Abd el karim el khattabi  (mouray mouhend)

Gestart door AYNED, 10/12/2000 om 16:44:14

Zian

CiteerAzul,

Abdelkrim heeft altijd geweigerd om naar Marokko terug te keren, hij zei : ik heb mijn land verlaten om dat het bezet was en zolang het zo blijft zie ik geen reden om terug te keren . Hij heeft zelfs in zijn testament laten vastleggen dat hij ook na zijn dood in Cairo blijft zolang Marokko niet bevrijd is.

Waar heb je dit gevonden?

Oued-Amakran

Dat stuk heb ik op deze site gevonden.

http://www.geocities.com/r_rifland/ABDELKRIM.htm

En ik weet niet of je de Docu vam Abdelkrim hebt gezien op NPS daar hadden ze het ook over.

Wasilla tarifest

KEnt iemand misschien een site waar ik kan lezen wat de geschiedenis is van de imazighen die de arabieren als vyanden hadden

asmaeamrani

hee mensen
aangezien ik hier veel slimme mensen met verstand van de ges. zie
weet iemand of de onafhankelijkheid heeft bijgedragen aan verandering in de kloof tussen berbers en arabieren
heb het nodig voor profielwerkstuk.
.is belangrijk.
Hepl me please

asmae

abrid

Doordat er in 1923 een onafhankelijke Rif staat werd opgericht worden de Riffijnse Imazighen vaak beticht van seperatisme. Maar of dit een kloof in algemene zin tussen I3raben en Imazighen heeft teweeggebarcht is nog maar de vraag. Want het overgrote deel van de Imaizghen blijven toch de Issousiën en Icelhiën.

De kloof die in algemen zin heerst is de communicatie. Als je mekaar niet kan verstaan of deels dan is er naar mijns inziens al een kloof.

Mauri

CiteerWant het overgrote deel van de Imaizghen blijven toch de Issousiën en Icelhiën.

Azul

van waar uit heb je dit geconcludeerd? overgrote deel?? als er meer isoussiyen zijn dan irifiyan dan kan het misschien wel kloppen en dat geldt ook voor icelhiyan.
maar de overgrote deel?? dan moet je ons hier de telling of de cijfers of de bronnen geven waar jij dit uit hebt geconcludeerd?

voor alle duidelijkheid, jij bent geen erkende tellings exspert. en er is nooit een telling geweest. wel schattingen en die tonen (ook al zijn die andere meer in getallen dan ons) dat dat verschil niet zo veel is.

ps: als je deze conclusie hebt getrokken uit de kaarten die zogenaamd laten zien waar imazighen wonen, en daardoor zie je dat bijvoorbeeld in het zuiden dat gebied groter is dan in het noorden, dan zeg het toch nog niks over het aantallen. want in het noorden is het een dichtbevolkte gedeelte,dat integenstelling tot de droge zuiden. ik bedoel de touareg in algerije hebben ook een hele grote gebied en de kabyliers kleiner dan Rif zelfs en toch wonen er meer dan 6 miljoen kabyliers in kabyilie.

maar ik ben wel benieuwd naar je bronnen.

abrid

Azul Mauri,

Helaas is er niet veel van het eens zo grote Rif overgebleven. Dit is helaas realiteit.

Over die schatting ja daar ben ik zelf op gekomen. Vooral als je beseft dat de meeste Irifien niet meer in Arif wonen maar daar buiten. Stel dat we allemaal terug gaan dan hebben we een wat groter aandeel.

Ik vind het echt niet erg dat mijn mede Imazighen een groter aandeel hierin hebben.  Jou enigste heikele punt is dat ik het hier over Isoesien heb dat is wat jou stoort. Hoe je het went of keert we zijn allemaal broeders en dat moet je zo houden. Haat kweken tussen ons is geen slimme zet.

Ik heb respect voor Soussie waarom? Ze hebben hun taal , cultuur, beter bewaard dan ons. Dit is gewoon zo. We kunnen wat van ze leren op het gebied van behoud je roots. Jij gaat te vaak tegen deze bevolkingsgroep te keer. dat er Issousien zijn die irritant zijn ja welk volk heeft niet van die mensen.

tanmiert

Mauri

CiteerAzul Mauri,

Helaas is er niet veel van het eens zo grote Rif overgebleven. Dit is helaas realiteit.

