Rifstaat en beginselen

Gestart door Samariaan, 19/04/2004 om 01:04:24

Inuit

#15

CiteerVooruitstrevend economisch zijn zegt eigenlijk ook niks over de fundementen, of staats ideologie. Landen zoals Saudie Arabie, Oman, Verenigd Arabische Emiraten (met wonderkind Dubai) en zelfs de Malédiven zijn ook allemaal gebasseerd op Islam, en in hun handel en wandel wordt dit ook naar buiten gebracht. Minder welvarend tot in zekere mate zijn ze niet.

Dit is inderdaad wat ik bedoel, maar Ydir blijft maar over welvaart en technologische voortgang hameren. Hij denkt alleen ketttccchhhhhing......$$$$$$ (stomme materialist ;-) *grapje*)

Inuit

CiteerIk heb nergens gelezen dat het een islamitische staat was.

Abdelkrim noemde het zelf ook: Republiek van verenigde stammen van rif. Niets duidt aan dat het sterk islamitisch georienteerd was. Het was eerder westers georienteerd.

Nou als JIJ het nergens heb gelezen, dan zal wel niet zo zijn, toch? ;-) hahahaha

Als het zo is dat Abdelkrim een Republiek van verenigde stammen van rif wilde stichten, dan zie daarin hele mooie parallelen met de Ummah, de Ummah verenigt namelijk verschillende volkeren (zwart, blank, europeaan, aziaat, etc., etc.) onder 1 staat. Dus het feit dat Abdelkrim de stammen wilde verenigen is misschien omdat hij een kleine "Ummah" wilde stichten, wie zal het zeggen?
Verder zie ik in de vlag van de Rif republiek, heel veel tekenen die duiden op het belang van Islaam voor de Rif republiek.
Dus ik vind jou redenering, zoals je hem hierboven stelt, wel errug kort door de bocht.

Ait_touzini

#17

CiteerNou als JIJ het nergens heb gelezen, dan zal wel niet zo zijn, toch? ;-) hahahaha

Als het zo is dat Abdelkrim een Republiek van verenigde stammen van rif wilde stichten, dan zie daarin hele mooie parallelen met de Ummah, de Ummah verenigt namelijk verschillende volkeren (zwart, blank, europeaan, aziaat, etc., etc.) onder 1 staat. Dus het feit dat Abdelkrim de stammen wilde verenigen is misschien omdat hij een kleine "Ummah" wilde stichten, wie zal het zeggen?
Verder zie ik in de vlag van de Rif republiek, heel veel tekenen die duiden op het belang van Islaam voor de Rif republiek.
Dus ik vind jou redenering, zoals je hem hierboven stelt, wel errug kort door de bocht.

Abdelkrim gebruikte de islam om de riffijnen tegen de spanjaarden te laten vechten. De riffijn van toen was heel erg op geloof georienteerd. Een oorlog in naam van de amazigh had geen nut gehad, stomweg omdat de riffijnse bevolking te dom was.

En als er een Rif staat bestaat, denk je nou echt dat alles van de islam af hangt.
Ik denk namelijk dat het een moderne staat geweest zou zijn, met de islam als godsdienst en met godsdienst vrijheid (denk maar aan attaturk) .  Aangezien er veel touamat heerst in Arif, denk ik dat het Rif Republiek een sociale en mens vriendelijke staat geweest zou zijn.  Wie weet waren wij nu lid van de europese Unie.
Maar ja.....wie zal het zeggen

wacha dwenni nta


Samariaan

#18

Het probleem wanneer we het de term 'Moderne Staat' gebruiken komt in de praktijk neer op het hebben hypocriete regeringen. Bush is bijvoorbeeld van mening dat Marokko een zodanige moderne staat is, omdat het juist op veel gebieden in de wet religie heeft buitengesloten. Het enige wat min of meer is overgebleven van Islam, kun je terugvinden in het familierecht - wat op zijn minst als een rotzooi kan worden bestempeld.

