De Amazigh persoon aller tijden

Gestart door khamenei, 27/12/2007 om 13:04:07

E3ber_Tastite

Citaat van: Azghar op 03/01/2008 om 11:23:10
Citaat van: E3ber_Tastite op 03/01/2008 om 11:20:43
Citaat van: Azghar op 03/01/2008 om 11:16:37
Citaat van: E3ber_Tastite op 03/01/2008 om 11:07:40
Ikke, want ik word jullie toekomstige koning en de volgende mensen.

Tamza, toekomstige Minister van Informatie
Jonas, toekomstige minister van Defensie
Sa3ied, toekomstige minister van Buitenlandse zaken
Laysa, toekomstige minister van Binnenlandse zaken
Dora, toekomstige minister van Onderwijs
Selwa, toekomstige minister van Gezondheid
Mbtiza, toekomstige minister van Financien
Abrid, toekomstige minister van Sociale zaken en werkgelegenheid
Thayouth, toekomstige minister van Justitie

Dus bowdown for us, hahah

ik wil minister van religieuze zaken worden.

of heb je een seculiere staat in gedachten? ?

Dat mag wel mits je een theologische opleiding hebt gevolgd aan de universiteit van of Cairo, jah wat dacht jij dan, je kan dat niet zomaar worden.

Ik heb een federale seculiere staat in gedachten, waarin de wetten niet botsen met de Islamitische normen en waarden, dus als het ware een eigen systeem opzetten dat de oude Amazigh wetten in ere hersteld en de Islam als richtlijn heeft.


ik begreep dat ze een semi-islamitische uni hebben in hartje Rome....

volstaat een opleiding daraan ook?

Nein, zo makkelijk gaat dat niet bij mij, je bent geen minister van marokko waar analfabeten minister zijn.

Bades

tja...

daar gaat me ministerschap....

eigelijk sprak minister religieuze zaken me plots niet meer aan :)

ministerpost als minister identiteitsvorming! wat vind je ervan? geschikt?

E3ber_Tastite

Citaat van: Azghar op 03/01/2008 om 11:35:46
tja...

daar gaat me ministerschap....

eigelijk sprak minister religieuze zaken me plots niet meer aan :)

ministerpost als minister identiteitsvorming! wat vind je ervan? geschikt?

Misschien valt er wat te regelen, je weet wel..... Gendarmerie style

Bades

Citaat van: E3ber_Tastite op 03/01/2008 om 11:38:39
Citaat van: Azghar op 03/01/2008 om 11:35:46
tja...

daar gaat me ministerschap....

eigelijk sprak minister religieuze zaken me plots niet meer aan :)

ministerpost als minister identiteitsvorming! wat vind je ervan? geschikt?

Misschien valt er wat te regelen, je weet wel.....

mooi! dan is de eerste stap tot een bananenrepubliek gezemaakt.

E3ber_Tastite

Citaat van: Azghar op 03/01/2008 om 11:40:38
Citaat van: E3ber_Tastite op 03/01/2008 om 11:38:39
Citaat van: Azghar op 03/01/2008 om 11:35:46
tja...

daar gaat me ministerschap....

eigelijk sprak minister religieuze zaken me plots niet meer aan :)

ministerpost als minister identiteitsvorming! wat vind je ervan? geschikt?

Misschien valt er wat te regelen, je weet wel.....

mooi! dan is de eerste stap tot een bananenrepubliek gezemaakt.

Oke, je hebt me nu beledigd, safi een ministerpost kan je nu vergeten, we hebben nog wel een autopoetser nodig ;)

Je mag wel staatssecretaris van mij worden

Sa3ieD

Citaat van: Azghar op 03/01/2008 om 10:56:42
met jouw redenering kunnen we ook Hassan 2 tot amazigh aller tijden noemen. want met jou gedachtenpatroon hoeft deze persoon eigelijk eigelijk alleen een Amazigh achtergrond te hebben.

wat de erfenis van mameri is? wie zegt dat dat een waardeoordeel is? jij bent de enige die daar over begint. dat wil niet zeggen dat chafik en mameri geen erfenis hebben. chafik heeft als weinigen net het geen gedaan wat ons Imazighen nog aan ontbrak: onderzoek en boeken schrijven uit eigen hand in plaats van over ons schrijven als buitenstaanders.

Laat de psychologische analyses maar aan dr. Phill over.

