Vetes tssn de Aith Wayagher

Gestart door Ariaz, 26/08/2003 om 17:02:13

Ariaz

Ergens in het begin van de 20ste eeuw was er een vete ontstan tussen de Aith Wayagher onderling met name de Aith Yousef ou ACri en de Aith BouCayash.  Men sprak over bloed tot aan de enkels. Zo fel en zo bloedig was de strijd.

Het begon allemaal met een simpele vrouw die naar de  markt was gegaan in Sidi Bouafif (Boukidaren: waar de paarden (ikidaren)en lijken van Boulhmara zijn begraven)

Ik denk dat de Aith Yousef ou ACri die van de vlakte zijn deze vrouw zagen en zeiden dat deze vrouw hier niet mocht komen want ze is niet van de Aith Yousef ou Ali want in die tijd mochten Aith Wayagher niet naar markten gaan die niet van hun substam was. Dus begonne de Aith Yousef ou ACri de Aith Acri te beschuldigen. De aith Acri zijn van de bergen.  Daaropvolgend ontstond een heel bloedige oorlog tussen de 2 substammen. Zo erg dat naar het schijnt overal bloed stroomde.  Ze bleven maar doorvechten totdat de Aithwayagher van de bergen overwonnen.  Toen de Bergbewoners overwonnen waren ze niet mild voor de Aith Yousef ou Acri. Ze begonnen een aantal af te slachten en de rest van de Aith Yousef ou Acri heeft besloten om hun land achter te laten omwille van de schande.  

Aangekomen bij de mensen van de streek waar ze gingen, ik herinner mij niet meer waar, werden ze overtuigd om terug te gaan naar hun plaats, dus de vlaktes aan de kust, En daarom heten ze nu Imhawlen.  Ka hawrenthen.

En daarom heb je in de streek van de Aith  Wayagher markten die alleen toegankelijk zijn voor vrouwen, je hebt er een stuk of zes, deze markten zijn gebouwd om zulke bloedige aanvaringen te vermijden.  Nergens in de rif heb je markten die alleen voor vrouwen zijn bestemd.

Als het op vrouwen aankomt waren de vroegere Aith Wayagher heel streng.

Weet iemand exact welke stammen het waren die tegenover mekaar waren want ik twijfel?

masin2003

CiteerErgens in het begin van de 20ste eeuw was er een vete ontstan tussen de Aith Wayagher onderling met name de Aith Yousef ou ACri en de Aith BouCayash.  Men sprak over bloed tot aan de enkels. Zo fel en zo bloedig was de strijd.

Het begon allemaal met een simpele vrouw die naar de  markt was gegaan in Sidi Bouafif (Boukidaren: waar de paarden (ikidaren)en lijken van Boulhmara zijn begraven)

Ik denk dat de Aith Yousef ou ACri die van de vlakte zijn deze vrouw zagen en zeiden dat deze vrouw hier niet mocht komen want ze is niet van de Aith Yousef ou Ali want in die tijd mochten Aith Wayagher niet naar markten gaan die niet van hun substam was. Dus begonne de Aith Yousef ou ACri de Aith Acri te beschuldigen. De aith Acri zijn van de bergen.  Daaropvolgend ontstond een heel bloedige oorlog tussen de 2 substammen. Zo erg dat naar het schijnt overal bloed stroomde.  Ze bleven maar doorvechten totdat de Aithwayagher van de bergen overwonnen.  Toen de Bergbewoners overwonnen waren ze niet mild voor de Aith Yousef ou Acri. Ze begonnen een aantal af te slachten en de rest van de Aith Yousef ou Acri heeft besloten om hun land achter te laten omwille van de schande.  

Aangekomen bij de mensen van de streek waar ze gingen, ik herinner mij niet meer waar, werden ze overtuigd om terug te gaan naar hun plaats, dus de vlaktes aan de kust, En daarom heten ze nu Imhawlen.  Ka hawrenthen.

En daarom heb je in de streek van de Aith  Wayagher markten die alleen toegankelijk zijn voor vrouwen, je hebt er een stuk of zes, deze markten zijn gebouwd om zulke bloedige aanvaringen te vermijden.  Nergens in de rif heb je markten die alleen voor vrouwen zijn bestemd.

Als het op vrouwen aankomt waren de vroegere Aith Wayagher heel streng.

