waarom denken mensen dat alleen riffies amazigh zijn snap dat niet ????????

Gestart door ou3ta, 22/04/2008 om 09:54:59

ou3ta

en maar denken dat abdelkarim elkhatabi in z'n eentje de fransen/spanjaarden heeft weg gejaagd!!!!!!!!!!!!!!!!!!
nou mensen er zijn veel meer elkhatabi's meer dan jullie denken
wat te denken van 3essoe oebaslam van kabila ait 3etta uit het zuiden, zij waren de schrik van de fransen in het zuiden dankzij 3essoe oebaslam zijn de ait 3etta nooit onder de franse bestuur.

iensie

er zij idd veel van zoals  Zaid ou7mad ,7moe zayani
alleen van 3soe baslam heb ik gehoord dat iemand anders kstanjes uit het vuur heb gehaald en dat hij met dwe eer weg is gelopen   

abrid

Ou3ta, het laatste brandhaard in Marokko waren de Ait Atta die hebben de Fransen wel een lesje geleerd. Uiteindelijk hebben ze moeten capituleren zoals veel brandhaarden in bezet noord afrika.

Wat ik bijn azeker weet is dat deze opstanden ook zijn geinspireerd door M. Amezian(1909-1912) en A. el Khatabi(1921-1926). De laatste heeft zelfs een republiek gesticht die maar 5 jaar heeft bestaan.

Volgens mij zijn de Ait Atta tot 1934 in opstand tegen de Fransen geweest. Het waren echte krijgers!!

Ik denk dat hier weinig aandacht voor is omdat de meeste het gewoon niet weten. En omdat de meeste Imazighen hier in Nederland uit Arif  komen worden vaak onderwerpen besproken die daar betrekking op hebben.

Dus aan jou om wat info over onze broeders in het Zuiden wat te vertellen ;)