De Amazigh persoon aller tijden

Gestart door khamenei, 27/12/2007 om 13:04:07

khamenei

Wie is volgens jullie de Amazigh persoon aller tijden? Laat maar namen geven.

Tamza

ya.mina

miss.F.

Mag ik die persoon ook zijn, gewoon omdat ik mezelf ben?

khamenei

tuzin

azul,

ik zou zeggen kies maar uit:

Massinisa
Yuba 1
Yuba 2
Takfarinas
Yughurtha
Syphax
Appuleuis
Dihya
Koceila
Tarik n ziyad
Mohend amezian
Mohend amekran
Cadi keddour
Lounes matoub
Mouloud maammri
Mohamed chafik

Eek!

Sa3ieD

Voor mij is het ibn khaldun omdat hij de wereld een erfenis heeft achtergelaten, namelijk een goede geschiedschrijving van die tijd....

Wat de erfenis van mameri en chafik is is voor mij onduidelijk. Ik ben dan ook geen voorstander van mensen uit de moderne tijd op de lijst te zetten van "....persoon aller tijden".

selwa

mijn oma, die heeft 3 mannen overleefd die haar alle 3 zwaar mishandelden, heeft in haar uppie 5 kinderen grootgebracht in zeer armoedige tijden en ze ook nog waarden bijgebracht. recht voor zn raap, goud-eerlijk en de sterkste vrouw die ik ooit heb gekend.

Allah yarhamek, Fatima tamaqrant, mijn yemmahennou

Thayouth

Citaat van: selwa op 03/01/2008 om 01:38:59
mijn oma, die heeft 3 mannen overleefd die haar alle 3 zwaar mishandelden, heeft in haar uppie 5 kinderen grootgebracht in zeer armoedige tijden en ze ook nog waarden bijgebracht. recht voor zn raap, goud-eerlijk en de sterkste vrouw die ik ooit heb gekend.

Allah yarhamek, Fatima tamaqrant, mijn yemmahennou

Klinkt als een vrouw naar mijn hart. Moge ze rust vinden in de dood en moge haar nageslacht haar waard zijn, insha Allah. Ja ja, ik ben emotioneel ofzo vandaag.

Uiteraard zijn de Imazighen die wij persoonlijk kennen en die een bijdrage uit de eerste hand geleverd hebben aan onze persoonlijke vorming significanter (wat emotionele binding betreft) dan die zooi namen waarvan we er geen enkele persoonlijk kennen. Aan een aantal mensen ken ik echter een betekenis toe omdat ik vind dat hun (daden bij) leven de wereld van velen veranderd hebben en daarom het benoemen waard zijn.

Ik nomineer Abdelkrim en Rella Buya. De eerste omdat hij voor mij symbool staat voor vrijheid, in historisch perspectief van oudsher een groot Amazighijns goed. Tevens omdat hij de Amazigh man van weleer resembleert door zijn strijd tegen onrechtvaardigheid en voor behoud van een Marokko dat de Marokkanen (mensen en geen agressieve kolonisator) toebehoort. Rella Buya wordt niet voor niets tot op de dag van vandaag vol lof bezongen in Riffijnse liederen. Een vrouw die een grondgebied regeert en dat verdedigt met hand en tand is te prijzen. Voor wie de romantiek in deze niet ontgaan is: bek dicht.

Ik vind het wel altijd jammer als revolutionairen en helden verheven worden tot ongenaakbare figuren die haast aanbeden worden. Hun geschiedkundige betekenis gaat dan verloren en wordt overschaduwd door hun modische status. Kijk alleen maar naar Che Guevara, hij staat op elk t-shirt, maar ik durf te wedden dat de meeste dragers van die shirts geen idee hebben wie hij voorstelt.

Yuba en Masinissa zijn voor mij stoffige geschiedsfiguren waar te weinig over bekend is. Ze hebben vast veel betekend en gedaan, maar hun legendarische status en verrichtingen hebben met het verstrijken van de vele jaren aan  feitelijke achtergronden en daardoor -wellicht helaas- ook aan glans verloren. De andere grote Amazigh namen zijn mij weer iets te recent gestorven. Ik kan nog niet echt inschatten welke betekenis ze op geschiedkundig vlak hebben gehad. Wie weet blijkt over 50 jaar dat dat aghrum boek van Choukri van zeer grote waarde is geweest en een eye-opener is geweest voor mensen die nog niet wisten of verwachtten dat de betaalde herenliefde in Marokko leeft.

Wat cynisme na zo veel romantiek mag wel.

Bades

Citaat van: Sa3ieD op 02/01/2008 om 11:52:31
Voor mij is het ibn khaldun omdat hij de wereld een erfenis heeft achtergelaten, namelijk een goede geschiedschrijving van die tijd....

Wat de erfenis van mameri en chafik is is voor mij onduidelijk. Ik ben dan ook geen voorstander van mensen uit de moderne tijd op de lijst te zetten van "....persoon aller tijden".

met jouw redenering kunnen we ook Hassan 2 tot amazigh aller tijden noemen. want met jou gedachtenpatroon hoeft deze persoon eigelijk eigelijk alleen een Amazigh achtergrond te hebben.

wat de erfenis van mameri is? wie zegt dat dat een waardeoordeel is? jij bent de enige die daar over begint. dat wil niet zeggen dat chafik en mameri geen erfenis hebben. chafik heeft als weinigen net het geen gedaan wat ons Imazighen nog aan ontbrak: onderzoek en boeken schrijven uit eigen hand in plaats van over ons schrijven als buitenstaanders.

E3ber_Tastite

Ikke, want ik word jullie toekomstige koning en de volgende mensen.

Tamza, toekomstige Minister van Informatie
Jonas, toekomstige minister van Defensie
Sa3ied, toekomstige minister van Buitenlandse zaken
Laysa, toekomstige minister van Binnenlandse zaken
Dora, toekomstige minister van Onderwijs
Selwa, toekomstige minister van Gezondheid
Mbtiza, toekomstige minister van Financien
Abrid, toekomstige minister van Sociale zaken en werkgelegenheid
Thayouth, toekomstige minister van Justitie

Dus bowdown for us, hahah

Bades

Citaat van: E3ber_Tastite op 03/01/2008 om 11:07:40

ik wil minister van religieuze zaken worden.

of heb je een seculiere staat in gedachten? ?

E3ber_Tastite

Citaat van: Azghar op 03/01/2008 om 11:16:37

Dat mag wel mits je een theologische opleiding hebt gevolgd aan de universiteit van Fes of Cairo, jah wat dacht jij dan, je kan dat niet zomaar worden.

Ik heb een federale seculiere staat in gedachten, waarin de wetten niet botsen met de Islamitische normen en waarden, dus als het ware een eigen systeem opzetten dat de oude Amazigh wetten in ere hersteld en de Islam als richtlijn heeft.

Bades

Citaat van: E3ber_Tastite op 03/01/2008 om 11:20:43
Citaat van: Azghar op 03/01/2008 om 11:16:37

Dat mag wel mits je een theologische opleiding hebt gevolgd aan de universiteit van of Cairo, jah wat dacht jij dan, je kan dat niet zomaar worden.

Ik heb een federale seculiere staat in gedachten, waarin de wetten niet botsen met de Islamitische normen en waarden, dus als het ware een eigen systeem opzetten dat de oude Amazigh wetten in ere hersteld en de Islam als richtlijn heeft.

ik begreep dat ze een semi-islamitische uni hebben in hartje Rome....

volstaat een opleiding daraan ook?