Onzin initiatief: Moroccan Dutch Leadership Institute

Gestart door Sa3ieD, 02/04/2008 om 19:36:32

Sa3ieD

Het Moroccan Dutch Leadership Institute (MDLI) is een nieuwe organisatie die gelooft in de kracht van de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap en zich richt op het creëren en mobiliseren van een onafhankelijke Marokkaans-Nederlandse voorhoede.

Het instituut is opgezet en wordt, op vrijwillige basis, geleid door een enthousiast en geëngageerd bestuur van vier jonge Marokkaans-Nederlandse professionals.

Het MDLI is volledig onafhankelijk van de overheid en wordt gesponsord door toonaangevende bedrijven.

----

Je wilt werken aan je persoonlijke ontwikkeling als aankomend professional maar tegelijkertijd ook bijdragen aan de verbetering van de positie en het imago van de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap?

Je hebt niet alleen een mening over ‘de issues van de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap’ maar steekt vooral graag ook zelf je handen uit de mouwen om er wat aan te doen?

Je wilt deel uitmaken van een nieuwe, assertieve voorhoede van Marokkaanse Nederlanders die de overtuiging heeft dat ze met inzet van eigen talent het verschil kan maken?

Hier is MDLI’s Leadership Academy!

-----

Het Moroccan Dutch Leadership Institute wordt gesteund door toonaangevende Nederlandse bedrijven. Vijf van deze bedrijven doen dat door het MDLI voor langere periode financieel te steunen. Andere bedrijven geven geen geld, maar stellen hun expertise en mensen ter beschikking van het MDLI.

-----

Deelname staat voor het studiejaar 2008-2009 open voor studenten aan de universiteiten in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Delft en Leiden. De selectie van deelnemers zal plaatsvinden in samenwerking met een gerenommeerd werving- & selectiebureau.

Je kunt je tot en met 18 april 2008 aanmelden. Tussen 28 april en 2 mei 2008 vinden de selectiegesprekken plaats. De tweede ronde van de selectie bestaat uit een groepsopdracht en een tweede gesprek, die tussen 5 en 16 mei plaatsvinden.

Aanmelden? Stur elektronisch een motivatiebrief, je (gescande) cijferlijst en je CV naar info@mdli.nl

-----

Het Bestuur:
Vice-voorzitter: Ahmed Dadou

    * Jurist (Internationaal en Europees recht)
    * Deelnemer ‘Het Lagerhuis’ (2000-2005)

Penningmeester: Rochdi Darrazi

    * Econometrist
    * Bestuurslid Marocprofs

Secretaris: Khalid Kasem

    * Jurist (afstudeerdatum: zomer 2008)
    * Oud-voorzitter ‘Ben je bang voor mij?’

Voorzitter: Rachid Majiti

    * Bedrijfskundige
    * Oud-voorzitter Koerswijziging.nl

-------


Sa3ieD

#1
1. Sinds wanneer worden "leiders" voor een etnische gemeenschap door "externen" aangestuurd en opgeleid?

2. Waarom is een cijferlijst belangrijk als het gaat om potentiële leiders?

3. Sinds wanneer is het aan een werving en selectie bureau om te bepalen wie wel of geen "geschikte" leider is?

4. De mensen in het bestuur zijn nou niet bepaald leiders of voorbeelden. Allen waren of zijn ze verbonden aan achterlijke initiatieven die de Marokkaanse gemeenschap geen stap vooruit hebben geholpen.

5. Hoe kan een organisatie zich nou onafhankelijk noemen als ze 2 veel betaalde krachten in dienst hebben en bovendien afhankelijk zijn van de bedrijven die ze financieren?

Over dit initiatief kan ik alleen zeggen dat het een overduidelijk overkapt head hunting gebeuren is van de bedrijven die het financieren.

De afgelopen week ben ik in verband met mijn studie in New York geweest voor interviews. Naast de afgenomen interviews heb ik ook een tweetal bijeenkomsten bijgewoond van een islamitische studenten organisatie. De kwestie van "leadership" houdt hun ook bezig, het grote verschil is echter dat zij het zelf willen doen en zelf moeten doen. Leiderschap ontstaat binnen de eigen groep. Leiderschap heeft in dat geval ook geen ruk met opleiding te maken maar met betrokkenheid en passie. Goed leiderschap heeft namelijk als doel de groep vooruit te helpen zonder de verschillen in de groep uit het oog te verliezen. In je eentje kun je niet zoveel dus is het essentieel om vanuit de gemeenschap leiderschap te ontwikkelen omdat je op die manier al legitimiteit hebt. Leiderschap heeft in Amerika ook als functie om een gezicht van de groep naar buiten te zijn. Dit is nodig om allianties aan te kunnen gaan met andere groepen om zo politieke invloed uit te kunnen oefenen.

Mijn mening over leiderschap binnen de Marokkaanse gemeenschap is anders. Wat  in mijn ogen het belangrijkst is is dat Marokkanen weer vertrouwen in elkaar krijgen en op elkaar kunnen rekenen. Over het algemeen kunnen Marokkanen op lokaal niveau wel op elkaar rekenen doordat het informeel sociaal kapitaal best groot is. Echter ontbreken formele instituties, of is er in elk geval een groot wantrouwen. Dit wantrouwen is niet onterecht, organisaties die zeggen op te komen voor Marokkanen komen echter alleen voor zichzelf op (bijv. SMN). Dit heeft met name te maken dat deze organisaties in een veel grotere mate afhankelijk zijn van de overheid dan van de Marokkaanse gemeenschap zelf. Een begin om het formeel sociaal kapitaal op te bouwen is breken met afhankelijkheden van actoren buiten de eigen gemeenschap. Dus geen afhankelijkheid van de overheid of van het "witte" bedrijfsleven. Dit heeft als gevolg dat al het werk in eerste instantie vrijwillig gedaan moet worden. Het moet weer normaal worden om iemand te helpen die je bijvoorbeeld niet kent of die zelf niet direct iets voor jou kan betekenen. Met de opkomst van de tweede en derde generatie die het economisch gezien wat breder hebben zijn er kansen op een grotere vrijwillige inzet binnen en  ten behoeve van de Marokkaanse gemeenschap.

