Rifstaat en beginselen

Gestart door Samariaan, 19/04/2004 om 01:04:24

Tikinas

Dit is een stukje geschreven door professor Ahmed Benani:

We willen
alleen onafhankelijk zijn

Na de slag bij Anoual, waar bewoners van het Rifgebergte de Spanjaarden in 1921 verpletteren, kan Abdelkrim niet meer terug. Willens nillens is hij uitgegroeid tot een militair genie. Zijn groot voorbeeld is Kemal Ataturk, de nieuwe Turkse leider, en de samenleving moderniseren wordt zijn obsessie. Hij laat door het Rif wegen en telefoonlijnen aanleggen. In 1923 roept hij de 'Rif-republiek' uit, als een echte breuk met het autocratisch en feodaal verleden. Hij zegt altijd dat hij een voogdij van de Marokkaanse sultan kan accepteren, maar hij verwijt die toch een gebrek aan nationalisme. Hij heeft het dan niet over een berbers, maar een antikoloniaal nationalisme. Abdelkrim is evenmin wat we vandaag een fundamentalist noemen: "De tijd van de heilige oorlog is voorbij", zegt hij. "We leven niet meer in de Middeleeuwen of in de tijd van de kruistochten. We willen alleen maar onafhankelijk zijn."

Abdelkrim neemt snel de allure aan van een staatsman die handig gebruik maakt van de tegenstellingen tussen de imperialisten. De jonge Communistische Partij van Frankrijk voert campagne voor hem. Om hem onschadelijk te maken zal er een samenwerking nodig zijn tussen de Spaanse en Franse legers: onder leiding van maarschalk Pétain moeten ze de grote middelen inzetten om hem te verjagen.

Tikinas

En hier nog een stukje van professor Ahmed Benani:

Na 21 jaar in ballingschap in Reunion krijgt Abdelkrim toelating zich in Egypte te vestigen, waar hij in 1962 sterft. Revolutionaire leiders van heel de wereld die daar op doorreis zijn, gaan steevast bij hem op bezoek. Abdelkrim blijft contact onderhouden met de communistische leider Ho Chi Minh, die hem ook vraagt een oproep te lanceren tot de soldaten van de Maghreb die aan de kant van het Franse leger vechten in Vietnam. Onder meer daardoor lopen veel Marokkaanse soldaten over naar de Vietminh.

Mao Zedong en Tito erkennen dat ze veel van deze Marokkaanse leider hebben geleerd. In 1971 nog vertelt Mao aan een Palestijnse delegatie van Fatah: "U bent gekomen om mij te horen praten over de volksbevrijdingsoorlog, maar in uw eigen recente geschiedenis hebben jullie Abdelkrim. Hij is een van de belangrijkste inspiratiebronnen, van wie ik geleerd heb wat de volksbevrijdingsoorlog precies is."

Inuit

CiteerAzul,

Ummah wordt in het Midden oosten gebruikt en in NoordAfrika toegepast om de naievelingen te verabiseren.
En Tawiza wordt in Noord Afrika gebruikt onder Imazighen. Dat is een verschil.

Hihihihi.....jij bent echt onverbeterlijk.....Als je iets wil vergelijken, dan moet je kijken naar de de aspecten van dat systeem en niet naar de geografische toepassing.

Namen doen mij niets jongen, dus als wij een samenleving in Noord-Afrika of Marokko of mondiaal weten te creeren die voldoet aan wat Allah(swt) ons heeft ogedragen om te doen en jij wil het tawiza noemen, dan ben ik down!

Inuit

CiteerAzul,

Ik heb het van Intellectuele personen, waaronder een neef van Abdelkrim Khattabi. Ik heb diverse boeken gelezen, waaronder "Rebels in the rif", "L'émir Guerillero", kranten artikel in "Le Monde Amazigh".

Waaruit concludeer je dat ze intellectueel zijn?

Tikinas

CiteerDit is een stukje geschreven door professor Ahmed Benani:

We willen
alleen onafhankelijk zijn

Na de slag bij Anoual, waar bewoners van het Rifgebergte de Spanjaarden in 1921 verpletteren, kan Abdelkrim niet meer terug. Willens nillens is hij uitgegroeid tot een militair genie. Zijn groot voorbeeld is Kemal Ataturk, de nieuwe Turkse leider, en de samenleving moderniseren wordt zijn obsessie. Hij laat door het Rif wegen en telefoonlijnen aanleggen. In 1923 roept hij de 'Rif-republiek' uit, als een echte breuk met het autocratisch en feodaal verleden. Hij zegt altijd dat hij een voogdij van de Marokkaanse sultan kan accepteren, maar hij verwijt die toch een gebrek aan nationalisme. Hij heeft het dan niet over een berbers, maar een antikoloniaal nationalisme. Abdelkrim is evenmin wat we vandaag een fundamentalist noemen: "De tijd van de heilige oorlog is voorbij", zegt hij. "We leven niet meer in de Middeleeuwen of in de tijd van de kruistochten. We willen alleen maar onafhankelijk zijn."

Abdelkrim neemt snel de allure aan van een staatsman die handig gebruik maakt van de tegenstellingen tussen de imperialisten. De jonge Communistische Partij van Frankrijk voert campagne voor hem. Om hem onschadelijk te maken zal er een samenwerking nodig zijn tussen de Spaanse en Franse legers: onder leiding van maarschalk Pétain moeten ze de grote middelen inzetten om hem te verjagen.

