The Speech of Barack Obama

Gestart door Izouran, 22/02/2008 om 19:32:22

Samir!

Sam Cooke zei in 1964 "A Change Is Gonna Come "

Barack Hussein Obama zei in 2008 "A change did come"




Botermes

#31
Citaat van: Berkoekes op 05/11/2008 om 19:19:58
Ik kijk trouwens op niemand neer. Dat doe jij; op Arabieren.Ik geef alleen het verschil aan in een zelfgekozen naam en een slavennaam aangezien jij dat suggereert.
Een islamitische naam kan ook een slavennaam zijn. Een slavennaam hoeft niet persé christelijk te zijn. En bovendien moet je nog ontwaken uit de illusie dat zoiets als  islamitische namen eigenlijk niet bestaat. Zo ook zijn christelijke en Joodse namen oorspronkelijk etnisch gerelateerd. Mohamed vzmh is toch niet geboren als moslim maar hem is wel toen bij geboorte die naam gegeven. Hoe kan dat ? Dan is die naam toch meer van etnische origine eigenlijk. MAW imazighen hadden hun oude namen kunnen houden en moslim zijn en zelfs veel meer dan dat alleen. Uiteindelijk is de boodschap toch belangrijker dan het overnemen van namen. 
CiteerDat jij jezelf wel zo voelt, zegt slechts iets over je eigen slavenmentaliteit.
Jij weet niet wat ik voel.

awragh


Obama heeft gewonnen en daar ben ik blij om, maar ik verwacht geen wonderen. Het land zal nog vele mensen vermoorden en overheersen met het machtigste en grootste leger ter wereld. De bedrijven die het bezit zijn van een kleine elite hebben alles te zeggen in dat land (en in de overige machtige economiën). Dat heeft Obama helaas niet in de hand. De roep om het leger terug te trekken uit Irak is ontstaan uit het feit dat het slecht is voor de Amerikanen. De reden is simpel: de kosten van de oorlog zijn te hoog. Het aantal Amerikaanse slachtoffers wordt geteld en bijgehouden en men komt tot de conclusie dat het aantal Amerikaanse slachtoffers onacceptabel is. Irakezen zijn blijkbaar geen mensen.
Als je nu hoort dat Obama meer troepen wil sturen naar Afghanistan en zo nodig naar Pakistan dan zie je dat hij dezelfde lijn doortrekt. Als je dan de leugens van de Nederlandse politici hoort over 'opbouwwerkzaamheden' dan zou je haast vergeten waarom Amerika in eerste instantie naar Afghanistan ging na 2001. Nee, Obama mag dan wel een oprecht traantje wegpinken en hij zal wellicht enige verandering voor een deel van de Amerikanen teweegbrengen, maar voor vele, vele mensen op deze wereld zal zijn leiderschap een voortzetting zijn van het akelige leven dat ze al leiden (lijden!).

Zoals 3ebdenbi zei: 'amjar beddren as fus, reqde3 iqqim d wenni'

adios

MBTiza

Citaat van: awragh op 06/11/2008 om 02:27:31
Obama heeft gewonnen en daar ben ik blij om, maar ik verwacht geen wonderen. Het land zal nog vele mensen vermoorden en overheersen met het machtigste en grootste leger ter wereld. De bedrijven die het bezit zijn van een kleine elite hebben alles te zeggen in dat land (en in de overige machtige economiën). Dat heeft Obama helaas niet in de hand. De roep om het leger terug te trekken uit Irak is ontstaan uit het feit dat het slecht is voor de Amerikanen. De reden is simpel: de kosten van de oorlog zijn te hoog. Het aantal Amerikaanse slachtoffers wordt geteld en bijgehouden en men komt tot de conclusie dat het aantal Amerikaanse slachtoffers onacceptabel is. Irakezen zijn blijkbaar geen mensen.
Als je nu hoort dat Obama meer troepen wil sturen naar Afghanistan en zo nodig naar Pakistan dan zie je dat hij dezelfde lijn doortrekt. Als je dan de leugens van de Nederlandse politici hoort over 'opbouwwerkzaamheden' dan zou je haast vergeten waarom Amerika in eerste instantie naar Afghanistan ging na 2001. Nee, Obama mag dan wel een oprecht traantje wegpinken en hij zal wellicht enige verandering voor een deel van de Amerikanen teweegbrengen, maar voor vele, vele mensen op deze wereld zal zijn leiderschap een voortzetting zijn van het akelige leven dat ze al leiden (lijden!).