PS: Accepteer in ieder geval dat wij Marokkanen zijn en geen Nederlandse Marokkanen of Marokkaanse Nederlanders. Het is toch duidelijk dat wij burgers zijn van Nederland, we wonen er immers. Als migrant moet je gewoon niet met het waanidee leven dat je ooit "Nederlander" wordt in culturele zin, dus dat men je ook als Nederlander gaat zien. Joden zien zichzelf als Joods en daar heeft niemand iets op tegen, wij kunnen ons ook gewoon als Marokkanen zien.

Berkoekes

Ik zag deze oproep een tijd geleden ook op een andere site. Had er soortgelijke gedachten bij.

Maar je maakt zeker een goede analyse. Ga je trouwens afstuderen op dit onderwerp?

bou-yafar

#3
het is moeilijk om dit als onzin af te doen, puur om het volgende.

1. ik zie niet waar het staat dat het door externen wordt aangesteurd.tenzij je bedoelt dat het gesteund wordt door het bedrijfs leven.

2. ik heb vaak mee gemaakt dat bij verschillende organisaties van marokkanen dat er ruzie ontstaat waardoor men meer bezig is met de anderen uit te werken dan het voorgenomen doel te manifisteren.
dus denk ik dat het wel een goede bedoeling is om hoog opgeleid
mensen in je organistatie te werven . vaak is het zo dat de organisaties die je nu hebt vrijwel geen tot weinig betekennis hebben als het om maatschapelijke problemen en rechten van de marokkaanse gemeenschap gaat. dus waarom zouden we een andere idee of gedachten gang gelijk de mond snoeren aangezien we toch niet zo,n geweldig imago hebben.

3. ik denk personlijk dat een paar wijzen meer leiderschap kunnen geven dan duizend dwazen.

4. persoonlijk denk ik dat men er wijs aan doet om je cijfer lijster te vragen
aan gezien de meeste mocros denken de wijsheid in pacht te hebben kijk maar allen rond op dit forum, je kent het gezegd de korn van de kaf scheiden is hier duidelijk van toepassing.

5. persoonlijk denk ik ook dat ider zijn of haar bijdrage op zijn nievau kan bijdragen een leider in de beurt gemeenschap operiert op een andere niveau dan een leider in het  parlament. daar moet je rekening houden met idereen. daar moet je tussen de haaien zwemen je moet er rekening meehouden dat mensen in die hoge posties bekleden er voor opgeleid zijn en niet de eerste beste boeren lul is ( ten zij je een boeren revolutie wil starten net als in de jaren zestig hier in nederland had. met boer koekoek die zijn beweging begon en uiteindlijk het hele land in rep en roer kreeg maar bleek nu wel een heel slime boer te zijn. wat persoonlijk denk ik niet dat boer  uit drente dat voor elkaar zou hebben gekregen. als hij de eerste beste boeren lul was)hier kun je wat over  boer koekoek lezen http://www.jeugdsentimenten.net/2006/12/18/de-boerenpartij-van-boer-koekoek/

6, ik denk dat men zich onafhankelijk noemen in de opzicht dat men bepaalde doel stelt
hier in worden gesteund maar zelf bepalen hoe ze dit invullen. dat kan allen maar goed zijn dus om een initiatief als deze gelijk af te doen als onzinig vind ik een beetje naif. goede ideeen komen vaak uit een onverwachtehoeken

dat zij initatief nemers waren van onbenulige ondernemeingen meschien zijn ze nu door schade en schande wijzer geworden ze hebben in idere geval nu hun krachten gebonden. dat moet je ze nageven,  bovendien schaad het niet dan baat het niet

ik kan jouw frustraties wel begrijpen wat die heb ik ook. er is veel gepraat en weinig prestieer onder zo genaamde initiatief nemers

Sa3ieD

Citaat van: bou-yafar op 18/04/2008 om 22:14:24
het is moeilijk om dit als onzin af te doen, puur om het volgende.

1. ik zie niet waar het staat dat het door externen wordt aangesteurd.tenzij je bedoelt dat het gesteund wordt door het bedrijfs leven.

Dit staat op hun website:
"De selectie van deelnemers zal plaatsvinden in samenwerking met een gerenommeerd werving- & selectiebureau."

Citeer
2. ik heb vaak mee gemaakt dat bij verschillende organisaties van marokkanen dat er ruzie ontstaat waardoor men meer bezig is met de anderen uit te werken dan het voorgenomen doel te manifisteren.
dus denk ik dat het wel een goede bedoeling is om hoog opgeleid
mensen in je organistatie te werven . vaak is het zo dat de organisaties die je nu hebt vrijwel geen tot weinig betekennis hebben als het om maatschapelijke problemen en rechten van de marokkaanse gemeenschap gaat. dus waarom zouden we een andere idee of gedachten gang gelijk de mond snoeren aangezien we toch niet zo,n geweldig imago hebben.

