Etienne Dinet en de Berberdanseressen van Ouled Nail

Gestart door Thayouth, 16/04/2008 om 21:25:47

Thayouth









Ik kwam bovenstaande prachtige foto's tegen op Google en ben verder gaan zoeken. Ben het volgende te weten gekomen. Deze meisjes behoren tot de Kabylische stam 'Ouled Nail'. Een stam waarvan de ongehuwde meisjes rondtrokken van stad tot stad en hun geld verdienden met dansen.



Although their origins remain hidden in the mist of time, the Ouled Naïl inspired many artists. Painters, writers and musicians found them a "source inepuisable d'inspiration", a never ending source of inspiration. The most known painter was no doubt Etienne Dinet (1861-1829) who stayed in the village of Bou Saada and made the tribe world famous through his work. Etienne Dinet first traveled to Algeria in 1884 with a fellow artist and spent the next 45 years traveling between France and Algeria. He found peace of mind in the village of Bou Saâda after the death of his wife. He mastered the local language and wrote together with his friend Hadj Ben Slimane the intriguing book "Khadra, danseuse de Ouled Naïl", a real fascinating story about a young Naylate dancer. During his stay he converted to islam which heavily reflected on his later works. He then took the name Hadj Nasr Ed-Dine. The French artist loved the grace of the Algerians, their culture and religion. After his death in Paris in 1829 Dinet's body was buried in Bou-Saada. Also Lehnert and Landrock, two passionate photographers who's works form a large part of the "museum of Middle Eastern dance", couldn't resist the temptation of the Ouled Nail.

Bron: http://www.belly-dance.org/ouled-nayl.html


Schilderijen van Etienne:
















Berkoekes

Mooi verhaal. Prachtige plaatjes.


Wat voor tafereel stelt dit voor? Een trouwerij? Fascinerend schilderij.

Thayouth

Als je via Google zoekt op Etienne Dinet, krijg je de schilderijen te zien die ik hier heb geplaatst. Het schilderij dat jij aanhaalt is hier te zien.

Bijschrift is: La nuit du Mouloud. Musulmanes sortant d'une mosquée de village.

R3id n Mouloud is de dag waarop de profeet Mohammed (vrede zij met hem) geboren werd, dus beeldt het schilderij vrouwen af die in de nacht van Mouloud de moskee verlaten.

Haha, je had er zeker zo'n mystieke associatie bij. Soort ritueel om de doden te eren ofzo. Niet dus, gewoon bidduh en wegwezen.

Thayouth


Berkoekes

Citaat van: Thayouth op 16/04/2008 om 21:46:57
Als je via Google zoekt op Etienne Dinet, krijg je de schilderijen te zien die ik hier heb geplaatst. Het schilderij dat jij aanhaalt is hier te zien.

Bijschrift is: La nuit du Mouloud. Musulmanes sortant d'une mosquée de village.

R3id n Mouloud is de dag waarop de profeet Mohammed (vrede zij met hem) geboren werd, dus beeldt het schilderij vrouwen af die in de nacht van Mouloud de moskee verlaten.

Haha, je had er zeker zo'n mystieke associatie bij. Soort ritueel om de doden te eren ofzo. Niet dus, gewoon bidduh en wegwezen.
Haha. Ja, ik dacht echt aan een soort Inca's ritueel waarbij kindertjes geofferd moeten worden aan de halfgod Ra ofzo. Die twee voorin waren dan zijn tweelingbruiden voor die nacht.

Nee, ik weet wat R3ied n Mouloud is. It now makes sence.

Botermes

#5
Citaat van: Berkoekes op 16/04/2008 om 21:57:56Haha. Ja, ik dacht echt aan een soort Inca's ritueel waarbij kindertjes geofferd moeten worden aan de halfgod Ra ofzo.
Ja joh, dacht je dat echt ? Zelfs bij één van de weinige keren dat je interesse toont voor de amazighcultuur kun je het niet laten zo'n denigrerende opmerking te maken.

Morena


Rif Spirit

Citaat van: Thayouth op 16/04/2008 om 21:25:47





Ik kwam bovenstaande prachtige foto's tegen op Google en ben verder gaan zoeken. Ben het volgende te weten gekomen. Deze meisjes behoren tot de Kabylische stam 'Ouled Nail'. Een stam waarvan de ongehuwde meisjes rondtrokken van stad tot stad en hun geld verdienden met dansen.



op jouw bron staat nergens dat het hier om meisjes gaat uit een dorp in kabylie. hoe kwam jij er bij?
bousaada ligt helemaal niet in kabylie , ik weet bijna zeker dat ouald Nail een arabische stam is die in midden algerije zetelt en .
het gaat hier 100% om arabieren (vergis je niet door die tatoes want arabische bedouinen doen daar ook aan)

Bades

Ouled nail is inderdaad een erg fascinerende stam.
ik heb een ansichtkaart en boek over ze gekocht op marktplaats.


het boek heeft het inderdaad over een arabische stam. Maar aangezien het boek erg oud is (vroeger duiden ze berbers ook met arabieren aan) kan ik dat niet met zekerheid beweren.


een soort khnifra van algerije eigelijk.

