Vetes tssn de Aith Wayagher

Gestart door Ariaz, 26/08/2003 om 17:02:13

abrid

#15
Het schijnt dat de echte reden niet dat bezoek van die vrouwen aan die markt was maar juist onderliggende gevoelend die bij dit incident naar boven kwamen. Men vond een gelegenheid om een vete uit te vechten.


Samariaan

#16

CiteerAzul Ariaz,

Dit verhaal staat in het boek van David hart.
Aqadi

Abrid heb jij dat boek thuis liggen (gekocht)? Zo ja wil ik graag weten hoe je er aan gekomen bent...

Ariaz

#17

CiteerHet is inderdaad gebeurd en die oorlog heeft zo'n 7 a 8 jaar geduurd, tegen Bouhmara hebben ze zich weer verenigd en hem uiteindelijk de rif uit verdreven. Dat sommige de post van Ariaz als indianenverhalen bestempelen bewijst hun kennis van de geschiedenis weer eens. Maar om abrid aan te vullen: De Aith Wrayagher waren over een gekomen dat hun vrouwen de markten in Temsamane niet mochten bezoeken, toen 2 vrouwelijke leden van de Aith Yusuf ou Ari subclan dit toch deden, werd hen een boete opgelegd door de Aith Ari, de Aith Yusuf ou Ari subclan weigerde deze te betalen en het gevolg hiervan was oorlog waardoor er verschillende clans tegenover elkaar stonden:

Fractie A          vs.              Fractie B
Aith Yusuf ou Ari                   Aith Ari subclan
Aith Timazga                        Aith Turirth
Aith Hadifa (incl. Aith Arus)       Aith Abdallah
Echte Aith Bouayyash                Aith Adiya
Imrabden

Andere stammen zoals de Aith Touzine, Aith Ammart, Aith Itteft en Ibeqquyen werden hier ook in betrokken, Fractie A heeft de oorlog uiteindelijk gewonnen omdat de Imrabden aan hun kant stonden en veel man op de been brachten.


Inderdaad dit bewijst de kennis van de geschiedenis van sommigen weer eens zoals "Yidir" bijvoorbeeld

athsaynou

Citaat van: abrid op 20/04/2004 om 12:52:49
Azul Ariaz,

Dit verhaal staat in het boek van David hart. Het was zo dat de amghar van een van de twee bezoeken van vrouwen aan de markt aan banden wou leggen. Echter 2 vrouwen van negeerden dit verbod en de ene stam stuurde een boete aan de andere. De amghar van de sub stanm van de twee vrouwen weigerde dit te betalen. Dit was de aanleiding voor een bloedige stam oorlog.

De sub stammen verenigden zich weer toen Butaghyutc(BUhamra) kwam. Er zijn toen zoveel sub stammen bij betrokken dat zelfs naburige stammen weerden betrokken in dit bloedige conflict.

Aqadi

Uit welke hoofdstuk van David Hart komt dit?

athsaynou

Citaat van: MB_Tiza op 20/04/2004 om 13:27:12
Het is inderdaad gebeurd en die oorlog heeft zo'n 7 a 8 jaar geduurd, tegen Bouhmara hebben ze zich weer verenigd en hem uiteindelijk de rif uit verdreven. Dat sommige de post van Ariaz als indianenverhalen bestempelen bewijst hun kennis van de geschiedenis weer eens. Maar om abrid aan te vullen: De Aith Wrayagher waren over een gekomen dat hun vrouwen de markten in Temsamane niet mochten bezoeken, toen 2 vrouwelijke leden van de Aith Yusuf ou Ari subclan dit toch deden, werd hen een boete opgelegd door de Aith Ari, de Aith Yusuf ou Ari subclan weigerde deze te betalen en het gevolg hiervan was oorlog waardoor er verschillende clans tegenover elkaar stonden:

Fractie A          vs.              Fractie B
Aith Yusuf ou Ari                   Aith Ari subclan
Aith Timazga                        Aith Turirth
Aith Hadifa (incl. Aith Arus)       Aith Abdallah
Echte Aith Bouayyash                Aith Adiya
Imrabden

Andere stammen zoals de Aith Touzine, Aith Ammart, Aith Itteft en Ibeqquyen werden hier ook in betrokken, Fractie A heeft de oorlog uiteindelijk gewonnen omdat de Imrabden aan hun kant stonden en veel man op de been brachten.


