VS zoekt steeds meer toenadering tot de Amazigh beweging in Marokko

Gestart door Gordo, 10/04/2008 om 19:26:08

Gordo


De Verenigde staten heeft via haar ambassade in Marokko meerdere ontmoetingen gehad met de Amazigh beweging de afgelopen maanden. De laatste van deze ontmoetingen heeft gisteren plaats gevonden op de Amerikaanse ambassade. Eerder was er ook op 13 maart ook een ontmoeting van verschillende amazigh leiders (zoals ddeghrini en vertegenwoordigers van Ircam) met de Amerikaanse verantwoordelijke van het Ministerie van Buitenlandse zaken voor het Midden OOsten en Noord Afrika Romero martinez en het hoofd van de NGO's Abraham Schultz.

De kranten in Marokko zijn erg verdeeld in hun berichtgeving over deze ontmoetingen. Bovendien vermelden ze dat de VS van plan was om een en internationale symposium over de Amazigh kwestie te willen organiseren die de overheid geweigerd is omdat naar eigen zeggen Frankrijk bang is dat de aandacht van de Amazigh kwestie invloed zal hebben op haar plannen om een Mediterrane unie op te richten..
De grote Amazigh bijeenkomst vorig maand in Rabat waar o.a. twee Amazigh grote symbolen aanwezig waren (Chafik en Aherdan) en vrijwel de hele regering, waar overigens Mohammed Chafik hard uitgehaald heeft naar de Makhzen en ze beschuldigd heeft van Racisme en waar hij de koning heeft aangeraden om zijn zoon Tamazight te leren, wordt gezien als een soort reactie van de Makhzen om aan de VS te laten zien dat een conferentie voor Imazighen niet nodig is omdat ze kunnen zeggen wat ze willen. (IK heb een pdf artikel over de uitspraken van Chafik voor geïnteresseerden).


Hier kunnen jullie verschillende artikelen over deze kwestie vinden....

http://www.hespress.com/?browser=section&section=110


Tot mijn verbazing lees ik dat de grootste vijand van Tamazight "alistiklal partij" heeft aangekondigd in haar propaganda krant een pagina in het tifinagh te publiceren.

`SHADOW`

Azul Gordo,

Een interessant bericht, ik had er al wat over gehoord. Mijn dank voor het delen van dit interessante stuk.
Betreft de istiqlal partij: als brainwashen niet meer via het arabisch kan dan maar via het tifinagh. Anderzijds is het zo dat ze straks allemaal in het tifinagh gaan drukken en er zullen meer programma's in het tamazight komen. Als ze met hun neus op de feiten worden gedrukt en gedwongen worden om die stappen te ondernemen, hebben ze geen keus. We weten echter beter waar istiqlal voor staat al drukken ze alle pagina's in het tamazight.
Zo hypocriet als ze zijn, zullen ze zich als ze geen keus meer hebben scharen achter de rest. de arabieren die nu anti tamazight zijn, zullen straks, als het vuur hen te heet wordt onder de voeten, voorop lopen om te etaleren hoe pro ze zijn.

tanemirt awma.

Inuit

Zo onbaatzuchtig als de VS is, doen ze dit natuurlijk uit altruistische motieven. De zelfbenoemd herders van het Tamazight doen er goed aan om niet in zee te gaan met een macht voor wie niets te vies is om haar agendspunten te bewerkstelligen, slechts vazallen accepteert en je nooit op gelijke voet zal behandelen, zeker niet als je als de Amazigh in materiele zin niets te bieden hebt en je dus slechts een tool bent in hun ogen.
In ieder geval, veel plezier voor deze gasten toegewenst en prijs jezelf gelukkig zou ik zeggen, cause uncle Sam wants you! (to bend over)

`SHADOW`

#3
Citaat van: Inuit op 11/04/2008 om 10:15:34
Zo onbaatzuchtig als de VS is, doen ze dit natuurlijk uit altruistische motieven. De zelfbenoemd herders van het Tamazight doen er goed aan om niet in zee te gaan met een macht voor wie niets te vies is om haar agendspunten te bewerkstelligen, slechts vazallen accepteert en je nooit op gelijke voet zal behandelen, zeker niet als je als de Amazigh in materiele zin niets te bieden hebt en je dus slechts een tool bent in hun ogen.
In ieder geval, veel plezier voor deze gasten toegewenst en prijs jezelf gelukkig zou ik zeggen, cause uncle Sam wants you! (to bend over)

