Rifstaat en beginselen

Gestart door Samariaan, 19/04/2004 om 01:04:24

Samariaan

#45
Maar terug naar mijn vorige vraag, was het Abdelkarims doel om te leunen tegen het communisme?

Tikinas

#46
Nee

Tikinas

#47
Ik denk dat moulay mohend een moderne westers georienteerde staat wou stichten, maar wel met een eigen identiteit.

Tikinas

#48
Citeer
je leest niet goed, iedereen die moslim is en daar in gelooft is onderdeel van de Ummah van de profeet SAWS. En als moslim zijnde zul je op Joum-ul-Qiaam behoren tot de ummah van de profeet saws. Door te zeggen dat je niet onder de Ummah van de profeet valt, zeg je dus dat je geen moslim bent, en zo ver wil je denk ik niet gaan. Je moet niet door allerlei woordspelingen dingen gaan zeggen die je eigenlijk niet wilt zeggen.

.

Tikinas

#49
Maar euh we dwalen weer van het onderwerp af.

Inuit

#50

CiteerIk erken die vieze pedofiel niet als profeet

Maar jou held, die jij moulay mohend noemt, had erg veel bewondering voor profeet Mohammed(vzmh), sterker nog hij zag hem als de boodschapper van zijn schepper.
Hoe kijk je tegen dit feit aan?

Inuit

#51

CiteerIk denk dat moulay mohend een moderne westers georienteerde staat wou stichten, maar wel met een eigen identiteit.

Hoe verklaar je de vele Islamitische symbolen in de vlag van de Rif republiek?
Immers, jij was het die zei dat je de vlag niet mooi vond, omdat je er alleen Islaam in zag.

abrid

#52
Goed gezegd gebruiker 01!! Tikinas wees niet zo ongenuanceerd man!

MBTiza

#53
Als Tikinas in de tijd had geleefd van zijn held Moulay Mouhend oftewel mis n'si Abkrim dan was ie allang geexecuteerd op de zondagmarkt van Thisar na het doen van zulke uitspraken.

Yidir__

#54

CiteerHoe verklaar je de vele Islamitische symbolen in de vlag van de Rif republiek?
Immers, jij was het die zei dat je de vlag niet mooi vond, omdat je er alleen Islaam in zag.

Azul gebruiker01,

Graag wil ik van je weten welke Islamitische symbolen, in de vlag van de Rif republiek, je bedoelt.
Kennelijk wil met die vlag mensen overtuigen dat Rif republiek islamitisch was. Dat hoeft niet, omdat de Riffijnse bevolking al een islamitische gemeenschap was.
De symbolen in die vlag hebben een andere betekennis.

D wenni netta,

Yidir



abrid

#55
:)

stenigen of vieren delen?

Yidir__

#56

CiteerMaar terug naar mijn vorige vraag, was het Abdelkarims doel om te leunen tegen het communisme?

Azul MohamedUK,

Waaruit basseer je dat?
Enige verband met de communisten was dat de communisten in china en vietnam een voorbeeld aannamen van de strategie die Abdelkrim nam in de strijd om het onafhankelijkheid strijd. Abdelkrim leunde niet op het communisme maar de communisten in china en vietnam leunden op de strategie  die Abdelkrim toepastte in zijn onafhankelijkheid strijd.

Verder over de beginselen van de Rifstaat.
Voordat de Rif republiek in 1921 werd uitgeroepen, was het  al een soort autonome gebied. De ideologie was gebasseerd op het gemeenschappelijk beslissingen nemen over verschillende standpunt. De ideologie was het gemeen- schappelijk uitkomen waarbij elk argument van een individu werdt afgewogen tegen de ander. Elke gemeenschap in Arif kende een gemeenschapsraad welke de gemeenschap afspiegelde. Deze vorm van ideologie noemt men Tawiza welke gehanteerd werd door Imazighen door heel Noord-Afrika.  Tawiza is een ideologie waarbij iedereen in de gemeenschap wordt gerespecteerd, vreedzaam en solidair met elkaar omgaat in het dagelijkse leven.
Via de gemeenschapsraden heeft Abdelkrim de strijd tegen het kolonialisme verenigd. De beginselen van het uitgeroepen Rif republiek in 1921 was al aanwezig in de samenleving. Het werd alleen aangevuld met het moderniseren van Arif.

D wenni netta,
Yidir

abrid

#57
De Rif republiek is naar mijn weten uitgeroepen in 1923! Er is een brief in circulatie die volgens mij en anderen vals is. Hierin word gezegd dat abd el krim de staat uitriep in 1921 na de slag om annual maar daar hebben historici vraagtekens bij. Want abd el krim heeft zich pas afgescheiden van het sultanaat(sultan yusuf) na 1923. Als je het riffijnse geld bekijkt dat klaar lag om gecirculeerd te worden dan zie je ook data die meer overeenkomen met 1923 dan met 1921. In 1921 was men nog bezig met de onafhankelijkheidsstrijd!

Ait_touzini

#58

CiteerHoe verklaar je de vele Islamitische symbolen in de vlag van de Rif republiek?
Immers, jij was het die zei dat je de vlag niet mooi vond, omdat je er alleen Islaam in zag.
Ik weet echt niet wat jouw mankeerd!
Wat denk je dat de rif republiek een barbaarse staat geweest was net als de taliban?

Oké, in de vlag zit een islamitische maan. De RifRepubliek was tenslotte een gematigde islamitische land geworden net als Turkije.
Maak je niet druk, moskeës genoeg, je kunt overal bidden waar je maar wilt.  Je gaat tch niet 24 per dag aan de islam denken, a debbeth.
er moet ook aan economie, arbeidsomstandigheden, tolerante samenleving enz. gedacht worden.

Ik weet zeker mocht er een Rif Republiek bestaan, dat wij nu lid waren van de Europese Unie.

Of toch lid de Arabische Liga........??? <- Dit wil jij hé Gebruiker01

abrid

#59
Correctie: Uitroepen van de Riffijnse staat gebeurde op 1-2-1923.

18 Sep 1921 : Independence of the Rif proclaimed.
1 Feb 1923  :  Rif Republic (Dawlat al-Jumhuriyya ar-Rifiyya).
27 May 1926 : Dissolved by Franco-Spanish forces.

Tanmiert