Rmakhzan heeft last van islam

Gestart door Izwan, 16/04/2008 om 11:23:07

Maghribi hor

#30
@ Azghar: het is introduceren in plaats van introdusieren slimmerik.

Nederland (geen moslimland met meerderheid niet-moslims en een beetje moslims) => roosters
Marokko (moslimland met meerderheid moslims en een beetje niet-moslims) => adden.

Voor Marokko:
Mischien dat er een vaste decibel moet worden afgesproken die niet te hoog is maar wel voor iedereen hoorbaar. Want het is met de eeuwen meer dan een oproep tot gebed geworden. Mensen die in het vaderland daadwerkelijk hebben gewoond weten dat een dergelijke oproep ook voor andere doeleinden wordt gebruikt, als tijdsaanduiding bijvoorbeeld.

"we spreken af daar en daar rond el 3asr" zeiden we dan.

Voor Nederland:
Als wij moslims hier ook maar één adden zouden verzoeken/eisen/juridisch willen afdwingen dan zouden we Wilders in de kaarst spelen en hem politiek de wind in de rug bezorgen. Hij zou uiteraard van de gelegenheid gebruik/misbruik gaan maken om te verkondigen dat de islamisering van Nederland zichtbaar begint te worden. Het zou hem wel eens heel veel stemmen kunnen gaan opleveren. Een Nederlands gezegde zegt het volgende:
als je geschoren wordt moet je stilzitten.

Bades

Citaat van: Maghribi hor op 18/04/2008 om 13:47:31
@ Azghar: het is introduceren in plaats van introdusieren slimmerik.

Nederland (geen moslimland met meerderheid niet-moslims en een beetje moslims) => roosters
Marokko (moslimland met meerderheid moslims en een beetje niet-moslims) => adden.

Voor Marokko:
Mischien dat er een vaste decibel moet worden afgesproken die niet te hoog is maar wel voor iedereen hoorbaar. Want het is met de eeuwen meer dan een oproep tot gebed geworden. Mensen die in het vaderland daadwerkelijk hebben gewoond weten dat een dergelijke oproep ook voor andere doeleinden wordt gebruikt, als tijdaanduiding bijvoorbeeld.

"we spreken af daar en daar rond el 3asr" zeiden we dan.

Voor Nederland:
Als wij moslims hier ook maar één adden zouden verzoeken/eisen/juridisch willen afdwingen dan zouden we Wilders in de kaarst spelen en hem politiek de wind in de rug bezorgen. Hij zou uiteraard van de gelegenheid gebruik/misbruik gaan maken om te verkondigen dat de islamisering van Nederland zichtbaar begint te worden. Het zou hem wel eens heel veel stemmen kunnen gaan opleveren. Een Nederlands gezegde zegt het volgende:
als je geschoren wordt moet je stilzitten.

dank voor het verbeteren.

Bades

overigens wat je reactie betreft. een vast decibel (of tewel controle) is idd en goed idee. maar om te beweren dat de oproep andere doeleinden heeft? het is enkel gewoon. iedereen heeft wel een klok hangen.

Inuit

#33
Citaat van: Azghar op 18/04/2008 om 13:42:13
nergens hoorde je me beweren dat het afgeschaft moet worden. anders dan jij die sugereert dat het tijd is voor gebedsoproep in nederland.  Ik dacht wel dat het misschien een idee is om de rooster te introduceren.
waarom een rooster introduceren als er al iemand is die het volk attandeert wanneer het tijd is (en we dus niet van plan zijn de microfoon van deze man uit te zetten)?

overigens is het invoeren van adhaan in NL niet serieus bedoeld, ik dacht dat je dat wel door had, maar helaas.

Bades

Citaat van: Inuit op 18/04/2008 om 15:42:45
Citaat van: Azghar op 18/04/2008 om 13:42:13
nergens hoorde je me beweren dat het afgeschaft moet worden. anders dan jij die sugereert dat het tijd is voor gebedsoproep in nederland.  Ik dacht wel dat het misschien een idee is om de rooster te introduceren.
waarom een rooster introduceren als er al iemand is die het volk attandeert wanneer het tijd is (en we dus niet van plan zijn de microfoon van deze man uit te zetten)?

omdat we naar een tijd toe lopen waar de baten van oproep niet opwegen tegen een rooster. een tijd waarbij de oproep niet praktisch is en er klachten binnenstromen.


Maghribi hor


De oproep tot het gebed hoort bij de islam en de islam hoort bij Marokko. Simpel. die hele oproep duurt niet eens 4 min, waar hebben we het over.

Maghribi hor

Citaat van: Azghar op 18/04/2008 om 15:46:13
Citaat van: Inuit op 18/04/2008 om 15:42:45
Citaat van: Azghar op 18/04/2008 om 13:42:13
nergens hoorde je me beweren dat het afgeschaft moet worden. anders dan jij die sugereert dat het tijd is voor gebedsoproep in nederland.  Ik dacht wel dat het misschien een idee is om de rooster te introduceren.
waarom een rooster introduceren als er al iemand is die het volk attandeert wanneer het tijd is (en we dus niet van plan zijn de microfoon van deze man uit te zetten)?

omdat we naar een tijd toe lopen waar de baten van oproep niet opwegen tegen een rooster. een tijd waarbij de oproep niet praktisch is en er klachten binnenstromen.