Waarom Ibn Khaldun? In een tijd dat het Amazigh zijn niet bepaald als verrijking werd gezien gaf hij veel waarde aan deze identiteit. Hij was in die tijd de enige die kritisch durfde na te denken over de maatschappij en de verhoudingen tussen klassen en tussen volkeren. Wat hij deed was nieuw, het was gedurfd en vernieuwend, hij kwam met eigen theorieen etc. Chafik is een taalkundige meer niet, zijn werk is ook niet onder de normale mensen  bekend ondanks dat hij iemand is uit de moderne tijd. Ieder heeft natuurlijk zijn waarde, maar als je goed las zou je merken dat ik het plaats in de context van duizenden jaren. En sorry hoor iemand als Chafik of Mammeri is niet te vergelijken met grote filosofen of keizers. Het is zoiets als Pim Fortuyn kiezen als grootste Nederlander. Zet een stap uit de waan van de tijd en plaats personen in een context, alleen zo kun je een rationele keuze maken.

Tamza

#21
Ik vind die 'grootste allertijden'-vragen maar gaar. Er zijn zoveel grootheden die allen op hun eigen manier een grote bijdrage hebben geleverd aan het bewustzijn/voortbestaan van het Tmazight. Is een Ibn Khaldun of een Mohamed Chafik werkelijk groter dan onze overgrootvaders die hun leven hebben gegeven tijdens de Rifoorlog en daarmee de grootste prijs hebben moeten betalen? Is het niet gaar dat de man een grotere kans had om zn grootsheid te laten zien op kunstzinnig/filosofisch/politiek/defensie gebied, aangezien die terreinen nog ontoegankelijker waren voor de Timazighin dan de gemiddelde Amazigh? Wie weet hoe ver de Amazighzaak nu was, als een van jullie moeders maar de mogelijkheid had om te studeren en bergen kon verzetten met haar (academische) kennis en ontwikkeling.


Bades

Citaat van: Sa3ieD op 03/01/2008 om 14:58:28
Citaat van: Azghar op 03/01/2008 om 10:56:42
met jouw redenering kunnen we ook Hassan 2 tot amazigh aller tijden noemen. want met jou gedachtenpatroon hoeft deze persoon eigelijk eigelijk alleen een Amazigh achtergrond te hebben.

wat de erfenis van mameri is? wie zegt dat dat een waardeoordeel is? jij bent de enige die daar over begint. dat wil niet zeggen dat chafik en mameri geen erfenis hebben. chafik heeft als weinigen net het geen gedaan wat ons Imazighen nog aan ontbrak: onderzoek en boeken schrijven uit eigen hand in plaats van over ons schrijven als buitenstaanders.

Laat de psychologische analyses maar aan dr. Phill over.

Waarom Ibn Khaldun? In een tijd dat het Amazigh zijn niet bepaald als verrijking werd gezien gaf hij veel waarde aan deze identiteit. Hij was in die tijd de enige die kritisch durfde na te denken over de maatschappij en de verhoudingen tussen klassen en tussen volkeren. Wat hij deed was nieuw, het was gedurfd en vernieuwend, hij kwam met eigen theorieen etc. Chafik is een taalkundige meer niet, zijn werk is ook niet onder de normale mensen  bekend ondanks dat hij iemand is uit de moderne tijd. Ieder heeft natuurlijk zijn waarde, maar als je goed las zou je merken dat ik het plaats in de context van duizenden jaren. En sorry hoor iemand als Chafik of Mammeri is niet te vergelijken met grote filosofen of keizers. Het is zoiets als Pim Fortuyn kiezen als grootste Nederlander. Zet een stap uit de waan van de tijd en plaats personen in een context, alleen zo kun je een rationele keuze maken.

ieder heeft zijn waarde inderdaad.

maar het is bij voorbaat al moeilijk om een keuze te maken. er zitten er versschillende personen uit versschillende tijden.

misschien moeten we eerst kijken naar wat een Amazigh tot de (T)Amazigh(t) allertijden maakt.
te denken aan erfenis zoals je zeg, trots vanuit gemaanschap, behaalde resultaten ...

Sa3ieD

Je moet gewoon categorieen maken dan is het probleem opgelost.
> Oudheid
> Islamitische tijd (600 tot 1700)
> Europees koloniale tijd (1700 tot 1956)
> Moderne tijd 1956 <

Bades

Citaat van: Sa3ieD op 03/01/2008 om 15:30:52
Je moet gewoon categorieen maken dan is het probleem opgelost.
> Oudheid
> Islamitische tijd (600 tot 1700)
> Europees koloniale tijd (1700 tot 1956)
> Moderne tijd 1956 <

tja... moderne tijd.. waarom pas na 56 dan? in vergelijking met Yuba 1 en 2 is dat pas geleden. En misschien zitten er in bepaalde periodes veel meer personen dan de andere.

dan is het geen eerlijk waarde oordeel. maar het is een begin.