Je verhaal is niet echt samenhangend op dit punt. Of andere organisaties het goed of slecht doen heeft weinig met dit initiatief te maken. Het imago van Marokkanen zou je eigenlijk een rotzorg moeten zijn. Imago is slechts wat anderen willen zien, doe jij het goed, word je nog steeds geassocieerd met anderen die herrie schoppen. Je kunt ook het zinnetje horen die alle Marokkanen weleens gehoord hebben "Maar jij bent anders..." of om van de cultuur smoes af te komen zullen ze vragen "Voel jij je meer Marokkaans of meer Nederlands...". Er zal dus nooit een initiatief zijn die Marokkanen van een slecht imago af helpt. Het is dan ook dom dat organisaties dat uberhaupt proberen. Ze kunnen beter proberen om Marokkanen zo te inspireren dat het steeds minder Marokkanen kan schelen wat een Jan of Kees van Marokkanen vindt.

Citeer
3. ik denk personlijk dat een paar wijzen meer leiderschap kunnen geven dan duizend dwazen.

Leiderschap bestaat alleen als er ook sprake is van legitimiteit. In dit geval is die legitimiteit er niet omdat zoals ik al zei het aangestuurd word door externen. De Marokkanen die zgn "leiderschap" nodig hebben zullen die personen nooit als leiders zien. Het hele process wordt te bedrijfsmatig benaderd, een gemeenschap is geen bedrijf.

Citeer
4. persoonlijk denk ik dat men er wijs aan doet om je cijfer lijster te vragen
aan gezien de meeste mocros denken de wijsheid in pacht te hebben kijk maar allen rond op dit forum, je kent het gezegd de korn van de kaf scheiden is hier duidelijk van toepassing.

Meen je dit nou? Echt een vreemd argument zeg. Je gebruikt een woord als wijsheid in relatie tot cijfers. Je moet wel beseffen dat er een verschil is tussen goeie cijfers halen en een intellectueel zijn. Ik ken mensen die ik waarlijk als intellectuelen beschouw maar die geen diploma's hebben of helemaal niet zulke goeie cijfers halen. Het onderwijs is meestal onlogisch en een kwestie van doorbijten omdat het reeele directe nut ervan nou niet bepaald zichtbaar is. Sommigen doen gewoon wat hen gezegd wordt en anderen gaan nadenken over het nut en twijfelen. Wie is in dit geval de betere? De persoon die gewoon blindelings volgt of de persoon die het nut in twijfel trekt en kritisch durft na te denken over zichzelf en over het systeem?


Citeer
5. persoonlijk denk ik ook dat ider zijn of haar bijdrage op zijn nievau kan bijdragen een leider in de beurt gemeenschap operiert op een andere niveau dan een leider in het  parlament. daar moet je rekening houden met idereen. daar moet je tussen de haaien zwemen je moet er rekening meehouden dat mensen in die hoge posties bekleden er voor opgeleid zijn en niet de eerste beste boeren lul is ( ten zij je een boeren revolutie wil starten net als in de jaren zestig hier in nederland had. met boer koekoek die zijn beweging begon en uiteindlijk het hele land in rep en roer kreeg maar bleek nu wel een heel slime boer te zijn. wat persoonlijk denk ik niet dat boer  uit drente dat voor elkaar zou hebben gekregen. als hij de eerste beste boeren lul was)hier kun je wat over  boer koekoek lezen http://www.jeugdsentimenten.net/2006/12/18/de-boerenpartij-van-boer-koekoek/

Boer Koekoek was de Wilders van die tijd. Compleet inhoudloos en het spelen op onderbuik gevoelens van de mensen. Je kunt dat slim noemen of gewoonweg egoistisch. Je kunt je namelijk afvragen wat het doel is van politiek, is het het oplossen van problemen die het individu overstijgen of is het puur en alleen voor het eigen belang gaan? Wat Koekoek deed en wat Wilders nu doet is het verspillen van belastingcenten. Als je als partij helemaal niets bijdraagt dan tja.....wat is je nut verder.

Citeer
6, ik denk dat men zich onafhankelijk noemen in de opzicht dat men bepaalde doel stelt
hier in worden gesteund maar zelf bepalen hoe ze dit invullen. dat kan allen maar goed zijn dus om een initiatief als deze gelijk af te doen als onzinig vind ik een beetje naif. goede ideeen komen vaak uit een onverwachtehoeken

Wat heeft een kritische analyse nou weer met naief zijn te maken....Het is juist naief om initiatieven al succesvol te gaan verklaren voordat deze zich hebben bewezen. Wat ik doe is vanuit argumenten over leiderschap en legitimiteit kijken in hoeverre hetgeen wat zij doen zinvol is. Op basis van die argumenten kan in concluderen dat het een onzin initiatief is. Ik ga die argumenten dan ook niet herhalen, die staan gewoon in mijn stuk.


Citeer
dat zij initatief nemers waren van onbenulige ondernemeingen meschien zijn ze nu door schade en schande wijzer geworden ze hebben in idere geval nu hun krachten gebonden. dat moet je ze nageven,  bovendien schaad het niet dan baat het niet

ik kan jouw frustraties wel begrijpen wat die heb ik ook. er is veel gepraat en weinig prestieer onder zo genaamde initiatief nemers