Dit is nou typisch zo'n argelose reactie waarvan je hier meer terug vindt. Inuit je sugereert hier tussen de regels door alsof jij alleen die kennis hebt dat Amerika dit voor eigen profijt doet. Ik denk dat ieder weldenkend mens weet dat hier altruístische redenen niet het motief zijn. je kunt trouwens ook niet spreken van altruísme in geval van een land, maar eerder bij personen. Altruïsme is een levenswijze en dat kan bij een land niet. Het is ook niet gek natuurlijk, daar een land wisselt van regering en daarmee dus ook de politiek. Laat ik jou dit meegeven: geen 1 land zal zomaar iets doen voor een ander land! Die mensen over wie jij het hebt zijn een suk slimmer dan jij denkt. Die hoef je hiervoor niet te waarschuwen.
Als er door die relatie een win-win situatie ontstaat, wat is er dan op tegen om niet in zee te gaan met de amerikanen? Of zijn de amerikanen duivels omdat ze broeders in het midden oosten hebben laten ophangen?

Taalgebruik als ''bend over'' kun je overigens beter weg laten. Fixatie op anale fantasieën haalt alles onderuit aan enigszins kundige woorden die je eerder in het stukje misschien hebt gebezigd en zegt meer iets over je libido dan over die mensen

Maghribi hor

Citaat van: Inuit op 11/04/2008 om 10:15:34
Zo onbaatzuchtig als de VS is, doen ze dit natuurlijk uit altruistische motieven. De zelfbenoemd herders van het Tamazight doen er goed aan om niet in zee te gaan met een macht voor wie niets te vies is om haar agendspunten te bewerkstelligen, slechts vazallen accepteert en je nooit op gelijke voet zal behandelen, zeker niet als je als de Amazigh in materiele zin niets te bieden hebt en je dus slechts een tool bent in hun ogen.
In ieder geval, veel plezier voor deze gasten toegewenst en prijs jezelf gelukkig zou ik zeggen, cause uncle Sam wants you! (to bend over)


SAY NO MORE

Izwan

Wie heeft deze gasten tot woordvoerders van Imazighen gemaakt?
Welke tamazight taal moest de zoon van de koning praten? Of moet hij alle die talen leren?

Inuit

Citaat van: `SHADOW` op 11/04/2008 om 11:55:44
Dit is nou typisch zo'n argelose reactie waarvan je hier meer terug vindt. Inuit je sugereert hier tussen de regels door alsof jij alleen die kennis hebt dat Amerika dit voor eigen profijt doet.
ik suggereer niets ik kijk alleen naar de daden van de staat in het heden en verleden en kan niets anders concluderen dat het een staat is die nergens voor terugdeinst en alleen de banden met je aanhaalt als van enige nut bent en je tien keer harder de grond instampt als je nut bewezen hebt en je gedumpt moet worden.
Dit is wat een Irakees zegt 5 jaar nadat de VS hem is komen bevrijden:
"If history can take me back, I will kiss the statue of Saddam Hussein which I helped pull down," Khalil said on the fifth anniversary of the statue's toppling.
http://www.middle-east-online.com/english/?id=25319

Citeer
Ik denk dat ieder weldenkend mens weet dat hier altruístische redenen niet het motief zijn. je kunt trouwens ook niet spreken van altruísme in geval van een land, maar eerder bij personen. Altruïsme is een levenswijze en dat kan bij een land niet. Het is ook niet gek natuurlijk, daar een land wisselt van regering en daarmee dus ook de politiek. Laat ik jou dit meegeven: geen 1 land zal zomaar iets doen voor een ander land!
bedankt voor de les.....ooit weleens gehoord van sarcasme?

Citeer
Die mensen over wie jij het hebt zijn een suk slimmer dan jij denkt. Die hoef je hiervoor niet te waarschuwen.
zelfs het beste paard stuikelt weleens en hoogmoed komt voor de val.

Citeer
Als er door die relatie een win-win situatie ontstaat, wat is er dan op tegen om niet in zee te gaan met de amerikanen? Of zijn de amerikanen duivels omdat ze broeders in het midden oosten hebben laten ophangen?
onder andere ja, op onderstaande link kun je nog meer vinden. grijp er wel een bak popcorn bij, want het is nogal een lijstje
http://www.krysstal.com/display_acts.php?year1=0000&year2=0000&regioncountry=ALL&countrya=USA&topic=ALL

Citeer
Taalgebruik als ''bend over'' kun je overigens beter weg laten. Fixatie op anale fantasieën haalt alles onderuit aan enigszins kundige woorden die je eerder in het stukje misschien hebt gebezigd en zegt meer iets over je libido dan over die mensen
ooit weleens gehoord van beeldspraak? project je fixaties niet op mij gozer

Lezer

Ne*ken met Sam of met Abu Lahab?