Al legitimeert het Koingshuis hun macht door hun afkomt van het huishouden van de Profeet (saws) hun regeringswijze en behandeling van het volk â€" waaronder ook de Imazighen â€" staat verre van hem (saws).Aangezien er geen duidelijke richtlijn is, en er een opportunistische ‘moderne’ weg ingeslagen waar niemand meer zinnigs over kan zeggen. Dat zie je tot op zekere hoogte ook in de landen waar we nu wonen, er is geen houvast meer aan iets wat constant is, en alles kan en moet maar, en eindigt op het eind van de dag in chaos. Al is er wel materiële voldoening, maar dat is vaak ook niet alles.

Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat Abdelkarim Islam alléén maar gebruikte om de stammen éénmalig te verenigen tegen de Spanjaardenâ€" aangezien in Islam het punt wordt benadrukt van broederschap, waarin stammen rivaliteit geen plaats heeft dus.  Dit zou een veel beter recept voor succes zijn voor de Rifstaat, dan zomaar een staatsideologie a la Ata Turk, waarin je dus je loyaliteit legt bij een leider en een partij, en waar corruptie zegeviert omdat de mensen die regeren niet weten wat verantwoordelijkheid is (en dus TaquAllah).

Verder zou een implementatie van de Ata Turk ideologie in de Rif betekenen dat mijn moeder haar hoofddoek zou moeten afdoen wanneer ze een overheidsgebouw zou binnenstappen â€" en dit is dan nog het kleinste probleem wat ik voorzie.
      
Ait_touzine, je opmerking over domme Rifijnen kun je beter terugnemen. Die mannen en vrouwen die daar rondliepen, en nu nog, zullen veel meer weten dan jij in je hele leven. En het is niet aan jouw om hun keuzes wel of niet als dom te bestempelen. En je hebt met die opmerking ook alle voorouders beledigd van iedereen die hier op het forum komt.

Yidir__

#19

CiteerNou als JIJ het nergens heb gelezen, dan zal wel niet zo zijn, toch? ;-) hahahaha

Als het zo is dat Abdelkrim een Republiek van verenigde stammen van rif wilde stichten, dan zie daarin hele mooie parallelen met de Ummah, de Ummah verenigt namelijk verschillende volkeren (zwart, blank, europeaan, aziaat, etc., etc.) onder 1 staat. Dus het feit dat Abdelkrim de stammen wilde verenigen is misschien omdat hij een kleine "Ummah" wilde stichten, wie zal het zeggen?
Verder zie ik in de vlag van de Rif republiek, heel veel tekenen die duiden op het belang van Islaam voor de Rif republiek.
Dus ik vind jou redenering, zoals je hem hierboven stelt, wel errug kort door de bocht.



Azul,

Arif heeft nooit een Ummah gekend. Met Ummah sluit je andere uit, en dat is niet de ideologie die in Arif heerst. Wat Arif altijd al kent is Tawiza en daar heeft Abdelkrim dan ook dankbaar gebruik van gemaakt om de gemeenschappen in Arif te verenigen in een gezamenlijke strijd tegen de onderdrukking. Dankzij tawiza in Arif, ofwel bij Imazighen, heeft bemiddeling altijd een belangrijke plaats ingenomen in de Amazigh samenleving. Bloedwraak en vergelding kwam daardoor sporadisch voor. De dader moest wel een hoge prijs betalen via zijn eigen bezittingen of werd bij een zware daad voor altijd verbannen uit de gemeenschap.
Een grote Ummah is een vaag begrip, omdat de islam op verschillende wijze geinterpreteerd word.

D wenni netta,

Yidir

Samariaan

#20
als voor de Ummah, alle moslims aanwezig op aarde nu vormen één Ummah (vaak of ze willen of niet :) ) .

Tikinas

#21
Nee geef mij maar tawiza, Ummah mag Jij hebben

Inuit

#22

CiteerAzul,

Arif heeft nooit een Ummah gekend. Met Ummah sluit je andere uit, en dat is niet de ideologie die in Arif heerst.

Een soort van Ummah heb ik gezegd (overeenkomstige eigenschappen), niet de zaken verdraaien. Met alle respect hoor maar weet jij uberhaupt wat een Ummah is? En zo ja kun jij mij dan toelichten wat jij definitie van een Ummah is, want als jij definitie van Tawiza lees, dat klinkt dat verdacht veel op de principes van een Ummah.

