Rifstaat en beginselen

Gestart door Samariaan, 19/04/2004 om 01:04:24

Inuit

CiteerDe oorsprong van die david ster en de halve maan en groene kleur stamt af van het embleem van een Spaanse divisie waar Riffijnen in zatten gelegerd. Deze divisie word de
"Guiones de las fuerzas regulares indigenas" genoemd en werd in 1911 gesticht te Mritc.
En de groene kleur is een veelgebruikte kleur in het leger. Over de davidster heb ik gelezen dat het een diamant moet voorstellen waarmee de mijn industrie in Arif mee werd uitgebeeld. Alleen de davidster/diamant is toegevoegd aan het voormalige embleem van "Guiones de las fuerzas regulares indigenas".

Bedankt voor de info!

Inuit

CiteerDe huidige leiders van Turkije zijn moslims en hebben een Islamitische partij. Misschien vind je ze geenmoslims omdat ze geen mensen doden. Je Islam is misschien het doden van mensen en wie geen mensen wil doden is geen moslims.
Waar heb je het over man, wie zegt dat ik het Taliban-regime een goed regime vind, kan me niet herinneren dat ik dat heb gezegd. Wat heeft het Taliban-regime hiermee te maken trouwens, we hebben het hier over de beginselen waarop de regering van de republiek Rif gebasseerd was, ik kan de link naar Taliban-regime echt niet leggen. Begrijp je nou wat ik bedoel als ik zeg dat sommigen echt vol zitten met vooroordelen, en je kan er vergif op innemen dat jij ook in dat rijtje thuishoort.
En hoe haal je het in je hoofd om de leiders van een land, waarin het voor een moslima verboden is om een hoofdoek in het openbaar te dragen (oftewel, zij mag de Islaam niet buiten de deur praktiseren), moslims noemen!

CiteerDe grote voorbeeld van Abdelkarim was KAMAL ATATURK.
Kan ik mij niets bij voorstellen, omdat Kemal Mustafa, zelf niets bereikt heeft, hij was namelijk een marionet van de Britten die Turkije flink wilden hervormen en het op deze manier scheiden van de rest van de moslims (ik moet zeggen dat ze dat goed gelukt is).

CiteerAbdelkarim studeerde aan de oudset universiteit van Marokko in Fes en daar heeft hij Islam gestudeerd. Maar Islam van toen in Marokko was niet beinvloed door de barbaasre culruur van Saudie-Arabie. Tegenwoordige hebben de Saudiers overal tientakels. Moslims zijn nu door de Saudiers veranderd in een moord-machine. moslimonline krijgt subsidie van Saudi-Arabie om de barbarije van Saudie-Arabie te verspreiden. Dit is helaas de Islam van tegenwoordig.
Islaam is geen pak melk dat onderhevig is aan tijd. Islaam is tijdloos. Mensen die zaken toevoegen en/of weglaten uit de Islaam, handelen verkeerd, dus als de Saoedies dat doen, zoals jij zegt dan zijn ze verkeerd bezig. Ik heb het over de Islaam en niet over mensen die zeggen dat ze moslim zijn. Dus als je kritiek wilt leveren op de Islaam, be my guest, maar houdt wel in je achterhoofd dat de Islaam drie bronnen heeft (Qur'aan, Soennah en ajmaa3) en daar komen de Saoedies niet in voor.
Overigens is er in mijn ogen geen enkele leider van de landen met een meerderheid van islamitische inwoners die volgens de ideologie van de Islaam regeert.  

CiteerAbdel Lkarim geloofde in scheiding tussen kerk en staat.
Abdel Lkarin wou niets te maken met de huidige vorm van de Islam die helemaal gedomineerd is door Jihad om een grote Arabische krijk te stichten.
De oorlog die Abdelkrim heeft gevoerd tegen de Spanjaarden is een vorm van jihaad.
Wat versta jij onder scheiding tussen kerk en staat? Een staat met een moslim (die volgens mij zijn manier van regeren veelal op de ideologie van Islaam basseerde) aan de macht maar die alcohol consumptie, bordelen, gokhuizen, etc., etc. legitimeert? Sorry, maar ik denk dat we het er samen over eens kunnen zijn dat de meeste (misschien wel alle, wie zal het zeggen?) zaken die de Islaam verbiedt, ook Abdelkrim verboden waren (Allahu a3lam).

MBTiza

Abdkrim paste wel degelijk de Islam toe in zijn manier van regeren, zo moesten soldaten die niet wouden bidden aan het front vechten. Die gedoe rondom de shurfa en darqawa vond hij maar minder zo berperkte hij hun privileges.

Yidir__

CiteerKan ik mij niets bij voorstellen, omdat Kemal Mustafa, zelf niets bereikt heeft, hij was namelijk een marionet van de Britten die Turkije flink wilden hervormen en het op deze manier scheiden van de rest van de moslims (ik moet zeggen dat ze dat goed gelukt is).

