En "Safak" is de vader al de Berbers

Gestart door Lezer, 21/03/2008 om 16:35:50

Izwan

Citaat van: Lezer op 24/04/2008 om 13:48:49
Het verwijzen naar SFK als voorvader van de Berbers is niet uit te sluiten in je citaat (als het zo is), maar er zijn wel veel meer citaten die men kan treffen:

"‏وفي رواية أخرى عنه أنه ابن هوبال بن بالود بن ديال بن برنس بن سفك وسفك أبو البربر كلهم ونسابة الجيل نفسه من زناتة يزعمون أنهم من حمير ثم من التبابعة منهم‏.
"

"‏وأما إدخاله نسب جالوت في نسب البربر وأنه من ولد مادغيس أو سفك فخطأ وكذلك من نسبه إلى العمالقة‏.‏والحق أن جالوت من بني فلسطين بن كسلوحيم بن مصرايم بن حام أحد شعوب حام بن نوح وهم إخوة القبط والبربر والحبشة والنوبة كما ذكرناه في نسب أبناء حام‏."

(Ibn Khaldoen)
Niet omheen draaien. Ik heb je eerder gemeld dat ibn khaldun tegen de uitspraken waar de naam (S-F-K) voorkomt. Hij gelooft in het citaat die hij uit het boek van ibno 7azm heeft gehaald. Hij geloof dat  alle berbers nakomeling van Kanaan de zoon van 7am zijn en daar komt de naam Mazigh ook voor. Hij is tegen de uitspraak dat berbers tot oude Arabieren of Amalieken horen zoals sommige historici het beweren, waar onder Koteiba. Ibn khaldun gelooft dat berbers bloedverwanten van Filistijnen, Egyptenaars, 7abasch en Nubiers.


Izwan

Citaat van: Lezer op 21/03/2008 om 17:12:18
Maar ik beweerde in mijn Arabische bijdrage dat "Safak" van ibn Khaldun naar een Grieks-Berbers mythe zou verwijzen. Ik denk dat het om Sophox of Sophax gaat. Deze mythische persoon was een vrucht van de Berberse godin "Tingis" (De naam is absoluut verwant aan Tanger) en de Griekse held (halve god) Heracles.

De Berberse koningen zoals "Juba I" beweerden zijn nazaten te zijn, aldus plutarchus.

In mijn arabischtalige bijdrage heb ik dus de achtergrond van de mythe belicht.

Lees ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Berbers_geloof#Berber-Grieks_geloof
De enige Sophokles die in de Griekse mythe boeken voorkomt was een  Atheens tragediedichter die in 5de eeuw v. Ch leefde. Deze man had niets met Noord Afrika te maken.
Het verhaal dat je soort op internet verspreiden dat Sophox de zoon van Tingis (een berber godin) en Heracles zou zijn is in de Griekse mythe onbekend. Het is ook onbekend dat Antaeus een vrouw had die Tingis heet en na zijn dood is ze met Heracles bevriend geworden. De verwijzing naar de zogenaamde Amazigh mythologie vind ik onbetrouwbaar. Wie heeft die amazigh methologie geschreven en hoe kwam hij/zij aan die informatie?
Antaeus had niets met de omgeving Tanger of huidige Marokko te maken. Daar woonde zijn verwanten Titanen waaronder Atlas (de Marokkaanse atlasbergen is naar hem genoemd. In de tijd van Horodotus werden de stammen die in huidige Marokko woonden Atlanten genoemd (afgeleid van Atlas).
Stel je voor dat er wel een Sophox die de zoon van Tingis en Heraclus bestond dan kunt jij ook niet zeggen dat alle berbers nakomeling van Sophox zijn want voor Sophox woonden andere Titanen in Noord Afrika.
Trouwens, de megaliet van Antaeus die 5 meter hoog is, staat bij monument Mzora ten westen van Egypte.
Wat betreft Tanger is door Knaanieten gebouwd en heeft niets met de verzonnen berbers godin Tingis te maken. Deze Kanaanieten wisten van genocide die Israëlische rechters in Kanaan pleegden te ontsnappen en naar Noord Marokko gevlucht en zich gevestigd. 

Lezer

Berbers geloof is door mij geschreven. Je hebt al de bronnen in het artikel staan.

Mzoera ten westen van Egypt? Ja, want Tanger is ten westen van Egypt :D

Izwan

Citaat van: Lezer op 25/04/2008 om 12:58:04
Berbers geloof is door mij geschreven. Je hebt al de bronnen in het artikel staan.