Dat is de vraag!

Ne*ken met Abu Lahab is een bloedschande/incestisme.

Maghribi hor

Wat zijn ze trots, ze krijgen aandacht van de Amerikanen.

Waarom zouden die Gringo's interesse hebben in banden met de Rif?
Gaan ze daarmee niet voorbij aan de Marokkaanse soevereniteit?
Wat zal hierachter schuil gaan?
Inuit probeert gewoon kritsch te kijken naar die Amerikaanse toenadering, dat wordt door sommige slimmerikken niet gewaardeerd. Ze zijn als kinderen zo blij met deze aandacht.

Het klopt als Inuit zegt dat veel landen het hebben moeten ontgelden en spijt hebben van hun innige met de VS. Het kan geen kwaad om kritisch te zijn. Zeker met zo'n grootmacht die zich van niemand iets aantrekt.

De Rif is geen onafhankelijke staat en geniet verder ook geen verregaande autonomie, waar zal het die Gringo's dan opm te doen zijn. Het terugdringen van de wietteelt mischien. Het zou in inder geval wel passen in hun War on Drugs.

Lezer

De Berbers waaover het gaat, is niet Riffijns. Dat zouden voornamelijk "Isussiyen" zijn.


Gordo


Organistaie ter verdediging van het Arabisch in Marokko, die Marokko als een Arabisch land en verder wil arabiseren, heeft protest aangetekend bij IRCAM over de relaties tussen de Amazigh beweging en de VS.

http://www.hespress.com/?browser=view&EgyxpID=5869

Gordo

Citaat van: Inuit op 11/04/2008 om 15:04:07
Citaat van: `SHADOW` op 11/04/2008 om 11:55:44
Dit is nou typisch zo'n argelose reactie waarvan je hier meer terug vindt. Inuit je sugereert hier tussen de regels door alsof jij alleen die kennis hebt dat Amerika dit voor eigen profijt doet.
ik suggereer niets ik kijk alleen naar de daden van de staat in het heden en verleden en kan niets anders concluderen dat het een staat is die nergens voor terugdeinst en alleen de banden met je aanhaalt als van enige nut bent en je tien keer harder de grond instampt als je nut bewezen hebt en je gedumpt moet worden.
Dit is wat een Irakees zegt 5 jaar nadat de VS hem is komen bevrijden:
"If history can take me back, I will kiss the statue of Saddam Hussein which I helped pull down," Khalil said on the fifth anniversary of the statue's toppling.
http://www.middle-east-online.com/english/?id=25319

Citeer
Ik denk dat ieder weldenkend mens weet dat hier altruístische redenen niet het motief zijn. je kunt trouwens ook niet spreken van altruísme in geval van een land, maar eerder bij personen. Altruïsme is een levenswijze en dat kan bij een land niet. Het is ook niet gek natuurlijk, daar een land wisselt van regering en daarmee dus ook de politiek. Laat ik jou dit meegeven: geen 1 land zal zomaar iets doen voor een ander land!
bedankt voor de les.....ooit weleens gehoord van sarcasme?

Citeer
Die mensen over wie jij het hebt zijn een suk slimmer dan jij denkt. Die hoef je hiervoor niet te waarschuwen.
zelfs het beste paard stuikelt weleens en hoogmoed komt voor de val.

Citeer
Als er door die relatie een win-win situatie ontstaat, wat is er dan op tegen om niet in zee te gaan met de amerikanen? Of zijn de amerikanen duivels omdat ze broeders in het midden oosten hebben laten ophangen?
onder andere ja, op onderstaande link kun je nog meer vinden. grijp er wel een bak popcorn bij, want het is nogal een lijstje
http://www.krysstal.com/display_acts.php?year1=0000&year2=0000&regioncountry=ALL&countrya=USA&topic=ALL

Citeer
Taalgebruik als ''bend over'' kun je overigens beter weg laten. Fixatie op anale fantasieën haalt alles onderuit aan enigszins kundige woorden die je eerder in het stukje misschien hebt gebezigd en zegt meer iets over je libido dan over die mensen
ooit weleens gehoord van beeldspraak? project je fixaties niet op mij gozer