Welke Rif heb je het over?? ik neem aan dat jij uit Alhoceima komt en daarom denk je dat. je hebt gelijk de hele provincie Alhoceima is om te beginnen de kleinste provincie van Noord marokko en telt de weinigste Riffijnse stammen vergelijken met andere provincies zoals Nador en berkan en niet te vergeten igzenayen.
begrijp je nu waarom jouw realiteit niet de mijne is?

CiteerOver die schatting ja daar ben ik zelf op gekomen. Vooral als je beseft dat de meeste Irifien niet meer in Arif wonen maar daar buiten. Stel dat we allemaal terug gaan dan hebben we een wat groter aandeel.

Dan vind ik dit een hele kortzichtige waarneming, en als het goed is heb je het alleen over de 4 riffijnse stammen die alhoceima nog telt en niet over heel Arif. want arif is een stuk groter.
en je zegt de meeste irifiien niet meer in Arif wonen. heb je ze geteld? hoe weet je dat het om de meeste gaat?
en geldt dit dan niet voor andere imazighen?? wonen er geen shleuh in rabat? geen swassa in casa?
en laten we zeggen dat er veel irifiyan nietmeer wonen in Arif, dat maakt ze toch niet minder riffijns?
nogmaals je bekijk dit uit een zeer beperkte kijk. je hebt het volgens mij over de alhoceimis die ergens anders wonen (bijvoorbeeld in tetouan en ze doen nu alsof ze jbala zijn) maar nogmaals dat zijn niet alle irifiyan. want Alhoceima provincie kende al sowieso niet veel irifiyan vergelijken met andere provincies. ik kom uit Nador de grootste provincie van noordmarokko met veel meer riffijnse stammen en ik vind dat jij niet namens ons kan zeggen irifiyan dit of dat. en trouwens wat jullie nog niet weten is irifiyan heb je zelfs tot aan de algerijnse grens, want ait iznasen zijn nog steeds irifiyan en praten geen arabisch.

CiteerIk vind het echt niet erg dat mijn mede Imazighen een groter aandeel hierin hebben.

het gaat niet of jij het niet erg vindt, het gaat erom je suggereerde iets en dacht dat jij daar bronnen voor hebt. want dat is onzin. en wat jij vindt hoeft niet perce te kloppen.  

CiteerJou enigste heikele punt is dat ik het hier over Isoesien heb dat is wat jou stoort. Hoe je het went of keert we zijn allemaal broeders en dat moet je zo houden. Haat kweken tussen ons is geen slimme zet.

Ik heb respect voor Soussie waarom? Ze hebben hun taal , cultuur, beter bewaard dan ons. Dit is gewoon zo. We kunnen wat van ze leren op het gebied van behoud je roots. Jij gaat te vaak tegen deze bevolkingsgroep te keer. dat er Issousien zijn die irritant zijn ja welk volk heeft niet van die mensen.

tanmiert

omdat ik je vroeg naar de bronnen waaruit jij concludeerde dat de andere de overgrote meerderheid vormen, denk jij nu dat ik haat kweek?? hahahah wat is dit voor logica??
je kan toch gewoon antwoorden dat je het niet weet.

want ik snap nog niet wat dit te betekenen heeft met mijn vraag?
en hoezo denk je dat ik isoussien haat?? omdat ik vorige keer ruzie had met die idir en tuda? dus omdat ik ruzie had met 2 isoussien heb ik nu een hekel aan alle isoussien?? hahahah wat is dit voor logica ayajjar??

en nog iets, dat zijn niet thimgharin n Nador die verkracht waren maar die van ait wayegher, dus ik zie niet waarom ik isoussien zou haten omdat die idir_amzwaru hier ergens gezegd had dat die daar trots op is.

ik heb juist helemaal niks tegen isoussien, en mijn vraag ging helemaal niet daarover, het ging over je bewering dat andere imazighen de overgrote meerdrheid zijn terwijl je geen cijfers en bronnen kan geven.

Ps: en wat heeft dit te maken eigenlijk met een topic die over Abdelkerim alkhatabi gaat? je weet wel Abdelkerim arifi agezennay

MBTiza

CiteerWelke Rif heb je het over?? ik neem aan dat jij uit Alhoceima komt en daarom denk je dat. je hebt gelijk de hele provincie Alhoceima is om te beginnen de kleinste provincie van Noord marokko en telt de weinigste Riffijnse stammen vergelijken met andere provincies zoals Nador en berkan en niet te vergeten igzenayen.
begrijp je nu waarom jouw realiteit niet de mijne is?