Mzoera ten westen van Egypt? Ja, want Tanger is ten westen van Egypt :D
In dat link kan ik nergens vinden wie de Tingis als godin en de moeder van syphox en harculas had beweerd.
Ja, Mzoera ligt ten oosten van tanger. Ik zat te twijfelen tussen woestijn van Libie en Algerij. Om precies te zijn ligt het hier (zie groen lanp).
http://www.traveljournals.net/explore/algeria/map/m686375/mzora.html

Lezer

Het is doorgeleverd door Plutarch:
http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Plutarch/Lives/Sertorius*.html

Noch chafik noch ik beweren dat het een werkelijk verhaal is (ik ben nederig in vergelijking met Chafik, moet ook bijvermedlen), maar we hebben het over de bron van de vergissing/inspiratie. Jouw verhaal over kanaanieten is duidelijk. Het zijn de Phoeniciers die die kanaanieten waren en die de inspiratie gaven aan de latere schrijvers. Je zegt dat de Phoeniciers Berbers waren, maar dat klopt niet. De Berbers waren al duizenden jaren in Noord Afrika, voordat de Phoeniciers zich in Noord Afrika zou vestigen. De verspreiding van de Phoenicisch colonies/nederzettingen bleef voornamelijk aan de kusten.

Ze werden niet als autochtonen beschreven:
"According to Herodotus, the population contained two indigenous races (Libyans and Ethiopians) and two immigrant races (Greeks and Phoenicians).  [Herodotus, Histories, 328-332.] "

http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Libya (ook door mij geschreven)

Nog belangrijker, is dat de phoenische talen (en ook kanaanische talen) zijn Semitisch, terwijl Berbes geen semitische taal is. Het is een aparte familie. Het zijn zussen zogezegd.

In ethnologue moet je het duidelijk zien (mocht je niet zeggen dat ze ook een complot plegen):
http://www.ethnologue.com/14/show_lang_family.asp?code=HBR (splitsing van de semtische talen: Canaanite is een subtaal binnen de semetische talen)

http://www.ethnologue.com/14/show_family.asp?subid=7 (De splitising van de Berberse talen. De Berberse taal is geen subtaal, maar een hoofdfamile, te vergelijken met het geheel van de semtische talen.)

http://www.ethnologue.com/14/show_family.asp?subid=2 (De hele splitsing van de Afro asiatische talen)

Hopelijk zijn we wijs!

Izwan

Citaat van: Lezer op 25/04/2008 om 22:38:02
Het is doorgeleverd door Plutarch:
http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Plutarch/Lives/Sertorius*.html

Ik heb nu geen tijd en zin om de hele site door te nemen. Ik zie geen citaat van Plutarch waarin kan uithalen dat Tingis een godin van berbers was, dat Tingis de vrouw van Antaeus was die later met Hareclus bevriend is geworden en samen met hem een kind heeft gekregen die Sophox heet?
Citaat van: Lezer op 25/04/2008 om 22:38:02
Noch chafik noch ik beweren dat het een werkelijk verhaal is (ik ben nederig in vergelijking met Chafik, moet ook bijvermedlen), maar we hebben het over de bron van de vergissing/inspiratie.
Wil jij hier zeggen dat je bewering en de bewering van Chafik een vergissing is? Ik krijg meer indruk dat zowel jij als Chafik deze soort zogenaamde vergissingen bewust verspreiden. Ik kom hierop terug als de tijd rijp is.   
Citaat van: Lezer op 25/04/2008 om 22:38:02
Jouw verhaal over kanaanieten is duidelijk. Het zijn de Phoeniciers die die kanaanieten waren en die de inspiratie gaven aan de latere schrijvers. Je zegt dat de Phoeniciers Berbers waren, maar dat klopt niet. De Berbers waren al duizenden jaren in Noord Afrika, voordat de Phoeniciers zich in Noord Afrika zou vestigen. De verspreiding van de Phoenicisch colonies/nederzettingen bleef voornamelijk aan de kusten.


Kanaanieten woonden niet alleen aan de kust van Noord Afrika, maar zij wonen o.a. in gehele Noord Afrika inclusief Egypte. Sommige historici, waar onder Ibn Khaldun beweren dat alle berbers kanaanieten waren. Er zijn verschillen Kanaanieten stammen in Noord Afrika te vinden. Hen aanwezigheid in Noord Afrika verschilt ook duidenden jaren. 
Trouwens, Iriffiyen wonen ook aan de kust.