Nou zo wijzer zijn ze niet geworden aangezien dit weer een typisch nutteloze onderneming is geworden. Over schade hebben we verschillende meningen. Ik zie dit weer als een typisch paternalistische actie. Nederlandse bedrijven gaan de leiders voor de Marokkaanse gemeenschap opleiden.....Beetje kolonialistisch vind je niet? Het sociaal kapitaal binnen de Marokkaanse gemeenschap is in mijn ogen vele malen groter dan men denkt, baatzuchtige hulp van het Nederlandse bedrijfsleven hebben wij niet nodig. Zolang de Marokkaanse initiatieven zich zo afhankelijk laten maken van Nederlandse instellingen zal er nooit iets veranderen. De enige afhankelijkheid die er hoort te zijn als je spreekt over gemeenschap en leiderschap etc is die van afhankelijkheid van elkaar, dus van leden van de eigen gemeenschap. Allereerst moet dit besef er zijn, het geloof dat je het zelf als gemeenschap ook wel kan. Goede voorbeelden vind ik het bouwen van moskeeen. Ondanks dat veel van de initiatiefnemers ongeschoolde eerste generatie Marokkanen zijn lukt het hun toch om de handen in een te slaan, hoelang het ook duurt, om voor dat ene doel te gaan, namelijk de bouw van een moskee. Jammer dat het vrijwel alleen hier bij blijft.

bou-yafar

#5
Citaat van: Sa3ieD op 18/04/2008 om 23:05:03
Citaat van: bou-yafar op 18/04/2008 om 22:14:24
het is moeilijk om dit als onzin af te doen, puur om het volgende.

1. ik zie niet waar het staat dat het door externen wordt aangesteurd.tenzij je bedoelt dat het gesteund wordt door het bedrijfs leven.
Citeer
Dit staat op hun website:
"De selectie van deelnemers zal plaatsvinden in samenwerking met een gerenommeerd werving- & selectiebureau."
het nut van een werving en silectie bereau is om mensen bij aan te nemen die binnen de visie van deze beweging passen
dat zou namelijk een hoop ergernis en iritatie voorkomen en meer samen stemend en beter tot resultaat komen. het is niet zo dat deze wervings bereau hun eigen draai aan geven ze gaan uit van de belangen van hun klant en gaan van daar uit te werk.
Citeer
2. ik heb vaak mee gemaakt dat bij verschillende organisaties van marokkanen dat er ruzie ontstaat waardoor men meer bezig is met de anderen uit te werken dan het voorgenomen doel te manifisteren.
dus denk ik dat het wel een goede bedoeling is om hoog opgeleid
mensen in je organistatie te werven . vaak is het zo dat de organisaties die je nu hebt vrijwel geen tot weinig betekennis hebben als het om maatschapelijke problemen en rechten van de marokkaanse gemeenschap gaat. dus waarom zouden we een andere idee of gedachten gang gelijk de mond snoeren aangezien we toch niet zo,n geweldig imago hebben.
Citeer
Je verhaal is niet echt samenhangend op dit punt. Of andere organisaties het goed of slecht doen heeft weinig met dit initiatief te maken. Het imago van Marokkanen zou je eigenlijk een rotzorg moeten zijn. Imago is slechts wat anderen willen zien, doe jij het goed, word je nog steeds geassocieerd met anderen die herrie schoppen. Je kunt ook het zinnetje horen die alle Marokkanen weleens gehoord hebben "Maar jij bent anders..." of om van de cultuur smoes af te komen zullen ze vragen "Voel jij je meer Marokkaans of meer Nederlands...". Er zal dus nooit een initiatief zijn die Marokkanen van een slecht imago af helpt. Het is dan ook dom dat organisaties dat uberhaupt proberen. Ze kunnen beter proberen om Marokkanen zo te inspireren dat het steeds minder Marokkanen kan schelen wat een Jan of Kees van Marokkanen vindt.
Citeer
je kan wel gaan inspireren om scheit aan te hebben. maar als je het daar bij laat bereik je ook er niks mee je moet mensen ook inspireren om nieuwe wegen in te slaan en ik vind dat men hier duidlijk een nieuwe weg inslaat of het wat zou worden dat kan ik niet zeggen maar niet geschoten is altijd mis toch
3. ik denk personlijk dat een paar wijzen meer leiderschap kunnen geven dan duizend dwazen.
Citeer
Leiderschap bestaat alleen als er ook sprake is van legitimiteit. In dit geval is die legitimiteit er niet omdat zoals ik al zei het aangestuurd word door externen. De Marokkanen die zgn "leiderschap" nodig hebben zullen die personen nooit als leiders zien. Het hele process wordt te bedrijfsmatig benaderd, een gemeenschap is geen bedrijf.
Citeer

wat bepaald een ligitimiteit van een burgemeester die wordt aangesteld de burgers?  nee, namelijk het gemeenschapelijk belang puur de juiste man voor de juiste job dat er sommige moeite mee zullen hebben of dat anderen het zullen verwerpen.het gaat er om dat het belang van deze groep wordt vervuld. een beetje hulp daarbij is geen overbodig luxe en bovendien de meeste marokanen dan praat ik over dik 80 tot 90 %
zijn onverschellig waneer het gaat om gemeenschap inzet of politiek of elke andere vorm van maatschapelijk betrokenheid.deze mensen maakt hun helemaal geen fuck uit wat er afspeelt . ja vaak klachen en zeiken over van alles en nog wat maar er iets aan doen ho maar
Citeer
4. persoonlijk denk ik dat men er wijs aan doet om je cijfer lijster te vragen
aan gezien de meeste mocros denken de wijsheid in pacht te hebben kijk maar allen rond op dit forum, je kent het gezegd de korn van de kaf scheiden is hier duidelijk van toepassing.
Citeer
Meen je dit nou? Echt een vreemd argument zeg. Je gebruikt een woord als wijsheid in relatie tot cijfers. Je moet wel beseffen dat er een verschil is tussen goeie cijfers halen en een intellectueel zijn. Ik ken mensen die ik waarlijk als intellectuelen beschouw maar die geen diploma's hebben of helemaal niet zulke goeie cijfers halen. Het onderwijs is meestal onlogisch en een kwestie van doorbijten omdat het reeele directe nut ervan nou niet bepaald zichtbaar is. Sommigen doen gewoon wat hen gezegd wordt en anderen gaan nadenken over het nut en twijfelen. Wie is in dit geval de betere? De persoon die gewoon blindelings volgt of de persoon die het nut in twijfel trekt en kritisch durft na te denken over zichzelf en over het systeem?
ja ik zie het zelf ook nu dat ik onlogische redenering gaf maar wat ik bedoelde is dat
cijfers geven aan dat je bepaalde kennis bezit men is kenlijk op zoek naar kennis en niet naar motivators kijk een leider bepaald niet alles hij is het gezicht van een denk tank en hij heeft vaak en garisma of uitstraling en hij kan zijn worden goed verkopen
een goede voorbeeld is onze eigen mohamed abdelkrim elkathabi hij was de leider het gezicht en spreekpunt maar de werklijke strateeg was zijn broertje die was de kundige
en de gene die bepaalde hoe men te werk ging abdelkrim die bracht het naar het volk met een bepaalde overtuiging em motivatie. dus het wil niet zeggen dat een van deze gasten het gezicht wordt van deze beweging.hoop ik dan

