Abd el karim el khattabi  (mouray mouhend)

Gestart door AYNED, 10/12/2000 om 16:44:14

Mauri

#45

CiteerArif dat is voor mij de plekken waar nog Tmazight de voertaal is. Begrijp je. een gearabiseerde Riffijn vind ik geen Riffijn want daar moet je het Riffijns voor kennen toch? mee eens?

Azul abrid

dan ben jij onwetend, ten eerste ait iznasen praten nog volop thmazight. je hebt het zeker over arabieren die in berkan en trifa wonen dat zijn gewoon puur arabieren die daar overgeplaatst zijn ergens in 1830.
voor alle duidelijkheid de provincie berkan kent weinig gearabiseerde ait iznassen en diegenen die arabisch praten, dat doen ze omdat ze puur arabisch zijn. en geen imazighen.

CiteerAls ik nu in Lhucima kom dan zie je steeds meer Arabisch sprekenden. En als ik in Berkane ben dan is dat idem dito.

ja Alhoceima wel, maar berkan niet. imazighen n Berkan praten gewoon thmazight. en hun dialect lijkt precies op die van icebdanen en nogmaals diegenen die arabisch praten dat zijn gewoon arabieren. want de provincie berkan daar wonen ook arabische stammen.

CiteerDe harde kern bevind zich zeker in Nador en omgeving.

hier heb je gelijk in. en zelfs in Melilla zijn ze fanatiek zelfbewust van hun amazigh identiteit. maar de probleem nu is: du de Rif is eigenlijk Nador en delen van berkan en igzenayen, want alhoceima is helemaal weg en diegenen die thmazight praten zijn juist tegen alles wat thmazight is, en zijn te veel pro makxzan geworden. dat is vaak te merken op het internet en ook in dagelijkse leven.

de volgende stappen die in Arif zouden gebeuren, dat is de decentralisering van rif. autonomie. Zoals Tarik Yahya voorstelde. maar ik denk dat Nador + Berkan +  thizi n ousri meer kans heeft van slagen dan elhoceima erbij halen.
dat kost alleen maar tijd en dat provincie kent toch al weinig imazighen. de enige imazighen die daar zijn worden volop gezet door de maxzan om juist alles wat riffijns is te blockeren.

CiteerAls ik naar Taza ga zelfde verhaal. Eigenlijk is voor mij(waar men nog daadwerkelijk tmazight spreekt)deze kleine driehoek Lhucima, Nador en Taza.

waarom heb je het over taza? taza zijn gewoon arabieren. ik heb het over de cercle van Aknoul (thizi n ouisri, bourred, ect..) en dat is vergelijken met de grondgebied in alhoceima waar nog thmazight gesproken wordt, een stuk groter dan elhoceima. en nogmaals je kent het oosten van marokko niet. t/m ahfir daar wordt nog volop thmazight gesproken. jij kan niet als iemand uit alhoceima bepalen dat iemand uit berkan geen thmazight spreekt. iemand uit Nador wel. want wij zijn buren en we kennen ze wel. diegene die daar arabisch praten zijn niet gearabiseerd, maar het zijn werkelijk arabieren die daar in 1830 geplaatst zijn. ik ben bereid om hier een aznasni te laten overkomen op deze forum om met je te discuseren over dit feit

CiteerJij hebt het over grondgebied van arif dat is zeker van larache naar de grens met algerije. Maar niet iedereen spreekt het Tarifit meer, helaas en zijn ze voor mij geen Riffijnen meer. Ik heb gesproken :)



Nee je hebt het mis, ik heb het niet over de historische grond gebied van arif. ik heb het alleen over waar nog thmazight gesproken wordt. ik bedoelde hetzelfde arif die ook Tarik yahya al aangaf in zijn interview. Berkan, Nador, Thizi n ouasri en alhoceima.