Citaat van: Lezer op 25/04/2008 om 22:38:02
Ze werden niet als autochtonen beschreven:
"According to Herodotus, the population contained two indigenous races (Libyans and Ethiopians) and two immigrant races (Greeks and Phoenicians).  [Herodotus, Histories, 328-332.] "



Citaat van: Lezer op 25/04/2008 om 22:38:02

Ze werden niet als autochtonen beschreven:
"According to Herodotus, the population contained two indigenous races (Libyans and Ethiopians) and two immigrant races (Greeks and Phoenicians).  [Herodotus, Histories, 328-332.] "


Ibn khaldun beschouwt Kanaanieten wel als autochtonen bewoners van Noord Afrika. Herodotus heeft de inwoners van Noord Afrika als verschillen stammen met verschillen namen, gewoontes en tradities gemeld. Er zijn ook theorieën dat voor de aanwezigheid van berbers in Noord Afrika andere volk(eren) daar zwerven/wonen.
Tegenwoordig wordt het woord Libiër gelijk met berbers geassocieerd en dat is een grote misleiding. In de loop van de tijd heeft het woord Libiër meerder begrippen gekregen.
Trouwens, hoe weten we dat wij van de oude stam Libier afstammen? Waarom is het Libische schrift en taal nog niet ontcijferd? Waarom hebben Egyptenaar, Grieken, Romeinen naast stam Libiers ook andere stamnamen genoemd?
Nog een vraagje waren alle Grieken bloedverwanten?


Citaat van: Lezer op 25/04/2008 om 22:38:02

http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Libya (ook door mij geschreven)

Ik word hiervan niet wijzer. Er wordt te veel informatie door elkaar gemengd waardoor een soort Marokkaanse La7rira is ontstaan.

Izwan

Citaat van: Lezer op 25/04/2008 om 22:38:02


Nog belangrijker, is dat de phoenische talen (en ook kanaanische talen) zijn Semitisch, terwijl Berbes geen semitische taal is. Het is een aparte familie. Het zijn zussen zogezegd.

In ethnologue moet je het duidelijk zien (mocht je niet zeggen dat ze ook een complot plegen):
http://www.ethnologue.com/14/show_lang_family.asp?code=HBR (splitsing van de semtische talen: Canaanite is een subtaal binnen de semetische talen)

http://www.ethnologue.com/14/show_family.asp?subid=7 (De splitising van de Berberse talen. De Berberse taal is geen subtaal, maar een hoofdfamile, te vergelijken met het geheel van de semtische talen.)

http://www.ethnologue.com/14/show_family.asp?subid=2 (De hele splitsing van de Afro asiatische talen)

Hopelijk zijn we wijs!

De talen theorie zegt weinig over de oorsprong en de geschiedenis van een bepaalde bevolking, maar dat is andere discussie.

Maroccaan

#22
Citaat van: Izwan op 25/04/2008 om 12:41:46

Niet omheen draaien. Ik heb je eerder gemeld dat ibn khaldun tegen de uitspraken waar de naam (S-F-K) voorkomt. Hij gelooft in het citaat die hij uit het boek van ibno 7azm heeft gehaald. Hij geloof dat  alle berbers nakomeling van Kanaan de zoon van 7am zijn en daar komt de naam Mazigh ook voor. Hij is tegen de uitspraak dat berbers tot oude Arabieren of Amalieken horen zoals sommige historici het beweren, waar onder Koteiba. Ibn khaldun gelooft dat berbers bloedverwanten van Filistijnen, Egyptenaars, 7abasch en Nubiers.
Heb zitten Googelen en kwam dit tegen:
أن البربر أخلاط من كنعان و العماليق. فلما قتل جالوت تفرقوا في البلاد وأغزى أفريقش المغرب و نقلهم من سواحل الشام و أسكنهم أفريقية و سماهم بربر. وقيل : إن البربر من ولد حام بن نوح بن بربر بن تملا بن مازيغ بن كنعان بن حام. وقال الصولي: هم من ولد بربر من كسلاجيم بن مسراييم بن حام. وقيل من العمالقة من بربر بن تملا بن مارب بن قاران بن عمر بن عملاق بن لاود بن إرم بن سام ، وعلى هذا القول فهم عمالقة



De Berbers zijn een mengeling van Cananieten en  (Ma’aleek)
Toen Goliath werd gedood  scheidden ze zich van elkaar in dat land. Sommigen bewogen zich  langs de kust naar Afrika en maakten noord Afrika hun thuisland en hij noemde hen Berbers.

