Rmakhzan heeft last van islam

Gestart door Izwan, 16/04/2008 om 11:23:07

Izwan

Citaat van: ElGalloNegro op 16/04/2008 om 14:14:04
Citaat van: Izwan op 16/04/2008 om 13:32:25


Ddeghrime die zich Amazigh leider en moslim noemt ergert zich ook  imams die een uur lang blijven schreeuwen. In zijn ogen is het niet alleen voor toeristen storend is, maar ook voor Marokkanen en vooral voor kinderen.  Hij vraag of het oproep tot het gebed te hervormen.
http://www.alarabiya.net/articles/2008/04/15/48330.html



Hij ergert zich niet aan het adhaan maar aan Imams die vroeg in de ochtend een uur lang blijven door schreeuwen.
Dat zei ik toch?
Trouwen, het is een goed gebaar van amazigh leider om voor Marokkaanse kinderen op te komen: Ik kan het voorstellen dat toeristen en kinderen zich schrikken van ochtends Adhan, vooral toeristen en Marokkaanse kinderen die de nachten samen doorbrengen. Tegen de Lfjar tijd zijn ze uitgeput en hebben ze rust hard nodig.

TheCFO

#16
Citaat van: Maghribi hor op 16/04/2008 om 14:54:11
Het zou wat zijn als wij zouden klagen over het kerkgeluid op zondag dat een uur aanhoudt en je ervan weerhoudt rustig te mogen uitslapen. De inhoud van de reacties (ook uit de politiek) kan ik je nu al op een briefje meegeven.

Welke politieke reacties bedoel je?

Tilburg blijft bij dwangsom voor luide kerkklok
Uitgegeven: 6 september 2007 17:14

TILBURG - Tilburg blijft de Heilige Margarita Mariakerk beboeten bij een overschrijding van de geluidsnorm door het luiden van de kerkklok. Dat blijkt uit een beslissing van het gemeentebestuur die donderdag is gepubliceerd.

De principiële bezwaren van de pastoor tegen het dwangsombesluit zijn door de gemeente ongegrond verklaard. Een adviescommissie van de gemeente oordeelde dat de burgemeester een autonome bevoegdheid heeft om op te treden tegen het hinderlijke klokgelui van pastoor Harm Schilder. 

De ernstige overlast hoeft vanuit het recht op godsdienstvrijheid niet getolereerd te worden en een dwangsom van 5000 euro per overtreding is geen onevenredige maatregel, aldus het advies. Het gemeentebestuur neemt de adviezen over.

Dwangsom

In augustus legde de gemeente verschillende keren een dwangsom van 5000 euro op omdat de kerkklok voor de vroege viering om 7.15 uur ver boven de toegelaten norm van 70 decibel klonk. Vanaf de dag dat er een hoorzitting diende over de bezwaren van de parochie tegen het dwangsombesluit blijven de kerkklokken binnen de geluidsnorm.

De pastoor was donderdag nog niet op de hoogte van de beslissing van de gemeente en wilde daarom niet reageren. Zijn advocaat verblijft in het buitenland en was niet bereikbaar. Ze kondigden eerder aan in beroep bij de rechter te gaan bij een negatieve beslissing op hun bezwaren.
nu.nl

TheCFO

Citaat van: Inuit op 17/04/2008 om 08:18:48
Dat men werkelijk denkt de gebedsoproep te verbieden of in te kunnen dammen, geeft wel aan hoe men tegen de moslims aan kijkt (lees: hun positie). Iedere pannekoek die al een tijdje met een gedachtekronkel rondloopt probeert tijdens de war of terror (lees: hetze tegen de islam) te cashen.

Een behoorlijk genant argument lijkt me zo.

Waarom zouden mensen niet mogen ageren tegen in hun ogen hinderlijke geluidsoverlast? Ben je dan gelijk een antiislam warrior?
Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat mevrouw de communiste 'de toerist' als kapstok gebruikt om dit probleempje aan op te hangen, terwijl de omwonenden naar mijn persoonlijke maatstaf belangrijker zouden moeten zijn, (en als zij -in meerderheid- dit  geen probleem vinden, of het zelfs toejuichen gaat het gewoon lekker door)

Maghribi hor

#18
Citaat van: TheCFO op 17/04/2008 om 14:27:02
Citaat van: Inuit op 17/04/2008 om 08:18:48
Dat men werkelijk denkt de gebedsoproep te verbieden of in te kunnen dammen, geeft wel aan hoe men tegen de moslims aan kijkt (lees: hun positie). Iedere pannekoek die al een tijdje met een gedachtekronkel rondloopt probeert tijdens de war of terror (lees: hetze tegen de islam) te cashen.