Volgens mij telt Al-hoceima meer irifiyan dan het aantal ighzinnayen en ook meer  irifiyan die zichzelf als imazighen beschouwen dan berkane (de meeste beni znassen denken dat ze arabisch zijn en spreken ook alleen maar die taal!). Nador heeft wel meer irifiyan maar ook veel meer stammen.

Dan vind ik dit een hele kortzichtige waarneming, en als het goed is heb je het alleen over de 4 riffijnse stammen die alhoceima nog telt en niet over heel Arif. want arif is een stuk groter.
en je zegt de meeste irifiien niet meer in Arif wonen. heb je ze geteld? hoe weet je dat het om de meeste gaat?
en geldt dit dan niet voor andere imazighen?? wonen er geen shleuh in rabat? geen swassa in casa?
en laten we zeggen dat er veel irifiyan nietmeer wonen in Arif, dat maakt ze toch niet minder riffijns?
nogmaals je bekijk dit uit een zeer beperkte kijk. je hebt het volgens mij over de alhoceimis die ergens anders wonen (bijvoorbeeld in tetouan en ze doen nu alsof ze jbala zijn) maar nogmaals dat zijn niet alle irifiyan. want Alhoceima provincie kende al sowieso niet veel irifiyan vergelijken met andere provincies. ik kom uit Nador de grootste provincie van noordmarokko met veel meer riffijnse stammen en ik vind dat jij niet namens ons kan zeggen irifiyan dit of dat. en trouwens wat jullie nog niet weten is irifiyan heb je zelfs tot aan de algerijnse grens, want ait iznasen zijn nog steeds irifiyan en praten geen arabisch.

De voertaal in berkane en omgeving is het arabisch, helaas Mauri.

het gaat niet of jij het niet erg vindt, het gaat erom je suggereerde iets en dacht dat jij daar bronnen voor hebt. want dat is onzin. en wat jij vindt hoeft niet perce te kloppen.  

omdat ik je vroeg naar de bronnen waaruit jij concludeerde dat de andere de overgrote meerderheid vormen, denk jij nu dat ik haat kweek?? hahahah wat is dit voor logica??
je kan toch gewoon antwoorden dat je het niet weet.

want ik snap nog niet wat dit te betekenen heeft met mijn vraag?
en hoezo denk je dat ik isoussien haat?? omdat ik vorige keer ruzie had met die idir en tuda? dus omdat ik ruzie had met 2 isoussien heb ik nu een hekel aan alle isoussien?? hahahah wat is dit voor logica ayajjar??

en nog iets, dat zijn niet thimgharin n Nador die verkracht waren maar die van ait wayegher, dus ik zie niet waarom ik isoussien zou haten omdat die idir_amzwaru hier ergens gezegd had dat die daar trots op is.

ik heb juist helemaal niks tegen isoussien, en mijn vraag ging helemaal niet daarover, het ging over je bewering dat andere imazighen de overgrote meerdrheid zijn terwijl je geen cijfers en bronnen kan geven.

Ps: en wat heeft dit te maken eigenlijk met een topic die over Abdelkerim alkhatabi gaat? je weet wel Abdelkerim arifi agezennay

abrid

Arif dat is voor mij de plekken waar nog Tmazight de voertaal is. Begrijp je. een gearabiseerde Riffijn vind ik geen Riffijn want daar moet je het Riffijns voor kennen toch? mee eens?

Als ik nu in Lhucima kom dan zie je steeds meer Arabisch sprekenden. En als ik in Berkane ben dan is dat idem dito. De harde kern bevind zich zeker in Nador en omgeving.

Als ik naar Taza ga zelfde verhaal. Eigenlijk is voor mij(waar men nog daadwerkelijk tmazight spreekt)deze kleine driehoek Lhucima, Nador en Taza.

Jij hebt het over grondgebied van arif dat is zeker van larache naar de grens met algerije. Maar niet iedereen spreekt het Tarifit meer, helaas en zijn ze voor mij geen Riffijnen meer. Ik heb gesproken :)

Idir

Heel marokko gaat in de toekomst T'mazight spreken!! Het wordt binnen enkele jaren (planning is 2008 ) in heel marokko onderwezen. Dit wordt wel een ABT (algemeen beschaafd Tamazight)daarmee in men heel hard bezig, dus de verschillen tussen Rif,Souss,Srou7.. zullen langzaam verdwijnen. Ik ben benieuwd WIE wij dan als Riffijnen zullen aanduiden!?? Zullen het de mensen zijn die het Arabische zullen weigeren te spreken ;) of de mensen in een bepaalde gebied??? Ik ben benieuwd... en wacht met spanning af.

