransen en Spanjaarden om tegen de Riffijnen te vechten.
Als dank mochten ze het hondje zijn van Frankrijk tot op de dag van vandaag.

Lezer

Ik herinner me dat de sultan zich bedreigd voelde door de aanvallen van de inwoners van "bald sibba". Ze vielen hem steeds aan, en omsingelden hem waarna hij vroeg voor de franse bescherming.

Protectoraat betekent ook bescherming, maar het is later "conlonizatie" geworden. Hoe dat precies in elkaar zit, weet ik niet meer, en vind het mementeet niet genoeg boeiend.

Azjdhiedh

#22
Citaat van: Najiha_el op 25/04/2008 om 11:46:05
het is toch ook zo, terwijl de aith waiyarger tegen de spanjaarden aan het strijden waren bij alhouceima daarzo, lieten de mensen in nador ze binnen omdat ze 'niet terug konden vechten'. subhanAllah die iker3ien gaven ze gewoon onderdak etc. terwijl nog geen 150 km verder de aith waiyerger voor hun familie's vochten!

(heb dit gehoord van mijn papa, abderkrim el khattab was stamleider van mijn overgroot ouders.. dus ik hoor nog wel eens wat)

daarom worden de iker3ien door veel echte berbers(de aith waiyergher) minderwaardig gevonden, omdat ze hun hebben verraden! omdat ze een zwak volk waren, en voor de meeste nog steeds zijn!

Goh...wat leuk dat jij nog wel eens wat hoort. Misschien moeten we eens wat gaan drinken jij en ik, dan kun je me lekker bijkletsen.

Chrif M. Amezian was een van de eerste die de wapens opnam tegen de bezetters, en dat was volgens mij toch echt een Aqer3ie.

Wat maakt de Aith wayegher meer Amazigh (en niet berber) dan de anderen? Doe niet zulke domme uitspraken, anders gaan anderen nog verkeerd denken over jou/jullie en dan doe je veel andere Aith wayegher te kort.

Izwan

Citaat van: abrid op 25/04/2008 om 14:59:35
:) Vertel Izwan, Was groot pasha van Marakech.

Maar de combinatie M V met in zijn kielzog de Istiqlal en El- Glaoui + de Frasnen en de Spanjaarden. Vergeet de Riffijnse collaborateurs niet.

Dank voor het scherp houden!
Mohammed V had geen macht. Hij was nog een kind: Toen abdelkrim Spanjaarden heeft verslagen (Anwal slag), was Mohammed V 10 jaar oud.
El- Glaoui was de belangrijke persoon van Marokko. Hij had geld en leger. Hij heeft Altijd Fransen bijgestaan, zelfs tijdens de eeste en de tweede wereld oorlog. Hij heeft Fransen vanaf 1912 tot 1956 geholpen om grip op Marokko te krijgen.

Trouwens, we vergeten de rol van joden te melden. Zij hebben vanaf het begin tot het eind kolonialen geholpen. Ze hadden ook negatieve propaganda over abdelkrim verspreid. Abdelkrim werd toen beschuldigd dat hij genocide op joden in Titawin pleegde.


Ighes

Waarom  Frankrijk en Spanje Marokko binnenviel.

Omdat de achterlijk broer van de grootvader van Mohamed 6 een landverrader was. Deze idioot. had geen oog voor het land of  het volk, hij dacht alleen hoe hij zijn behoeften kon bevredigen, o.a. zijn gokverslaving. De Fransen en de Spanjaarden hebben  hierop slim in gespeld, door aan hem te veel geld te lenen.  De broer van grootvader van M 6 had te veel geld geleend. Er zat maar één ding op, de grootvader van  M6 moest in nature betalen, wat dus letterlijk betekende dat  deze vent Marokko aan de Fransen en de Spanjaarden heeft verkocht voor een bepaalde periode.


Het onbegrijpelijke is dat deze landverraders nummer 1 (de  Alaouiten) nooit terechtgesteld zijn gesteld, sterker nog na de onafhankelijkheid in 1956 heeft de  familie Aloui ( Hassan 2) zicht gekroond tot de koning van Marokko.

Wie denkt dat dit het enige verraad  dat de familie tegen het land en haar volk heeft  gepleegd heeft het mis.

Ik zet hieronder een paar.
-   Het privéleger van de Alauiten  heeft zij en zij met de Fransen en Spanjaarden tegen het Riffijnse onafhankelijke leger  van Abdelkrim gevochten.
-   58/59. De Riffijnen die na de val van de Rif-Republiek bezetter  bleven bestreden en uiteindelijk beging jaren 50 de Fransen dwongen  om in te zien dat maar  één ding op zit, Marokko verlaten, werden 1958/ 59 door de Marokkaanse leger onder leiding van  het Hassan 2 op beestachtige wijze afgeslacht.

(Offline)

Citaat van: Ighes op 28/04/2008 om 11:53:45


Waarom  de Frankrijk en Spanje Marokko binnenviel.


Het onbegrijpelijke is dat deze landverraders nummer 1 (de  Alaouiten) nooit terechtgesteld zijn gesteld, sterker nog na de onafhankelijkheid in 1956 heeft de  familie Aloui ( Hassan 2) zicht gekroond tot de koning van Marokko.

Wie denkt dat dit het enige verraad  dat de familie tegen het land en haar volk heeft  gepleegd heeft het mis.



Interessant!

Heb je hier ook een bron van? Kan je er meer over vertellen?


Izwan

Citaat van: Ighes op 28/04/2008 om 11:53:45



-   Het privéleger van de Alauiten  heeft zij en zij met de Fransen en Spanjaarden tegen het Riffijnse onafhankelijke leger  van Abdelkrim gevochten.

En ik dacht dat Alauiten geen leger hadden want zij hebben Marokko aan Fransen gegeven zodat da Frankrijk hen beschermt.
Kunt jij iets meer over die leger vertelen?

Ighes


Ik schrik hiervan dat men de geschiedenis van zijn eigengrond niet kent. Is heel erg kwalijk, zeker wanneer je een Arifi bent.

Iedereen moet zelf opzoek gaan, ik ga hier geen geschiedenis lessen geven. Ik heb er geen tijd voor en buitendat ben ik niet de juiste persoon voor.

Ik raad jullie aan om die paar boeken die over onze geschiedenis geschreven zijn te lezen. Verder worden af en toe lezingen gegeven door de persoon die het zelf hebben meegemaakt.

- een van de belangrijkste boeken vind ik ' Een bevriend staatshoofd' van Gilles Perrault.