Tikinas

CiteerEn hier nog een stukje van professor Ahmed Benani:

Na 21 jaar in ballingschap in Reunion krijgt Abdelkrim toelating zich in Egypte te vestigen, waar hij in 1962 sterft. Revolutionaire leiders van heel de wereld die daar op doorreis zijn, gaan steevast bij hem op bezoek. Abdelkrim blijft contact onderhouden met de communistische leider Ho Chi Minh, die hem ook vraagt een oproep te lanceren tot de soldaten van de Maghreb die aan de kant van het Franse leger vechten in Vietnam. Onder meer daardoor lopen veel Marokkaanse soldaten over naar de Vietminh.

Mao Zedong en Tito erkennen dat ze veel van deze Marokkaanse leider hebben geleerd. In 1971 nog vertelt Mao aan een Palestijnse delegatie van Fatah: "U bent gekomen om mij te horen praten over de volksbevrijdingsoorlog, maar in uw eigen recente geschiedenis hebben jullie Abdelkrim. Hij is een van de belangrijkste inspiratiebronnen, van wie ik geleerd heb wat de volksbevrijdingsoorlog precies is."

Yidir__

CiteerHihihihi.....jij bent echt onverbeterlijk.....Als je iets wil vergelijken, dan moet je kijken naar de de aspecten van dat systeem en niet naar de geografische toepassing.

Namen doen mij niets jongen, dus als wij een samenleving in Noord-Afrika of Marokko of mondiaal weten te creeren die voldoet aan wat Allah(swt) ons heeft ogedragen om te doen en jij wil het tawiza noemen, dan ben ik down!

Azul,

Tawiza bestond al voordat god mij ter aarde heeft gebracht.
De islam gemeenschap is al door de profeet gecreerd. Dat hoef jij, gebruiker01, niet opnieuw te creeren.
Intellectuele personen herken je aan de argumenten die ze geven bij hun mening.

D wenni netta,

Yidir

Inuit

CiteerIntellectuele personen herken je aan de argumenten die ze geven bij hun mening.

Dit is dus op basis van toetsing aan jou denkvermogen, dan weet ik genoeg ;-)

Inuit

CiteerDe islam gemeenschap is al door de profeet gecreerd. Dat hoef jij, gebruiker01, niet opnieuw te creeren.

Dit heb ik nooit beweerd, ik moet toegeven dat jij een topper bent in of verkeerd interpreteren of verdraaien van woorden.

Yidir__

CiteerDit heb ik nooit beweerd, ik moet toegeven dat jij een topper bent in of verkeerd interpreteren of verdraaien van woorden.

Azul,

O sorry het is niet jij maar jullie, kan het uit de onderstaande tekst halen.

CiteerNamen doen mij niets jongen, dus als wij een samenleving in Noord-Afrika of Marokko of mondiaal weten te creeren die voldoet aan wat Allah(swt) ons heeft ogedragen om te doen en jij wil het tawiza noemen, dan ben ik down!

Inuit

CiteerAzul,

O sorry het is niet jij maar jullie, kan het uit de onderstaande tekst halen.

Samenleving bedoel ik, niet het systeem waarop deze samenleving gebasseerd is ;-) cappiche!

Masja

ik moet zeggen dat ik deze discussie tussen gebruiker zero one en de rest met studie volg, wow.....gebruiker is héél scherp!

Samariaan

Wilde Abdelkarim met al die links met communisten (Vietnam, Fatah, en geloof ook nog links met Ché Gueverra) dus iets in die richtlijnen oprichten?

over de Ummah, 2 hadith (anti-moslims, DOE NU JE OGEN DICHT!) ;) alhoewel, ze zijn in t engels...

I heard Abu Dharr narrating it from the Prophet (sallAllaahu alayhi wa sallam) that he observed: Gabriel came to me and gave me the tidings: Verily he who died amongst your ummah without associating anything with Allaah would enter Paradise. I (the narrator) said: Even if he committed adultery and theft. He (the Prophet) said: (Yes), even if he committed adultery and theft. Muslem: 171

Abu Huraira reported Allaah's Messenger (sallAllaahu alayhi wa sallam) as saying: The first group of my ummah to get into Paradise would be like a full moon in the night. Then those who would be next to them; they would be like the most significantly glittering stars in regard to brightness, then after them (others) in ranks. They would neither void excrement, nor pass water, nor suffer from catarrh, nor would they spit. And their combs would be made of gold, and the fuel of their braziers would be aloes and their sweat would be musk and their form would be the form of one single person according to the length of their father sixty cubits tall. This hadith has been transmitted on the authority of Ibn Abi Shaiba with a slight variation of wording. Muslem:No. 6796

Oftewel, elke moslim maakt deel uit van de Ummah van de Profeet SAWS.

Tikinas

Azul,

Imazighen geloven niet in die ummah,

Wij hebben niks met die mensen in het midden oosten.

Wij hebben tawiza onder de imazighen.

Azul

Samariaan

je leest niet goed, iedereen die moslim is en daar in gelooft is onderdeel van de Ummah van de profeet SAWS. En als moslim zijnde zul je op Joum-ul-Qiaam behoren tot de ummah van de profeet saws. Door te zeggen dat je niet onder de Ummah van de profeet valt, zeg je dus dat je geen moslim bent, en zo ver wil je denk ik niet gaan. Je moet niet door allerlei woordspelingen dingen gaan zeggen die je eigenlijk niet wilt zeggen.