Guercif & het ontkennen van Tarifiet taal

Gestart door Hadou, 14/01/2008 om 18:03:24

Amsraraf

Azul,

Ik denk dat Houara geen Arabieren zijn maar een amazigh volk. Houara hebben de Fatimiden geholpen om aan de macht te komen en vervolgens ook voor hen Egypte veroverd . Een grote deel van de Houara is  dan zich in Egypte gevestigd. (de stam Zouila bijvoorbeeld).

De Arabieren in Marokko zijn een kleine minderheid. Volgens Mohammed Chafik vormen Marokkanen van buitenlandse afkomst niet meer dan 14% .

Bani Hilal, Bani Ma3qil en bani Sulaym wonen nog vnadaag de dag in Het Sinai woestijn in Egypte en zijn nog steeds bekend onder die namen.

De Arabieren in Marokko werden, en worden nog steeds door het regime in Marokko gebruikt om de Imazighen te arabiseren.

Het gaat zo:
1. Een stam of een regio is tegen het centrale regime. De koning vreest dat zo'n oppositie zou kunnen leiden tot het veroveren van de macht en daardoor een einde maken aan zijn regime. Om dat te voorkomen stuurt de koning een groep arabieren met een duidelijk boodschap: Die Imazighen arabiseren door gebruik te maken van de islam (die arabieren stellen zich voor als shorfa!) maar vooral door interraciale huwelijken. Zo komen de Imazighen in contact met de arabieren en dus ook de arabische taal.

2. een amazigh regio is rijk(de grond is zeer vruchtbaar) de koning is bang dat Imazighen-die altijd tegen het centrale gezag zijn- geen Belasting meer gaan betalen. om dat te voorkomen worden zij gearabiseerd. Dit speeltje hebben zij vroeger in Chaouia, Dakkala..etc gespeld en aan het einde van de 20e eeuw in Beni Iznassen.
Juiste voor financiele redenen kan tegenwoordig  Agadir en Nador gearabiseerd zijn.

Gearabiseerde Marokkanen die ons proberen  te overtuigen dat zij arabieren zijn,  moeten zij zich een beetje schamen.

meer weten? lees dan de boeken van de marokkanse historicus Mohammed Al-Mamouni die heeft bewezen met documenten (dahirs)van de makhzen hoe Imazighen worden gearabiseerd.

*-RiFFijn0s-*

Saka is een dorpje wat op de Tamazight-Darija taalgrens is gelegen. Saka ligt ongeveer 15 km van Ain Zohra tegen een hoog bergketen, die bergketen grenst Ibhdarsenland van de Ait Buyahyi. Ain Zohra is nog wel 100% Tarifit sprekend, Saka gedeeltelijk. Saka hoort jammergenoeg niet bij de provincie Nador en zodoende is het in feite gedeeltelijk aan het verarabiseren. Mensen van Saka hebben meer met Guercif dan met andere Riffijnse steden. Er wonen al eeuwen darija sprekende (vaak nomaden) op de vlaktes van Taza tot Oujda. Het is dus niet gek dat zij zich meer gaan verspreiden en zodoende Saka kunnen gaan inlijven. Ook Mezguitam (Zuidelijk Ibhdarsenland) overkomt hetzelfde als Saka.

Citaat van: Rif Spirit op 14/01/2008 om 18:13:35
Saka en haar mensen zijn gewoon irifiyen (imdarsen),
Het dorpje Saka is gelegen in de stam der Ait Buyahyi, het hoort niet bij de Ibhdarsenland.

Adwa nta

Izwan

Citaat van: Amsraraf op 15/01/2008 om 16:49:50
Azul,

Ik denk dat Houara geen Arabieren zijn maar een amazigh volk. Houara hebben de Fatimiden geholpen om aan de macht te komen en vervolgens ook voor hen Egypte veroverd . Een grote deel van de Houara is  dan zich in Egypte gevestigd. (de stam Zouila bijvoorbeeld).

Dit klopt.
Houara is een van de oudste Amazigh stam. Het is een wonder dat ze nog steeds het oude stam wisten te behouden. De meeste Houwara en Ktama wonen nu in Egypte en ook in MO.

Rif Spirit

Tawmat Riffijnseos heeft gelijk, ik vergiste me ik bedoelde ait buyehyi, imdarsen zitten meer in mezguitam.

wat Houara betreft ik kom een andere keertje op terug want ik wil het wel met bronnen gaan discussiëren.

atqadawem Amsraraf, Riiffijnseos en izwan

Amsraraf

#19
Azul,

Houara zijn (of waren) beslist geen arabieren. het waren een amazighvolk die is gedeeltelijk  vroeg gearabiseerd.