Dat zijn de khams..Ik ga naar de Dcurath..

Ik weet wel dat de Aith Boghref het met de Ait Tazourakht steeds op de vuisten gingen met elkaar als ze mekaar tegen kwamen..zelfs als ze naar de markt gingen enz..er was altijd tijd en plek..

Dobry Den

Wat me opvalt is dat er tegenwoordig nauwelijks gepraat wordt over vetes in het verleden. Het lijkt of er een taboe heerst om de vrede in de families te bewaren.

Tamza

Weet iemand wat meer over andere stammen/familievetes die zich in Arif hebben afgespeeld?

Dobry Den

#22
Citaat van: Tamza op 04/07/2005 om 21:30:43
Weet iemand wat meer over andere stammen/familievetes die zich in Arif hebben afgespeeld?

Een voorvader van me (ong. 5 generaties terug) is gevlucht vanuit aith Bou3ach naar Nkour vanwege een vete.  Volgens mijn vader begon de vete bij de dood (of mishandeling) van een hond. Ik heb ooit hierover iets gelezen in een boek (weet bij god niet welke) en verklaarde toen die mensen voor 'gek'. Schrok dus ook wel later toen mij vader vertelde dat de grondslag van die vete een hond was. Weet iemand mischien hier meer over?

Tamza

Ja, ik heb vaker verhalen gehoord over vetes. Meestal was de aanleiding iets heel vaags. Ik dacht dat de stammencultuur toch een soort van rechtvaardigheid kende. Dat een misdadiger werd gestraft voor een misdrijf of een vergrijp.

MBTiza

#24
Citaat van: Dobry Den op 04/07/2005 om 21:23:29
Wat me opvalt is dat er tegenwoordig nauwelijks gepraat wordt over vetes in het verleden. Het lijkt of er een taboe heerst om de vrede in de families te bewaren.

Daar heerst inderdaad een taboe over, ik weet dat er nauwelijks over wordt gepraat...oude ifunas uit de aghzar halen doen ze nie.

MBTiza

Citaat van: Tamza op 04/07/2005 om 21:30:43
Weet iemand wat meer over andere stammen/familievetes die zich in Arif hebben afgespeeld?

iedere familie had wel een vete, zo waren er vetes binnen families, vetes binnen het dorp, vetes binnen een subclan, vetes binnen een stam, vetens tussen stammen etc...

MBTiza

Citaat van: Dobry Den op 04/07/2005 om 21:39:13
Citaat van: Tamza op 04/07/2005 om 21:30:43
Weet iemand wat meer over andere stammen/familievetes die zich in Arif hebben afgespeeld?

Een voorvader van me (ong. 5 generaties terug) is gevlucht vanuit aith Bou3ach naar Nkour vanwege een vete.  Volgens mijn vader begon de vete bij de dood (of mishandeling) van een hond. Ik heb ooit hierover iets gelezen in een boek (weet bij god niet welke) en verklaarde toen die mensen voor 'gek'. Schrok dus ook wel later toen mij vader vertelde dat de grondslag van die vete een hond was. Weet iemand mischien hier meer over?

huh maar jullie zijn toch van Imzouren?

athsaynou

Citaat van: MB_Tiza op 05/07/2005 om 01:29:11
Citaat van: Dobry Den op 04/07/2005 om 21:23:29
Wat me opvalt is dat er tegenwoordig nauwelijks gepraat wordt over vetes in het verleden. Het lijkt of er een taboe heerst om de vrede in de families te bewaren.

Daar heerst inderdaad een taboe over, ik weet dat er nauwelijks over wordt gepraat...oude ifunas uit de aghzar halen doen ze nie.

Een taboe die doorbroken moet worden vind ik...

Dobry Den

Citaat van: MB_Tiza op 05/07/2005 om 01:41:58


huh maar jullie zijn toch van Imzouren?

Van oorsprong zijn we van aith bou3ach, maar ons voorvader heeft zich dus gevestigd in Nkour.