I Mazighen tmettan neccin nesghuyu i Filistin

Gestart door Idir, 31/01/2008 om 22:08:12

Idir

I Mazighen tmettan neccin nesghuyu i Filistin

Ijen wa ydhudh wa yessin ra wi segwan Maroc, aqan dhig dhura wa ghasen i tiwedh ra a bridh ra a man mani εadh trisinti nigh telefon. I ћenjain nssen εemmas wa kkin tha mzidha, tekken nican gha tha wsa n wa cran dh thi ghatin. I Mazighen n Atlas i yekkaren tmettan s thesmadh dhi er mecta. Wa ghassen ra min gha ccen, ja kta εadh xmi id i ћemmer yeghza dakwaren wa zemman ra adh raћen gha suq, i y’egwjen sebεa km.

Spitar i dhassen yudhsen qaε wa εramen illa Aspirin. Mammec εadh mmuthen 40 ni wdhan dhi Xnifra, 26 i siman dhi Anfgou. Manaya marra dhi er weqt i dhi ntaf i Mazighen na Rif sghuyyun x Palestine (Filistin). Ћuma adh kkan adh sghuyen x i thmathen nssen i dhassen yetmettan gha tha wwath n tha ddath sghuyyun xi filistiniyen i gha yedja a madal a i mun yissi yasen a mnus. Ma yemmi wa tekkan ait Nador ya adh smunan tmenyath a dhassen sekken i yi wdhan a i tmettan s raz dh tesmedh.

Ma yina it mettan dhi Atlas, ma wadjin ca dha wmathen nnegh. Yak ra nithni dhi msermen. Nigh yenni n filisitin waha i yedjan dhi msermen.

Mermi gha nfaq neccin i Mazighen? Ma yura xanegh sidhabbi a neqqim dhi ghyar ar ass en qiyama?

A ћenjair dha Mazigh dhi A Rif i sghuyyu x Filistin weneghni i tmetta s raz dhi Atlas

(als je het moeilijk kan lezen dan moet je deze link volgen waar je een "voorgelezen versie" kan aanklikken ):
http://www.nadorama.com/content/view/366/1/

selwa

het is waar dat er veel imazighen in armoede leven en dat er weinig aandacht voor is. moet zeker iets aan gebeuren.
Maar het is geen kwestie van het een of het ander. er moet aandacht zijn voor alle moslims die het moeilijk hebben op de wereld. ik heb hier vaker op het forum gelezen dat men tegen de aandacht en hulp voor de palestijnen is, om dat het Arabieren zijn. walgelijk om er zo tegen aan te kijken, en erg on-islamitisch.

de Palestijnen worden onderdrukt door de joden en amerikanen, een wereldprobleem als je het over de laatste groep hebt. de imazighen hebben het zo moeilijk omdat de Marokkaanse regering niet naar ze omkijkt. Dáár moet de oplossing gezocht worden. dus niet afgeven op de palestijnen omdat zij alle aandacht op zouden eisen.

Botermes

Citaat van: selwa op 01/02/2008 om 17:16:27
de Palestijnen worden onderdrukt door de joden en amerikanen, een wereldprobleem als je het over de laatste groep hebt. de imazighen hebben het zo moeilijk omdat de Marokkaanse regering niet naar ze omkijkt. Dáár moet de oplossing gezocht worden. dus niet afgeven op de palestijnen omdat zij alle aandacht op zouden eisen.
afgeven op imazighen die alleen maar gefocused zijn op het middenoosten conflict, en dat zijn er te veel, palestijnen valt niets te verwijten.

Idir

het is waar dat er veel imazighen in armoede leven en dat er weinig aandacht voor is. moet zeker iets aan gebeuren.
Maar het is geen kwestie van het een of het ander. er moet aandacht zijn voor alle moslims die het moeilijk hebben op de wereld. ik heb hier vaker op het forum gelezen dat men tegen de aandacht en hulp voor de palestijnen is, om dat het Arabieren zijn. walgelijk om er zo tegen aan te kijken, en erg on-islamitisch.