ik zeg je alleen erbij, alhoceima hoort denk ik beter bij taounat en jbala want ze hebben nog weinig inwoners die thmazight spreken en diegenen die het doen worden juist gebruikt om plannen als die van tarik yahya te dwarsbomen.
en of ze zijn islamitisch fundamelistisch en of exstreem links die aan verbetreing van de wereldgemeenschap denken inplaats van even het koppie gebruiken om Rif te laten herleven. Nador en andere delen zijn juist nationalistisch ingesteld wat dat betreft. en hiceimis houden zich nog leiver met het verdeel politiek van de marokkaanse maxzan. ik bedoel alleen als ik lees dat nog ait waryaghel en ibequyan nog bekvechten om kleine zaakjes of ze beschuldigen elkaar voor verrader tijdens de spaanse bezetting, dan denk ik we hebben liever dit niet. dit blockeerd de zelfbewustwooding en het decentraliseren van arif. en het gaat toch om een kleine aantal vergeleken met andere Riffijnse provincies. dan maar niet. want voor mij een ait aznasni uit berkan die trots is en telkens herhaalt dat ie een riffijn is en doet zijn best om zijn dialect aan de man te brengen, meer riffijns dan een amazigh uit alhoceima die zich bezig houdt met het kussen van handjes en te gelijk ruzies crrieren tussen hun weinige stammetjes.

Idir_amzwaru

#46
Mauri:waarom heb je het over taza? taza zijn gewoon arabieren.

Dit klopt niet, zowel historisch niet als in het hedendaagse leven.

Mauri

CiteerMauri:waarom heb je het over taza? taza zijn gewoon arabieren.

Dit klopt niet, zowel historisch niet als in het hedendaagse leven.

ga slapen homofiel! en laat discussies over aan echte mannen.

historisch gezien zijn 90% van de marokkanen geen arabieren. en taza zijn zenati, maar feitelijk ze noemen zich arabieren en praten arabisch.
wij hebben het hier het grond gebied die riffijns is. en dat is de cercle van Aknoul. en die hoort gewoon bij arif. en taza als stad is geen riffijnse grondgebied.


ARAB

#48
Is het niet logisch om arabisch te praten in Marokko?
In Al Hoceima praat ik ook gewoon arabisch tegen de mensen daar.
Het zijn meestal de dorpelingen in rif, die geen arabisch spreken.
Waarom is de berber taal zo belangrijk voor berbers die Nederland wonen?

ARAB

#49
Ik vind de araische taal zelf helemaal niet zo belangrijk.
Ik gebruik het nauwlijks.

Mauri

#50

CiteerIs het niet logisch om arabisch te praten in Marokko?

wat is dit voor een domme vraag?? Nee het is niet logisch! omdat marokko geen arabische land is.


CiteerIn Al Hoceima praat ik ook gewoon arabisch tegen de mensen daar.
Het zijn meestal de dorpelingen in rif, die geen arabisch spreken.

je kan ook spaans en frans tegen ze praten, nou? wat is je punt?

CiteerWaarom is de berber taal zo belangrijk voor berbers die Nederland wonen?


omdat het hun taal is.

Mauri

#51

CiteerIk vind de araische taal zelf helemaal niet zo belangrijk.
Ik gebruik het nauwlijks.

ik ook al ken ik het wel, ik blijf het toch een lelijke taal vinden. en als ik een toer maak in dakhilia dan praat ik daar exspress spaans tegen igharbiyan.

ARAB

#52
Citeerwat is dit voor een domme vraag?? Nee het is niet logisch! omdat marokko geen arabische land is.



je kan ook spaans en frans tegen ze praten, nou? wat is je punt?


omdat het hun taal is.



Ik vind zelf dat jij niet kan beoordelen of een vraag die ik stel dom is.
Noem mij dom, want vragen kunnen namelijk niet dom zijn.
Jij bent dus de domkop in dit geval.
Maak mij dus niet wijs dat je frans en spaans kunt praten tegen iedereen in Al Hoceima, want dat is dus gewoon niet zo.
Bovendien vindt jij marokko geen Arabisch land, daar denkt de internationale gemeenschap heel anders over.
Ga vooral berbers praten in het gemeentehuis in AL Hoceima, dan weet ik zeker dat je geen stap verder komt.

MBTiza

#53

CiteerAzul abrid

dan ben jij onwetend, ten eerste ait iznasen praten nog volop thmazight. je hebt het zeker over arabieren die in berkan en trifa wonen dat zijn gewoon puur arabieren die daar overgeplaatst zijn ergens in 1830.
voor alle duidelijkheid de provincie berkan kent weinig gearabiseerde ait iznassen en diegenen die arabisch praten, dat doen ze omdat ze puur arabisch zijn. en geen imazighen.

