Woordjesthema: De Slaapkamer

Gestart door berbergirl02, 16/01/2008 om 15:00:21

berbergirl02

DE SLAAPKAMER: Rbit n-yidhes

*Bed: Qama
*Kledingskast: maryu, kasta
*ladekast:
*tafeltje: Mesa, tabra tamezyant
*Pyama: Pijama
*Badjas: Pignoir
*Kussen: Tsunta, Tsemoet
*Haarborstel: Tamsht
*Kam: Tamsht
*Dekbed: Malita
*Pantoffels: tshanklath (meer sandalen maar ja)
*sokken: Tqasha
*Speelgoedkist: ... n-rurarth, tirarth
*Poster:
*Vlieger:
*stripboek:
*Lamp: Lamba, tfauth
*Lentemeter:
*Prullenbak: bido n afrad
*wekker:
*Tekening:
*Kledinghanger:
*Spaarpot:
*Kleed: Tajjarthitsh

Bades

spaarpot= thaqedduht n ten3acin
speelgoedkist=baliza n rirath

berbergirl02

Citaat van: Azghar op 16/01/2008 om 15:09:32
spaarpot= thaqedduht n ten3acin
speelgoedkist=baliza n rirath


dank je voor je aanvulling awmayno :)

Debouz

kleedinghanger = z-é-a-z n arudh
wekker = thasse3et n sassu
haarborstel = aqadhac
tafeltje = tifoa


fatine

qama en maryo, mesa... allemaal spaanse woorden..maar wat zijn ze in het tmazight?

manalxx


Hadou

Citaat van: manalxx op 08/11/2008 om 19:17:15
wat betekend ik verveel me..
het betekent dat je je ververveelt.

Qendex ( Qen-dekh)

Botermes

#7
In een traditionele riffijnse huis noemde je de keuken een arwa en geen kozina. Je had een az9a9. De voordeur noemde je tawart n didda. De achterdeur heette een taxouxt. Een wasruimte noemde je thimat-haath. Kamers noemde je ixammen en geen Lamwa7al. Dit was nog zo zelfs in de jaren 80
Arabisatie en verwestering zijn zo hardnekkig dat de jeugd van tegenwoordig dingen niet meer kent die 20jaar geleden nog zo alledaags waren. Zelfs ik heb deze dingen meegekregen terwijl ik nog maar pas 30 ben geworden. Ik voel me net een dinosaurus tegenwoordig alsof ik uit een heel ver verleden kom.

Thayouth

#8
Citaat van: allasian op 04/04/2009 om 18:17:45
Arabisatie en verwestering zijn zo hardnekkig dat de jeugd van tegenwoordig dingen niet meer kent die 20jaar geleden nog zo alledaags waren. Zelfs ik heb deze dingen meegekregen terwijl ik nog maar pas 30 ben geworden. Ik voel me net een dinosaurus tegenwoordig alsof ik uit een heel ver verleden kom.

Dit leest wel heel erg als een schouderklopje aan jezelf.

Je bent gezegend te zijn grootgebracht in een bepaalde (thuis)situatie die mogelijk heeft gemaakt dat jouw taalontwikkeling zich als dusdanig heeft kunnen voortzetten. De jeugd van tegenwoordig is vaak slachtoffer van haar opvoeding en andere niet-zelfgekozen factoren die echter sterk bepalend zijn voor de taalontwikkeling. Die opvoeding en thuissituatie worden vaak gekenmerkt door een gebrek aan bewustzijn met betrekking tot taal- en identiteitsontwikkeling. En juist een orale taal zoals het Tmazight moet in zijn (voort)bestaan voorzien door bewuste maatregelen zoals de keuze om Tmazight te spreken opdat die taal gedegen aangeleerd kan worden.

Mensen die thuis niet of nauwelijks Tmazight kunnen spreken met hun ouders en wier vrienden met net zo'n taalhandicap rondlopen, zien niet echt mogelijkheden hun taalontwikkeling onder de loep te nemen en die te verbeteren.