Jouw bewering hoeft niet altijd te kloppen. Kijk maar naar Japan, Duitsland, Zuid Korea, etc. Het is uiteindelijk dankzij de VS dat ze democratisch zijn geworden en tot de rijkste landen in de wereld behoren. IK denk ik niet de VS 10 keer terug krijgt van Egypte, Marokko, etc. etc. dan de miljarden die ze besteden aan ontwikkelingshulp. We moeten wel objectief zijn en niet de emoties laten spreken. VErgeet ook niet dat de VS bijna 80% van de wereld voedsel hulp verzorgt...



Deze mensen vertegenwoordigen misschien geen extremisten, maar zij mogen wel spreken namens honderdduizenden Imazighen die lid, sympathie of zich betrokken voelen tot deze organisaties. Zij hebben dus ook het recht om hun belang te handelen.

Alle Arabische leiders hebben contacten met Amerika. Waarom is dat geen probleem en als het om Imazighen gaat wel.
Het probleem van sommige Imazighen is, dat ze denken dat ze meer Palestijn of irakees zijn dan de Palestijnen en Irakezen zelf.

Hetzelfde geldt voor het bezoek van ddeghrini aan Israël op uitnodiging van het DE Europese organisatie voor samenwerking en vrede die haar jaarlijks bijeenkomst ieder jaar ergens anders organiseert. DE enige kritiek gericht tegen ddeghrini maar niet tegen alle andere Arabische regeringsleiders die daar aanwezig zijn. Waarom zouden Imazighen geen vriendschappelijk organisatie oprichten met joden die opkomt voor gelijkheid en vrede? Ten slotte zijn 25% van de Israeliers van Marokkaans afkomst. Waarom mogen de Arabieren, inclusief de Palestijnen wel ieder dag met het moordende regime aan tafel zitten en Imazighen niet met hun ras genoten die opkomen voor vrede?


Ik ben blij dat de mensen in Marokko steeds meer wakker worden, men zegt niet voor niet de laatste tijd: eerst Taza en dan Gaza.

Inuit

Citaat van: Gordo op 11/04/2008 om 18:57:07
Jouw bewering hoeft niet altijd te kloppen. Kijk maar naar Japan, Duitsland, Zuid Korea, etc. Het is uiteindelijk dankzij de VS dat ze democratisch zijn geworden en tot de rijkste landen in de wereld behoren. IK denk ik niet de VS 10 keer terug krijgt van Egypte, Marokko, etc. etc. dan de miljarden die ze besteden aan ontwikkelingshulp. We moeten wel objectief zijn en niet de emoties laten spreken. VErgeet ook niet dat de VS bijna 80% van de wereld voedsel hulp verzorgt...
Je vergelijking gaat niet op, de landen die je noemt waren op zichzelf al sterke naties, ze zijn niet door de VS sterk gemaakt. Japan is al sinds de jaren '80 de grootste investeerder in de VS. Het is zeker goed om bevriend te zijn met de VS, maar dan moet je wel iets te bieden hebben en dus niet de ondergeschikte in de relatie bent.
Dat de VS zoveel voedselhulp geeft, is omdat ze de overschotten kwijt moeten (om de eigen markt te beschermen) en de daarom maar schenken aan 3e wereld landen. Maar ondertussen deze zelfde het onmogelijk maken om eerlijk handel te drijven. Hou toch op zeg.
Als je deze landen werklijk wil helpen dan geef je ze een eerlijke kans op handel.

Citeer
Deze mensen vertegenwoordigen misschien geen extremisten, maar zij mogen wel spreken namens honderdduizenden Imazighen die lid, sympathie of zich betrokken voelen tot deze organisaties. Zij hebben dus ook het recht om hun belang te handelen.
dan moeten ze ook namens hun clubje praten en niet namens de Amazigh, want ik wens niet door deze mensen vertenwoordigd te worden of dat er in mijn naam gesproken of gehandeld wordt.

Citeer
Alle Arabische leiders hebben contacten met Amerika. Waarom is dat geen probleem en als het om Imazighen gaat wel.
Het probleem van sommige Imazighen is, dat ze denken dat ze meer Palestijn of irakees zijn dan de Palestijnen en Irakezen zelf.
als je mij zou kennen, dan zou je ook meteen weten dat ik een niet al te hoge pet van de Arabische leiders heb.