Lezer

#25
Volgens mij zijn er geen Amazigh grootheden.
De discussie over Ibn Khaldun moet nog herzien worden. Men mag Ibn khaldun Perzich of Berbers noemen. Men kan hem zelfs "De historicus der Berbers" noemen. Rijmend op die denkwijze zou ik persoonlijk "G. Camps" met Ibn khaldun vergelijken. Hij wordt ook "De historicus der Berbers" genoemd...

Maar geen van beiden was Berbers. Ibn khaldun noemde zich "Arabier uit Jemen". En daarom mag hij altijd als Arabier blijven totdat anders bewezen is. G. Camps was ook grootheid voor de Berberse geschiedenis, en kunnen we ons hem met respect herinneren. Herodotus moeten we danken voor inzet om een blijk over de Berbers uit een oude oudheid te schrijven en die scherf uit de Noord Afrikaanse geschiedenis te vereeuwigen.

Egyptische oudheid:
Maar de vraag wie het grootste Amazigh was, zou ik zeggen dat -het als het er is- Sheshonq I was. Hij was een Amazigh met ambities, Hij regeerde over een van de meeste ontwikkelde en mysterieuze landen van die tijd, namelijk het oud Egypte.
Hij heeft zich niet geschaamd voor zijn oorsprong. Hij noemde zich de "heer der ma". Men leest dat als "de heer van de Meshwesh" ; Zijn prestatie heeft ons misschien het oudste vorm van "Imazighen" kunnen behouden [Lees een vermoedelijke verwant van "Meshwesh" met "Imazighen"].  Hij gaf ons de inspiratie op onze kalender een mythe te geven als het geen waarheid is. We vieren dit maande ons nieuwjaar met gedachten over "Sheshonq I".

Klassieke oudheid:
Anders kan het ook "Septimus Severius" zijn. Ik weet niet of deze persoon een Berber was, ik kan het nog niet weten. Maar als de geruchten kloppen, was hij de Berber die over Rome regeerde. Hij regeerde met  behoud van zijn godsdienst, taal en afkomst.

Middeleeuwse oudehid:
Anders mag het een "Yussuf ibn Tachefin" zijn. De eerste Berber die over het land der Berbers en deels van zwart Afrika en blank Europa regeerde.

Moderne tijd:
Of anders mag het Abdelkarim Elkhattabi. De Berber die tegen de Berbers en andere volkeren gezegd heeft dat het rifgebergte een land dat niet te vernederen was. En heeft daarmee de Riffijnse Berbers in de geschiedenis van de vrijheidstrijd op een superieure rang gezet.


Het zijn allemaal grootheden, het zijn ook allemaal heersers en krijgers; Maar zoals de ene zegt was de tijd en chronologische toeval die dat permiteerde, terwijl anderen niet van dat geluk genoten hebben. De grootste Amazigh voetballer was Zidane :D weten jullie allemaal.

(Offline)

Persoonlijk vind ik niet dat je kan spreken over 1 Amazigh super persoon... iedereen die wat heeft bijgedragen vind ik super! Denk aan de bewuste artiesten, hoeveel mensen, onwetende maken hun bewust?... denk aan Abdelkarim hij heeft geschiedenis gemaakt en ons verenigd, denk aan je ouders of ooms of iemand van je familie... denk aan je moeder die jou op zn tmazight heeft opgevoed en heeft meegegeven, daar is de bron van 1 ieder!!!! ;)

Bades

Citaat van: Lezer op 03/01/2008 om 15:41:58
Volgens mij zijn er geen Amazigh grootheden.
De discussie over Ibn Khaldun moet nog herzien worden. Men mag Ibn khaldun Perzich of Berbers noemen. Men kan hem zelfs "De historicus der Berbers" noemen. Rijmend op die denkwijze zou ik persoonlijk "G. Camps" met Ibn khaldun vergelijken. Hij wordt ook "De historicus der Berbers" genoemd...

Maar geen van beiden was Berbers. Ibn khaldun noemde zich "Arabier uit Jemen". En daarom mag hij altijd als Arabier blijven totdat anders bewezen is. G. Camps was ook grootheid voor de Berberse geschiedenis, en kunnen we ons hem met respect herinneren. Herodotus moeten we danken voor inzet om een blijk over de Berbers uit een oude oudheid te schrijven en die scherf uit de Noord Afrikaanse geschiedenis te vereeuwigen.