kijk het zit ook zo vaak staan goede cijfers in  verband met intellectualteit waarom omdat een intellectueel iemand is die puur informatie verzameld en hier uit zijn mening opmaakt en dat is denk ik ook de mensen die ze zoeken. want er staat nergens dat ze een leider zoeken dat is van latere zorg denk ik zo
Citeer
5. persoonlijk denk ik ook dat ider zijn of haar bijdrage op zijn nievau kan bijdragen een leider in de beurt gemeenschap operiert op een andere niveau dan een leider in het  parlament. daar moet je rekening houden met idereen. daar moet je tussen de haaien zwemen je moet er rekening meehouden dat mensen in die hoge posties bekleden er voor opgeleid zijn en niet de eerste beste boeren lul is ( ten zij je een boeren revolutie wil starten net als in de jaren zestig hier in nederland had. met boer koekoek die zijn beweging begon en uiteindlijk het hele land in rep en roer kreeg maar bleek nu wel een heel slime boer te zijn. wat persoonlijk denk ik niet dat boer  uit drente dat voor elkaar zou hebben gekregen. als hij de eerste beste boeren lul was)hier kun je wat over  boer koekoek lezen http://www.jeugdsentimenten.net/2006/12/18/de-boerenpartij-van-boer-koekoek/
Citeer
Boer Koekoek was de Wilders van die tijd. Compleet inhoudloos en het spelen op onderbuik gevoelens van de mensen. Je kunt dat slim noemen of gewoonweg egoistisch. Je kunt je namelijk afvragen wat het doel is van politiek, is het het oplossen van problemen die het individu overstijgen of is het puur en alleen voor het eigen belang gaan? Wat Koekoek deed en wat Wilders nu doet is het verspillen van belastingcenten. Als je als partij helemaal niets bijdraagt dan tja.....wat is je nut verder.
zo als johan cruijf zou zeggen elke nadeel heeft z,n voordeel dit soort bewegingen of acties zetten mensen vaak aan tot het ondernemen van aktie je kan dus veel bijdragen door simpelweg dom te lullen of opgevoelens inspellen zo als wilders
wat koekoek deed was meer wakerschudden van de boeren toen der tijd er werd misbruikgemaakt van situatie zoals nu wordt gedaan met marokkanen
weet wel datr de partij van koekoek de boerenpartij dus samen is gegaan met nog een andere partij en deze samen de CDA vormen dus er is een grote verschiel tussen koekoek en wilders koekoek heeft wat betekent voor z,n soortgenoten en niemand heeft hem als leider aangesteld je moet er eerst staan als je het goed doet dan wordt je erkentals leider zoniet dan pis je naast de pot
Citeer
6, ik denk dat men zich onafhankelijk noemen in de opzicht dat men bepaalde doel stelt
hier in worden gesteund maar zelf bepalen hoe ze dit invullen. dat kan allen maar goed zijn dus om een initiatief als deze gelijk af te doen als onzinig vind ik een beetje naif. goede ideeen komen vaak uit een onverwachtehoeken
Citeer
Wat heeft een kritische analyse nou weer met naief zijn te maken....Het is juist naief om initiatieven al succesvol te gaan verklaren voordat deze zich hebben bewezen. Wat ik doe is vanuit argumenten over leiderschap en legitimiteit kijken in hoeverre hetgeen wat zij doen zinvol is. Op basis van die argumenten kan in concluderen dat het een onzin initiatief is. Ik ga die argumenten dan ook niet herhalen, die staan gewoon in mijn stuk.
een kritische analyse is ook maar een mening die jij gevormd hebt dat wil niet zeggen dat het werklijk zo is ik wil jou mijn  kijk op zaken geven. dat is de bedoeling van deze  gesprek. persoonlijk vind ik dat je moeilijk iets als  zinvol of als onzin af te doen voordat het een kans heeft gehad.ik vind dat zij iets doen wat nog niemand anders heeft geprobeerd dat is wat ik zeg en ik heb helemaal niks succesvol verklaard puur op basis van initiatif