Mauri ik ken zat iznassen geen een die het tamazight beheerst, ze spreken allemaal het arabisch! In een buurt in Den Bosch zijn heel veel iznassen en raad eens wat ze spreken, jaja het arabisch!


hier heb je gelijk in. en zelfs in Melilla zijn ze fanatiek zelfbewust van hun amazigh identiteit. maar de probleem nu is: du de Rif is eigenlijk Nador en delen van berkan en igzenayen, want alhoceima is helemaal weg en diegenen die thmazight praten zijn juist tegen alles wat thmazight is, en zijn te veel pro makxzan geworden. dat is vaak te merken op het internet en ook in dagelijkse leven.

Alhoceima is helemaal weg en ze zijn tegen alles wat tmazight is, je hebt gelijk daarom zijn de voortrekkers van de amzighzaak altijd de mensen uit alhoceima en degene die het meeste verzet bieden tegen de autoriteiten. Wat ik hoor van  studenten in Oujda zijn het vooral de studenten uit Alhoceima die duidelijk voor het tamazight opkomen (en dat hoor ik van schoonfamilie, uit nador)

de volgende stappen die in Arif zouden gebeuren, dat is de decentralisering van rif. autonomie. Zoals Tarik Yahya voorstelde. maar ik denk dat Nador + Berkan +  thizi n ousri meer kans heeft van slagen dan elhoceima erbij halen.
dat kost alleen maar tijd en dat provincie kent toch al weinig imazighen. de enige imazighen die daar zijn worden volop gezet door de maxzan om juist alles wat riffijns is te blockeren.


bullshit is dit hierboven, alhoceima staat bekend om z'n amazigh identiteit en heeft het altijd gestaan.

waarom heb je het over taza? taza zijn gewoon arabieren. ik heb het over de cercle van Aknoul (thizi n ouisri, bourred, ect..) en dat is vergelijken met de grondgebied in alhoceima waar nog thmazight gesproken wordt, een stuk groter dan elhoceima. en nogmaals je kent het oosten van marokko niet. t/m ahfir daar wordt nog volop thmazight gesproken. jij kan niet als iemand uit alhoceima bepalen dat iemand uit berkan geen thmazight spreekt. iemand uit Nador wel. want wij zijn buren en we kennen ze wel. diegene die daar arabisch praten zijn niet gearabiseerd, maar het zijn werkelijk arabieren die daar in 1830 geplaatst zijn. ik ben bereid om hier een aznasni te laten overkomen op deze forum om met je te discuseren over dit feit


Nee je hebt het mis, ik heb het niet over de historische grond gebied van arif. ik heb het alleen over waar nog thmazight gesproken wordt. ik bedoelde hetzelfde arif die ook Tarik yahya al aangaf in zijn interview. Berkan, Nador, Thizi n ouasri en alhoceima.

ik zeg je alleen erbij, alhoceima hoort denk ik beter bij taounat en jbala want ze hebben nog weinig inwoners die thmazight spreken en diegenen die het doen worden juist gebruikt om plannen als die van tarik yahya te dwarsbomen.
en of ze zijn islamitisch fundamelistisch en of exstreem links die aan verbetreing van de wereldgemeenschap denken inplaats van even het koppie gebruiken om Rif te laten herleven. Nador en andere delen zijn juist nationalistisch ingesteld wat dat betreft. en hiceimis houden zich nog leiver met het verdeel politiek van de marokkaanse maxzan. ik bedoel alleen als ik lees dat nog ait waryaghel en ibequyan nog bekvechten om kleine zaakjes of ze beschuldigen elkaar voor verrader tijdens de spaanse bezetting, dan denk ik we hebben liever dit niet. dit blockeerd de zelfbewustwooding en het decentraliseren van arif. en het gaat toch om een kleine aantal vergeleken met andere Riffijnse provincies. dan maar niet. want voor mij een ait aznasni uit berkan die trots is en telkens herhaalt dat ie een riffijn is en doet zijn best om zijn dialect aan de man te brengen, meer riffijns dan een amazigh uit alhoceima die zich bezig houdt met het kussen van handjes en te gelijk ruzies crrieren tussen hun weinige stammetjes.


ze hebben nog weinig mensen die het tamazight spreken, je hebt het hier over beni-boufrah, aith yitteft, aith mazdui etc. neem ik aan

awragh

#54

CiteerAzul abrid

dan ben jij onwetend, ten eerste ait iznasen praten nog volop thmazight. je hebt het zeker over arabieren die in berkan en trifa wonen dat zijn gewoon puur arabieren die daar overgeplaatst zijn ergens in 1830.
voor alle duidelijkheid de provincie berkan kent weinig gearabiseerde ait iznassen en diegenen die arabisch praten, dat doen ze omdat ze puur arabisch zijn. en geen imazighen.