Baten van de oproep niet opwegen tegen een rooster. Excuseer mijn onbegrip maar waar heb je het in allahs naam over?

Rbaaz

Citaat van: Inuit op 17/04/2008 om 08:25:54En jij denkt dat geen imaam dat heeft gedaan.......helaas blijft het dan bij die ene keer. Het is niet voor niets dat de gutba door de overheid geschreven wordt en als je daar te veel van afwijkt dan wordt je letterlijk van de minbaar gelicht als imaam zijnde. Laat staan als je de gaten die de overheid (met opzet?) laat vallen aan de kaak stelt.

Zoals je zelf stelt gebeurd het veels te weinig. de verre meeste imams houden het bij al3ibadaat. of houden zich bezig met de kleine verschillen tussen de verschillende wetscholen. maar dat is niet (alleen) de essentie van de islaam. de profeet Mohamed kwam om het onrecht te bestrijden, hij kwam op voor de armen, schafte de woekerrente af, verbood het levend begraven van meisjes  etc. als de imams (fu9aha) beweren dat ze de erfgenamen zijn de van de profeet dan moeten ze ook in zijn voetsporen treden. ze moeten ook tegen het onrecht, die alleen maar aan het toenemen is in Marokko, treden. in hun preken moeten ze de misstanden aan de kaak stellen en de onrechtvaardiger bij hun naam noemen. veel journalisten doen het tegenwoordig wel, waarom zij niet?
Vroeger hadden de 3ulama ook een macht waarmee ze de heersende macht konden tegenhouden en voor een bepaalde evenwicht zorgden. tegenwoordig is die macht geheel verdwenen. en dat is jammer.



Bades

Citaat van: Maghribi hor op 18/04/2008 om 16:01:33
Citaat van: Azghar op 18/04/2008 om 15:46:13
Citaat van: Inuit op 18/04/2008 om 15:42:45
Citaat van: Azghar op 18/04/2008 om 13:42:13
nergens hoorde je me beweren dat het afgeschaft moet worden. anders dan jij die sugereert dat het tijd is voor gebedsoproep in nederland.  Ik dacht wel dat het misschien een idee is om de rooster te introduceren.
waarom een rooster introduceren als er al iemand is die het volk attandeert wanneer het tijd is (en we dus niet van plan zijn de microfoon van deze man uit te zetten)?

omdat we naar een tijd toe lopen waar de baten van oproep niet opwegen tegen een rooster. een tijd waarbij de oproep niet praktisch is en er klachten binnenstromen.



Baten van de oproep niet opwegen tegen een rooster. Excuseer mijn onbegrip maar waar heb je het in allahs naam over?

naarmate tijd en verandering van de behoeften van de mensen heb je meer baat bij een rooster.

Izwan

Citaat van: TheCFO op 17/04/2008 om 14:27:02

Waarom zouden mensen niet mogen ageren tegen in hun ogen hinderlijke geluidsoverlast? Ben je dan gelijk een antiislam warrior?
Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat mevrouw de communiste 'de toerist' als kapstok gebruikt om dit probleempje aan op te hangen, terwijl de omwonenden naar mijn persoonlijke maatstaf belangrijker zouden moeten zijn, (en als zij -in meerderheid- dit  geen probleem vinden, of het zelfs toejuichen gaat het gewoon lekker door)
Marokkaanse communisten zijn altijd anti islam geweest.
Er is een onderzoek geweest. 91% van ondervraagden hebben hier geen last van.  75% van de deelnemers aan dit onderzoek  gaan´ochtends niet naar moskee. Maar dit zegt niets, want Rmakhzan geloof niet in democratie.
Trouwens, deze vrouw is een van de 12 feministische vrouwen die genomineerd waren voor een nobele prijs in Denemarken.
De meeste geluidoverlast wordt juist door toeristen veroorzaakt. De steden waar ze komen zijn winkels en horeca´s 24 uur open en er worden overal feesten georganiseerd. Dit veroorzaakt veel geluidoverlast dan gebedoproep.

bou-yafar

het geluid mag van mij ook minder, vroeger had men ook geen geluid versterking. wat denk je!  toen lukt het ook zonder

TheCFO

Citaat van: Inuit op 18/04/2008 om 08:31:46
Citaat van: TheCFO op 17/04/2008 om 14:27:02
Een behoorlijk genant argument lijkt me zo.

Waarom zouden mensen niet mogen ageren tegen in hun ogen hinderlijke geluidsoverlast? Ben je dan gelijk een antiislam warrior?
Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat mevrouw de communiste 'de toerist' als kapstok gebruikt om dit probleempje aan op te hangen, terwijl de omwonenden naar mijn persoonlijke maatstaf belangrijker zouden moeten zijn, (en als zij -in meerderheid- dit  geen probleem vinden, of het zelfs toejuichen gaat het gewoon lekker door)
Nee, niet iedere islam criticaster is als anti-islam te bestempelen, dat is ook niet wat ik zeg. Een karikatuur maken van iemand's woorden en het woord genant in de mond nemen, je bewijst in ieder geval dat je lef hebt.