Een behoorlijk genant argument lijkt me zo.

Waarom zouden mensen niet mogen ageren tegen in hun ogen hinderlijke geluidsoverlast? Ben je dan gelijk een antiislam warrior?
Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat mevrouw de communiste 'de toerist' als kapstok gebruikt om dit probleempje aan op te hangen, terwijl de omwonenden naar mijn persoonlijke maatstaf belangrijker zouden moeten zijn, (en als zij -in meerderheid- dit  geen probleem vinden, of het zelfs toejuichen gaat het gewoon lekker door)

Menig Marokkaan zou niet snel klagen over de oproep van een moskee. Dat doe je gewoon niet zo snel. De moskee is het huis van God en heeft daarom een streepje voor. Bovendien zijn de meesten het wel gewend. Dat geldt niet voor de oververwende toeristen, die wel moskees willen bekijken maar niet willen worden lastiggevallen s'nachts, alsof ze thuis zijn. Het geringste aanpassingsvermogen lijkt hier te ontbreken.

Ik had vroeger een vrien wiens huis tegen een moskee aan was gebouwd. Een keer bij hem tijdens het middageten ging de moskee af voor het dhor gebed zal ik maar zeggen. Het huis trilde en ik vroeg hem of hij het niet zat werd elke dag vijf keer ...  Hij antwoordde dat alles went, het maar een moment duurt en dat het nog altijd de oproep is van het gebed met heilige tekst die je maar had te tolereren. Want als de moskee heel zacht zou oproepen enkel om overlast te voorkomen bij de dichtsbijzijnde behuizing dan zou deze op een afstand slecht hoorbaar zijn.  En bij een islamitisch land hoort nu eenmaal een oproep tot het gebed. Zo deed Bilal het op verzoek van de Profeet, zo doen wij het.

TheCFO

Zoals gezegd vinnik het ook bizar dat dat mens het aan 'de rust voor de toerist' ophangt. En iemand die zulke rare onderbouwingen geeft dient waarschijnlijk daarom alleen al gewantrouwd te worden.

Zelf woon ik in zo'n 'griffodorp' onder de rook van Rotterdam en hebben wij meerdere malen per week die kerkklokkenherrie (elke secte zijn eigen kerk en klok). Tis zoals je zegt bij je vriend, ik hoor het niet eens meer en zal het zelf niet in me hoofd halen hier tegen actie  te gaan voeren.

Maghribi hor

Met andere woorden: een moslim is tolerant tegenover het geluid van een oproep tot gebed maar een westerse toerist, tjaa daar heeft ie niet voor betaald denkt ie.

Dat er politici zijn in het vaderland die menen het te moeten opnemen voor de toerist getuigt van een misplaatste kijk tegenover de islam.

De vraag die hieruit rijst is een voorrangsvraag. Blijven we aangepast aan ons eeuwenoude systeem (al mag mischien de volumeknop iets omlaag, er zijn tenslotte voldoende moskeëen) of zetten we de zaak uit zodat meneer de toerist uitgeslapen en uitgerust opstaat om meer van zijn geld uit te geven aan onze economie?

Botermes

Het lijkt me overigens wel sterk dat touristen naar een klachtencommisie zijn gestapt om te klagen over de oproep tot gebed s'morgens dat ze uit hun slaap houdt.  Dat geloof ik gewoon niet. Ik denk dat de oproep tot gebed juist een factor van de sfeer is waar de touristen voor gekomen zijn.

TheCFO

Citaat van: Maghribi hor op 17/04/2008 om 16:25:12
Met andere woorden: een moslim is tolerant tegenover het geluid van een oproep tot gebed maar een westerse toerist, tjaa daar heeft ie niet voor betaald denkt ie.
kweenie helemaal zeker -tis nog vroeg- of je mij met 'een moslim' bedoelt in dit zinnetje, maar dat klopt niet! Ik ben zeker geen moslim, maar eerder die westerse toerist. Mijn familiestamboom speelt zich dan ook al eeuwen af in Duitse en Hollandse klei zonder een spoortje exotisme. (en neen, ben ook geen christen. Mijn ouders waren reeds -grotendeels- van dergelijke middeleeuwse smetten vrij. Zoals je weet, niet -al te- religieuze ouders is zo ongeveer de belangrijkste voorwaarde voor een kind om niet tot de monotheistische middelmaat te vervallen.)

En hoewel ik als hollander niets weet over de situatie in Marokko zou ik zelf zeggen dat een beroep op de traditie een behoorlijk kontargument is. Dingen veranderen nu eenmaal en ik kan me ook zo voorstellen dat in de tijd van Bilal er nog geen electrische oproepondersteuning was.
Maar als de huidige bewoners het geen probleem vinden lijkt het me dat mevrouw de communiste aan een dood paard aan het trekken is.

