Mening mbt "Fitna"

Gestart door Lezer, 30/03/2008 om 14:01:57

Lezer

Dit was mijn mening over de film "Fitna", na een gejuich van een lid in ander forum:

"De film is afgekeurd door VN topman, door Balkenende door EU door aantal andere landen door de Islamtische vereniging.

Het wordt geklaagd door een tekenaar van de bekende spotsprenten wegens gebruik van tekeningen voor politieke doeleinden, door Salah Eddin die omgezet is voor Mohammed B.

Zo'n fout!

En nu krijg ik van de heer ****  dat het correct is!
Laten we eerlijk zijn, zijn het nu de rechtse politici die nu de correctheid scheppen? Nee, maar mensen zoals jij hebben geen respect voor mensen of godsdienst. En daarom kunnen jullie alles wat in het voordeel van jullie haat en propaganda is, als "correct" beschouwen zelfs als de film zo stom is om geen onderscheid te maken tussen twee levende personen, en zelfs als het afgekeurd is door allerlei internationale veregingen.

Haat zaaiers die zich bekleden in de kledij van de vredeprekers, verkrachters van de rede om te beweren dat jullie oordelen intelectueel zijn.

De godsdient is te bekritiseren. Daarnaar moeten de internationale gemeenschappen streven, maar objectief bekritiseren met het goede en slechte aspect, los van misbruik voor eigen nationalistische en extreem rechtse slogans. Het moet een kritiek die voldoet aan eisen van zo'n gevoelige discussie, zijn. Een kritiek van historici en filosofen, en niet door Blanke nationalisten en hun staren, zoals het nu het geval is."

Hadou

-Wat betekent al Fitna uberhaupt?   
Gemiddelde Nederlander en Amazigh begrijpt de betekennis er van dat woordje niet.

-Waarom kiest een Nederlandse politicus voor een Arabische woord ,dat regelmatig in de Quran voorkomt?   

--Probeer dit uit te leggen Lezer!

Lezer

Fitna heeft verschillende betekenissen, en hier zijn het:

-Martelen.
-Testen en beproeven.
-Verleiden / misleiden.
-Scherpe betwistingen of onverenigheid (het oneens zijn. Dat kan aanleiding geven tot oorlogen binnen één gemeenschap leiden, en dat leidt meestal tot andere schisma's/splitsingen .

Maar ik weet niet waarom hij voor zo'n naam kiest.

TheCFO

#3
Citaat van: Hadou op 30/03/2008 om 14:25:43
-Waarom kiest een Nederlandse politicus voor een Arabische woord ,dat regelmatig in de Quran voorkomt?   

Leuke vraag, ben ook wel benieuwd.
Het lijkt erop dat Greet hiermee oa zijn kennis van de islamvocabulaire wil etaleren. Zo ben ik zelfs sinds de opkomst van Wilders opeens ook bekend met woorden als Dhimmi (?) en Taqiyah (?) en sinds gisteren met Hiwar.

In dit kader ben ik het wel eens met een reactie van een woordvoerder van de AEL-nl, zoals ik die ergens las vorige week, namelijk dat Nederlanders (en zeker de politici) zich niet tot Islamtheologen hoeven te ontwikkelen, en dat de 'integratiediscussie' (zo u een dergelijke discussie wenselijk acht) zich tot politiek en juridisch nivo kan beperken.

TheCFO

En nog een mening over Fitna, en daarbij ook nog een leuk woord:

Haatsaai
Het was een beetje zielig voor Gerrit Onderbuik. Maanden had hij de klas gegijzeld met de aankondiging van een spraakmakend werkstuk dat niet alleen de school, maar volgens de overmoedige puber de hele voetbalwereld zou doen trillen op haar grondvesten. Maar het viel een tikkie tegen. In het in haast in elkaar geplakte broddelwerkje zien we alleen maar beelden van rotzooitrappers. Beelden die we al eeuwen kennen. Niemand begreep dat hij hier zo lang over gedaan had.
Gisteren heb ik de lieverd geprobeerd uit te leggen dat de hooligans in het stadion maar een heel klein hoekje innemen en dat het overgrote deel van de tribunes bevolkt wordt door aardige vredelievende sukkels zoals ik.
„Hamas, Hamas, alle Joden aan het gas”, sprak hij getergd, „dat is wat je hoort in een stadion.”
Ik legde hem uit dat hij gelijk heeft, maar dat het om ongeveer duizend van de vijftigduizend mensen gaat. Twee procent. Dat ik Rotterdamse vrienden heb die gewoon met mij meegaan naar de Arena als Ajax tegen Feyenoord speelt en dat ze bij een doelpunt probleemloos mogen juichen. Moeten ze wel scoren natuurlijk.
„Rotterdam kankerstad in de oorlog lag je plat! Van die dingen”, brieste het chronisch dwarse joch. De een pubert iets feller dan de ander.
Ook deze schandelijke tekst moest ik toegeven, maar nogmaals: het is een klein clubje dat schreeuwt. Een hoekje supporters die een hoop kwijt moeten omdat ze thuis of onder de plak zitten of doordeweeks heel saai werk moeten doen of zelden goede seks hebben. Of alle drie. Communicatie tussen supporters kan ook grappig zijn. Zo ontving ik afgelopen Kerst van mijn PSV-vrienden per sms de vraag of ik wist waar ze winterbanden voor de kampioenskar konden krijgen en zelf stuurde ik vorige week een felicitatie aan Dirk Scheringa omdat hij volgend seizoen veruit het mooiste stadion van de Eerste Divisie heeft.
„Na het Heizeldrama ontvouwden de Roma-supporters tijdens de wedstrijd tegen Juventus een spandoek met de tekst Grazië Liverpool!. Zijn we Beverwijk vergeten? Gerrit kookte bijna. Vlokken schuim zaten in zijn beetje aanstellerig gekleurde haar. Nogmaals: een oerpuber!
Ik legde hem geduldig uit dat er jaarlijks duizenden voetbalwedstrijden zijn, dat daar massa’s mensen komen en dat er af en toe iets faliekant mis gaat. Ik ontkende de rampen niet, maar miste wel wat doelpunten in zijn filmpje. Van mijn part uitsluitend Nederlandse treffers. De legendarische goal van Marco tegen de Russen, Cruijff tegen ADO en Haarlem en Bergkamp tegen de Argentijnen. Om over zijn goal tegen Newcastle nog maar eerbiedig te zwijgen.
„De kopstoot van Zidane! De onbesuisde botsing van de West-Duitse doelman Schumacher tegen de doorgebroken Battiston, die aan het zuurstof moest! En wat te denken van Da Silva, die onlangs invalide geschopt werd door Taylor van Birmingham!”
Ik gaf toe dat hij het allemaal prachtig aan elkaar geplakt had, maar dat het uitsluitend uitzonderingen zijn, extremen….
„En op de amateurvelden is het geweld ook schering en inslag. Gemolesteerde scheidsen, afgetuigde grenzen, in elkaar geslagen spelers. Dat heb ik toch maar mooi in beeld gebracht!”
Ik vertelde de opstandige leerling dat er elk weekend bijna een miljoen mensen tegen een bal trappen en dat 99 procent uit aardige vredelievende mensen bestaat. Dat duizenden efjes voetballen onder leiding van vriendelijk fluitende en liefdevol coachende vaders, dat er duizenden moeders langs de lijn klaar staan om de tranen te drogen en dat er na afloop steevast limonade wordt gedronken. Ik vroeg hem waarom hij het gedrag van de overgrote meerderheid niet had laten zien. Dan is een werkstuk pas een werkstuk. Dit was basisschoolgedoe waar hij zich toch een beetje voor moest schamen.
„Maar als ik al die positieve dingen had laten zien dan was het een heel saai filmpje geworden! Mensen willen oorlog!” sprak de puber besmuikt.
„Dat is het niet Gerrit”, sprak ik vaderlijk, „mensen willen geen oorlog. Jij wilt oorlog! Dat is je leeftijd. Had ik ook toen veertien was. Maar je werkstukje is nu eenzijdig en ronduit saai. Heel erg saai. Hoe saai? Haatsaai!”
Youp van ’t Hek