Citeer
dat zij initatief nemers waren van onbenulige ondernemeingen meschien zijn ze nu door schade en schande wijzer geworden ze hebben in idere geval nu hun krachten gebonden. dat moet je ze nageven,  bovendien schaad het niet dan baat het niet

ik kan jouw frustraties wel begrijpen wat die heb ik ook. er is veel gepraat en weinig prestieer onder zo genaamde initiatief nemers
Citeer
Nou zo wijzer zijn ze niet geworden aangezien dit weer een typisch nutteloze onderneming is geworden. Over schade hebben we verschillende meningen. Ik zie dit weer als een typisch paternalistische actie. Nederlandse bedrijven gaan de leiders voor de Marokkaanse gemeenschap opleiden.....Beetje kolonialistisch vind je niet? Het sociaal kapitaal binnen de Marokkaanse gemeenschap is in mijn ogen vele malen groter dan men denkt, baatzuchtige hulp van het Nederlandse bedrijfsleven hebben wij niet nodig. Zolang de Marokkaanse initiatieven zich zo afhankelijk laten maken van Nederlandse instellingen zal er nooit iets veranderen. De enige afhankelijkheid die er hoort te zijn als je spreekt over gemeenschap en leiderschap etc is die van afhankelijkheid van elkaar, dus van leden van de eigen gemeenschap. Allereerst moet dit besef er zijn, het geloof dat je het zelf als gemeenschap ook wel kan. Goede voorbeelden vind ik het bouwen van moskeeen. Ondanks dat veel van de initiatiefnemers ongeschoolde eerste generatie Marokkanen zijn lukt het hun toch om de handen in een te slaan, hoelang het ook duurt, om voor dat ene doel te gaan, namelijk de bouw van een moskee. Jammer dat het vrijwel alleen hier bij blijft.

dit is nou een mooie je spreekt jezelf tegen deze marokkanen die de moskees bouwen
die worden gesponserd door fondsen uit het midden-oosten  dubai en saudi-arabie
neem nou de nieuwe moskee die wordt gebouwd in rotterdamzuid mijn vriend zit in het besteur ze zijn 3 jaar bezig geweest met die mensen uit dubai ze hebben 3 miljoen gekregen om te bouwen maar wel volgens de recht lijnen die ze hebben gekregen. tekening komt uit dubai  je bouwt het zo of je krijgt niks. dat is puur het zelfde en bovendien wat voor vergelijking is dat moskees bouwen met maatschapelijke belangen

wat nog verder speelt is dat de marokkanse organisaties die er zijn vaak niet kundig zijn. hoe ze op dingen kunnen inspellen of hoe ze propaganda kunnen gebruiken voor eigengewin. en ik denk dat  dat van uit het bedrijfsleven heel goed te regelen is om de herargie in de goedebanen te leiden aangezien er geen besef van dit soort zaken onder de marokaanse gemeenschap bestaat men zit het vaak aan voor iets als on etisch of manipulatief  aan

Sa3ieD

Citaat van: bou-yafar op 19/04/2008 om 00:49:23
het nut van een werving en silectie bereau is om mensen bij aan te nemen die binnen de visie van deze beweging passen
dat zou namelijk een hoop ergernis en iritatie voorkomen en meer samen stemend en beter tot resultaat komen. het is niet zo dat deze wervings bereau hun eigen draai aan geven ze gaan uit van de belangen van hun klant en gaan van daar uit te werk.

Werving en selectie bureau's werken voor bedrijven. Als het gaat om een bepaalde functie binnen een bedrag dan zijn er eisen die het bedrijf opstelt. Dat zijn meestal eisen in de zin van x aantal ervaring in een vergelijkbare branche en bijv. binnen een leidinggevende functie. Voor potentiele leiders bestaat zoiets niet, een leider bestaat namelijk alleen binnen een groep. Haal je leiderschap uit een groepsproces dan hou je eerlijk gezegd helemaal niets over. Het is leuk en aardig dan Anneke die bij werving en selectie bureau X werkt denkt dan Achmed een goede leider zal zijn, maar als Achmed goeie cijfers haalt en zich ergens binnen kan lullen betekent niet dat Achmed op sympathie kan rekenen van een gemeenschap. Voor leiderschap zijn er geen losstaande kenmerken, selectie is dan ook haast onmogelijk. Zoals eerder gezegd, een gemeenschap is geen bedrijf. Binnen een bedrijf heb je als medewerker maar te slikken wat het management zegt, binnen een gemeenschap werkt dat niet zo.


Citeer
2. ik heb vaak mee gemaakt dat bij verschillende organisaties van marokkanen dat er ruzie ontstaat waardoor men meer bezig is met de anderen uit te werken dan het voorgenomen doel te manifisteren.
dus denk ik dat het wel een goede bedoeling is om hoog opgeleid
mensen in je organistatie te werven . vaak is het zo dat de organisaties die je nu hebt vrijwel geen tot weinig betekennis hebben als het om maatschapelijke problemen en rechten van de marokkaanse gemeenschap gaat. dus waarom zouden we een andere idee of gedachten gang gelijk de mond snoeren aangezien we toch niet zo,n geweldig imago hebben.
Citeer
je kan wel gaan inspireren om scheit aan te hebben. maar als je het daar bij laat bereik je ook er niks mee je moet mensen ook inspireren om nieuwe wegen in te slaan en ik vind dat men hier duidlijk een nieuwe weg inslaat of het wat zou worden dat kan ik niet zeggen maar niet geschoten is altijd mis toch

Je begrijpt mijn punt niet plus je gaat niet eens in op wat ik zei. Met oneliners kom je er niet, vooral als ze helemaal uit de context gerukt zijn.
1. Jij begon over het imagoprobleem van Marokkanen als voornaamste legitimering van een dergelijk initiatief.

Ik zei vervolgens dat het eerder van belang is dat Marokkanen niet moeten geven om wat een Kees of Anke van ze vind. Het is toch raar dat je je bestaansrecht als persoon als het ware ontleent aan het beeld wat anderen, waar je vaak niet eens iets mee te maken hebt, van je denken....