Egyptische oudheid:
Maar de vraag wie het grootste Amazigh was, zou ik zeggen dat -het als het er is- Sheshonq I was. Hij was een Amazigh met ambities, Hij regeerde over een van de meeste ontwikkelde en mysterieuze landen van die tijd, namelijk het oud Egypte.
Hij heeft zich niet geschaamd voor zijn oorsprong. Hij noemde zich de "heer der ma". Men leest dat als "de heer van de Meshwesh" ; Zijn prestatie heeft ons misschien het oudste vorm van "Imazighen" kunnen behouden [Lees een vermoedelijke verwant van "Meshwesh" met "Imazighen"].  Hij gaf ons de inspiratie op onze kalender een mythe te geven als het geen waarheid is. We vieren dit maande ons nieuwjaar met gedachten over "Sheshonq I".

Klassieke oudheid:
Anders kan het ook "Septimus Severius" zijn. Ik weet niet of deze persoon een Berber was, ik kan het nog niet weten. Maar als de geruchten kloppen, was hij de Berber die over Rome regeerde. Hij regeerde met  behoud van zijn godsdienst, taal en afkomst.

Middeleeuwse oudehid:
Anders mag het een "Yussuf ibn Tachefin" zijn. De eerste Berber die over het land der Berbers en deels van zwart Afrika en blank Europa regeerde.

Moderne tijd:
Of anders mag het Abdelkarim Elkhattabi. De Berber die tegen de Berbers en andere volkeren gezegd heeft dat het rifgebergte een land dat niet te vernederen was. En heeft daarmee de Riffijnse Berbers in de geschiedenis van de vrijheidstrijd op een superieure rang gezet.


Het zijn allemaal grootheden, het zijn ook allemaal heersers en krijgers; Maar zoals de ene zegt was de tijd en chronologische toeval die dat permiteerde, terwijl anderen niet van dat geluk genoten hebben. De grootste Amazigh voetballer was Zidane :D weten jullie allemaal.

dank voor je bijdrage.

Izwan

Citaat van: Lezer op 03/01/2008 om 15:41:58
Volgens mij zijn er geen Amazigh grootheden.
De discussie over Ibn Khaldun moet nog herzien worden. Men mag Ibn khaldun Perzich of Berbers noemen. Men kan hem zelfs "De historicus der Berbers" noemen. Rijmend op die denkwijze zou ik persoonlijk "G. Camps" met Ibn khaldun vergelijken. Hij wordt ook "De historicus der Berbers" genoemd...

Maar geen van beiden was Berbers. Ibn khaldun noemde zich "Arabier uit Jemen". En daarom mag hij altijd als Arabier blijven totdat anders bewezen is. G. Camps was ook grootheid voor de Berberse geschiedenis, en kunnen we ons hem met respect herinneren. Herodotus moeten we danken voor inzet om een blijk over de Berbers uit een oude oudheid te schrijven en die scherf uit de Noord Afrikaanse geschiedenis te vereeuwigen.

Ibno khaldun is een product van Amazigh cultuur waar hij leefde.  Hij heeft een waardevol schat (informatie over Imazighen) achtergelaten. Er is geen enkele schrijver geweest die zoveel informatie over Imazighen heeft kunnen verzamelen en analyseren als hij
Citaat van: Lezer op 03/01/2008 om 15:41:58
Egyptische oudheid:
Maar de vraag wie het grootste Amazigh was, zou ik zeggen dat -het als het er is- Sheshonq I was. Hij was een Amazigh met ambities, Hij regeerde over een van de meeste ontwikkelde en mysterieuze landen van die tijd, namelijk het oud Egypte.
Hij heeft zich niet geschaamd voor zijn oorsprong. Hij noemde zich de "heer der ma". Men leest dat als "de heer van de Meshwesh" ; Zijn prestatie heeft ons misschien het oudste vorm van "Imazighen" kunnen behouden [Lees een vermoedelijke verwant van "Meshwesh" met "Imazighen"].  Hij gaf ons de inspiratie op onze kalender een mythe te geven als het geen waarheid is. We vieren dit maande ons nieuwjaar met gedachten over "Sheshonq I".

Welke Imazighen die `nieuwjaar` vierden met gedachten over Sheshonq I? en sinds wanneer doen ze dat?
Wat weten Imazighen over Sheshonq I?


Lezer

Citaat van: Izwan op 04/01/2008 om 00:41:38
Welke Imazighen die `nieuwjaar` vierden met gedachten over Sheshonq I? en sinds wanneer doen ze dat?
Wat weten Imazighen over Sheshonq I?
Met "we" had ik het niet over de Imazighen. Ik had over sommigen onder ons op dit forum. De Imazighen vieren zelfs geen Berbers nieuwjaar.