Demonstratie tegen afschaffing lijnvlucht RAM Al Hoceima-Amsterdam

Gestart door Kahina, 22/01/2008 om 17:41:37

Kahina

Persbericht

Demonstratie voor behoud lijndienst Al-Hoceima â€" Amsterdam

Zaterdag 26 januari om 15.00 uur
Ambassade van Marokko, Oranjestraat 9 in Den Haag

Sinds oktober 2007 zijn de wekelijkse vluchten vanuit Amsterdam - Al
Hoceima  van de Marokkaanse vliegtuigmaatschappij RAM, stopgezet. De
Marokkaanse gemeenschap ontving sterke signalen dat deze lijndienst wordt
opgeheven. Reden hiervoor zijn niet gegeven.

Onderstaande Marokkaanse organisaties, verenigd in de landelijke
actiegroep voor behoud van de lijndienst Al-Hoceima â€" Amsterdam, vinden
dit voornemen onacceptabel. Hiermee worden veel Nederlandse reizigers van
Marokkaanse afkomst de dupe van deze pijnlijke maatregel.
Daarom roepen wij iedereen op tot een demonstratie tegen de afschaffing
van de lijndienst Al Hoceima - Amsterdam. Deze vindt plaats op zaterdag 26
januari om 15.00 uur bij de Ambassade van Marokko, Oranjestraat 9 in Den
Haag. Om 19.30 uur volgt een debat met vier Marokkaanse Kamerleden o.a.
Najib Al Ouazani, Mohamed Laaraj, Tarik Yahya en Said Chaou over deze zaak
in het : Bowlingworld Zuiderpark, Mr. P. Droogleever Fortuijnweg 79 Den
Haag.

De Marokkaanse overheid en haar instituties hebben de laatste jaren de
mond vol van ontwikkeling van achtergebleven regio’s in Marokko. Er wordt
een discours gebezigd waarbij achterstelling en isolement op
maatschappelijk en economisch vlak voor bepaalde regio’s zou worden
opgeheven.
Dit zou in het bijzonder gelden voor de streek Rif, het herkomstgebied van
de meeste Marokkanen in Nederland. Echter, met de afschaffing van de
lijndienst Al Hoceima â€" Amsterdam moeten wij constateren dat de
verantwoordelijken ons alleen maar holle frasen verkopen.

De afschaffing van desbetreffende lijndienst is vooral pijnlijk voor een
groot deel van de  Marokkaanse gemeenschap in Nederland. Zij draagt met
een substantiële bijdrage aan de ontwikkeling van Marokko. Maar zij krijgt
daar niks voor terug. Om maar te zwijgen over andere problemen die
Marokkaans-Nederlanders ondervinden met Royal Air Maroc zoals
vertragingen, overboekingen, de hoge tarieven en de wijze van
communicatie. Veel reizigers worden in het Arabisch en Frans aangesproken
terwijl de meesten van hen deze talen niet of onvoldoende beheersen.

Met de demonstratie eist de actiegroep onder meer:

? afzien van de afschaffing van de lijndienst Al Hoceima â€" Amsterdam,

? verlaging van de hoge prijzen van de tickets die voor deze lijndienst
geleden,

? einde maken aan de structurele problemen zoals vertragingen en
overboekingen,

?verbetering van de service en de communicatie naar de reizigers toe door
   toegankelijke talen te gebruiken (Tamazight en Nederlands),


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Farid Aouled-Lahcen, tel.
06-10290194
e-mail: actiegroep.rif-nederland@live.nl


(Offline)

Hierbij een interview met Said Chaou. Hij sprak gisteren tijdens een debat in Den haag naar aanleiding van de demonstratie tegen o.a. het opheffen van de lijn Al-hoceima -  Schiphol.

Van onze verslaggeefsters Janny Groen, Annieke Kranenberg
gepubliceerd op 26 januari 2008 10:36, bijgewerkt op 10:36.

DEN HAAG - ‘Niemand weet waarom de lijn Amsterdam-Al Hoceima is stilgelegd. Maar op een dag kwam er geen vliegtuig meer’, zegt het Marokkaanse parlementslid Said Chaou (42), die ook de Nederlandse nationaliteit heeft. Op 24 oktober 2007 landde het laatste toestel op de luchthaven in de Noord-Marokkaanse stad.

Dat is niet alleen een slechte zaak voor al die Nederlandse Marokkanen die hun familie willen bezoeken, vertelt Chaou, een van de vier Kamerleden die zaterdag in Den Haag deelneemt aan een demonstratie voor het behoud van de luchtlijn. ‘De Rif zit in een onmogelijke positie. De Marokkaanse autoriteiten bewijzen slechts lippendienst aan de regio. Er komt niets van de grond. Zonder infrastructuur en een onbetrouwbare luchtverbinding is het moeilijk investeerders te interesseren.’