2. Jij had het over het belang van hoog opgeleiden.

De andere initiatieven waar die bestuursleden in zaten betroffen ook hoog opgeleiden, ze hebben echter niets uitgehaald. Misschien is een andere weg om je JUIST niet zo blind te staren op opleidingsniveau maar te kijken naar de oprechtheid en charisma van personen als voornaamste kwaliteit. Aan kennis kun je altijd werken maar aan die 2 eigenschappen niet.


Zo'n nieuwe weg is dit niet. Het is namelijk geen radicale verandering ten opzichte van andere niets zeggende initiatieven. De nadruk ligt nog steeds op het je bewijzen tegenover de autochtonen, in dit geval tegenover het bedrijfsleven.

Citeer
wat bepaald een ligitimiteit van een burgemeester die wordt aangesteld de burgers?  nee, namelijk het gemeenschapelijk belang puur de juiste man voor de juiste job dat er sommige moeite mee zullen hebben of dat anderen het zullen verwerpen.het gaat er om dat het belang van deze groep wordt vervuld. een beetje hulp daarbij is geen overbodig luxe en bovendien de meeste marokanen dan praat ik over dik 80 tot 90 %
zijn onverschellig waneer het gaat om gemeenschap inzet of politiek of elke andere vorm van maatschapelijk betrokenheid.deze mensen maakt hun helemaal geen fuck uit wat er afspeelt . ja vaak klachen en zeiken over van alles en nog wat maar er iets aan doen ho maar

Een burgemeester in Nederland heeft vrijwel geen macht dus over gemeenschappelijk belang hoef je het niet te hebben. Een burgemeester wordt aangesteld door de regering. Het boeit verder ook niet want een burgemeester is gewoon een ambtenaar, die staat dus buiten het spectrum van democratie oftel "de wil van het volk". Je laatste stuk staat vol van frustratie, misschien dat je daarom bang bent kritisch na te denken over bepaalde initiatieven en deze blindelings steunt. Je kunt je ook afvragen waarom Marokkanen zo onverschillig zijn geworden. Het is juist vanwege zulke ongedrongen initiatieven dat Marokkanen onverschillig zijn. Hoeveel instituten zijn er wel niet of zijn er geweest die zogenaamd opkomen voor de belangen van Marokkanen. Uiteindelijk kwamen deze alleen op voor de belangen van zichzelf. Het is alleen logisch dat Marokkanen veelal alle vertrouwen kwijt zijn in instituties.

Citeer
ja ik zie het zelf ook nu dat ik onlogische redenering gaf maar wat ik bedoelde is dat
cijfers geven aan dat je bepaalde kennis bezit men is kenlijk op zoek naar kennis en niet naar motivators kijk een leider bepaald niet alles hij is het gezicht van een denk tank en hij heeft vaak en garisma of uitstraling en hij kan zijn worden goed verkopen
een goede voorbeeld is onze eigen mohamed abdelkrim elkathabi hij was de leider het gezicht en spreekpunt maar de werklijke strateeg was zijn broertje die was de kundige
en de gene die bepaalde hoe men te werk ging abdelkrim die bracht het naar het volk met een bepaalde overtuiging em motivatie. dus het wil niet zeggen dat een van deze gasten het gezicht wordt van deze beweging.hoop ik dan

kijk het zit ook zo vaak staan goede cijfers in  verband met intellectualteit waarom omdat een intellectueel iemand is die puur informatie verzameld en hier uit zijn mening opmaakt en dat is denk ik ook de mensen die ze zoeken. want er staat nergens dat ze een leider zoeken dat is van latere zorg denk ik zo

Cijfers zeggen niets over kennis. Cijfers zeggen dat jij voor je tentamens hebt geleerd wat je opgedragen is. Ik hoef je niet te vertellen dat de meesten de stof die zij voor een tentamen hebben geleerd na een paar weken allang weer vergeten zijn. Kennis ontstaat uit hetgeen wat jij leest of leert uit eigen wil. Onderwijs is veelal geen eigen wil, jij beslist namelijk niet wat je leert of leest. Autodidacten zijn zijn veelal in het bezit van meer kennis dan iemand met een opleiding. Een autodidact kiest zelf voor wat hij of zij leert of leest.

Je voorbeeld over Abdelkrim en zijn broertje spreekt je eerdere argumenten weer tegen. Zonder Abdelkrim's leiderschap zou zijn broertje nooit de strateeg kunnen zijn. Gevecht strategieen hebben pas zin als je een leger hebt, zonder Abdelkrim's charisma en overtuigingskracht bij de andere stammen zou er nooit een leger bij elkaar konden worden gebracht. Kennis is makkelijker dan charisma en leiderschap.

Je redenering klopt nog steeds niet. Intellectueel zijn heeft nog steeds niets met goede cijfers te maken. Wat goede cijfers zeggen is dat iemand braaf leest / leert wat hem of haar opgedragen wordt. Het zegt eerder iets over volgzaamheid dan over intellectueel zijn.

Citeer
zo als johan cruijf zou zeggen elke nadeel heeft z,n voordeel dit soort bewegingen of acties zetten mensen vaak aan tot het ondernemen van aktie je kan dus veel bijdragen door simpelweg dom te lullen of opgevoelens inspellen zo als wilders
wat koekoek deed was meer wakerschudden van de boeren toen der tijd er werd misbruikgemaakt van situatie zoals nu wordt gedaan met marokkanen
weet wel datr de partij van koekoek de boerenpartij dus samen is gegaan met nog een andere partij en deze samen de CDA vormen dus er is een grote verschiel tussen koekoek en wilders koekoek heeft wat betekent voor z,n soortgenoten en niemand heeft hem als leider aangesteld je moet er eerst staan als je het goed doet dan wordt je erkentals leider zoniet dan pis je naast de pot

Koekoek was compleet inhoudloos en heeft geen reet betekent. Er is een verschil tussen boer zijn en politicus zijn. De partij van koekoek is helemaal met niemand samengegaan. De partij kreeg steeds minder zetels totdat ze er 0 hadden en Koekoek overleed. Die partij heeft dan ook helemaal geen erfenis achtergelaten.