Zoals 3ebdenbi zei: 'amjar beddren as fus, reqde3 iqqim d wenni'

adios

Gisteren was er overigens een 2 uur durende documentaire op NED. 2 over de VS en de oorlogen die zij elders voeren. Er werd bijvoorbeeld gesproken over defensiecontracten & oliecontracten die gepaard gingen met deze oorlogen. Deze bedrijven zijn in handen van de elite die de verzinsel van de massavernietigingswapens van Irak de wereld in hebben geholpen. Saddam was hier al in 1989 mee gestopt...er werd door Rumsfeld gezegd (in 2003) dat Saddam Uranium had gekocht (in 1988) maar hij vertelde niet wanneer deze gekocht werd. The Carlyle group is een investeringsmaatschappij die bijna alle aandelen heeft van de defensiebedrijven in de VS. Enkele grote aandeelhouders zijn Bush senior, James Baker, Rumsfeld. Halliburtun (olie) en Cheney zelfde verhaal.

Kortom verwacht niet teveel verandering, Obama zal binnenkort ook wel aandelen van the Carlyle group cadeau krijgen.

Tamza

#34
Wie gelooft dat de wereld nu een paradijs gaat worden met Obama als nieuwe president van Amerika, heeft sowieso onder een steen geleefd. Het vergt geen diepgravend inzicht om je te realiseren dat de buitenlandse politiek van de VS slechts miniem veranderd zal worden. Laat daar vooral geen illusies over bestaan, al ben ik wel benieuwd of Obama echt met Iran 'in dialoog zal gaan' zoals hij beloofd heeft. En de VS heeft overigens niet het grootste leger ter wereld, dat heeft China.

Maar goed, dit is ook helemaal niet wat deze verkiezing zo bijzonder maakt. Deze verkiezing staat symbool voor een van de grootste scheuren in de Amerikaanse erfenis van slavernij en racisme. Het is een overwinning op een slopende mentaliteit, een mentaliteit die herkenbaar is voor vele bevolkingsgroepen over de hele wereld. Zelfs in Nederland (in mindere mate) als je kijkt naar de vele migrantenkinderen die nog steeds worstelen met de -niet te onderschatten- gevolgen van migratie zoals sociale achterstand, armoede en stigmatisering die ook nog eens gepaard gaan met  gevoelens van minderwaardigheid en machteloosheid.

Hulde aan de man die zoveel mensen kan inspireren in deze cynische wereld.

Tamza

Citaat van: allasian op 05/11/2008 om 22:23:28
Een islamitische naam kan ook een slavennaam zijn. Een slavennaam hoeft niet persé christelijk te zijn. En bovendien moet je nog ontwaken uit de illusie dat zoiets als  islamitische namen eigenlijk niet bestaat. Zo ook zijn christelijke en Joodse namen oorspronkelijk etnisch gerelateerd. Mohamed vzmh is toch niet geboren als moslim maar hem is wel toen bij geboorte die naam gegeven. Hoe kan dat ? Dan is die naam toch meer van etnische origine eigenlijk. MAW imazighen hadden hun oude namen kunnen houden en moslim zijn en zelfs veel meer dan dat alleen. Uiteindelijk is de boodschap toch belangrijker dan het overnemen van namen.   Jij weet niet wat ik voel.