Citeer
Hetzelfde geldt voor het bezoek van ddeghrini aan Israël op uitnodiging van het DE Europese organisatie voor samenwerking en vrede die haar jaarlijks bijeenkomst ieder jaar ergens anders organiseert. DE enige kritiek gericht tegen ddeghrini maar niet tegen alle andere Arabische regeringsleiders die daar aanwezig zijn. Waarom zouden Imazighen geen vriendschappelijk organisatie oprichten met joden die opkomt voor gelijkheid en vrede? Ten slotte zijn 25% van de Israeliers van Marokkaans afkomst. Waarom mogen de Arabieren, inclusief de Palestijnen wel ieder dag met het moordende regime aan tafel zitten en Imazighen niet met hun ras genoten die opkomen voor vrede?
ik zeg slechts dat je je moet afvragen waarom deze mensen toenadering tot jou zoeken en realiseer je dat de VS niet echt bekend staat om haar naastenliefde, de geschiedenis is hier getuige van.

Citeer
Ik ben blij dat de mensen in Marokko steeds meer wakker worden, men zegt niet voor niet de laatste tijd: eerst Taza en dan Gaza.
je doet alsof de Palestijnen hun voortbestaan aan de Irifeyyen te danken hebben......je mag best overdrijven om je punt kracht bij te zetten, maar ook overdrijving kent haar grenzen

miss.F.

Gordo,

ik vind je best naief in je redenering. Ik sluit me aan bij Inuit. De Amerikanen geven geen steun zonder er zelf iets voor terug te krijgen. Ze steunen wellicht de amazighbeweging in Marokko om hen als blok naar voren te duwen tegen het 'opkomend fundamentalisme'. Denk je dat ze zich geen zorgen maken nu de PJD een van de grootste partijen is van Marokko? Anders is het wel heel toevallig dat ze nu ineens oog hebben voor de amazighzaak.

(laat me niet lachen mensen, en die lui die denken dat de amerikanen hen gunstig gezind zijn, zijn lachertjes. Voer je eigen strijd ipv een ander dit te laten doen)

Lezer

De Berbers moeten ook niet naief zijn, en wachten op mensen die hun hulp gratis "en zonder reclame" opleveren. Dat is niet te verwachten. Of het nu Amerika is of Saudie Arabie.

Maar de vraag is waarom zouden de Berbers het hulp van de Amerikanen weigeren zolang dat in hun voordeel is. Kuwait heeft de steun van Amerika tegen Irak geaccepteerd en zelfd de handen en voeten op knieen gekust. Irak aanvaardde het hulp van Amerika tegen Iran. En Marokko tegen de Fishel's regime (de juiste naam ?).

Het heeft dus geen zin om iets als eeuwig onwijzigbare duivlsheid te verklaren. Dat is dom en belachelijk.

Ik moet ook zeggen dat de Berbers niets van Arabierenshaat moeten hebben. Uit tolerantie en niet uit slavernij of blinde loyaliteit. In dit geval is de steun van Amerika nuttiger dan boycotten van Amerika omwille van de Arabische ideologie of politiek. Omwille van mensen die niet zelf de initiatief nemen om over een onderdrukte geschiedenis en identiteit te praten.

Maar we moeten duidelijk maken dat er twee verschillende Berbers zijn:
Berbers die berbers zijn en opkomen van de Berberse identiteit zelfs in teugeloze discussies.

Berbers die berbes zijn, maar die beschouwen de Berberse identiteit als benzine of hout voor de vlam van de Arabische ideologie of nationalims of het gevoel van een Arabische eenheid. De Berbers moeten hun identiteit dus offeren op de Arabische altaar, aldus deze soort Berber.

Van deze laatsten, krijg je wel te horen dat de Berbers die in het belang van de islam en Arabisme heroitisch zijn, terwijl neigen de eerste soorte Berbers om afkeur aan te tonen ten opzichte van de Arabisch nationalisme en eenheid (Maghreb Arab, Arabische Ligua), en in verschillende mate ook de voorkeur geven aan de Berberse geschiedenis ten opzichte van de Islamitische geschiedenis.


Het is simelweg geen kweste van intelectuele vermogenheid, maar een kweste van voorkeur en persoonlijkheid of overtuigingen; Het is daarom dat de (overmatig) religieuse Berbrs bijnal uitsluitend in de eerste soort Berbers vallen.