Thayouth

#9
Citaat van: Rif Spirit op 18/04/2008 om 09:24:34
op jouw bron staat nergens dat het hier om meisjes gaat uit een dorp in kabylie. hoe kwam jij er bij?
bousaada ligt helemaal niet in kabylie , ik weet bijna zeker dat ouald Nail een arabische stam is die in midden algerije zetelt en .
het gaat hier 100% om arabieren (vergis je niet door die tatoes want arabische bedouinen doen daar ook aan)


1. Ik heb uiteraard niet alle bronnen die Google weergeeft hier vermeld. Ook heb ik meerdere bronnen geraadpleegd anders dan die in het startbericht.

2. Het is inderdaad zo dat sommige bronnen spreken over een Arabische stam, maar hoe vaak wordt heel Noord-Afrika en haar inheemse bevolking wel niet bezien als Arabisch? Muhim hieronder wat links die spreken over een Berberstam. Verder komen de eerste twee foto's van de meisjes in het startbericht van deze topic uit het fotoboek “Nordafrika - Tripolis, Tunis, Algier, Marokko“ (Atlantis-Verlag Berlin, Zürich) dat uitgegeven is in 1924. Dit is een fotoboek dat Berbers in heel Noord-Afrika toont. Voorts vind ik dat hun kledij, hoofdtooien en sieraden boekdelen spreken.

3. Ik heb Google Maps er eens bij gepakt. Zoek eens op 'Bou Saâda, Algerije' en je zult zien dat het plaatsje gelegen is in het noorden en niet zoals jij beweert in het midden. De Kabylische hooglanden zitten ook in het noorden, is het niet? Check hier de kaart van Algerije.

4. Het lijkt me nu niet meer dan eerlijk dat jij argumenten aandraagt om te bewijzen dat Ouled Nail een Arabische stam is, dat ze in centraal-Algerije resideren en dat het dorp niet Kabylisch is.

Link 1
Belly Dance - Ouled Nail is a dance term that falls entirely in the realm of tradition and folklore. (It is pronounced "oooled nile".) Actually, they are a Berber tribe whose territory extends from Biskra to Jelfa in Algeria. They are said to have originated in the "Montes des Ouled", and are quite prosperous due to the manner in which the women of the tribe earn their living: by dancing and prostitution.

Link 2
Ouled Nail (pronounced will-ed   ni-eel) is one of the largest Berber tribes in Algeria and their name means "Children of Nail".
They are most commonly known in the western world for their dancing women.  Unlike other Arab tribes who guard their daughters, the Ouled Nail mother will encourage her daughter from a young age in the art of love making and dance.  Their goal is to amass a large dowry and marry as soon as possible.  Once a sufficient dowry has been obtained they have no trouble finding a suitable marriage partner in their own tribe.  This has been an honorable means within their tribe to insure the material well-being of themselves and their families.  The men of the tribe harbor no repulsion about marrying a girl who has earned her dowry.  However, once she is married she is locked up tighter than any of her tribal sisters and never dances publicly again.




Thayouth

#10
Citaat van: allasian op 17/04/2008 om 20:58:38
Citaat van: Berkoekes op 16/04/2008 om 21:57:56Haha. Ja, ik dacht echt aan een soort Inca's ritueel waarbij kindertjes geofferd moeten worden aan de halfgod Ra ofzo.
Ja joh, dacht je dat echt ? Zelfs bij één van de weinige keren dat je interesse toont voor de amazighcultuur kun je het niet laten zo'n denigrerende opmerking te maken.



Niet dat jij of A7abith me wat kunnen schelen maarreh je blaast de dingen hier op. Ik gaf de aanzet tot dat geintje van Berkoekes omdat ook ik (en waarschijnlijk alle mensen die veel lezen en veel fantasie hebben) in eerste instantie een ze3ma verheven en folkloristisch ritueel wilde ontwaren in het schilderij. Is toch grappig als meer mensen zo'n mongole associatie hebben wanneer ze een statig lopend, bont gekleurd gezelschap zien in een nostalgische setting.

Muhim, lighten up, de zon schijnt weer tegenwoordig en alles staat in bloei.

Botermes

#11
How am I supposed to light up when I know you don't care about me at all ? Wat is a7abith, trouwens ?

Thayouth

Citaat van: allasian op 18/04/2008 om 21:02:15
How am I supposed to light up when I know you don't care about me at all ? Wat is a7abith, trouwens ?


A7abith is berkoekes(h). Geen idee hoe het in het Nederlands heet, maar het zijn van die kleine meelballetjes (of weet ik veel, muhim zoals pasta) ter grootte van erwten. Worden klaargemaakt in rmaq, eventueel met wat kleingesneden stukjes vlees erin of gekookt in water en afgegoten, waarna daar hete melk aan wordt toegevoegd. Ik weet dat het in Oujda traditioneel geserveerd wordt bij het kraambed van vrouwen. Haar familie of buurvrouwen maken dat en brengen dat de vrouw in kwestie zodat ze kan aansterken.

Hadou


Thayouth



Haha, ik zie nu pas dat ik dit geplaatst heb in dit subforum (Filosofie). Te snel doorgeklikt, wilde het bij Cultuur plaatsen.