Industrie is nagenoeg afwezig in het gebied, zegt Chaou, die sinds september voor de Parti Al Ahd, de partij van de belofte, in het parlement zit. Lange tijd hebben de autoriteiten in Rabat het Rifgebergte links laten liggen en de cultuur en taal van de Berbers doodgezwegen. Alle initiatieven van Berbers werden onmiddellijk de kop ingedrukt, want die zouden in strijd zijn met de nationale Arabische eenheidsideologie.

Weliswaar geeft de huidige koning Mohammed VI meer ruimte aan de Berbers dan zijn vader Hassan II, maar ‘in de praktijk gebeurt er erg weinig’, zegt Chaou. ‘De koning praat over economische ontwikkeling en investeren in de toeristische sector. Tegelijkertijd wordt een vliegveld gesloten.’

Chaou woonde 22 jaar in Nederland voordat hij april 2007 remigreerde. Net als eerder in Roosendaal, heeft hij in Al Hoceima een bouwbedrijf. Chaou stelt dat de ontwikkeling van de Rif ook de Nederlandse samenleving â€" waar zo’n tweederde van de Marokkanen Berbers is - ten goede komt. ‘Er is nog enorm veel loyaliteit bij de immigranten. De bevolking in de Rif is zo arm dat bijvoorbeeld voor het offerfeest geld vanuit Nederland naar Marokko wordt overgemaakt voor de aanschaf van schapen. Dat geld wordt onttrokken aan de ontplooiing van de eigen kinderen in Nederland. Jongeren in de Rif proberen naar Europa te komen. Op het moment dat daar werkgelegenheid is, wordt de immigratiestroom ingedamd.’

Wellicht zit Rabat daar niet op te wachten, zegt Chaou. ‘De immigranten zijn de olie van de Marokkaanse economie. Zo’n 80 procent van de geldstroom naar Marokko gaat naar de staat. Het budget van de koninklijke familie bedraagt 40 procent van de staatskas. Dat kan niet worden bediscussieerd in het parlement.’

Als Kamerlid krijgt Chaou geen antwoord op zijn vragen over bijvoorbeeld het sluiten van de luchthaven. ‘Je kunt voorstellen doen, maar moeilijk kritiek uitoefenen.’ Daarom neemt Chaou het heft in eigen hand. Hij richt ‘een club van investeerders in het buitenland’ op, in de hoop zakenlieden te interesseren voor het gebied. ‘We moeten het bedrijven makkelijker maken. Ze beschermen tegen corruptie, want er blijft in Marokko te veel aan de strijkstok hangen.’

Chaou wil handelskantoren openen in Nederlandse steden en in de Rif . Hij ziet genoeg mogelijkheden voor kleine bedrijven, die de bevolking kunnen voorzien in basisbehoeften. Hij denkt aan landbouwproducten of zaken als Glorix of zeep. ‘Zodat de Riffijnen die niet hoeven te importeren.’ Uiteindelijk zal in de Rif moeten worden geproduceerd voor de rest van de Marokkaanse markt en voor Europa. ‘Er is een bootverbinding tussen Al Hoceima en Malaga. De Europese markt is bereikbaar.’

26ecmarokko_ph01

Said Chaou

Protest voor Al Hoceima

Een landelijke actiegroep van 25 Marokkaanse organisaties demonstreert vandaag voor de Marokkaanse ambassade in Den Haag voor het behoud van de luchtverbinding tussen Amsterdam en Al Hoceima. Gevreesd wordt dat Air Maroc de verbinding naar de Riffijnse stad definitief opheft. Directeur Benrbia van Air Maroc Benelux laat weten dat de lijn stilligt omdat de luchthaven wordt verbouwd. Tussen 23 juni en 14 september zullen de vluchten tijdelijk worden hervat. De actiegroep neemt daarmee geen genoegen. ‘Wij willen weten of de reguliere diensten overeind blijven. Dat is van belang voor de economische infrastructuur.’

http://www.volkskrant.nl/economie/article498532.ece/Immigranten_zijn_olie_van_economie_Marokko

(Offline)

Blijkbaar is een drugsbaron niet per defenitie slecht en egoistïsch...?

MBTiza

Citaat van: (Offline) op 27/01/2008 om 17:06:44
Blijkbaar is een drugsbaron niet per defenitie slecht en egoistïsch...?

Ik ben afgelopen zaterdag geweest na die discussieavond en viel me op dat ik zelf veel gesprekken niet kon volgen omdat er veel zgn informeel Tamazight werd gesproken (overmatig gebruik van Arabische woorden) en vooraf werd nog gevraagd of er Tamazight of Arabisch moest worden gesproken waarop Said Khottour hen hierop aansprak.

