Hoofdmenu

wat te doen??

Gestart door sofieandme, 13/01/2008 om 08:28:43

sofieandme

en ik stop met dat belachelijk antwoorden heb gewoon gevraagd waa rik informatie kan vinden. dat is alles niet of het goed is of fout is of ik het wel moet doen of niet.

ik heb mijn standpunt en er zijn mensen die mij daar zeker in volgen.
hartelijk bedankt voor dezen.

sofie

sofieandme

ik ben hier gekomen om te vragen naar informatie niet of het goed is ja of nee.niet om mij te laten commanderen wat een ander wil.
Dat lukt toch niet bij mij.
Niet om belachelijke discusies te houden.
Mijn besluit staat vast.


Alvast bedankt voor degenen die mij wel helpen.

sofie


Nimana

"denk jij nou echt dat het makkelijk is om een kind in Belgie op te voeden als Marokkaan door een Belgische moeder? Het is al lastig genoeg om een volbloed Marokkaanse kind door Marokkaanse ouders op te voeden met eigen religie, taal en cultuur, laat staan door een Belgische."

Hoezo?. Vertonen Marokkaanse kinderen rare verschijnselen die anderen niet kennen?. Loop nou niet de psych. uit te hangen, ga liever op zoek naar een, er zitten overduidelijk een paar steekjes bij je los.

Een ouder missen tijdens de opvoeding is voor alle kinderen moeilijk. Of het nou een 'halfbloedje' is of niet. Dat je kind andere roots met zich meedraagt hoeft geen probleem te zijn, als je de deur naar die roots maar openhoudt. Verder zijn de mogelijkheden om je kind dingen te leren onbegrensd. Wie ben jij om dat te ontmoedigen.

En wat dat 'dom wijf' betreft. Het is je -gezien je labiel overkomt en mijn vergevingsgezindheid/ bereidheid dingen door de vingers te zien- vergeven.

moroviago

Citaat van: sofieandme op 14/01/2008 om 20:05:26


als ik geen "berbers vind dan leer ik zelf arabisch" en leer dat aan mijn kind binnen een paar jaartjes.


dit moet je dus niet zeggen hier .. you naughty girl

we leren je met z,n alle tamazight  o.k



sofieandme

ja snap dat wel, ik zou het liefste berbers willen. ik hou van die taal en mijn kindje heeft die afkomst.

sofieandme

hallo,

hoe vertaal je waar ben jij?


Idir

Citaat van: sofieandme op 24/01/2008 om 18:16:48
hallo,

hoe vertaal je waar ben jij?



Mani thedjidh/mani tellid?!

Vertaling naar het Tamazight/Berber, neem ik aan?

sofieandme

ja bedankt, heb dat van de week gehoord? ma herinner mij het niet meer, nu terug zoeken hoe je het uitspreekt,

bedankt

sofieandme

en waarom twee verschillende woorden?

Idir

#39
Citaat van: sofieandme op 24/01/2008 om 20:01:00
en waarom twee verschillende woorden?

Omdat je binnen het Tamazight een aantal grote dialecten hebt waarvan Tarifit (noord Marokko, ook bekend onder de naam Rif ) er één is. En binnen die dialecten heb je Sub-dialecten (het verschil is niet denderend, maar toch!)

Dus daarom zegt de een; "Thedjidh" en de ander weer "tellid" ! Ik ga het niet al te technisch maken, houd ik het alleen even bij Rif-streek......... om jou vraag te beantwoorden : in Oostelijk Rif gebruikt men "tellid" (ze versaan/begrijpen wel het woord "thedjidh" en andersom ook) en de rest van de Rif gebruikt het ander!

Th -> spreek je uit als "th" van thousand (1000) in het Engels, en dh spreek je uit als "th" van this (dit) eveneens Engels.

Jij begrijp? :D

sofieandme

ja ik snap het,
ik zoek de taal van imzouren of benetouzin. nador?!!

is dat hetzelfde en welke kant van marocco ligt dat dan

Idir

Citaat van: sofieandme op 24/01/2008 om 20:29:26
ja ik snap het,
ik zoek de taal van imzouren of benetouzin. nador?!!

is dat hetzelfde en welke kant van marocco ligt dat dan

Dat is beide "centraal Rif" ! gebruiken dus Thedjidh... :P

(hoe is het met zwangerschap trouwens? )

Hier kan je wellicht wat van opsteken : http://tilelli.nl/docs/Standaard%20Tamazight.pdf

sofieandme

ja die site heb ik in der tijd gevonden. dat klopt dan toch wel.

de reacties waren dat dat niet juist was, maar het kan wel zijn dat hij niet wou dat ik dat vond. dan kunnen ze niet meer in het geheim praten he.

Met de zwangerschap ja goed. mijn bloed is heel goed beetje ijzer tekort maar dat is op te lossen.

Ik ben niet misselijk maar heb altijd het gevoel of ik teveel heb gegeten. terwijl ik op de normale uren en de normale hoeveelheden eet.
Ik heb ook het geluk dat ik positief bloed heb, dan moet ik niet gaan proberen te weten te komen wat hij heeft. zou hopeloos geweest zijn.

mijn moeder weet het ondertussen en ja die ziet het niet altijd zitten maar ze zegt wel dat het mijn keuze is.
buitengegooid op mijn werk dus dat is nu een probleem dat ik moet gaan oplossen.

voor de rest voel ik mij gelukkig!!


Idir


Mooi! ik ben blij voor je.

ik heb niet echt "fouten" in dat verhaal kunnen achterhalen, dus ik weet niet waar die het over heeft....

sofieandme

hoe bedoel je, fouten? en wie heeft het over wat?