ja Alhoceima wel, maar berkan niet. imazighen n Berkan praten gewoon thmazight. en hun dialect lijkt precies op die van icebdanen en nogmaals diegenen die arabisch praten dat zijn gewoon arabieren. want de provincie berkan daar wonen ook arabische stammen.


hier heb je gelijk in. en zelfs in Melilla zijn ze fanatiek zelfbewust van hun amazigh identiteit. maar de probleem nu is: du de Rif is eigenlijk Nador en delen van berkan en igzenayen, want alhoceima is helemaal weg en diegenen die thmazight praten zijn juist tegen alles wat thmazight is, en zijn te veel pro makxzan geworden. dat is vaak te merken op het internet en ook in dagelijkse leven.

de volgende stappen die in Arif zouden gebeuren, dat is de decentralisering van rif. autonomie. Zoals Tarik Yahya voorstelde. maar ik denk dat Nador + Berkan +  thizi n ousri meer kans heeft van slagen dan elhoceima erbij halen.
dat kost alleen maar tijd en dat provincie kent toch al weinig imazighen. de enige imazighen die daar zijn worden volop gezet door de maxzan om juist alles wat riffijns is te blockeren.


waarom heb je het over taza? taza zijn gewoon arabieren. ik heb het over de cercle van Aknoul (thizi n ouisri, bourred, ect..) en dat is vergelijken met de grondgebied in alhoceima waar nog thmazight gesproken wordt, een stuk groter dan elhoceima. en nogmaals je kent het oosten van marokko niet. t/m ahfir daar wordt nog volop thmazight gesproken. jij kan niet als iemand uit alhoceima bepalen dat iemand uit berkan geen thmazight spreekt. iemand uit Nador wel. want wij zijn buren en we kennen ze wel. diegene die daar arabisch praten zijn niet gearabiseerd, maar het zijn werkelijk arabieren die daar in 1830 geplaatst zijn. ik ben bereid om hier een aznasni te laten overkomen op deze forum om met je te discuseren over dit feit


Nee je hebt het mis, ik heb het niet over de historische grond gebied van arif. ik heb het alleen over waar nog thmazight gesproken wordt. ik bedoelde hetzelfde arif die ook Tarik yahya al aangaf in zijn interview. Berkan, Nador, Thizi n ouasri en alhoceima.

ik zeg je alleen erbij, alhoceima hoort denk ik beter bij taounat en jbala want ze hebben nog weinig inwoners die thmazight spreken en diegenen die het doen worden juist gebruikt om plannen als die van tarik yahya te dwarsbomen.
en of ze zijn islamitisch fundamelistisch en of exstreem links die aan verbetreing van de wereldgemeenschap denken inplaats van even het koppie gebruiken om Rif te laten herleven. Nador en andere delen zijn juist nationalistisch ingesteld wat dat betreft. en hiceimis houden zich nog leiver met het verdeel politiek van de marokkaanse maxzan. ik bedoel alleen als ik lees dat nog ait waryaghel en ibequyan nog bekvechten om kleine zaakjes of ze beschuldigen elkaar voor verrader tijdens de spaanse bezetting, dan denk ik we hebben liever dit niet. dit blockeerd de zelfbewustwooding en het decentraliseren van arif. en het gaat toch om een kleine aantal vergeleken met andere Riffijnse provincies. dan maar niet. want voor mij een ait aznasni uit berkan die trots is en telkens herhaalt dat ie een riffijn is en doet zijn best om zijn dialect aan de man te brengen, meer riffijns dan een amazigh uit alhoceima die zich bezig houdt met het kussen van handjes en te gelijk ruzies crrieren tussen hun weinige stammetjes.

Azul,

Uit het bonvenstaande kan ik de conclusie trekken dat jij geflipt bent. Al hoceima zou niet bij (een eventueel nieuw te vormen) Arif horen omdat ze zich laten leiden door de rmexzen? Over iedereen over een kam scheren gesproken.