CiteerArif dat is voor mij de plekken waar nog Tmazight de voertaal is. Begrijp je. een gearabiseerde Riffijn vind ik geen Riffijn want daar moet je het Riffijns voor kennen toch? mee eens?

Als ik nu in Lhucima kom dan zie je steeds meer Arabisch sprekenden. En als ik in Berkane ben dan is dat idem dito. De harde kern bevind zich zeker in Nador en omgeving.

Als ik naar Taza ga zelfde verhaal. Eigenlijk is voor mij(waar men nog daadwerkelijk tmazight spreekt)deze kleine driehoek Lhucima, Nador en Taza.

Jij hebt het over grondgebied van arif dat is zeker van larache naar de grens met algerije. Maar niet iedereen spreekt het Tarifit meer, helaas en zijn ze voor mij geen Riffijnen meer. Ik heb gesproken :)

abrid

Dat is ook zo Idir. Maar je begrijpt wat ik bedoel. Mensen die een minderwaardigheids complex hebben en hun taal daarom opgegeven hebben voor een andere waaarom zou ik hun zien als mijn etnische broeders/zusters? Als hij/zij de taal van deze etnische bevolking niet spreekt. Communicatie is de manier om elkaar te begrijpen. En als je mekaar niet begrijpt word de kloof tussen beiden alleen maar groter. Zoals nu het geval is of was in Marokko.

Ik hoop echt dat we in de toekomst een gemeenschappelijke taal zullen leren. Wij zullen hetdenk ik(de standarisatie) niet meer mee maken.

Ik denk dat we nu een beetje te ver van het onderwerp verwijderd zijn.

SAMADIE

het verhaal gaat dat abdel krim in egypte was om voor de palastijse zaak te vechten en ook omdat hij het niet eens was met de marokaanse regring die frankrijk hielp om de opstand in algerije tegen te werken enzz...

Idir

Citeerhet verhaal gaat dat abdel krim in egypte was om voor de palastijse zaak te vechten en ook omdat hij het niet eens was met de marokaanse regring die frankrijk hielp om de opstand in algerije tegen te werken enzz...

Bron:http://www.abdelkarim.nl/nl/

Ballingschap
Met zijn familie zou hij 21 jaar in ballingschap leven. In 1947 zou hij in Cairo aan wal gaan tijdens zijn terugtocht richting Zuid-Frankrijk. Wat er zich heeft afgespeeld tijdens deze 'ontsnapping' is tot op heden niet geheel opgehelderd. Een sluier van mist omhult nog steeds de motieven en ware toedracht van het besluit van de Fransen om Abdelkarim terug te laten keren (er waren uitgebreide maatregelen getroffen om hem vlakbij het Zuid- Franse Nice in een villa, naast zijn oude vijand nota bene, te behuizen.
Vanuit Cairo zou hij de Onafhankelijkheidsstrijd voortzetten, in eerste instantie vanuit het Comite voor de Bevrijding van de Maghreb. Toen de breuk met de politieke leider onherstelbaar bleek te zijn heeft hij de strijd proberen vorm te geven met de hulp van nieuwe bondgenoten. Hij zou een belangrijke rol hebben in de organisatie van verzetsbewegingen op het niveau van de Noord-Afrikaanse landen. Zijn ideeën zouden eveneens een grote inspiratiebron vormen voor vrijheidsstrijders over de hele wereld.

Abdelkarim zou in Cairo sterven op 6 februari 1963 en aldaar als een ware staatshoofd begraven. Zijn stoffelijk overschot wacht nog steeds op een attente blik vanuit zijn vaderland; hij heeft zijn leven gewijd aan de strijd voor vrijheid, trots en waardigheid van het Marokkaanse volk -eigenlijk alle volkeren-.

abrid

Is het zo dat hij in die tijd ook door Ho Chi Minh is bezocht?

Moulay Mouhand bewees de wereld dat je zonder modern leger een moderne mogendheid kon verslaan. Dit vonden de kolonisators zeer gevaarlijk. Dit kon natuurlijk leiden naar het opgeven van meer kolonies. Hij werd een voorbeeld voor de bezette volkeren.

Zoals een journalist later zou zeggen: The Rif was the talk of the world!!