Daar maak je een heel sterk punt, allasian.

Inuit

Helaas krijgen we weinig 'change' te zien in het buitenland beleid van de VS nu Obama aan de macht is:
http://en.wikipedia.org/wiki/Political_positions_of_Barack_Obama

Overigens kan ik mij wel voorstellen dat als ik in de VS zou wonen ik ook gejuichd zou hebben voor Obama.

Inuit

#37
Citaat van: allasian op 05/11/2008 om 22:23:28
En bovendien moet je nog ontwaken uit de illusie dat zoiets als  islamitische namen eigenlijk niet bestaat. Zo ook zijn christelijke en Joodse namen oorspronkelijk etnisch gerelateerd. Mohamed vzmh is toch niet geboren als moslim maar hem is wel toen bij geboorte die naam gegeven. Hoe kan dat ? Dan is die naam toch meer van etnische origine eigenlijk.
Dit is een veel gehoord punt, die niet helemaal klopt. Ten eerste is een islamitische naam niet alleen een naam die ontsproten is aan de islaam zelf (al zijn die er wel hoor, dus zelfs dan klopt je stelling dat islamitische namen niet bestaan niet), maar een naam die islaam-technisch toegestaan is, ongeacht aan welke etniteit of cultuur deze naam toebehoort. Islaam ontstijgt etniciteit, dus gaat een implciete vergelijking tussen de islaam en etniciteiten zoals jij deze maakt niet op. Een naam is niet of Amazigh of islamitisch, maar kan Amazigh en islamitisch zijn.

Citeer
MAW imazighen hadden hun oude namen kunnen houden en moslim zijn en zelfs veel meer dan dat alleen. Uiteindelijk is de boodschap toch belangrijker dan het overnemen van namen.
Als je kijkt naar de geschiedenis van de islaam dan zie dat het onder de metgezellen (Arabieren, Perzen en andere nieuwe moslims) ook de regel was om hun naam te houden, ten zij deze vanuit de islaam bezien een negatieve lading of betekenis heeft, dan werd deze naam veranderd. En er zijn Amazigh namen die we nu nog kennen en die nog gebruikt worden en zelfs op de berucht namenlijst staan, dus niet idereen heeft zijn/haar naam ingewisseld, maar dat men namen is gaan gebruiken die die qua lading en betekenis dichter bij de islaam staan, toen men islamitisch is geworden, moet toch ook niet verwonderlijk overkomen. Als het niet zo was dat Johannes een van de vier evangelie schrijvers zou zijn geweest dan zouden ook minder kinderen van christelijke ouders zijn geweest die deze naam bij de geboorte meekregen of misschien had deze naam ons zelfs nooit bereikt, denk je niet? Dat je de verdwijning van namen die aan de Amazigh cultuur toebehoren een gemis vindt is natuurlijk een persoonlijke visie die niet betwist kan worden.

Izwan

Citaat van: Laysa op 05/11/2008 om 16:15:00
Nou, begin maar alvast een grote mes en een vork te pakken. Ik heb nog een berg stinkende schoenen voor je. Dat het je moge smaken!!!!

Mensen met zulke negatieve instellingen zoals jij, zijn het die de wereld niet veranderen maar juist de afgrond in helpen. Dat ze vroeger negers ophingen ten tijde dat Obama geboren werd, wil niet zeggen dat de tijd is blijven stil staan! Het ontbreekt heel wat mensen in deze wereld aan een vooruitziende positieve en krachtige blik. Het is ook niet zo vreemd want daar heb je LEF voor nodig. En laten we eerlijk zijn, de meeste mensen zijn bange gemakzuchtige wezentjes!

President Barack Obama RULES!!!!! Joeejoeejoeeeej!!!!!

:D
Overdreven is ook een vak.

