Rifstaat en beginselen

Gestart door Samariaan, 19/04/2004 om 01:04:24

Ait_touzini

Nee gebruiker o1 ,
het heeft er el degelijk mee te maken.  En niet blijven ontkennen.

Inuit

CiteerNee gebruiker o1 ,
het heeft er el degelijk mee te maken.  En niet blijven ontkennen.
Nogmaals: Je ziet wat je wil zien!
Je zult het pas kunnen begrijpen als je de feiten objectief gaat bekijken.

student1980

CiteerNogmaals: Je ziet wat je wil zien!
Je zult het pas kunnen begrijpen als je de feiten objectief gaat bekijken.

Heej gebruiker kun je mij leren hoe ik dit voor elkaar krijg?

Inuit

CiteerHeej gebruiker kun je mij leren hoe ik dit voor elkaar krijg?

Dit was specifiek voor Ait-touzini bedoeld, omdat ik uit zijn reacties opmaak dat hij de Islaam/moslims als het kwaad ziet en hierdoor nooit de reden/oorzaak van een dergelijk probleem ergens anders probeert te zoeken, maar er bijvoorbaat vanuit gaat de Islaam/moslims verkeerd zitten en gaat dat naar de oorzaak zoeken. Zou hij zonder dit vooroordeel naar de kwestie kijken dan ziet hij gauw in dat de oorzaak ergens anders ligt.
Oftewel als je iets wilt begrijpen, dan moet je zonder enige vooroordelen naar de feiten kijken. Niks nieuws of bijzonders dus.

Ait_touzini

CiteerDit was specifiek voor Ait-touzini bedoeld, omdat ik uit zijn reacties opmaak dat hij de Islaam/moslims als het kwaad ziet en hierdoor nooit de reden/oorzaak van een dergelijk probleem ergens anders probeert te zoeken, maar er bijvoorbaat vanuit gaat de Islaam/moslims verkeerd zitten en gaat dat naar de oorzaak zoeken.
Wat ben jij een zielige slaafje. Andere woorden heb ik er niet voor. En hoe durf je te zeggen dat ik de islaam als iets kwaads zie, terwijl ik zelf ook moslim ben. Je moet het vanaf een andere kijkpunt bekijken, a debbeth.
Jij vat alles op als een strijd tegen het islam.
Dus alle problemen tegen moslims gericht komt omdat wij moslims zijn? Wat een antwoord...eggggh
Zeg je iets over moslims enz dan wordt je gelijk uitgemaakt voor islam hater.

CiteerZou hij zonder dit vooroordeel naar de kwestie kijken dan ziet hij gauw in dat de oorzaak ergens anders ligt.
Oftewel als je iets wilt begrijpen, dan moet je zonder enige vooroordelen naar de feiten kijken. Niks nieuws of bijzonders dus.

Dus ik baseer mijn theorie nergens op? Ik heb wel degelijk een goeie verklaring gegeven over de hoofddoek kwestie in Frankrijk. minder dan 50% van de mensen in marokko is geen moslim door zijn/haar gedrag. Maar met de mond zijn ze wel moslim, maar niet in werkelijkheid.
---Of val ik nu weer de islam aan?---
Hoe denk je dat de Europeanen er tegen aankijken?

Inuit

CiteerWat ben jij een zielige slaafje. Andere woorden heb ik er niet voor. En hoe durf je te zeggen dat ik de islaam als iets kwaads zie, terwijl ik zelf ook moslim ben. Je moet het vanaf een andere kijkpunt bekijken, a debbeth.
Jij vat alles op als een strijd tegen het islam.
Dus alle problemen tegen moslims gericht komt omdat wij moslims zijn? Wat een antwoord...eggggh
Zeg je iets over moslims enz dan wordt je gelijk uitgemaakt voor islam hater.
Als je zegt moslim te zijn, dan moet ik zeggen dat het tijd wordt dat je eens gaat verdiepen in je religie vindt je niet? Immers het is de plicht van elke moslim om kennis te vergaren over zijn/haar religie. En als ik je reacties lees dan dan straalt de onwetendheid op het gebied van de Islaam er vanaf, vandaar mijn conclusie. Je valt dus niet de Islaam aan, maar je snijdt jezelf in de vingers.