Leuke en nuttige topic overigens a startster (lees 'm nu pas).

Botermes

#9
Ik zie vooral dat Rifijnen uit andere steden hier in NL nauwelijks Tamazight spreken. Terwijl bij ons er zelfs een veramazighering gaande is van kinderen die zelfs verarabiseerde ouders hebben. Met andere steden bedoel dan de Randstad in het bijzonder.
Hey trouwens hoe zit het hier ook al weer mee ? Weet je wel hoe lang ik hier op aan het wachten ben ? http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=12298.0 Ik heb de hoop stilletjes opgegeven. LOL

Rebellious

#10
Citaat van: allasian op 07/04/2009 om 18:44:52
Ik zie vooral dat Rifijnen uit andere steden hier in NL nauwelijks Tamazight spreken. Terwijl bij ons er zelfs een veramazighering gaande is van kinderen die zelfs verarabiseerde ouders hebben. Met andere steden bedoel dan de Randstad in het bijzonder.
Hey trouwens hoe zit het hier ook al weer mee ? Weet je wel hoe lang ik hier op aan het wachten ben ? http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=12298.0 Ik heb de hoop stilletjes opgegeven. LOL

En toen ging de wekker.

De stad waar t Tmazight in alle lagen en ruimtes wordt gesproken in Nl blijft Den Haag.

Botermes

#11
.

Botermes

#12
Citaat van: RifRebel op 07/04/2009 om 18:54:04
En toen ging de wekker.

De stad waar t Tmazight in alle lagen en ruimtes wordt gesproken in Nl blijft Den Haag.
De laatste keer dat ik je aan de lijn had maakte je toch van die schunnige opmerkingen zoals 9im xas en dergelijke. Ik heb het niet eens gemeld. En nu heb je nog steeds het lef om mij aan te spreken ? Wat wil je nu eigenlijk van me ? Ik dacht dat ik al lang uitgepraat was met jou, flikker toch op.

Rebellious

#13
Citaat van: allasian op 07/04/2009 om 19:01:26
De laatste keer dat ik je aan de lijn had maakte je toch van die schunnige opmerkingen zoals 9im xas en dergelijke. Ik heb het niet eens gemeld. En nu heb je nog steeds het lef om mij aan te spreken ? Wat wil je nu eigenlijk van me ? Ik dacht dat ik al lang uitgepraat was met jou, flikker toch op.

Wil je vrede? lol

Dat was toen een discussie, waarin ook jij schuldig was. Maar bij mij gaat t niet zo ver, dat k je nu eeuwig ga haten.

A ya amdouker inou



Dora

Citaat van: berbergirl02 op 16/01/2008 om 15:00:21
DE SLAAPKAMER: Rbit n-yidhes
                                                                                                       hoe wij het zeggen;
*Bed: Qama                                                                                    nemousiya
*Kledingskast: maryu, kasta                                                           kasta
*ladekast:                                                                                       lade = reqzja dus zal wel/ kasta 'n reqzja zijn :)
*tafeltje: Mesa, tabra tamezyant                                                   
*Pyama: Pijama                                                                               
*Badjas: Pignoir
*Kussen: Tsunta, Tsemoet
*Haarborstel: Tamsht
*Kam: Tamsht
*Dekbed: Malita                                                                         heel stom, maar dekbed ken ik alleen dekbed
*Pantoffels: tshanklath (meer sandalen maar ja)
*sokken: Tqasha
*Speelgoedkist: ... n-rurarth, tirarth
*Poster:
*Vlieger:
*stripboek:                                                                          akounesh n rekrakesh (rekrakesh is bij ons tekenfilms}
*Lamp: Lamba, tfauth
*Lentemeter:
*Prullenbak: bido n afrad
*wekker:
*Tekening:                                                                          rousem
*Kledinghanger:                                                                  akeshoud igef teyren aroudt (hele uitleg haha).
*Spaarpot:
*Kleed: Tajjarthitsh                                                             azathir (vloerkleed).

rest zeggen we hetzelfde.