Izwan

Citaat van: Tamza op 06/11/2008 om 10:09:27
Maar goed, dit is ook helemaal niet wat deze verkiezing zo bijzonder maakt. Deze verkiezing staat symbool voor een van de grootste scheuren in de Amerikaanse erfenis van slavernij en racisme. Het is een overwinning op een slopende mentaliteit, een mentaliteit die herkenbaar is voor vele bevolkingsgroepen over de hele wereld.
De Obama’s propaganda machine heeft niet voor niets miljoenen geld gekost.
Wat heeft Obama ‘s beweging (los van zijn gele/bruine huid) met de scheuren in de Amerikaanse erfenis van slavernij en racisme te maken (hij durft niet eens hierover te praten laat staan voor zwarten burgerrechten opkomen)? 
Denk jij echt dat de sociale positie van de zwarte Amerikanen zal beter worden door Obama?

P.S. Obama is een HALVE blank man maar de blanken zien hem graag als zwarte man.


Izwan

Citaat van: awragh op 06/11/2008 om 02:27:31

Als je nu hoort dat Obama meer troepen wil sturen naar Afghanistan en zo nodig naar Pakistan dan zie je dat hij dezelfde lijn doortrekt.

adios
Gisteren hebben de Amerikanen 40 Afghanen (de meeste zijn kinderen en vrouwen ) gebombardeerd.



Berkoekes

#41
Citaat van: allasian op 05/11/2008 om 22:23:28
Een islamitische naam kan ook een slavennaam zijn. Een slavennaam hoeft niet persé christelijk te zijn.
Natuurlijk kan dat. Alleen moet je daarvoor een christelijke of islamitische eigenaar hebben gehad. Dus je moet eerst slaaf zijn geweest wil je zo'n naam overgeerfd krijgen. Aangezien Imazighen nooit slaaf van niemand zijn geweest (algemeen gesteld), moet je toch wel concluderen dat die islamitische namen die ik en jij hebben zelfgekozen zijn.

Citeer
En bovendien moet je nog ontwaken uit de illusie dat zoiets als  islamitische namen eigenlijk niet bestaat. Zo ook zijn christelijke en Joodse namen oorspronkelijk etnisch gerelateerd. Mohamed vzmh is toch niet geboren als moslim maar hem is wel toen bij geboorte die naam gegeven. Hoe kan dat ? Dan is die naam toch meer van etnische origine eigenlijk.
Als je geen moslim, jood, of christen bent kan je wellicht gelijk hebben. Dan is het geloof in religieuze personen inderdaad een illusie. Alleen geldt dat argument niet als je in het bestaan van de profeten of andere inspirerende personages uit de religieuze beleving gelooft. Zoals Inuit terecht stelt heeft een christen die zijn zoon Johannes noemt duidelijk inspiratie gehaald uit de evangelieen. Zo werden namen die voorheen geen religieuze betekenis hadden plots wel religieus. Een Nederlandse christen die zijn zoon naar Johannes vernoemt, zal verder niks met de  Arameeër (etniciteit)  Johannes hebben, maar kent deze naam duidelijk een christelijke betekenis toe. Een woord heeft geen betekenis gekregen door een macht onafhankelijk van ons, zodat er een soort wetenschappelijk onderzoek zou kunnen worden verricht over wat het woord werkelijk betekent. Een woord heeft de betekenis die iemand eraan heeft gegeven.

CiteerMAW imazighen hadden hun oude namen kunnen houden en moslim zijn en zelfs veel meer dan dat alleen. Uiteindelijk is de boodschap toch belangrijker dan het overnemen van namen.   
Dat had gekund. Alleen hebben ze dat niet gedaan uit een bepaalde persoonlijke overtuiging. M.a.w. ze hebben er zelf voor gekozen. Zelf heb ik er geen problemen mee, aangezien de religieuze betekenis van mijn naam nog steeds waardevol voor mij is naast het feit dat mijn Amazigh-identiteit ook een (andere) waarde vertegenwoordigt. Ik kan me voorstellen dat als je worstelt met je geloof, of minder betekenis toekent aan je religieuze identiteit (waar je naam deel van is), dit als een waardeloze last op je schouders moet rusten. Dan is het al gauw dat je je voorouders voor domme brrr brrr's verslijt die door den achterlijke Arabier een naam is opgedrongen.