Dit is kritiek op Imazighen en de Marokkaanse overheid!
Een demonstratie voor Palastijnen is zo geregeld en  de Marokkaanse overheid laat ze altijd doorgaan! Gaat het echter om een Amazigh (nationale-) zaak dan zetten ze het hele militaire apparaat in! Ook in dit bovenstaande verhaal zijn de demonstraten uit elkaar geslagen.  Het heeft dus niks met Palastijnen/Arabieren te maken! En vergeet vooral niet dat vele Arabische/Islamitische landen maar al te blij zijn met de situatie van de Palastijnen, het lijdt namelijk de aandacht van de interne problemen af!!!

P.s. het had je wel gesierd als je zei dat je ieder mens op de wereld zou moeten helpen, helaas beperk jij het tot de " moslims"

sraam..... :)

selwa

je hebt gelijk Idir, niet bij nagedacht. Mijn excuses.

Idir

ZeroTolerance

Citaat van: selwa op 02/02/2008 om 13:24:32
je hebt gelijk Idir, niet bij nagedacht. Mijn excuses.

ewa voortaan eerst denken dan reageren :)

MBTiza

20% vd palestijnen zijn christelijk en Imazighen zijn 100% Islamitisch.

antiarab

achter de palastijnse (arabische) zaak zit een gigantische arabische propaganda machiene met een budget van miljarden. daarom zijn mensen geobsedeerd met die zogenaamde "arme" palastijnen.

maar niemand geeft ons imazighen noch onze problemen aandacht, anders hadden wij imazighen ons  eerderzorgen gemaakt over onze broeders die dagelijks in de middellandse zee omkomen.

zielig dat iemand anders onze prioriteiten moet stellen.

antiarab

Citaat van: ElGalloNegro op 05/02/2008 om 09:26:03

ik sta altijd perplex als iemand met zulke harde cijfers komt!

maar even serieus: waar baseer je je conclusie op?

Inuit

Gaan we weer.....wordt men nou niet moe van deze discussie? Dit is echt  een discussie van het niveau berber vs. arabier.

Het israel - palestina conflict of oorlog of hoe je  het ook noemen wilt, is een militair conflict itt de amazigh-zaak, wat in mijn ogen eerder een emancipatoire kwestie is geworden (onder Mohammed VI). Daarnaast moet je en kun je onrecht mijn inziens niet vergelijken, onrecht is onrecht, van welke aard dan ook. En dan kun je theorieen bedenken over waarom de Amazigh meer van doen heeft met de Palestijn itt tot zijn eigen volk. Ten eerste, wie zegt dat dit ook daadwerelijk het geval is? Misschien voelt hij/zij zich veel meer met de zaak verbonden, maar geeft hij/zij daar op een hele andere manier uiting aan. Ten tweede heeft deze stelling de verwerpelijke houding van "eigen volk eerst" in zich. Daarnaast kun ook de andere kant op redeneren en stellen dat wellicht deze Amazigh zich helemaal niet achtergesteld voelt. Misschien ben jij wel degene die voor een karretje gespannen wordt ipv deze veronderstelde knecht van de arabier? Waarom is iedereen die jou visie niet deelt per definitie gehersenspoeld?
Ten slotte, waarom zou iemand niet en-en kunnen steunen, waarom moet er geimpliceerd worden alsof je moet kiezen tussen de twee?

Ga uit van je eigen kracht en focus je op je eigen doel ipv altijd maar dat zielige gejank onder begeleiding van geklaag over de hogere populariteit van de Palestijnen tov de Imazighen. Echt tenenkrommend dit.

ps. voor degene die stelt dat het raar is dat de Marokkaanse overheid minder moeilijk doet over een demonstratie voor de Palestijnen tov een vemonstratie voor de Amazigh; wel, een demonstratie voor de Amazigh is vaak impliciet een demonstratie tegen diezelfde overheid, dus you do the math genious! Voor alle duidelijkheid, ik hang hier geen waardeoordeel aan, want het blijft verwerpelijk om demonstraties op een dereglijke wijze neer te slaan.

MBTiza

Citaat van: antiarab op 05/02/2008 om 11:59:29

heb het ergens gelezen...de meeste Imazighen zijn Islamitisch afgezien van een paar verdwaalde zielen ;D

antiarab

Citaat van: ElGalloNegro op 05/02/2008 om 13:20:57
Citaat van: antiarab op 05/02/2008 om 11:59:29

heb het ergens gelezen...de meeste Imazighen zijn Islamitisch afgezien van een paar verdwaalde zielen ;D
bron aub.

Bades

ik ben benieuwd naar waar hij dat op baseert ja.