MBTiza

#23
Ummah soort brotherhood maar niet voor de negers maar voor de moslims met een arabisch naam.

Tawiza is een soort vrijwillige steun/hulp/samenwerkering etc.

Inuit

CiteerAbdelkrim gebruikte de islam om de riffijnen tegen de spanjaarden te laten vechten. De riffijn van toen was heel erg op geloof georienteerd. Een oorlog in naam van de amazigh had geen nut gehad, stomweg omdat de riffijnse bevolking te dom was.

Dit irriteert mij zo vreselijk, jullie spreken jezelf om de haverklap tegen. Als we hebben over Abdelkrim hebben en het belangrijkste in zijn leven bespreken, namelijk de Islaam, dan was het weer voor hem niks anders dan een misleidingstool, voor de mensen die zijn "echte" broeders waren volgens jullie. Ik neem aan dat je de contradictie zelf kunt inzien.

Zeg eens eerlijk, als nu een Rif republiek zou bestaan (met de huidige Irifieen als inwoners) en we zouden democratische verkiezingen houden en ervan uitgaande dat er minstens 1 partij is die wil regeren op basis van de Islamitische Ideologie en andere partijen die willen regeren op basis van seculiere ideologoieen. Wie zou de meerderheid van de stemmen krijgen denk je? En waarom denk je dat?

CiteerEn als er een Rif staat bestaat, denk je nou echt dat alles van de islam af hangt.
Ik denk namelijk dat het een moderne staat geweest zou zijn, met de islam als godsdienst en met godsdienst vrijheid (denk maar aan attaturk) .  Aangezien er veel touamat heerst in Arif, denk ik dat het Rif Republiek een sociale en mens vriendelijke staat geweest zou zijn.  Wie weet waren wij nu lid van de europese Unie.
Maar ja.....wie zal het zeggen
Haat, angst, vijandschap, onderdrukking, allemaal zaken die mensen verenigen en dichter naar elkaar toe doen leven. Kijk maar momenteel naar Irak, waar de sj'ieten, de aartsvijanden van de Irakese soennieten, nu samen strijden tegen hun gezamelijke vijand. Kijk maar naar de Joden, over de hele wereld zie je dat ze voor elkaar opkomen en elkaar beschermen. Dus de broederschap (welke???) die in jou ogen in Arif bestaat, zegt in mij ogen niets.
Ataturk, heeft helemaal geen vrijheid van godsdient gecreeerd, hij heeft de Islaam verboden, dat is alles behalve vrijheid, want als de mensen de vrijheid zou geven dan hadden ze massaal gekomen voor een staat gebaseerd op de Islamitische ideologie, maar goed een mens ziet wat hij/zij wil zien.
Dus jij denkt dat een Rif republiek ook net als het huidige Turkije zijn ziel aan de duivel zou verkopen om een habbekrats?

Inuit

CiteerUmmah soort brotherhood maar niet voor de negers maar voor de moslims met een arabisch naam.
Sorry, waar dit heb je helemaal verkeer begrepen.

En waaruit concludeer je deze onzin eigenlijk?

Yidir__

#26

CiteerHet probleem wanneer we het de term 'Moderne Staat' gebruiken komt in de praktijk neer op het hebben hypocriete regeringen. Bush is bijvoorbeeld van mening dat Marokko een zodanige moderne staat is, omdat het juist op veel gebieden in de wet religie heeft buitengesloten. Het enige wat min of meer is overgebleven van Islam, kun je terugvinden in het familierecht - wat op zijn minst als een rotzooi kan worden bestempeld.

Al legitimeert het Koingshuis hun macht door hun afkomt van het huishouden van de Profeet (saws) hun regeringswijze en behandeling van het volk â€" waaronder ook de Imazighen â€" staat verre van hem (saws).Aangezien er geen duidelijke richtlijn is, en er een opportunistische ‘moderne’ weg ingeslagen waar niemand meer zinnigs over kan zeggen. Dat zie je tot op zekere hoogte ook in de landen waar we nu wonen, er is geen houvast meer aan iets wat constant is, en alles kan en moet maar, en eindigt op het eind van de dag in chaos. Al is er wel materiële voldoening, maar dat is vaak ook niet alles.

Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat Abdelkarim Islam alléén maar gebruikte om de stammen éénmalig te verenigen tegen de Spanjaardenâ€" aangezien in Islam het punt wordt benadrukt van broederschap, waarin stammen rivaliteit geen plaats heeft dus.  Dit zou een veel beter recept voor succes zijn voor de Rifstaat, dan zomaar een staatsideologie a la Ata Turk, waarin je dus je loyaliteit legt bij een leider en een partij, en waar corruptie zegeviert omdat de mensen die regeren niet weten wat verantwoordelijkheid is (en dus TaquAllah).

Verder zou een implementatie van de Ata Turk ideologie in de Rif betekenen dat mijn moeder haar hoofddoek zou moeten afdoen wanneer ze een overheidsgebouw zou binnenstappen â€" en dit is dan nog het kleinste probleem wat ik voorzie.
 Â     
Ait_touzine, je opmerking over domme Rifijnen kun je beter terugnemen. Die mannen en vrouwen die daar rondliepen, en nu nog, zullen veel meer weten dan jij in je hele leven. En het is niet aan jouw om hun keuzes wel of niet als dom te bestempelen. En je hebt met die opmerking ook alle voorouders beledigd van iedereen die hier op het forum komt.



Azul MohamedUK,

Abdelkrim had veel respect voor Ata Turk hoe hij het land heeft gemoderniseerd op het gebied van industrie en technologische toepassingen. En dat is heel anders dan de conclusie die jij trekt dat Abdelkrim een seculiere staat wilde. Het wel of niet dragen van jouw hoofdoek is dus niet van toepassing.

Het mogelijke succes en in standhouden van Arif lag hem niet in de tawiza(of wat jij noemt broederschap) tussen Irifiyen, maar door de overmacht van Spaanse en franse legermacht en het gebruik van chemische wapens door de Spanjaarden. Middels Tawiza werd er gestreden voor een onafhankelijke Arif.

D wenni netta,
Yidir

Inuit

CiteerAzul MohamedUK,

Abdelkrim had veel respect voor Ata Turk hoe hij het land heeft gemoderniseerd op het gebied van industrie en technologische toepassingen. En dat is heel anders dan de conclusie die jij trekt dat Abdelkrim een seculiere staat wilde. Het wel of niet dragen van jouw hoofdoek is dus niet van toepassing.

Je blijft maar hameren op welvaart en technologische vooruitgang, dat is niet wat we bedoelen.
Dus kom ontopic en dat is de ideologie waarop besturing van het land gefundeert is.


Waaruit concludeer je dat Abdelkrim respect had voor Ataturk?

Yidir__

Azul,

Ummah wordt in het Midden oosten gebruikt en in NoordAfrika toegepast om de naievelingen te verabiseren.
En Tawiza wordt in Noord Afrika gebruikt onder Imazighen. Dat is een verschil.

In Noord Afrika spreekt men van Tawiza, als MohamedUK en gebruiker01 mij daarom als minder moslim zijn dan vindt ik dat prima. Ik wil me niet bij jullie gecreerde Ummah bijhoren. Ik vrees dat dat een gemeenschap van kudde zijn.

Ik moet me immers niet aan jullie verantwoorden of aan de "Ummah", maar aan god.

Tawiza is waar Imaizghen het over hebben.

D wenni netta,

Yidir

Yidir__

CiteerJe blijft maar hameren op welvaart en technologische vooruitgang, dat is niet wat we bedoelen.
Dus kom ontopic en dat is de ideologie waarop besturing van het land gefundeert is.


Waaruit concludeer je dat Abdelkrim respect had voor Ataturk?

Azul,

Ik heb het van Intellectuele personen, waaronder een neef van Abdelkrim Khattabi. Ik heb diverse boeken gelezen, waaronder "Rebels in the rif", "L'émir Guerillero", kranten artikel in "Le Monde Amazigh".
Documentaire van NPS en een toespraak van Mohamed Ammezian.

Een mens wil zich verder ontwikkelen. Maar kennelijk wil jij stil blijven staan bij jouw Ummah.

D wenni netta,

Yidir