In de zestiende eeuw schreef Leo Afrikanus in zijn boek 'beschrijving van Afrika' (*) dat Imazighen (L. Afrikanus noemt Imazighen Afrikanen of blanke afrikanen) in Noord Afrika uit 5 volkeren bestaan:

Masmoeda, Ghamara, Houara, Zennata en Sanhaja
Drie van die amazigh volkeren hebben de macht veroverd in noord-Afrika:
sanhaja = de morabiten
Masmoeda = almohaden
zannata= mariniden, wattasiden(marokko en algerije)  en hafsiden in tunesie.

Ibn Khaldoen schrift de verovering van de macht door die drie volkeren toe aan ASABIYA, saamhorigheid, die kan ontstaan  als de mensen trots en bewust zijn van hun identiteit.   

Ik denk dat Houara vanaf het moment dat de arabieren in Noord-Afrika arriveerden begonnen zichzelf als arabieren te beschouwen als gevolg van een minderwaardigheidscomplex. L. Afrikanus constateerde dat zij al in de 16e eeuw gearabisserd zijn en dat zij volgens hem een slechte arabisch  (=darija) spreken

(*) L. Afrikanus, Beschrijving van Afrika, arabisch versie vertaald door de marokkanen Mohammed lakhdar en Mohammed Hajji, deel 1  p.36, Beiroet 1984

taroudantcity

salaam alaikoum

Leuke discussie hierzo

Ik wil graag bijdragen wat ik over de houara-stam heb ontdekt

Volgens griekse en arabische bronnen zijn de houara-stam een federatie van enkele amazigh-stammen die zich in cyrenaica (libische kust) hebben gevestigd. Toen er griekse nederzettingen gesticht werden (cyrene , basra) zijn ze van de kust verdreven en zijn wat landinwaarts gaan vestigen. Omdat de griekse nederzettingen toen een grote welvaart kende , zijn ze er in de buurt blijven hangen om handel te drijven. De griekse glorie was over en cyrene e.a nederzettingen raakte in verval waarop de romeinen hun plaats overnamen. Tot de  arabische veroveringstochten hebben de houara-clan deze kustgebied grotendeels niet verlaten. Tegen de arabieren is er eerst succesvol tegenstand geboden , maar uiteindelijk overwonnen en zijn gearabiseerd. Enkele groepen zijn zuidwaarts gevlucht naar de fezzan woestijn ( waar nog een kleine groep amazigh leven).
Degene die zijn overwonnen hebben hebben een verbond gesloten om de rest van noordafrika te verislamiseren. Eerst oostwaarts omdat egypte weer onrustig werd ( nu nog heb je daar houara-stammen) , daarna westwaarts om de maghreb te veroveren tot aan andalusie in spanje. Er zijn nu nog houara ( hawara , huwar , hawwara) stammen in egypte , libie , tunesie , algerije , marokko en ten zuiden van de sahara). Ook in libanon heb je houara stammen maar beleiden zij de sjiitishe islam.
Oorspronkelijk vestigden houarastammen ,nu wonenden in de sousvallei ( taroudant , ouledteima) in het noorden van marokko , waar weet ik niet , wel weet ik dat in de omgeving van oujda je nog een kleine stam houara heb. Maar tijdens een verloren conflict met een toen heersende dynastie ( ik geloof de merinieden) zijn ze grotendeels als straf naar de sousvallei en hughar ( vlakbij marakkech) gedeporteerd om de sahara handelsroute voor hen te bewakenen en dat er dus nu daar arabisch gesproken wordt in een amazigh ( sjleuh) gebied.
Of dit allemaal echt klopt , zullen we nooit weten omdat er niks op papier staat , maar alles mondeling is overgeleverd.


Burghwati

timinsiwin a Utrudant,

Er juist wel geschreven -
Een fractie van de Imazighen in Middel-eeuws Spanje waren Huwara bekend als Favara in het Spaans (dit is zelfs een familie naam ook in Italië via Sicilë)
Meer hierover kan je vinden in:

Encyclopédie berbère  |  tome V, pp. 641-647 et tome IX, pp. 1318-1322



Citaat van: taroudantcity op 17/02/2008 om 14:21:50
salaam alaikoum

Leuke discussie hierzo

Ik wil graag bijdragen wat ik over de houara-stam heb ontdekt

Volgens griekse en arabische bronnen zijn de houara-stam een federatie van enkele amazigh-stammen die zich in cyrenaica (libische kust) hebben gevestigd. Toen er griekse nederzettingen gesticht werden (cyrene , basra) zijn ze van de kust verdreven en zijn wat landinwaarts gaan vestigen. Omdat de griekse nederzettingen toen een grote welvaart kende , zijn ze er in de buurt blijven hangen om handel te drijven. De griekse glorie was over en cyrene e.a nederzettingen raakte in verval waarop de romeinen hun plaats overnamen. Tot de  arabische veroveringstochten hebben de houara-clan deze kustgebied grotendeels niet verlaten. Tegen de arabieren is er eerst succesvol tegenstand geboden , maar uiteindelijk overwonnen en zijn gearabiseerd. Enkele groepen zijn zuidwaarts gevlucht naar de fezzan woestijn ( waar nog een kleine groep amazigh leven).
Degene die zijn overwonnen hebben hebben een verbond gesloten om de rest van noordafrika te verislamiseren. Eerst oostwaarts omdat egypte weer onrustig werd ( nu nog heb je daar houara-stammen) , daarna westwaarts om de maghreb te veroveren tot aan andalusie in spanje. Er zijn nu nog houara ( hawara , huwar , hawwara) stammen in egypte , libie , tunesie , algerije , marokko en ten zuiden van de sahara). Ook in libanon heb je houara stammen maar beleiden zij de sjiitishe islam.
Oorspronkelijk vestigden houarastammen ,nu wonenden in de sousvallei ( taroudant , ouledteima) in het noorden van marokko , waar weet ik niet , wel weet ik dat in de omgeving van oujda je nog een kleine stam houara heb. Maar tijdens een verloren conflict met een toen heersende dynastie ( ik geloof de merinieden) zijn ze grotendeels als straf naar de sousvallei en hughar ( vlakbij marakkech) gedeporteerd om de sahara handelsroute voor hen te bewakenen en dat er dus nu daar arabisch gesproken wordt in een amazigh ( sjleuh) gebied.
Of dit allemaal echt klopt , zullen we nooit weten omdat er niks op papier staat , maar alles mondeling is overgeleverd.



abdarsie

he luister ik ben geboren in ainzorah  maar wonen nu in geurcif.
er zijn nu op dit moment weinig echte arabieren daar de meeste komen uit omgeven ainzorah en aitbouhia oke.
maar over saka die horen bij provincie taza ja.
dat zijn arabisch sprekende.
en de echte mensen uit saka zijn geen ibdarsen ja.
maar het zijn emhouja weten jullie dat.
en vraag maar aan iemand die daar vandaan komt.
en vraag gelijk aan em wat er in zijn lakart staat wat voorn provincie er staat zeker weten dat het taza is.
het zijn zeker geen ibdarsen echt niet.
en de helft van de aitbouhia heeft ook provincie taza op hun lakart.maar de echt mensen uit saka praten alleen maar arabisch.

Saka-boy

Ewaa mensee  jeh discussies helletijd wie vragen heeft over saka moet bij mij wezen!
K kom zelf oorspronkelijk uit Saka.

En trouwens wij zijn Charfa!!

En het klopt wat sommige van jullie hebben gezegd van dat wij in Saka arabisch spreken.

Maar heel af en toe kom je iemand tegen die wat weet over Saka, k zeg jullie Saka is een heeel vaag en beruchte plaats tussen Ain-Zohra en guercif, wat oudere marokkanen weten wel wat ik bedoel hiermee.

arabier-saka

Saka is een dorp in de tarifiet gedeelte waar dus veel arabieren wonen en dat stam ervan heet bomhawi.
even voor de duidelijk wij stammen niet af van berbers en er is geen reden ervoor dat te  ontkennen.
Want als je het verhaal er niet van weet kunt u het altijd vragen aan een bomhawi die dat wel weet;)

Amdawkel

#25
Citaat van: Saka-boy op 14/10/2009 om 18:53:14
Ewaa mensee  jeh discussies helletijd wie vragen heeft over saka moet bij mij wezen!
K kom zelf oorspronkelijk uit Saka.

En trouwens wij zijn Charfa!!

En het klopt wat sommige van jullie hebben gezegd van dat wij in Saka arabisch spreken.

Maar heel af en toe kom je iemand tegen die wat weet over Saka, k zeg jullie Saka is een heeel vaag en beruchte plaats tussen Ain-Zohra en guercif, wat oudere marokkanen weten wel wat ik bedoel hiermee.
Saka-Boy, half marokko beweert van de profeet af te stammen. Volgens mij wonen er in Marokko meer chorfa dan in Medina en Mekka, dit is te gek voor woorden :)

Amdawkel


Lezer

De term van "Churfa" is walgelijk. Wie is CHarif/nobel? De bedouinen die Ibn Khaldun met insecten heeft vergeleek of de families van Mohamed?  Zijn oom is zelfs niet nobel/charif. Hij werd zelfs eeuwig vervloekt, zijn grootvader mag de hel in. Dus, wie is de charif? Walgelijk, wat zich in Marokko verspreidt.

Mister1979

Mensen geloven in onzin. Vroeger deden veel Amazigh stammen of ze van de profeet vzmh afstamden om meer aanzien en macht te krijgen.

Genetisch onderzoek laat gewoon de waarheid zien en dat is dat Arabische Marokkanen allemaal Imazighen zijn. Genetisch is er 0,0 verschil qua genen. En Marokkanen zijn meer verwant aan Afrikanen, Spanjaarden etc dan aan mensen in het Midden-Oosten..

CiteerDespite this Berber heterogeneity, no significant differences were found between Berber and Arab samples, suggesting that the Arabization was mainly a cultural process rather than a demographic replacement.
http://www.newenglishreview.org/blog_direct_link.cfm/blog_id/24981