Izwan

Volkskrant:

'Wilders verdraait teksten uit Koran'
ANP
gepubliceerd op 27 maart 2008 23:19, bijgewerkt op 28 maart 2008 07:48

GRONINGEN - PVV-leider Geert Wilders verdraait in zijn film Fitna teksten uit de Koran. Hij laat met opzet passages weg die de citaten die hij gebruikt, in een ander licht zetten. Dat zegt Fred Leemhuis, hoogleraar in Groningen en vertaler van het heilige boek van de moslims.

Leemhuis noemt twee citaten uit de Koran. Het eerste is soerat 8, vers 60. In de vertaling van Leemhuis, die in 1989 verscheen, luidt de eerste zin van dat vers: ‘En maakt tegen hen zo goed als jullie kunnen de bewapening en de inzetbare paarden gereed om Gods vijand en jullie vijand daarmee vrees aan te jagen en afgezien van hen anderen die jullie niet kennen, maar die God kent.’ Niet alleen vervangt Wilders de woorden ‘vrees aanjagen’ door het woord 'terroriseren', dat in de tijd dat de Koran werd geschreven totaal onbekend was.

Ook laat de PVV-leider weg wat daarop volgt: ‘En wat jullie ook als bijdrage op Gods weg geven, het zal jullie worden vergoed en jullie zal geen onrecht worden aangedaan. En als zij geneigd zijn tot vrede, wees daar dan ook toe geneigd en stel je vertrouwen op God.’

Op soortgelijke wijze heeft Wilders volgens Leemhuis soera 47, vers 4 verdraaid. Wilders citeert slechts het eerste deel van de eerste zin: ‘En wanneer jullie hen die ongelovig zijn (in de strijd) ontmoeten, slaat hen dan dood, maar wanneer jullie dan de overhand over hen hebben gekregen boeit hen dan stevig vast.’

Wilders laat weg wat dan volgt: ‘hetzij om hen later als gunst vrij te laten hetzij om hen los te kopen, wanneer de lasten van de oorlog zijn afgelegd.’ De PVV-leider verdraait een vers dat oorspronkelijk de gelovigen juist oproept tot matiging, tot een oproep tot genadeloos handelen.

Izwan

MEMRI TV faciliteert Fitna
maandag 24 maart 2008
De aangekondigde anti-koran film van Wilders is gefaciliteerd door het Middle East Media Research Institute TV Monitor Project, beter bekend als Memri TV. In het grootste geheim heeft MEMRI TV personeel, materiaal en andere faciliteiten ter beschikking gesteld voor de film van Wilders. De Nederlandse politicus die bekend staat om zijn banden met de Israëlische staat zou gedurende zijn laatste verblijf in Israel, afgelopen januari, geadviseerd zijn om MEMRI TV te betrekken in zijn anti-koran film.

MEMRI TV staat bekend als een propagandamedium voor Israelische belangen.

MEMRI TV is eind jaren negentig opgericht door een ex-inlichtingenofficier, Yigal Carmon, van het Israëlische leger. Het instituut staat bekend om haar in het Engels vertaalde fragmenten uit met name de Arabische media. Hiermee tracht de oprichter en huidige directeur Yigal Carmon de taalbarriére te verkleinen met de Arabische wereld. Het instituut heeft met name bekendheid gekregen na "9/11" en met uit de context gehaalde vertalingen van Arabische sprekers.

Veel zionisten zien in Wilders een bondgenoot. Zijn politieke agenda om de islam te bekritiseren in combinatie met zijn onvoorwaardelijke steun voor de zionistische staat kan op veel steun rekenen van hardliners in het zionistische kamp.

bron

Maghribi hor

Citaat van: Izwan op 31/03/2008 om 13:16:21
MEMRI TV faciliteert Fitna
maandag 24 maart 2008
De aangekondigde anti-koran film van Wilders is gefaciliteerd door het Middle East Media Research Institute TV Monitor Project, beter bekend als Memri TV. In het grootste geheim heeft MEMRI TV personeel, materiaal en andere faciliteiten ter beschikking gesteld voor de film van Wilders. De Nederlandse politicus die bekend staat om zijn banden met de Israëlische staat zou gedurende zijn laatste verblijf in Israel, afgelopen januari, geadviseerd zijn om MEMRI TV te betrekken in zijn anti-koran film.