Verder werd de parlementsleden onterecht verweten dat zij daar alleen zaten voor het geld, waarop el ouazzani (chirurg) antwoordde dat hij al een goed salaris had en dat niet nodig had en dat hij deze bij deze bijeeenkomst (die hij normaal nooit bijwoont) was omdat het een discussieavond was over de Rif en met Irifiyen.
Said n cehu vond ik een sterke indruk maken en hij heeft grote plannen voor Arif in petto, hij wil de rijkere Riffijnen (die hij ongetwijfeld zal kennen) overhalen om meer in de Rif te investeren (ipv Tanger & Casa) en hen hiervoor interesseren.

Verder werd ook verwezen naar de zgn. parlementsleden die daar voor hun eigen bestwil zitten en een plaatsje hebben gekocht (o.a. Shayb Rass, Bourass, Aouragh...drie drugsbaronnen).



thajmoent

de demonstratie was de moeite waard en nu maar hopen dat we meer informatie krijgen. is nogal wat als je te maken hebt met een dictatuur.

ala at5.....we wachten af............

Idir

Citaat van: thajmoent op 31/01/2008 om 22:52:21
de demonstratie was de moeite waard en nu maar hopen dat we meer informatie krijgen. is nogal wat als je te maken hebt met een dictatuur.

ala at5.....we wachten af............

Was jij daar ook?

Zo ja, was het druk bezocht?? In het filmpje leek het namelijk redelijk rustig...

thajmoent

Citaat van: Idir op 31/01/2008 om 22:54:43
Citaat van: thajmoent op 31/01/2008 om 22:52:21
de demonstratie was de moeite waard en nu maar hopen dat we meer informatie krijgen. is nogal wat als je te maken hebt met een dictatuur.

ala at5.....we wachten af............

Was jij daar ook?

Zo ja, was het druk bezocht?? In het filmpje leek het namelijk redelijk rustig...



genoeg mensen om het bordje stop hoog te houden.

Idir

Citaat van: thajmoent op 31/01/2008 om 22:58:55
Citaat van: Idir op 31/01/2008 om 22:54:43
Citaat van: thajmoent op 31/01/2008 om 22:52:21
de demonstratie was de moeite waard en nu maar hopen dat we meer informatie krijgen. is nogal wat als je te maken hebt met een dictatuur.

ala at5.....we wachten af............

Was jij daar ook?

Zo ja, was het druk bezocht?? In het filmpje leek het namelijk redelijk rustig...



genoeg mensen om het bordje stop hoog te houden.

Was niet de vraag!
Laat maar!

(Offline)


moroviago

#10
Said Chaou houdt de zaak scherp in de gaten,wat altijd goed is .denk toch dat er weinig aan de hand is.wat ik begrepen heb is dat vele trajecten tijdelijk geschrapt zijn door verbouwing van de luchhaven .bovendien is schiphol-al hoceima sowieso niet te betalen voor de meeste riffijnen. het gaat tegenwoordig allemaal via r,dam of brussel die een redelijke prijs hanteren.



Rbaaz

Als de lijndienst naar al Hoceima niet rendabel is, is het dan niet denkbaar en logisch dat een profit bedrijf als Royal de lijndienst schrapt?

en mensen kunnen naar het vlieegveld van Nador, die ligt er niet ver vandaan; maar 1,5 uur rijden...


alhoceima187

Citaat van: Rbaaz op 02/02/2008 om 19:07:07
Als de lijndienst naar al Hoceima niet rendabel is, is het dan niet denkbaar en logisch dat een profit bedrijf als Royal de lijndienst schrapt?

en mensen kunnen naar het vlieegveld van Nador, die ligt er niet ver vandaan; maar 1,5 uur rijden...




Overdrijven is ook een vak... Nador airport is 2,5 rijden. En ik geloof er niks van dat de lijn Amsterdam - Alhoceima niet rendabel is....zelfs niet als ze de ticketprijzen halveren!!!

MBTiza

Citaat van: (Offline) op 02/02/2008 om 14:55:52
Citaat van: Idir op 31/01/2008 om 22:33:49
Op www.amazightv.com een reportage!
Heb ik ook gezien.

Die rhajj playboy is een rare mannetje....

Haha, zghana zi dcar, komt bij ons uit het dorp vandaan.

MBTiza

Citaat van: Rbaaz op 02/02/2008 om 19:07:07
Als de lijndienst naar al Hoceima niet rendabel is, is het dan niet denkbaar en logisch dat een profit bedrijf als Royal de lijndienst schrapt?

en mensen kunnen naar het vlieegveld van Nador, die ligt er niet ver vandaan; maar 1,5 uur rijden...



Niet rendabel, die kosten daaro in Marokko zijn drie keer niks, een simpel gebouwtje en that's it. In de zomer zijn de vluchten volgeboekt en breng het volop geld in het laatje....