Nou, zo'n karikatuur maak ik er niet van hoor, je herhaalt hiero zo'n beetje waarom ik het een genant argument vind.

Citaat van: Inuit op 18/04/2008 om 08:31:46Maar goed, wat ik zeg is het volgende: gezien het belang van de gebedsoproep in een land als Marokko, moet je dus als iemand die in Marokko woont/leeft en dit besef ook heeft, jezelf erg gesteund voelen om te pleiten voor indamming van de gebedsoproep. Waar je dit dan aan hangt is voor mij niet belangrijk, dat je dit uberhaupt zegt genoeg. Mijn visie is dus dat dergelijke figuren voor de aanslagen in Casablanca en andere gebeurtenissen in de wereld, dergelijke uitspraken nooit hadden durven doen, ongeacht met welk argument ze dit verdedigen. Maar nu hebben ze het idee dat de tijd rijp is om hun leuke ideeetjes rond te struinen. En ja, dit vind ik een hele kwalijke zaak.


Genant is dat je zelf toegeeft dat het je geen fuck uitmaakt waarom ze dit zegt, maar je veroordeelt het kale feit dat ze het zegt. Typische dictatoriale (religieuze ?)gedachtenpolitie.

En zo zijn ongeveer alle pro-oproep-argumenten in dit discje. Het is altijd zo geweest, marokko is nu eenmaal islamitisch, bek houen en stoppen met nadenken.

Ik vind dat idd genant, en nauwelijks een karikatuur van wat jij -of bv magrhibi hor- er hiero  over schrijven.

TheCFO

#42
Citaat van: Izwan op 18/04/2008 om 18:03:41
Marokkaanse communisten zijn altijd anti islam geweest.
De meeste communisten zijn anti-religies. Dat komt gewoon omdat communisme de facto een religie is (behoorlijk verwant aan het christendom) en religieuzen beschouwen mensen zonder dezelfde religie nu eenmaal nooit als gelijkwaardig.

Citaat van: Izwan op 18/04/2008 om 18:03:41
Er is een onderzoek geweest. 91% van ondervraagden hebben hier geen last van.  75% van de deelnemers aan dit onderzoek  gaan´ochtends niet naar moskee. .
Lijkt me een goed argument om gewoon door te gaan met die oproep.

Citaat van: Izwan op 18/04/2008 om 18:03:41
Maar dit zegt niets, want Rmakhzan geloof niet in democratie..
Jij wel? Ik kan me een disc herinneren dat jij pleitte voor een Islamitisch systeem (Dat je geloof ik dan wel weer democratisch noemde, maar wat feitelijk gewoon een thoecratie was)
Het lijkt me dus dat jij -en al die anderen die menen dat de koran of de bijbel een basis kan vormen voor de politiek- wel de laatste bent die anderen een gebrek aan democratisch gehalte kunnen verwijten.



Izwan

Citaat van: TheCFO op 20/04/2008 om 09:29:49

Ik kan me een disc herinneren dat jij pleitte voor een Islamitisch systeem (Dat je geloof ik dan wel weer democratisch noemde, maar wat feitelijk gewoon een thoecratie was)
Het lijkt me dus dat jij -en al die anderen die menen dat de koran of de bijbel een basis kan vormen voor de politiek- wel de laatste bent die anderen een gebrek aan democratisch gehalte kunnen verwijten.



Ja, ik pleit nog steeds voor een islamitische systeem mits dat de meerderheid van een bevolking dit wensen. Als je dit tegen democratie zie dan weet ik niet wat onder democratie verstaat.


TheCFO

#44
Citaat van: Izwan op 20/04/2008 om 16:04:48

Ja, ik pleit nog steeds voor een islamitische systeem mits dat de meerderheid van een bevolking dit wensen. Als je dit tegen democratie zie dan weet ik niet wat onder democratie verstaat.


Als jiij denkt dat een (het?) Islamitisch systeem hetzelfde is als een democratie (zelfs in een land waar de meerderheid moslim is) dan begrijp je geen reet van het systeem democratie.

Maar jij mag een systeem waarin de koran en een groep wijze mannen de kern van het staatsbestel vormen, natuurlijk best een democratie noemen, maar ik vind dat nogal goedkoop. Probeer niet om modieuze woorden als vrijheid, democratie of gelijkwaardigheid - nogal 'in' in de huidige westerse wereld- van een religieus jasje te voorzien om je middeleeuwse staatsbestel via de achterdeur naar binnen te fietsen onder verwijzing naar hedendaagse normen en waarden.

Dus wees gewoon een vent en zeg waar het op staat en suggereer niet stiekem dat voor jou de mening van het volk belangrijker is dan de letter van de koran. Of nog mooier: steek gewoon de loftrompet over de niet-democratische sytemen.
(of vraag me nog een keertje lief of ik je de verschillen tussen een religieus systeem en een democratie uitleg, dikke kans dat ik dat best wil doen)