MEMRI TV staat bekend als een propagandamedium voor Israelische belangen.

MEMRI TV is eind jaren negentig opgericht door een ex-inlichtingenofficier, Yigal Carmon, van het Israëlische leger. Het instituut staat bekend om haar in het Engels vertaalde fragmenten uit met name de Arabische media. Hiermee tracht de oprichter en huidige directeur Yigal Carmon de taalbarriére te verkleinen met de Arabische wereld. Het instituut heeft met name bekendheid gekregen na "9/11" en met uit de context gehaalde vertalingen van Arabische sprekers.

Veel zionisten zien in Wilders een bondgenoot. Zijn politieke agenda om de islam te bekritiseren in combinatie met zijn onvoorwaardelijke steun voor de zionistische staat kan op veel steun rekenen van hardliners in het zionistische kamp.

bron

Dit verklaart waarom er beelden in Fitna staan van een klein palestijns meisje die afgeeft op de Israelische joden. De boodschap: het anti-semitisme wordt er met de paplepel ingegoten bij die moslims. Voor het gemak heeft men beelden van Israelische kinder die zeggen elke Arabier te haten (van hun ouders geleerd) maar weggelaten.

(Offline)

http://www.ad.nl/binnenland/2184327/Deense_cartoonist_tekent_Wilders.html?reageer=1

Koekje van eigen deeg! ;D

Mijn mening is dat ie zwaar gefaald is, en dat ie de koran verzen verdraaid heeft vind ik wel heel triest. (waar die voor vervolgd moet worden, vind ik.) Hij word nu van alle kanten aangeklaagd, ben benieuwd....

Vanmiddag is er een debat over 'Fitna' 15;30 nl 1

(Offline)

Citaat van: Izwan op 31/03/2008 om 13:16:21
Veel zionisten zien in Wilders een bondgenoot. Zijn politieke agenda om de islam te bekritiseren in combinatie met zijn onvoorwaardelijke steun voor de zionistische staat kan op veel steun rekenen van hardliners in het zionistische kamp.

bron
Ik denk ook van de VS,

Adviseur McCain: 'Vernietig Islam'

http://www.nieuwsfeit.nl/content/view/6868/1/


Hadou

#10
Citaat van: TheCFO op 31/03/2008 om 09:20:05
Citaat van: Hadou op 30/03/2008 om 14:25:43
-Waarom kiest een Nederlandse politicus voor een Arabische woord ,dat regelmatig in de Quran voorkomt?   

Leuke vraag, ben ook wel benieuwd.
Het lijkt erop dat Greet hiermee oa zijn kennis van de islamvocabulaire wil etaleren. Zo ben ik zelfs sinds de opkomst van Wilders opeens ook bekend met woorden als Dhimmi (?) en Taqiyah (?) en sinds gisteren met Hiwar.

Al Fitna ( zelfstandige naamwoord) betekent : onrust veroorzaken, chaos creeeren, catastrofe veroorzaken, stoken tussen mensen ( huwelijken afbreken door roddelaar, conflicten uit lokken> waarbij oorlogen kunnen ontstaan enz.
moeftinoen is meervoud van moeftin = ( Die gene die Fitna aansteekt, aanwakkert).
Dhimmi = een tot Islam bekeerde persoon.
Taqiya = desinformatie geven ter zelfverdediging ( bij gevaar voor eigen leven)
Hiwaar ( 7iwaar) = dialoog.
Overigens staat al Fitna voor de grootste zonde die men kan veroorzaken of plegen.