Mauri

Azul xawem

als eerste wil ik toegeven dat ik veel van wat ik had geschreven eigenlijk onzin was en uit woede kwam.

woede om de volgende redenen:

- afgelopen dagen 1 van jullie kwam hier doodleuk vertellen dat eigenlijk Abdelkerim een arabier is, en heeft daarmee geen rekening gehouden met irifiyan en zeker als we allemaal weten dat dit gewoon onzin is!

- afgelopen dagen reageerde hier iemand zogenaamd over dat boek van obdeijen, en begon tussen de teksten een andere riffijnse stam (ibeqquyan) uit het niets voor verraders uit te maken.

- en op deze topic vond iemand omdat ik het erg vond en het niet pikte dat 1 soussie let op! ik herhaal 1 asoussie hier in het verleden openlijk zijn trots liet zien dat zijn familie leden misdaden hadden gepleegd in alhoceima samen met arabieren. die iemand heeft dit veranderd in zogenaamd dat ik haat crieer tegen isoussiyan. terwijl het om 1 iemand ging die zulke onbeschofte dingen hier heeft geuit en jullie verwelkomen hem hier of hij niks gedaan heeft. sterker nog, jullie doen alsof hij isoussyan vertegenwoordigd, terwijl hij alleen zichzelf vertegenwoordigd. en hier mee doen jullie zelfs de isoussiyan kwaad mee. want dit rotte appel (idir_amzwaru) en hem aanpakken om zijn laffe uitspraken hoeft niet te betekennen dat we wat tegen isoussiyan hebben. maar alleen tegen hem.

naar aanleiding van dit allemaal had ik een constatering dat tharwa n alhoceima: riffijnse stammmen + hun leiders aanvallen en elkaar belachelijk maken en hun vijanden die hier openlijk heeft geuit dat zijn familie deelnam aan misdaden nota ben tegen tharwa n alhoceima in bescherming nemen.

dus ik dacht dan maar bekijk het maar! en zie maar zelf hoe jullie eruit komen. want deze tijd is nu de tijd om op te staan en elkaar als een block manifisteren en niet elkaar als maar zwakmaken en telkens maar kijken naar die andere en hem ophemelen en zelfs iemand die je hier openlijk schoffeerde d.m.v zijn trots te laten zien over de misdaden die zijn familieleden hebben gepleegd in omgeving n alhoceima.

Maar ik moet toegeven ik heb generaliserend gereageerd en dat had ik niet moeten doen. maar 1 ding moet je zeker weten de tijd van verstoppen en naar de andere verwijzen en of de andere beschuldigen met oude vrouwtjes verhalen is voorbij! wees een arifi en kom voor je arif op! wij willen autonomie en wij willen weer eenheid tussen ons. en eenheid tussen imazighen van tamazgha, dat komt nog later. eerst onze perioriteit. en vooral nu dat leiders opstaan in arif en ons aangeven dat het tijd is om voor ons op te komen. men moet nadenken en niet hier komen met verhalen dat abdelkerim een arabier is of dat het allemaal de schuld van irifiyan is omdat ze wegtrekken uit Rif. dit laatste heeft een reden, en dat is de dicenia lange geboycot die onze volk aangedaan is. en de laatste die je met een vingertje aanmoet wijzen is dit volk. want als jullie denken door dat te doen dan worden mensen wakker, dan hebben jullie het mis! irifiyan worden wakker als hun de alternatieven worden aangeboden en dan pas zien ze wat ze kunnen kiezen. en niet zoals jullie bezig zijn.

in ieder geval mijn excuses voor die teksten van mij, want wat ik daarin schreef was puur onzin en puur uit frustraties uit dat gene wat ik zonet schreef.

lang leven irifiyan n Arif marra!

Ps: Admin als het aan mij ligt kun je gewoon die teksten weghalen

abrid

#56
Azul Mauri,

Klasse zoals je dat dan weer doet. Hiermee laat je zien dat je verder kijkt dan je neus lang is.

De laatste les voor ons Riffijnen is dat we van de geschiedenis moeten leren en een eenheid zoals die van Mouilay Mouhand zouden moeten creeren.

In Lhucima en omstreken heeft de verdeel en heers politiek veel schade aan de gemeenschap gebracht. Waardoor men, jemmer genoeg, nog steeds vooroordelen over me kaar bestaan. I.p.v. de handen in een te slaan.