De Berber is een afstammelingen Cham, de zoon van Noach, zoon van Berber, zoon van Temlaan, zoon van Mazigh, zoon van Kanaan, zoon van Cham
Assawli zei:  Zij zijn de zoon van  Berber uit Kasluchieten (Filistijnen), zoon Misraim, de zoon van cham.

Ach ik raak een beetje in de war met dat gevan en gezoon

Izwan

Citaat van: el Commandante op 04/06/2008 om 01:13:40
Citaat van: Izwan op 25/04/2008 om 12:41:46

Niet omheen draaien. Ik heb je eerder gemeld dat ibn khaldun tegen de uitspraken waar de naam (S-F-K) voorkomt. Hij gelooft in het citaat die hij uit het boek van ibno 7azm heeft gehaald. Hij geloof dat  alle berbers nakomeling van Kanaan de zoon van 7am zijn en daar komt de naam Mazigh ook voor. Hij is tegen de uitspraak dat berbers tot oude Arabieren of Amalieken horen zoals sommige historici het beweren, waar onder Koteiba. Ibn khaldun gelooft dat berbers bloedverwanten van Filistijnen, Egyptenaars, 7abasch en Nubiers.
Heb zitten Googelen en kwam dit tegen:
أن البربر أخلاط من كنعان و العماليق. فلما قتل جالوت تفرقوا في البلاد وأغزى أفريقش المغرب و نقلهم من سواحل الشام و أسكنهم أفريقية و سماهم بربر. وقيل : إن البربر من ولد حام بن نوح بن بربر بن تملا بن مازيغ بن كنعان بن حام. وقال الصولي: هم من ولد بربر من كسلاجيم بن مسراييم بن حام. وقيل من العمالقة من بربر بن تملا بن مارب بن قاران بن عمر بن عملاق بن لاود بن إرم بن سام ، وعلى هذا القول فهم عمالقة



De Berbers zijn een mengeling van Cananieten en  (Ma’aleek)
Toen Goliath werd gedood  scheidden ze zich van elkaar in dat land. Sommigen bewogen zich  langs de kust naar Afrika en maakten noord Afrika hun thuisland en hij noemde hen Berbers.

De Berber is een afstammelingen Cham, de zoon van Noach, zoon van Berber, zoon van Temlaan, zoon van Mazigh, zoon van Kanaan, zoon van Cham
Assawli zei:  Zij zijn de zoon van  Berber uit Kasluchieten (Filistijnen), zoon Misraim, de zoon van cham.

Ach ik raak een beetje in de war met dat gevan en gezoon
Het zijn de beweringen van o.a.  (الطبري) en  (الصولي). Ibn khaldun zegt niet eens met deze beweringen te zijn. Hier kunt jij, al die beweringen die ibn khaldun heeft gemeld, terug lezen.
http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=181&SW=%DF%E4%DA%C7%E4#SR1

TamurtIno

Citaat van: Maroccaan op 04/06/2008 om 01:13:40
Heb zitten Googelen en kwam dit tegen:
أن البربر أخلاط من كنعان و العماليق. فلما قتل جالوت تفرقوا في البلاد وأغزى أفريقش المغرب و نقلهم من سواحل الشام و أسكنهم أفريقية و سماهم بربر. وقيل : إن البربر من ولد حام بن نوح بن بربر بن تملا بن مازيغ بن كنعان بن حام. وقال الصولي: هم من ولد بربر من كسلاجيم بن مسراييم بن حام. وقيل من العمالقة من بربر بن تملا بن مارب بن قاران بن عمر بن عملاق بن لاود بن إرم بن سام ، وعلى هذا القول فهم عمالقة



De Berbers zijn een mengeling van Cananieten en  (Ma’aleek)
Toen Goliath werd gedood  scheidden ze zich van elkaar in dat land. Sommigen bewogen zich  langs de kust naar Afrika en maakten noord Afrika hun thuisland en hij noemde hen Berbers.

De Berber is een afstammelingen Cham, de zoon van Noach, zoon van Berber, zoon van Temlaan, zoon van Mazigh, zoon van Kanaan, zoon van Cham
Assawli zei:  Zij zijn de zoon van  Berber uit Kasluchieten (Filistijnen), zoon Misraim, de zoon van cham.

Ach ik raak een beetje in de war met dat gevan en gezoon

Waar komt deze grote leugen vandaan?