Waarom "yennayer" op de 14de?

Gestart door Lezer, 29/01/2008 om 20:27:01

Lezer

Waarom komt yennaer op de viertiende dag van January, en niet de op de eerste dag?


Rbaaz

#2
Moest denken aan de kalender van albu3ayadi die bijna in elke Marokkaanse huiskamer hangt. . 
Daarin werden de islamitische, gregoriaanse en de agrarische tellingen opgenomen en de gebedstijden.
Aan de onder en achterkant werden gezegden, spreekwoorden en koranverzen etc vermeldt.

Hadou

The Julian calendar remained in use into the 20th century in some countries as a national calendar, but it has generally been replaced by the modern Gregorian calendar. It is still used by the Berber people of North Africa and by many national Orthodox churches. Orthodox Churches no longer using the Julian calendar typically use the Revised Julian calendar rather than the Gregorian calendar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Julian_calendar


Lezer

Goed Hadou! Ik moest wat lezen en nadenken om eraan te komen, maar je had het antwoord.

Heb je er zelfs aan gekomen of wist je van een bron of zoiets?

Hadou

#5
Ik weet / wist niks over Amazigh kalender. Wel wist ik dat de oude Sovjets een oudere kalender hanteerden.
Het loopt niet synchroon met de moderne globale kalender.

- Overigens denk ik dat de oude Imazighen , die buren waren van oude Egyptenaren , een van de eersten (na de Egyptenaren) die de solaire ( zon) kalender gebruikten.  Egyptische jaar telde 365 dagen. Dat was in die tijd wel uniek.

- Naar mijn mening vind ik de 26/27ste van December , de 1ste van Januari moet zijn. Omdat op de 26/27ste de dag ( daglicht) zich begint te overwinnen van de nacht.

Lezer

Ik zal het je later uitleggen! Ik doe nog wat e-onderzoeken (dus googelen) en ik kom later met een algemeen artikel.

Hadou

Yanayir / Januari is eigenlijk een Amazighwoord.
Yen-ayur
Die uit 2 woorden bestaat: Yen = 1 en ayur = maan/ maand.
Dit woordje hebben de Egyptenaren van Amazigh dynastie Shisnouk over genomen en de Romeinen hebben die weer van Cleopatra overgenomen.