En trouwens in een ander topic, ging over waarom Allah(swt) de mensen laat leiden d.m.v. aardbevingen en dergelijken, zeg je op een gegeven moment:
"Maar goed... Julklie hebben op alles een verklaring."

Als ik de context (van zowel het topic, de duscussie en jou reactie) goed lees, dan kan ik daaruit opmaken dat je met jullie hier de moslims bedoeld. Als je tot hun behoort, waarom praat je in "wij", "jullie" termen?

ps. Als ik het heb over Islaam dan heb ik het niet over mensen die zichzelf moslim noemen of tot de Ummah behoren, maar ik heb het over de Islaam zelf, laat dat duidelijk zijn.

CiteerDus ik baseer mijn theorie nergens op? Ik heb wel degelijk een goeie verklaring gegeven over de hoofddoek kwestie in Frankrijk. minder dan 50% van de mensen in marokko is geen moslim door zijn/haar gedrag. Maar met de mond zijn ze wel moslim, maar niet in werkelijkheid.
---Of val ik nu weer de islam aan?---
Hoe denk je dat de Europeanen er tegen aankijken?
Het gaat er mij niet om er hoeveel moslims er in Marokko of Verweggistan zitten, wat mij als een doorn in het oog zit is het feit dat men de mond vol heeft van vrijheid op elk gebied, tolerantie, etc., maar alleen geldt dat niet als je moslim bent, blijkt uit deze kwestie.
Dus Marokko erbij halen is in mijn ogen nergens voor nodig.

Trouwens zoek even uit hoeveel Fransen er maandelijks tot de Islaam bekeren, misschien dat je dan beter begrijpt wat ik bedoel ;-)

Ait_touzini

CiteerAls je zegt moslim te zijn, dan moet ik zeggen dat het tijd wordt dat je eens gaat verdiepen in je religie vindt je niet? Immers het is de plicht van elke moslim om kennis te vergaren over zijn/haar religie. En als ik je reacties lees dan dan straalt de onwetendheid op het gebied van de Islaam er vanaf, vandaar mijn conclusie. Je valt dus niet de Islaam aan, maar je snijdt jezelf in de vingers.
Ik weet waar de islam over gaat. Dat is nou een typische antwoord die je geeft als je niets meer te zeggen hebt: Ach je weet niets over de islam, dus bek houden. Ik houd me niet zoals jij intensief bezig met de islam, geef ik toe.  Ik heb ook nog mijn school carriére. Weet niet of jij die hebt. Je kunt gewoon niet de islam zuiver toepassen in deze westerse samenleving. Gaat de islam niet met z'n tijd mee? Er zijn gewoon dingen die gewoon niet gaan, zoals vrouwen mishandeling enz.

CiteerEn trouwens in een ander topic, ging over waarom Allah(swt) de mensen laat leiden d.m.v. aardbevingen en dergelijken, zeg je op een gegeven moment:
"Maar goed... Julklie hebben op alles een verklaring."
??? daar bedoel ik mee, wat ik ook maar zeg, jullie hebben overal wel weer een (dom) antwoord op op basis van de islam en niet op basis van de realiteiten.
Vat je dit soms als compliment op ofzo

CiteerAls ik de context (van zowel het topic, de duscussie en jou reactie) goed lees, dan kan ik daaruit opmaken dat je met jullie hier de moslims bedoeld. Als je tot hun behoort, waarom praat je in "wij", "jullie" termen?
Bedoel ik mee, jullie de slechte moslims. Die niets om hun indentiteit geven en alles op de islam gooien.
Stel: En wat nou als Arbi niet bestaat? Aan de ene kant denk ik: Wie zal het zeggen? Jij!

Citeerps. Als ik het heb over Islaam dan heb ik het niet over mensen die zichzelf moslim noemen of tot de Ummah behoren, maar ik heb het over de Islaam zelf, laat dat duidelijk zijn.

Het gaat er mij niet om er hoeveel moslims er in Marokko of Verweggistan zitten, wat mij als een doorn in het oog zit is het feit dat men de mond vol heeft van vrijheid op elk gebied, tolerantie, etc., maar alleen geldt dat niet als je moslim bent, blijkt uit deze kwestie.
Dus Marokko erbij halen is in mijn ogen nergens voor nodig.