Azul,

In die tijd had Abdelkrim wel degelijk opgemerkt dat Kemal Mustafa zijn land aan het moderniseren was. Abdelkrim zijn interesse ging vooral uit naar de industriele ontwikkeling en structuur van de organisatie die erachter zat.
Doel van Abdelkrim was om Arif te ontwikkelen, maar dan zonder het protectoraat. Dit wilde hij mogelijk maken in samenwerking met de Spanje. Maar Spanje was van plan om heel Arif in te lijven en zelf de grondstoffen te delven, waarbij Arif er geen profijt van had.

Kemal Mustafa een marionet van de Britten??? De Turkse-Engelse relatie was in die tijd niet rooskleurig te noemen. De Turken werden in het midden oosten aangevallen door de Engelsen en Arabieren.

D wenni netta,

Yidir

MBTiza

CiteerAzul,

Kemal Mustafa een marionet van de Britten??? De Turkse-Engelse relatie was in die tijd niet rooskleurig te noemen. De Turken werden in het midden oosten aangevallen door de Engelsen en Arabieren.

D wenni netta,

Yidir

Azul

Inderdaad Yidir, onze 'islamtische broeders' de arabieren hadden destijds samen met de engelsen de ottomanen aangevallen en daarmee hun 'islamtische broeders' de ottomanen in hun rug gestoken voor zover zij hen als broeders zagen, wat denk ik niet het geval was.

abrid

Verder heeft abd el krim in den beginnen geen afstand gedaan van het sultanaat. Abd el Krim gaf aan sultan Yusuf te kenne dat ie de Rif weer tot bled el makhzen kon rekenen echter dit weigerde de sultan die dat gebied steeds als bled siba bestempelde. Dit was voor abd el krim al aanleiding om hier geen energie meer in te steken en zich ging afcheiden van het sultanaat.

Inuit

CiteerKemal Mustafa een marionet van de Britten??? De Turkse-Engelse relatie was in die tijd niet rooskleurig te noemen. De Turken werden in het midden oosten aangevallen door de Engelsen en Arabieren.

D wenni netta,

Yidir

Juist omdat de relatie niet goed was hebben ze Mustafa Kemal gebruikt om de Turken stuk te maken (vanuit Islamitisch opzicht).
Want het conflict tussen de Britten en de Ottomanen was van religieuze aard (kruistochten).

Samariaan

CiteerZelf Iran beschreef de Islam van Taliban als een misdaad tegen de Islam. Ik hoop dat je de Islam van Taliban geen Islam noemt, want daarmee beschaad je de islam en de moslims.

Dit is helaas de Islam van tegenwoordig. Abdel Lkarim geloofde in scheiding tussen kerk en staat.

Ten eerste Iran zelf is een beschadiging van de Islam, je even verdiepingen in een paar uitspraken van Khamenei en het het word duidelijk, voorbeeld: "onze 12 imaams staan in hoger aanzien dan alle profeten". Dan heb je nog al die rituelen, in die tientalle 'heilige steden' waarin mensen graven aanbidden en zichzelf verminken.

Als voor die 'barbaarse saudische islam' waar Hulk het ook over heeft in zijn post, de geleerden hebben daar talloze fatwa's uitgegeven om niet met medeweten geld te sturen naar terreur organisaties, en hebben verder dit ter strengst veroordeeld voornamelijk met passages uit de Quran. De geleerden verder daar geven fatwa's uit alleen in de lijn van de sunnah en Quran, dat je het met bepaalde dingen niet eens bent dat kan, maar dan moet je het tegendeel wel onderbouwen met de Quran en sunnah, en je niet verdedigen met artikelen in de Volkskrant of met colums van Theo van gogh.

Dit ter zijde,

Als Abdelkarim een scheiding wilde tussen kerk en staat, hoe wilde hij dit in de praktijk brengen? Weet iemand hier wat van?

MBTiza

Volgens mij wou abdkrim geen scheiding tussen staat en kerk, hij wou van arif een moderne ontwikkelde islamtische land maken.

Yidir__

CiteerAls Abdelkarim een scheiding wilde tussen kerk en staat, hoe wilde hij dit in de praktijk brengen? Weet iemand hier wat van?

Azul,

Ik weet niet wat jij onder scheiding van kerk en staat verstaat. En ik weet ook niet wat jij onder een religieuze staat verstaat.

Zoals ik al eerder zei was de Rif republiek in het leven geroepen om Arif als een onafhankelijke soevereine staat naar buiten toe te treden en om Arif te moderniseren.
Rif republiek is ontstaan uit de strijd om onafhankelijkheid en tegen het protectoraat. Het was geen strijd om religueze doeleinden, laten we daar duidelijk om zijn. Spanje vormde geen gevaar op het gebied van religie. Wat Spanje wilde is de totale heerschappij over Arif hebben en profijt maken van de aanwezige delfstoffen in Arif. Deze houding van Spanje werd door de Riffijnen niet geaccepteerd. De Riffijnen wilden wel met Spanje samenwerken op o.a. het gebied van economische en industriele ontwikkeling van Arif, zonder dat Arif onder Spaans bestuur kwam te vallen. Voor Abdelkrim was er geen ander optie mogelijk dan de strijd aan te gaan tegen Spanje om zo een onafhankelijk Rif republiek uit te roepen. Dit terwijl de toenmalige Sultan in Fes zat te genieten van zijn vergaarde luxe goederen, waarmee het protectoraat in Marokko werd ingevoerd. Ayyuz i Iriffiyen!