Inuit

#23
Citaat van: TheCFO op 17/04/2008 om 14:27:02
Een behoorlijk genant argument lijkt me zo.

Waarom zouden mensen niet mogen ageren tegen in hun ogen hinderlijke geluidsoverlast? Ben je dan gelijk een antiislam warrior?
Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat mevrouw de communiste 'de toerist' als kapstok gebruikt om dit probleempje aan op te hangen, terwijl de omwonenden naar mijn persoonlijke maatstaf belangrijker zouden moeten zijn, (en als zij -in meerderheid- dit  geen probleem vinden, of het zelfs toejuichen gaat het gewoon lekker door)
Nee, niet iedere islam criticaster is als anti-islam te bestempelen, dat is ook niet wat ik zeg. Een karikatuur maken van iemand's woorden en het woord genant in de mond nemen, je bewijst in ieder geval dat je lef hebt.
Maar goed, wat ik zeg is het volgende: gezien het belang van de gebedsoproep in een land als Marokko, moet je dus als iemand die in Marokko woont/leeft en dit besef ook heeft, jezelf erg gesteund voelen om te pleiten voor indamming van de gebedsoproep. Waar je dit dan aan hangt is voor mij niet belangrijk, dat je dit uberhaupt zegt genoeg. Mijn visie is dus dat dergelijke figuren voor de aanslagen in Casablanca en andere gebeurtenissen in de wereld, dergelijke uitspraken nooit hadden durven doen, ongeacht met welk argument ze dit verdedigen. Maar nu hebben ze het idee dat de tijd rijp is om hun leuke ideeetjes rond te struinen. En ja, dit vind ik een hele kwalijke zaak.

Bades

Citaat van: Rbaaz op 16/04/2008 om 21:36:26
De imams moeten ook wat anders gaan “schreeuwen”.
Een schreeuw tegen het onrecht en de ellende dat de gewone burger wordt aangedaan



nee, als je dat oproep zul je wel voor ongelovige worden uitgemaakt.

Bades

Is marrokko eigelijk nog niet klaar voor de uitvinding van gebedsroosters?

Inuit

Citaat van: Azghar op 18/04/2008 om 08:56:53
Is marrokko eigelijk nog niet klaar voor de uitvinding van gebedsroosters?
ik zit eerder denken dat NL rijp is voor de gebedsoproep....blijft lastig zo'n lijstje (niet altijd voorhanden enzo). Of heb ik nu een imperialistische mind en is wat jij doet niets anders dan ons vooruit helpen door de 'goede' richting aan te wijzen?

Bades

#27
Citaat van: Inuit op 18/04/2008 om 10:02:08
Citaat van: Azghar op 18/04/2008 om 08:56:53
Is marrokko eigelijk nog niet klaar voor de uitvinding van gebedsroosters?
ik zit eerder denken dat NL rijp is voor de gebedsoproep....blijft lastig zo'n lijstje (niet altijd voorhanden enzo). Of heb ik nu een imperialistische mind en is wat jij doet niets anders dan ons vooruit helpen door de 'goede' richting aan te wijzen?

dus omdat jij achterlijk bent of zo moet het hele nederlandse volk dat niks met islam heeft 5x daags het gebedsoproep aanhoren?

lijkt me egoistisch.

Inuit

Citaat van: Azghar op 18/04/2008 om 11:49:52
dus omdat jij achterlijk bent of zo moet het hele nederlandse volk dat niks met islam heeft 5x daags het gebedsoproep aanhoren?

lijkt me egoistisch.
dus omdat jij 'verlicht' bent moet de Marokkaanse bevolking van de adhaan onthouden worden?

lijkt me egoistisch.

voel je 'm? de welles-niettes....of heeft dat echt zoveel tijd nodig?

Bades

#29
Citaat van: Inuit op 18/04/2008 om 12:56:37
Citaat van: Azghar op 18/04/2008 om 11:49:52
dus omdat jij achterlijk bent of zo moet het hele nederlandse volk dat niks met islam heeft 5x daags het gebedsoproep aanhoren?

lijkt me egoistisch.
dus omdat jij 'verlicht' bent moet de Marokkaanse bevolking van de adhaan onthouden worden?

lijkt me egoistisch.

voel je 'm? de welles-niettes....of heeft dat echt zoveel tijd nodig?

nergens hoorde je me beweren dat het afgeschaft moet worden. anders dan jij die sugereert dat het tijd is voor gebedsoproep in nederland.  Ik dacht wel dat het misschien een idee is om de rooster te introduceren.