Citeer
een kritische analyse is ook maar een mening die jij gevormd hebt dat wil niet zeggen dat het werklijk zo is ik wil jou mijn  kijk op zaken geven. dat is de bedoeling van deze  gesprek. persoonlijk vind ik dat je moeilijk iets als  zinvol of als onzin af te doen voordat het een kans heeft gehad.ik vind dat zij iets doen wat nog niemand anders heeft geprobeerd dat is wat ik zeg en ik heb helemaal niks succesvol verklaard puur op basis van initiatif

Je kunt alles wel relativeren maar zo kun je geen discussie voeren. Er is een verschil tussen een mening en een onderbouwd argument. Je kunt iets wel degelijk afdoen als onzin. Als iemand een bedrijf start en een product verkoopt waar geen markt voor is of zal zijn dan is het initiatief dat bedrijf te starten onzin omdat het geen lang leven zal hebben. Zo ook dit initiatief, kijkend naar de doelen, o.a. leiders creeeren voor de Marokkaanse gemeenschap, en de daarbij gehanteerde aanpak is het logischerwijs te concluderen dat het gewoon onzin is gebaseerd op mijn eerder aangehaalde argumenten.


Citeer
dit is nou een mooie je spreekt jezelf tegen deze marokkanen die de moskees bouwen
die worden gesponserd door fondsen uit het midden-oosten  dubai en saudi-arabie
neem nou de nieuwe moskee die wordt gebouwd in rotterdamzuid mijn vriend zit in het besteur ze zijn 3 jaar bezig geweest met die mensen uit dubai ze hebben 3 miljoen gekregen om te bouwen maar wel volgens de recht lijnen die ze hebben gekregen. tekening komt uit dubai  je bouwt het zo of je krijgt niks. dat is puur het zelfde en bovendien wat voor vergelijking is dat moskees bouwen met maatschapelijke belangen

wat nog verder speelt is dat de marokkanse organisaties die er zijn vaak niet kundig zijn. hoe ze op dingen kunnen inspellen of hoe ze propaganda kunnen gebruiken voor eigengewin. en ik denk dat  dat van uit het bedrijfsleven heel goed te regelen is om de herargie in de goedebanen te leiden aangezien er geen besef van dit soort zaken onder de marokaanse gemeenschap bestaat men zit het vaak aan voor iets als on etisch of manipulatief  aan

Gaap, wat een simplistische argumentatie zeg. De moskee die jij kent waar jouw vriend in het bestuur zit ontvangt geld uit het Midden Oosten dus zullen ALLE moskeeen wel gesponsord zijn door fondsen uit het midden oosten. Een paar Marokkanen stelen dus zullen ALLE Marokkanen wel stelen. Beetje kort door de bocht vind je niet? Genoeg moskeeen die gebouwd zijn door de inzet van de eigen gemeenschap waarbij het bestuur door de eigen gemeenschap wordt gedaan en niet door een partij uit het Midden Oosten.

Het verschil tussen het bedrijfsleven en een gemeenschap is dat er bij de gemeenschap geen dwang is. Je kunt je als groep zo tegen de "leiders" keren, hierarchie of macht is op basis van consensus, je krijgt het dus alleen als de groep erachter staat. Bij een bedrijf werkt dat anders, als jij als werknemer het niet eens bent met het management dan word je zo op straat gezet. Je hebt dus niets te willen als werknemers. Als er nou sprake was van een leger die aan de macht is en dat wanneer een burger het oneens is het risico loopt neergeknalt te worden dan was het een ander verhaal. We hebben het hier wel over Nederland he....

Je hebt wel een vertrouwen in de Marokkaanse gemeenschap zeg, gezien je uitspraken.... Missie geslaagd, weer een Marokkaan met een minderwaardigheidscomplex.

bou-yafar

weet je wat ik kan hier met je gelijk ongelijk spelen maar jij mist het hele punt waar het hier omgaat.
heb je wel eens gehoord van de groep die zeg noemt de vrienden van israel.dat bestaat uit een groep van 113 rijkste joden van amerika. raad eens wat deze groep is geselecteerd door een van de oprechters. niet door een wervingsberaeu.maar bijna het zelfde principe. niemand heeft ze erkent niemand weet wat ze precies doen maar je kan erop aan dat ze heel wat lepel in de pap hebben.
(dit soort gasten hebben zich zelf in het leven geroepen en niet door de joodse gemeenschap).een van hun bekende activteit is dat zij zowel de democraten als de republiekeinen financieel steunen tijdens de verkiezingen (dit is uit gelekt) zodat wie dan ook aan de macht komt
de belangen van israel worden behartigt of dacht je dat gewoon de amerikanen zomaar voor niks de hand boven israel houden.
en daar bovenop nog eens 30 miljaard dollar steun elk jaar zomaar uit de lucht komt vallen. zich in het leven geroepen organisaties zijn vaak de gene die het verschiel uitmaken. als iemand iets probeert om verschiel uit te maken zou je hem al moeten prijzen om zijn inzet laatsaan als die wat zou berieken.je kan gaan zeggen onzin initiatief. maar jouw initiatief is om die van hun de grond in te boren.en daar boven op doe je wel heel betweterig en frustrierend wil je je gelijk hallen. die kan je krijg je die van
mij want de gene die gefrustrierd doet hier dat ben jij lees je teksten maar terug!!!