TheCFO

#11
Citaat van: Hadou op 02/04/2008 om 20:43:28
Al Fitna ( zelfstandige naamwoord) betekent : onrust veroorzaken, chaos creeeren, catastrofe veroorzaken, stoken tussen mensen ( huwelijken afbreken door roddelaar, conflicten uit lokken> waarbij oorlogen kunnen ontstaan enz.
moeftinoen is meervoud van moeftin = ( Die gene die Fitna aansteekt, aanwakkert).
Dhimmi = een tot Islam bekeerde persoon.
Taqiya = desinformatie geven ter zelfverdediging ( bij gevaar voor eigen leven)
Hiwaar ( 7iwaar) = dialoog.
Overigens staat al Fitna voor de grootste zonde die men kan veroorzaken of plegen.



Thanks hadou, maar ik meende de betekenissen al te kennen, en de vraagtekens betroffen vooral de schrijfwijze.
Dhimmi, jij noemt dat een tot de Islam bekeerd persoon, in de wilderiaanse terminologie is het volgens mij meer iets als: Iemand die zelf geen Islamiet is, maar desondanks de heerschappij der Islamieten erkent. Een soort van ultieme zelfhater dus, zonder een greintje ruggegraat of zelfrespect. Overduidelijk iemand die per definitie dus onbruikbaar is op 'het Islamdossier'

En taqiyya is in het slang van de wildersfans de leugenachtigheid die moslims geacht worden rond te strooien ter misleiding van hun niet-Islamitische overheersers. Vrome moslims mogen dan weliswaar niet zomaar liegen -dat weten zelfs de wildersfans- maar de taqiyya zorgt er voor dat ik als nonmoslim geen statement door een islamiet afgelegd kan geloven, want zij mogen mij wel steeds voor liegen. Dus als T Ramadan zegt dat hij voor een europese 'variant' van de Islam ijvert dan weet de gemiddelde Wilderiaan -dankzij de kennis van het begrip taqiyya- dat Ramadan toch eigenlijk bedoelt dat de Kalief van Bagdad in ere hersteld dient te worden.

(Offline)

Citaat van: Hadou op 02/04/2008 om 20:43:28

Overigens staat al Fitna voor de grootste zonde die men kan veroorzaken of plegen.


Interessant,

Mark rutte, (VVD) heeft hem een hele mooie symobolische naam gegeven, "pyromaan" dat is nix meer dan een satan....

(Offline)

Citaat van: (Offline) op 02/04/2008 om 20:22:45
Citaat van: Izwan op 31/03/2008 om 13:16:21
Veel zionisten zien in Wilders een bondgenoot. Zijn politieke agenda om de islam te bekritiseren in combinatie met zijn onvoorwaardelijke steun voor de zionistische staat kan op veel steun rekenen van hardliners in het zionistische kamp.

bron
Ik denk ook van de VS,

Adviseur McCain: 'Vernietig Islam'

http://www.nieuwsfeit.nl/content/view/6868/1/



Volgens mij worden we allemaal voor de gehouden, en is dit allemaal 1 grote poppenkast....zie hier;

'Balkenende': islam is het probleem

Het weekblad Opinio publiceert vandaag een 'geheime rede' van premier Balkenende over de islam. Als de toespraak niet nagemaakt is, zou deze het kabinet in grote problemen brengen.

Bron; http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=111574

Lezer

Even een klein verbetering: "Dhimmi" betekent iemand die zich niet bekeerd heeft tot de islam maar toch leeft in (bescherming van) een islamitisch-bestuurd land. (Dar assilm (Dar al islam is fout, volgens mij)).
Tegen die bescherming of eigenlijk een toelating tot leven/wonen in een islamtische land (een land dat bestuurd wordt door sharia wetten) moet de Dhimmi een soort belasting betalen. De islamtische naam is "Djizzia".

Degenen die bekeerd zijn tot de islam na de jihad noemt men "Mawla". "Mawla" is in deze betekenis een soortgelijk woord voor "slaaf". Maar Mawla kan gebruikt worden in tegenstrijdige betekenissen in Arabisch. In de volgende Aya betekent het "Heer/meester" (tegenovergestelde van slaaf):

"Allahu Mawlahum". (Sora ?)