Weet iemand exact welke stammen het waren die tegenover mekaar waren want ik twijfel?

ruh atetsehd ayaghyur! je bent gewoon de top punt van thagyuri!
ga slapen en blijf lekker in je slaap inplaats van hier te gaan zoeken naar welke stam ruzie had met de andere.
ruh acobarde jouw hele thagyurie manier van onderwerp / discussie beginnen toont alleen maar aan dat jij tussen de ikadren hoort! en niet achter één pc a yaghyur!
tazzz en dat thagyuri geval durft nog zichzelf ariaz te noemen hahahah ya yaghyur

Mauri, De riffijn

Ariaz

Woow zo aggressief waarom ben ik nu een agyour??
Ik probeer gewoon de waarheid te weten te komen,

Wat denk jij nu wel ? A echte aghyour, amaai de administrators laten dat gewoon toe,

Hey Mauri waarom ben ik nu een aghyour? Ben je jaloers of zo? Hahaha

masin2003

CiteerWoow zo aggressief waarom ben ik nu een agyour??
Ik probeer gewoon de waarheid te weten te komen,

Wat denk jij nu wel ? A echte aghyour, amaai de administrators laten dat gewoon toe,

Hey Mauri waarom ben ik nu een aghyour? Ben je jaloers of zo? Hahaha
ik weet heel goed wat ik zeg addabeth!
ik heb gezien hoe jij hier op een goedkope manier begint te discuseren! a ruh a qawellah huma wedfexcek rexxu (ruxa)! cek d cobarde waha. thesbeyned aghenbub ennec. cek dheddabeth n wa3raben.

G.v.g

Mauri, De Riffijn

Ariaz

Citeerik weet heel goed wat ik zeg addabeth!
ik heb gezien hoe jij hier op een goedkope manier begint te discuseren! a ruh a qawellah huma wedfexcek rexxu (ruxa)! cek d cobarde waha. thesbeyned aghenbub ennec. cek dheddabeth n wa3raben.

G.v.g

Mauri, De Riffijn

het verhaal dat ik verteld heb is een echte verhaal en het heeft een onschatbare waarde voor de geschiedenis van de irrifien, ik vraag de administrators om het in een artikel te voegen, chokran

Indien er iemand is die het kan vervolledigen hij is altijd welkom

Yidir__

Azul,

Jouw indianen verhalen kunnen niet voltooid worden door anderen.

D wenni netta,

Yidir

Ariaz

Waarom niet a yidir ? Dat zijn niet mijn verhalen,  ze zijn waar gebeurd,  

Ariaz

CiteerAzul,

Jouw indianen verhalen kunnen niet voltooid worden door anderen.

D wenni netta,

Hey Yidir zijn wij Indianen ofwa, zeg maar eerlijk, ooit heeft een Arabier je Indiaan genoemd en nu zeg je dat tegen mij

door zo'n soort gelijk gij noemen ze ons indianen ge verwijt uw eigen ras,Wallah da's schandalig, moesten onze voorouders leven dan hadden ze je een goeie klets gegeven,
Yidir

Yidir__

Azul,

Jouw verhaal noemen ze in het Nedrlands Indianen verhalen = Sprookjes verhalen, ofwel issetihen/ighariqen in het Tmazight.
Wist niet dat je uit Belgie komt.

Azul!

D wenni netta,

Yidir

allasian

Welke onschatbare waarde heeft dat stukje geschiedenis??Zelfs als dat was gebeurd??Volgens jouw,ariaz.Er zijn altijd vetes geweest dus waarom zoveel aandacht aan de betreffende vete,waar jij het over hebt.

Jij bent geen awayegher,dat zie ik aan de manier waarop je je naam schrijft.Waarom kom je hier mee aanzetten???waarom vind je dit zo'n belangrijke reminder??
Wil je m'n excuses voor iets dat m'n overgrootvader (mischien) heeft gedaan??Well I don't give a F U C K.

Er zijn stammen geweest voor de vijand(spanje) hebben gevochten Dat is nog VEEEEEEEEEEEEEEl erger.Maar ik ga daar niet bij hun tegenwoordige afstammelingen over door blijven zeiken dat hun voorvaders zulke gore verraders waren.

Ariaz

CiteerWelke onschatbare waarde heeft dat stukje geschiedenis??Zelfs als dat was gebeurd??Volgens jouw,ariaz.Er zijn altijd vetes geweest dus waarom zoveel aandacht aan de betreffende vete,waar jij het over hebt.

Jij bent geen awayegher,dat zie ik aan de manier waarop je je naam schrijft.Waarom kom je hier mee aanzetten???waarom vind je dit zo'n belangrijke reminder??
Wil je m'n excuses voor iets dat m'n overgrootvader (mischien) heeft gedaan??Well I don't give a F U C K.