Trouwens zoek even uit hoeveel Fransen er maandelijks tot de Islaam bekeren, misschien dat je dan beter begrijpt wat ik bedoel ;-)
Wou je zeggen dat jullie het hier slecht hebben.?? Zo ja ga dan terug naar jown land. Denk je dat een Christen in een moslim land ook zoveel rechten zal krijgen als een moslim? no way!!   dat is Tolerantie.
Jullie voelen jezlef zehma de slachtoffer van alles. ka attasath tegna!
marokko kan toch druk uitoefenen op Frankrijk?
Wees blij da je hier bent. dit is niet jouwn land. je moet blij wezen dat jij elke keer naar de moskee kan gaan.
Je moet dingen wat meer positiefer bekijken i.p.v negatief.
Opkomen voor imazighen, is da niet raar?

Stel: Er wordt in a'dam een demonstratie gehouden tegen het achterstelling van imazighen.

In r'dam wordt een demonstratie gehouden tegen de achterstelling van moslims.

*Waar ga jij heen?

Samariaan

CiteerWou je zeggen dat jullie het hier slecht hebben.?? Zo ja ga dan terug naar jown land. Denk je dat een Christen in een moslim land ook zoveel rechten zal krijgen als een moslim? no way!!   dat is Tolerantie.

In principe wel dus, een christen of een jood moet zijn geloof kunnen uitvoeren in een islamitisch land, en moet bescherming krijgen van de wet, zolang deze persoon zijn belastingen betaald.

PS
een kleine verduidelijk over wat het woord Islam betekend. Islam betekend overgeven (submission) aan 1 god. Het is niet afgeleid van een stamnaam (joden) of aan een persoon gebonden (christen boedisten), in de Quran wordt naar jezus (isa) verwezen als moslim, en alle andere profeten (Adam, Abraham, Noa, enz) zijn ook allemaal moslims, juist omdat hun boodschap allemaal hetzelfde was, het overgeven aan 1 God, Allah, wat zij dus ook allemaal gedaan hebben.

Inuit

CiteerIk houd me niet zoals jij intensief bezig met de islam, geef ik toe.  Ik heb ook nog mijn school carriére. Weet niet of jij die hebt.
Op dat gebied ben je inderdaad een uitzonderingsgeval, een student....jeetje die zijn echt zeldzaam....hahahaha ;-)

CiteerJe kunt gewoon niet de islam zuiver toepassen in deze westerse samenleving. Gaat de islam niet met z'n tijd mee? Er zijn gewoon dingen die gewoon niet gaan, zoals vrouwen mishandeling enz.
wederom het bewijs dat je hoognodig wat kennis moet gaan vergaren over de Islaam.

Citeer??? daar bedoel ik mee, wat ik ook maar zeg, jullie hebben overal wel weer een (dom) antwoord op op basis van de islam en niet op basis van de realiteiten.
Kan ik hieruit opmaken dat je de Islaam niet als de realiteit ziet? En tevens een bewijs dat je je hoognodig moet verdiepen in je religie beste broeder.

CiteerBedoel ik mee, jullie de slechte moslims. Die niets om hun indentiteit geven en alles op de islam gooien.
Ik geef inderdaad niets om mijn identiteit, wanneer we afkomst, huidskleur, taal, etc. hieronder verstaan. Dit komt door deze uitspraak van de profeet(vzmh):
"Voorzeker, er is geen superioriteit voor een Arabier boven een niet-Arabier, noch van een niet-Arabier boven een Arabier; noch een blank persoon boven een zwarte, noch een zwart persoon boven een blanke, behalve door taqwa."

Dit vat ik op als we zijn allemaal gelijk, er kan alleen verschil zijn op basis van religie, dus waarom zou ik mensen gaan lopen classificeren, op basis van waar ze geboren zijn, welke taal ze spreken, etc.
Als moslim zijnde (wat jij ook bent) hoor je ook grote waarde te hechten aan de uitspraken van de profeet, dus dan vraag ik mij af hoe jij tegen deze hadieth aan kijkt? (hij trouwens overgeleverd door imaam Ahmed)

CiteerStel: En wat nou als Arbi niet bestaat? Aan de ene kant denk ik: Wie zal het zeggen? Jij!
wat? Iets duidelijker aub.