Een religieuze boodschap kan er dus voor zorgen dat ook ik mijn kinderen naar profeten of personages uit mijn religieuze beleving vernoem. Misschien ook wel Amazigh-namen. Maar wat ik mijn kinderen vooral wil meegeven is dat ze zich nooit moeten schamen voor hun namen, omdat ze vernoemd zijn naar grote inspirerende personen die met hun identiteit te maken hebben.

CiteerJij weet niet wat ik voel
Het is ook geen kwestie van weten.

Berkoekes

#42
Citaat van: Tamza op 05/11/2008 om 20:36:42
Toen ik deze foto vandaag paginagroot op de voorkant van een stationskrant zag staan, liep ik letterlijk met tranen over mn wangen naar mn trein:


Dit was voor mij persoonlijk een zeer emotioneel hoogtepunt van de verkiezingsstrijd (of beter gezegd: de strijd voor erkenning van de last die Afro-Amerikanen dragen door de mentale gevolgen van slavernij en diepgewortelde racisme die al generaties lang doorwerkt is definitief, voor het oog van de gehele wereld -en gesteund door de meerderheid van de mensheid- opgeëist).  Het is niet in woorden uit te drukken.

Mijn hart brak toen ik Jesse Jackson tranen zag huilen met tranen die maar niet leken te stoppen. De ontlading van het loslaten van zijn decennia-lange verbittering en strijd voor de burgerrechtenbeweging was overweldigend om te zien.

En dat Barack Obama wellicht niet zn eigen speeches schrijft en bekende kreten gebruikt van andere grote geesten maakt natuurlijk geen moer uit. Hij heeft het charisma en de oprechtheid om de woorden geloofwaardig en inspirerend te maken en mensen hoop te geven. Dat is een groter talent dan bedenken van wat voor slogan dan ook.
Alsjeblieft zeg. Talent en charisma heeft hij zeker. Iemand die auto's verkoopt moet daarvoor ook toegerust zijn. Zoals goede verkopers zeggen dat ze geen auto's verkopen, maar een beleving, zo verkoopt Obama geen praatjes maar emoties en een inspirerende boodschap. Daar is hij uitstekend op toegerust. M.a.w. hij heeft de intelligentie en de skills om wat hij zegt geloofwaardig over te laten komen. Hij beweegt ons tot tranen van zelfvertedering over de banaliteiten die wij denken en voelen.

Behalve dat hij het leuk brengt en dat de symbolische waarde van een donkergekleurde president voor mij ook telt, vraag ik me af wat is er nou werkelijk zo geloofwaardig aan zijn verhaal? A change gonna come? Hij belooft belastingverlagingen terwijl de staat én het volk tot over hun oren in de schulden zitten. Burgerrechten? Obama heeft geen woord besteed aan hoe hij de zwarten in de projects uit de armoede gaat halen. Los van het stilzwijgen, heeft hij daar domweg geen geld voor om mee te investeren. Het land is failliet en hij kan alleen met grootscheepse bezuinigingen en hervormingen de overheidstekorten aanvullen. De rijken hebben hem in het zadel geholpen en die verlange dat hij het systeem van handel in lucht in stand houdt. Dat betekent nog meer gemeenschapsgeld in het failliete bankensysteem stoppen. Dus is de enige manier om hieraan te komen te bezuinigen op het volk, dat het al niet zo breed heeft. Maar voor het uitbreiden van oorlogen heeft hij dan weer genoeg geld. Ten koste van onderwijs, gezondheidszorg en onderhoud van de infrastructuur. Nee, change is als je bezuinigt op het militaire apparaat dat de belastingbetaler meer dan 700 miljard dollar per jaar kost. Hij heeft al aangekondigd langer in Afghanistan te blijven en de oorlog uit te breiden. Het is een welbekend feit dat necons, de pro-Israel lobby in de regering Bush de druk zo hoog hadden opgevoerd dat hij 100.000den mensen heeft laten vermoorden in het Midden Oosten. Wat is het eerste wat Obama doet nadat hij zichzelf tot president heeft uitgeroepen? De machtige pro-Israel lobby AIPAC toespreken... De boodschap was: Oost Jeruzalem mag (tegen het internationaal recht in) gewoon in handen van Israel blijven. Als allereerst! En wie stelt hij aan als stafchef van het Witte Huis (deze positie wordt als machtigste beschouwd na de positie van president): Rahm Israel Emanuel. Het gaat dit keer niet om zijn naam, mocht je dat denken, maar om dit:

In Congress, Emanuel has been a consistent and vocal pro-Israel hardliner, sometimes more so than President Bush. In June 2003, for example, he signed a letter criticizing Bush for being insufficiently supportive of Israel. "We were deeply dismayed to hear your criticism of Israel for fighting acts of terror."

Lees hier het hele artikel: http://electronicintifada.net/v2/article9939.shtml

Sorry hoor, ik ben blij voor mijn zwarte broeders die weten hoe het voelt om onderdrukt te worden dat zij eindelijk iemand op de hoogste positie hebben. Maar een traan laten of blijdschap voelen over deze man, nee dat kan ik niet. Hij is niet slechter dan Bush of zijn elitaire metgezellen. Veel beter is hij ook niet dan die gasten met wie hij zich omringt. Hij eet hun brood en spreekt hun woord. Hij is geen messias en geen hervormer, maar hetzelfde als al die andere gasten in Washington.

MBTiza

Citaat van: Berkoekes op 06/11/2008 om 14:39:48
Alsjeblieft zeg. Talent en charisma heeft hij zeker. Iemand die auto's verkoopt moet daarvoor ook toegerust zijn. Zoals goede verkopers zeggen dat ze geen auto's verkopen, maar een beleving, zo verkoopt Obama geen praatjes maar emoties en een inspirerende boodschap. Daar is hij uitstekend op toegerust. M.a.w. hij heeft de intelligentie en de skills om wat hij zegt geloofwaardig over te laten komen. Hij beweegt ons tot tranen van zelfvertedering over de banaliteiten die wij denken en voelen.

Behalve dat hij het leuk brengt en dat de symbolische waarde van een donkergekleurde president voor mij ook telt, vraag ik me af wat is er nou werkelijk zo geloofwaardig aan zijn verhaal? A change gonna come? Hij belooft belastingverlagingen terwijl de staat én het volk tot over hun oren in de schulden zitten. Burgerrechten? Obama heeft geen woord besteed aan hoe hij de zwarten in de projects uit de armoede gaat halen. Los van het stilzwijgen, heeft hij daar domweg geen geld voor om mee te investeren. Het land is failliet en hij kan alleen met grootscheepse bezuinigingen en hervormingen de overheidstekorten aanvullen. De rijken hebben hem in het zadel geholpen en die verlange dat hij het systeem van handel in lucht in stand houdt. Dat betekent nog meer gemeenschapsgeld in het failliete bankensysteem stoppen. Dus is de enige manier om hieraan te komen te bezuinigen op het volk, dat het al niet zo breed heeft. Maar voor het uitbreiden van oorlogen heeft hij dan weer genoeg geld. Ten koste van onderwijs, gezondheidszorg en onderhoud van de infrastructuur. Nee, change is als je bezuinigt op het militaire apparaat dat de belastingbetaler meer dan 700 miljard dollar per jaar kost. Hij heeft al aangekondigd langer in Afghanistan te blijven en de oorlog uit te breiden. Het is een welbekend feit dat necons, de pro-Israel lobby in de regering Bush de druk zo hoog hadden opgevoerd dat hij 100.000den mensen heeft laten vermoorden in het Midden Oosten. Wat is het eerste wat Obama doet nadat hij zichzelf tot president heeft uitgeroepen? De machtige pro-Israel lobby AIPAC toespreken... De boodschap was: Oost Jeruzalem mag (tegen het internationaal recht in) gewoon in handen van Israel blijven. Als allereerst! En wie stelt hij aan als stafchef van het Witte Huis (deze positie wordt als machtigste beschouwd na de positie van president): Rahm Israel Emanuel. Het gaat dit keer niet om zijn naam, mocht je dat denken, maar om dit:

In Congress, Emanuel has been a consistent and vocal pro-Israel hardliner, sometimes more so than President Bush. In June 2003, for example, he signed a letter criticizing Bush for being insufficiently supportive of Israel. "We were deeply dismayed to hear your criticism of Israel for fighting acts of terror."

Lees hier het hele artikel: http://electronicintifada.net/v2/article9939.shtml

Sorry hoor, ik ben blij voor mijn zwarte broeders die weten hoe het voelt om onderdrukt te worden dat zij eindelijk iemand op de hoogste positie hebben. Maar een traan laten of blijdschap voelen over deze man, nee dat kan ik niet. Hij is niet slechter dan Bush of zijn elitaire metgezellen. Veel beter is hij ook niet dan die gasten met wie hij zich omringt. Hij eet hun brood en spreekt hun woord.

Misschien heeft hij wel een gelddruk-machine in z'n kelder staan...weet jij veel.

Maar jij hebt het goed verwoordt...de VS is nagenoeg failliet...

Laysa

Citaat van: Izwan op 06/11/2008 om 11:54:50
Overdreven is ook een vak.

Het is "overdrijven" niet "overdreven" ga een inburgeringscursus volgen of zo ...

Datgene wat ertoe doet->

Het gaat om de "hoop" mensen, wat hij verder nog zal waarmaken of niet, dat zullen we wel zien. Ik snap dat Tamza geroerd wordt door het hele gebeuren. Het herkennen van het lijden van een volk dat veel heeft meegemaakt kan niemand ongemoeid laten. Zeker niet als je zelf tot een volk behoort dat zelf ook veel lijden heeft gekend. Dat is het humanistische dat mensen bezitten, de een meer dan de ander. Verder heeft Obama in een korte tijd zeer veel bereikt, zelfs iets wat velen voor onmogelijk hadden geacht! Dat op zich alleen al is bewonderenswaardig.

Soms is een half woord genoeg om mensen te motiveren, hij zal het misschien moeilijk krijgen met de puinhoop om die op te ruimen maar dat betekent niet dat wat hij iig nu al bereikt heeft er minder toe doet. Alleen al de hoop die er is voor Afro-Amerikaanse kinderen in de VS dat ze niet enkel succesvol in de muziekindustrie of de sport kunnen zijn is onbetaalbaar! Thomas Sankara werd ook heel cynisch benaderd, en toch heeft hij in vier jaar tijd iets bereikt wat tot op de dag van vandaag niet is geevenaard. Als je weet dat enkel een gedachte een hele beweging op gang kan zetten, kijk alleen al naar Rosa Parks, waarom zou hij dan geen mooie woorden mogen gebruiken. Je weet niet waar het goed voor is, en de wereld is groter dan enkel het cynisme van mensen.

Daarnaast, wat heb je liever? Een halve zool als Bush of een Obama met de boodschap van hoop ook al weet je dat het moeilijk gaat worden. Geef mij maar 1000000 Obama's met woorden van hoop, boven 1 halve Busch met oorlogszuchtige woorden anyday!!!!

Daar waar leven is, daar is hoop!