Sinds Riffijnen in Europa zijn gaan vestigen is dat wel veel minder geworden. B.v. hier in Den haag leer je zo Taqer3ith of Tachebdanit etc. Ik ken genoeg Igzenayen die gewoon accentloos Tawayaghetc kunnen spreken en visa versa.


Fous deg Fous anawed ghar Tidet!
tanmiert

Ait_touzini

#57
Wat ik hier lees ben ik het deels mee eens.

de bevolking van de stad Al Hoceima was voor de jaren 90 puur riffijns. Pas na de jaren 90 kwamen er arabieren te wonen. Vaak zijn dat arme arabieren die een cent in Al Hoceima willen verdienen. Veel kregen ze niet. Maar ik moet zeggen dat veel Arabieren in Al Hoceima veriffijnst zijn. Op de Rif radio hoorde ik iemand praten die zuiver rifijns praate en toch arabier was.Hij zei dat hij uit Fes kwam.  Hij zei dat hij 10 jaar geleden naar Al Hoceima kwam.
Dus die beweringen van Al Hoceima is geen zuivere riffijnse stad meer is onzin!
Alles ten westen van Targuist kun je niet meer als Riffijnen beschouwen.  In Ketama bevinden zich nog wel een concetratie imazighen maar die zullen snel worden gearabiriseerd.  Ook bijna 100% van de Aith Waryagar is Amazigh! Denk aan Imzouan, Ait Bouayach, Tamasint, Ait Kamra. Behalve Ait Abdellah en Aith Hadifa hebben nog wel een paar arabieren zitten. Die zullen hopelijk zo snel mogelijk geriffijnst worden.
Ook na deze verschrikkelijke aardbeving is de haat op arabieren toe genomen.  Ik hoorde dat er in Al Hoceima en omstreken steeds meer Arabieren worden lastig gevallen. Dus de arabieren zullen hopelijk snel vertrekken uit Lhucima.

Autonomie: Lhucima (Targuist inbegrepen), Aknour, Nador, Berkane!!

Targuist weet ik niet zeker , omdat dat toch 30% arabieren zijn. maar over die andere is geen twijfel over mogelijk.
Bij Berkane heb ik wel mijn twijfels. Want berkane kent een groot Arabische populatie.  Verder de gebied om Berkane is nog steeds Riffijns. Behalve de weg van Ahfir naar Berkane wonen er arabieren langs de weg. Verder zijn er veel riffijns sprekenden in Aith Iznassen. ook hun moeten we niet in de steek laten.
Aknour kent ook een paar arabische families. Maar ik denk dat deze deel van Arif niet echt Amazigh georienteerd zijn. Maar ik weet wel dat Igzanayan van Tizi n Ousri wel amazigh georienteerd zijn.
Verder is Nador de meest zuivere amazigh streek van arif.(van Ait Touzine tot Isabdanian)

Dus de autonome Rif zal er als volgt uit zien:
Al HOCEIMA : Ait Waryagar, Ibaqouyan, Ait Itteft, Ait  Boufrah?, Ait Ammart? en Targuist?.
NADOR: alle stammen.
TAZA: Igzanayan
BERKANE:stad Berkane? Ait Iznassen.

?= bevat een hoog percentage arabieren.


ps: Kunne de imazighen van provincie Oujda, de gebied ten noorden van Guercif en Taouanat ook bij de autonomie aansluiten, is dat geen goed idee.

dwenni nta a jethmaa
Tannemirt

MBTiza

#58
Beni bu shibt, beni bu nsar etc. kan je ook tot de irifiyan rekenen, zo beschouwen zij zichzelf ook, verder heb je al die sinhaja srir stammetjes, aith mazdui, aith seddat (ketama)

mestasa (wat spreken zij?), mtiwa (wat spreken zij? Bokser N.Bensallah komt hier vandaan, hij arabisch), ghomara  niet meer denk ik.

Jbala beginnen pas vanaf bab-berred, vanaf bab-berrad zijn het allemaal imazighen (tasinhadjth sprekend!) Verder is daar een stam die ook shelha buzratiya (in het arabisch) spreekt, dit verschilt weer van het tasinhadjith.

E3ber_Tastite

#59
azul,

hallo allemaal,ik heb onlangs nog contact genomen met discovery channel, om een documentaire te maken over abdelkrim en de rif-oorlog. Ik moet nog contact terugkrijgen van ze. Maar dat horen jullie dan nog van mij.

ciao