CiteerWou je zeggen dat jullie het hier slecht hebben.?? Zo ja ga dan terug naar jown land. Denk je dat een Christen in een moslim land ook zoveel rechten zal krijgen als een moslim? no way!!   dat is Tolerantie.
Jullie voelen jezlef zehma de slachtoffer van alles. ka attasath tegna!
marokko kan toch druk uitoefenen op Frankrijk?
Wees blij da je hier bent. dit is niet jouwn land. je moet blij wezen dat jij elke keer naar de moskee kan gaan.
Je moet dingen wat meer positiefer bekijken i.p.v negatief.
Opkomen voor imazighen, is da niet raar?
Je blijft maar draaikonterij toepassen.
Ik ga het nog 1 keer proberen, wat ik bedoel is dat ik begrijp uit de woorden de meeste Europeanen en Europeese regeringen dat vrijheid op elke gebied en tolerantie op elk gebied hoog in het vaandel staan. Dan vraag ik mij af, waarom je dan een wet aanneemt die het voor de moslimas in Frankrijk (vrijwel) onmogelijk maakt om hun religie in het openbaar te beleiden.
En niet met zinnen aankomen dat ik zielig doe en dat ik het slecht heb, absoluut niet en dat heb ik ook nooit gezegd, ik zeg alleen dat ze zichzelf in de vinger snijden door zulke wetten/uitspraken. Ze moeten of gewoon duidelijk stellen dat Islaam in Europa niet langer getolereerd wordt en dus dat tolerantie en de vrijheid om elke godsdienst te beleiden die men wenst, niet bestaan in Frankrijk of ze moeten de wetten afschaffen, met een van de twee zal ik vrede hebben.

CiteerStel: Er wordt in a'dam een demonstratie gehouden tegen het achterstelling van imazighen.

In r'dam wordt een demonstratie gehouden tegen de achterstelling van moslims.

*Waar ga jij heen?
Zoals je al misschien begrijpt, zal ik in tegenstelling tot jou mijn keuze niet maken op basis van afkomst, oftewel zeggen ik ben Amazigh, dus hoor ik in het hokje van de Imazighen.
Als ik de mogelijkheid zou hebben zou ik ze allebei bezoeken, immers bij beiden worden er mensen onrecht aangedaan en je weet als moslim zijnde hoe de Islaam daar tegenover staat.
Als ik maar uit 1 kan kiezen, zou ik waarschijnlijk kiezen voor de Amazigh demonstratie, omdat die in A'dam gehouden en dat is dichterbij voor mij en aangezien ik de zaak waarvoor gedmonstreerd wordt, voor beiden van gelijk belang acht, kies ik dus op basis van de afstand die ik moet afleggen...hahahaha ;-)

Naar welke zou jij gaan? En waarom?

Samariaan

CiteerGaat de islam niet met z'n tijd mee? Er zijn gewoon dingen die gewoon niet gaan, zoals vrouwen mishandeling enz.

Ait_touzini, vrouwen zijn de parels van het gezin. Enig letsel dat hun wordt aangebracht is niet toegestaan. Ik geef toe dat dit een probleem is, en veel vrouwen zullen niks aan deze uitspraak hebben, maar mishandeling van vrouwen wordt niet toegestaan in de Islam, en kan dus alleen cultureel worden goedgepraat door de mannen die dit doen.

Dat slaan wat een man mag doen om zijn vrouw te laten gehoorzamen of op haar plaats te zetten, is geen slaan maar meer een tik, die niet plaats mag vinden op het gezicht, geen plek mag achterlaten, en niet mag plaatsvinden op andere niet-kwetsbare plek. De precieze tekst heb ik nu niet bij me, maar als je t wil kan ik het toesturen.