Er zijn stammen geweest voor de vijand(spanje) hebben gevochten Dat is nog VEEEEEEEEEEEEEEl erger.Maar ik ga daar niet bij hun tegenwoordige afstammelingen over door blijven zeiken dat hun voorvaders zulke gore verraders waren.

Salaam Allasian al het verleden zowel goed als slecht is belangrijk voor ons, ikzelf ben een awayegher van Imzouren, ik wil  geen excuses of zo, er waren eerlijk gezegd geen slechte bijbedoelingen bij het schrijven van deze tekst, ik schreef da op omdat het ook een stukje van de geschiedenis is, dus volgens jouw moeten we de vetes tussen de stammen vergeten, ik vind van niet, we moeten heel de geschiedenis van Arif tot in de details kennen, en het lukt ons ook aardig, want eerlijk gezegd de geschiedenis van Arif dhamekran, de geschiedenis van Arif is namelijk heel groot,

Verder ben ik niet aan het zeiken, ik zeg niet dat andere stammen verraders waren, ik heb nu dze verhaal met andere woorden van het mondelinge naar het schriftelijke gebracht gewoon zodat wanneer onze ouders of grootouders gestorven zijn met al hun waargebeurde verhalen en facts, dat we toch nog sites en boeken hebben waarin gedetailleerde gebeurtenissen in staan, begrijp je?

oesaid

Ahlan,

Het is tuurlijk niet leuk om te weten over somige dingen maar ja het is toch wel een stukje geschiedenis en zo hebben ze mischien eerder gevochten en winnaar vandaag morgen is een stam weer verliezer en zo gaat het door,
Het doet pijn als ik naar Resalah kijk de oorlogsverhaal waar Hamza  etcetra werden vermoord maar t blijft geschiedenis.

avveroes

ik ben het er mee eens dat we een zeer bloeding geschiedenis hebben gehad, en dat de stammen regelmatig met elkaar in overhoop waren..
maar andere kant, boden vaijandige stammen toch in moeilijke tijden elkaar hulp, zoals de beni touzine een toevluchtsoord boden aan de iwaji3er broeders ten tijde van de hassanrazernij in el hociema,laten we die onderlinge ruzies van vroeger maar vergeten, en ons richten op andere volkeren...want we zitten in Nederland,
Tenslotte zijn we gebouwd voor oorlogvoeren, als er geen vaijand was waren de buren de klos

abrid

Azul Ariaz,

Dit verhaal staat in het boek van David hart. Het was zo dat de amghar van een van de twee bezoeken van vrouwen aan de markt aan banden wou leggen. Echter 2 vrouwen van negeerden dit verbod en de ene stam stuurde een boete aan de andere. De amghar van de sub stanm van de twee vrouwen weigerde dit te betalen. Dit was de aanleiding voor een bloedige stam oorlog.

De sub stammen verenigden zich weer toen Butaghyutc(BUhamra) kwam. Er zijn toen zoveel sub stammen bij betrokken dat zelfs naburige stammen weerden betrokken in dit bloedige conflict.

Aqadi

MBTiza

Het is inderdaad gebeurd en die oorlog heeft zo'n 7 a 8 jaar geduurd, tegen Bouhmara hebben ze zich weer verenigd en hem uiteindelijk de rif uit verdreven. Dat sommige de post van Ariaz als indianenverhalen bestempelen bewijst hun kennis van de geschiedenis weer eens. Maar om abrid aan te vullen: De Aith Wrayagher waren over een gekomen dat hun vrouwen de markten in Temsamane niet mochten bezoeken, toen 2 vrouwelijke leden van de Aith Yusuf ou Ari subclan dit toch deden, werd hen een boete opgelegd door de Aith Ari, de Aith Yusuf ou Ari subclan weigerde deze te betalen en het gevolg hiervan was oorlog waardoor er verschillende clans tegenover elkaar stonden:

Fractie A          vs.              Fractie B
Aith Yusuf ou Ari                   Aith Ari subclan
Aith Timazga                        Aith Turirth
Aith Hadifa (incl. Aith Arus)       Aith Abdallah
Echte Aith Bouayyash                Aith Adiya
Imrabden

Andere stammen zoals de Aith Touzine, Aith Ammart, Aith Itteft en Ibeqquyen werden hier ook in betrokken, Fractie A heeft de oorlog uiteindelijk gewonnen omdat de Imrabden aan hun kant stonden en veel man op de been brachten.