D wenni netta,
Yidir

Samariaan

Strijd tegen de heerschappij van Spanje, is een religieuze strijd, aangezien je je land en gezin wilt beschermen tegen kolonisten en je dit verplicht bent om te doen- oftwel jihaad.

Wat ik bedoel met de scheiding van kerk en staat kun je kijken naar Turkije (zoals dat een paar keer is aangehaald) en Marokko nu (tot in zeker mate, al gaat het wel hard die kant op) waar al het recht (familierecht, tuchtrecht, enzovoort) is bedacht door magistraten en parlement.

Het is ook een staat die zich niet laat leiden door relgieuze schriften (Quran/ hadith) maar het incrementalistisch benaderd, bijvoorbeeld zoals nu in Marokko waarin vrouwen ook het leger in kunnen (wet is een paar weken terug door het parlement gegaan).

De tegenhanger is het Khalifaat, zoals dat van Andalusie bijvoorbeeld, gebasseerd op alleen islamitische teksten, en zonder kieskeurig te zijn in deze teksten ook succesvol werd.

Yidir__

CiteerStrijd tegen de heerschappij van Spanje, is een religieuze strijd, aangezien je je land en gezin wilt beschermen tegen kolonisten en je dit verplicht bent om te doen- oftwel jihaad.

Wat ik bedoel met de scheiding van kerk en staat kun je kijken naar Turkije (zoals dat een paar keer is aangehaald) en Marokko nu (tot in zeker mate, al gaat het wel hard die kant op) waar al het recht (familierecht, tuchtrecht, enzovoort) is bedacht door magistraten en parlement.

Het is ook een staat die zich niet laat leiden door relgieuze schriften (Quran/ hadith) maar het incrementalistisch benaderd, bijvoorbeeld zoals nu in Marokko waarin vrouwen ook het leger in kunnen (wet is een paar weken terug door het parlement gegaan).

De tegenhanger is het Khalifaat, zoals dat van Andalusie bijvoorbeeld, gebasseerd op alleen islamitische teksten, en zonder kieskeurig te zijn in deze teksten ook succesvol werd.

Azul,

Iwa het is jouw mening wat ik niet met jouw deel. Jij wilt alles betrekken met religie.

Ayyuz i Iriffiyen i iwyend Arifubliek!

D wenni netta,
Yidir

Samariaan

Idir misschien is dat ook wel waarom al die dicussies hier altijd in het honderd lopen :)

de moslims beschouwen alles wat ze doen als religieus, ze zijn nu eemaal gemaakt door Allah, en alles wat ze doen is voor Hem - kinderen opvoeden, goed zijn voor je vrouw/man, respect hebben voor iedereen, werken, gezond leven, eerlijk zijn, studeren, aangezien Hij dit en meer heeft bevolen. Gebruiker01 had dat ook gezegd meen ik ergens, al het handelen van de moslim in islamitisch.

En de andere groep vindt dat islam alleen in de moskee thuishoort. Ik geloof dat Fouad Laouri een keer had gezegd Islam hoort niet verder te komen dan het huis, als dat zo was geweest was het niet verder gekomen dan Khadijaa's huis, en zeker nooit naar de Rif.

vaak is wel dat het onbegrip voortkomt uit te weinig kennis en teveel verkeerde informatie opdoen van verkeerde bronnen (TV, internet,kranten). Vaak als er wel de goede info wordt gegeven kijken mensen er anders tegen aan en bekeren ze zelfs (zoals de 2000 Fransen per maand bijvoorbeeld)

maar iemand zoals Abdelkarim, als ik alle reacties goed heb gelezen, was een nobele Moslim, en moet hij dan niet zoals danig zich hebben gedragen in het vormen van de Rif republiek?

allasian

CiteerStrijd tegen de heerschappij van Spanje, is een religieuze strijd, aangezien je je land en gezin wilt beschermen tegen kolonisten en je dit verplicht bent om te doen- oftwel jihaad.
Strijd tegen de heerschappij van Spanje is een strijd tegen bezetting.De islam is geen motief om tegen bezetting te vechten.Iedereen vecht tegen bezetting.Denk je dat zonder dat de islam je verplicht om daar tegen te vechten je de essentie ontgaat waarom je daar tegen moet vechten?

Samariaan

CiteerStrijd tegen de heerschappij van Spanje is een strijd tegen bezetting.De islam is geen motief om tegen bezetting te vechten.

Imazighen zijn moslims, dus ze vechten ook zodanig tegen een bezetting, en hun strijd zal insaAllah ook worden beloond. Een niet-moslim kan natuurlijk ook tegen een bezetting vechten, maar dan zal hij eventueel alleen beloning hiervoor krijgen op aarde (een overwinning). Moslims kunnen een overwinning krijgen op aarde en na dit leven, insaAllah.