allasian

CiteerHahahaha.....
Dat heb je goed opgemerkt, ik begin inderdaad mijn woorden niet met azul en tannemirt. En ik zal je vertellen waarom, ten eerste weet ik niet wat tannemirt betekent, dus ga ik geen dingen roepen waarvan ik de betekenis niet ken (toevallig heb ik wel een keer ergens iets gelezen waarin wel gezegd dat azul, iets met goede of mooie dag betekent). Ten tweede heb ik in het gedeelte van Arif nog nooit iemand die woorden horen gebruiken en binnen mijn familie heb ik ook nog nooit iemand deze woorden horen gebruiken, maar goed, wij zijn moslims en zoals je weet gebruiken wij de vredesgroet onder elkaar (immers dit is een plicht voor iedere moslim om zijn broeder de vredesgroet te geven). En last but not least, zoals ik al hiervoor zei, ik als moslim gebruik de vredesgroet, als ik mijn broeders zie of spreek. En de rest krijgt van mij een goede dag/morgen/middag/avond.
Dit is nou een blueprint van een moslimamazigh die lijdt onder een arabische identiteit.Hij geeft als argument voor het niet gebruiken van de amazigh groet dat hij moslim is en daarom de arabische vredesgroet gebruikt terwijl hij anderzijds altijd claimt dat islam een universele godsdienst is voor iedereen.Kun je als moslim amazigh dan niet in je eigen taal groeten of ben je dan ineens geen moslim meer?
Parasieten van deze soort proberen onze pogingen om de amazightaal te reanimeren en oude woorden die in de vergetelheid zijn geraakt terug te brengen te verhinderen.Onder het mom van ik ben moslim.

Samariaan

Allasian, we zijn IMAZIGHEN, al zouden we nog ons best doen (wat we niet willen) we zijn geboren als IMAZIGHEN en we gaan ook dood als IMAZIGHEN.

ik had je dit ook geloof ik toegemaild (als jij diegene was die opeens in het Engels begon te schelden ;) ), maar sinds imazighen  Islam hebben geaccepteerd heeft hun cultuur ook in grote lijnen langs deze Islam zich ontwikkeld.

Inuit

CiteerDit is nou een blueprint van een moslimamazigh die lijdt onder een arabische identiteit.Hij geeft als argument voor het niet gebruiken van de amazigh groet dat hij moslim is en daarom de arabische vredesgroet gebruikt terwijl hij anderzijds altijd claimt dat islam een universele godsdienst is voor iedereen.Kun je als moslim amazigh dan niet in je eigen taal groeten of ben je dan ineens geen moslim meer?
Parasieten van deze soort proberen onze pogingen om de amazightaal te reanimeren en oude woorden die in de vergetelheid zijn geraakt terug te brengen te verhinderen.Onder het mom van ik ben moslim.

Natuurlijk kan je de vredesgroet in het Tamazight uitspreken, je mag ook iedere keer dat je een broeder ziet, "vrede zij met u", zeggen daar is niks op tegen, het gaat erom dat je de vredesgroet uitspreek, niet dat je Arabisch praat. Maar assalaam oualeikom is (althans in het gebied waar ik vandaan kom) dermate ingeburgerd, dat ik het gewoon als een deel van mijn taal ben gaan zien.
Verwacht niet van mij dat ik tegen een broeder, "dag" of "azul" (welke volgens mij, beiden dezelfde betekenis hebben) zal zeggen, om door jou meer Amzigh-bewust gevonden te worden. Ik leef niet om allasian tevreden te stellen, maar om mijn Schepper te gehoorzamen.

Inuit

CiteerDat slaan wat een man mag doen om zijn vrouw te laten gehoorzamen of op haar plaats te zetten, is geen slaan maar meer een tik, die niet plaats mag vinden op het gezicht, geen plek mag achterlaten, en niet mag plaatsvinden op andere niet-kwetsbare plek. De precieze tekst heb ik nu niet bij me, maar als je t wil kan ik het toesturen.
Een corrigerende tik op de bovenbeen.

Het probeem is dat men geen onderscheid weet te maken tussen mensen die zeggen moslim te zijn en de Islaam zelf. Mensen dat wat er in Marokko gaande is, dat is Islaam, immers die mensen noemen zichzelf moslim. Dus daarom zouden mensen zich meer in de Islaam moeten verdiepen, dan zul je merken hoeveel vooroordelen en ongegronde verwijten er over de Islaam bestaan.

Inuit

CiteerParasieten van deze soort proberen onze pogingen om de amazightaal te reanimeren en oude woorden die in de vergetelheid zijn geraakt terug te brengen te verhinderen.Onder het mom van ik ben moslim.
Go ahead jongen roep maar zo vaak azul als je wil, ik verhinder je toch niet? of toch wel? in dat geval, zou ik zeggen, vertel......lucht je hart maar......

ps. azul doet mij denken aan "itzu" (hij blaft) ;-)
(je moet je niet beledigd voelen, want ik maak maar een grapje.)