Islamfilm van Wilders...

Gestart door (Offline), 28/11/2007 om 10:27:24

TheCFO

Citaat van: Berkoekes op 14/02/2008 om 21:52:11
Soi, ik denk niet dat ze het hebben geschreven met in hun achterhoofd te voldoen aan jouw verwachtingen, meer aan de verwachtingen van zichzelf en anderen/moslims die zoals zij denken. .
Eens,  Twas ws meer een stuk bedoeld om al-ut-zelfde-denkers als jou tevreden te houden ipv met echt overtuigende argumenten te komen.Ik verweet ze al dat ze waarschijnlijk zelf ook niet verder kunnen kijken dan moslims en niet moslims.

Citaat van: Berkoekes op 14/02/2008 om 21:52:11
In die zin bevestigen jouw reacties alleen maar dat moslims het niet moeten hebben van mensen zoals jij, daar er een aanzienlijke discrepantie bestaat tussen onze behoeften en verwachtingen van het leven en die van jou.
Klopt helemaal, sterker nog, mijn levenvisie en -stijl zou volstrekt onmogelijk zijn in een Islamitisch land.

Citaat van: Berkoekes op 14/02/2008 om 21:52:11
Ik lees elke dag 4 of meer kranten, maar afgezien van dissidenten als J.A.A van Doorn, is de rode draad toch echt het willen indammen van de islam in Nederland. Misschien moet ik net als jou ook maar een abonnement op de Donald Duck nemen, kunnen we ons samen bij Tamza's boerkabus voegen.

Als jij denkt dat de opvattingen van Ella Vogelaar en Greet Wilders over de Islam hetzelfde zijn, zou ik maar per direct stoppen met het lezen van die 4 kranten. Die begrijp je dan helemaal niet.

Berkoekes

Citaat van: Abu-maika op 14/02/2008 om 22:09:19
jongen, donkere afrikanen zijn ook geen lieverdjes, maat. Die kunnen ook heel erg racistisch zijn, eens kijken of je je dan nog zo vebonden met ze voelt.
Ja en Turken kunnen stinken. So what?

(Offline)

#182
Citaat van: Hadou op 14/02/2008 om 19:31:06
Citaat van: (Offline) op 14/02/2008 om 12:20:25
Citaat van: Hadou op 12/02/2008 om 17:08:13
IK ben blank. Ik laat mij niet gek maken door jouw. Mijn huidskleur en van andere miljoenen Imazighen is het bewijs.
Wuhahahahahahhahahaaaaaa

Deze reactie heb mij echt doen lachen. Beter laat jij je na kijken, want iets klopt er niet in jou bovenkamer.
Vroeger hanteerden Irifiyen een huwelijkswet, dat aangeeft  het maximale aantal vrouwen waarmee een  man kan huwen. Dat waren 4. Vier vrouwen van hun eigen volk. Als een man meerdere vrouwen wil dan is enkel een Thaya ( slavin ) ( en dat waren meestal Negroidjes(thisemghin)) als 5de of 6de en de 7de vrouw toegestaan.
Waarschijnlijk stam JIJ en Mbtiza van die 5de of 6de of 7de vrouwen af.
Typisch zo een reactie van jou weer, (hier zie je wat ik bedoel met draaikont) je weet het zo te brengen dat je mij wil beledigen op een proffesionele manier "ze3ma" door te zeggen dat me moeder een slavin was/is (want dat is waar het op neer komt, toch?) Nou zal ik je ff uit je dromen helpen mister, mijn mama is blank! Wat haar niet beter of mooier maakt al was ze donker/zwart geweest. Ik weet niet uit wat voor milieu jij komt, maar mijn voorouders hadden maar 1 vrouw en geen 4 of miss wel 7 wat volgens jou ook mogelijk moet zijn... Vroeger trouwden mensen binnenshuis bij ons (op het platteland/rkampo) waren moeilijke tijden waar je niemand kon vertrouwen. Waar je met veel man in huis moest zijn. Dus ik weet niet hoe jij aan deze theorie komt misschien dat het bij jullie wel het geval was/is in Tafersite (beter bekend als de joodse hoeren paradijs!) maar bij ons kwam dit niet voor. Laat dat wel duidelijk zijn. By the way, ik ben niet donker maar getint, dat is normaal voor een noord Afrikaan. Dus mensen zoals Sellam Arifi (allah i ra7mo) had ook een slaaf als moeder want hij is donker en niet getint.... pfffffffff  Dat ik hier nog op inga, blijf jij maar lekker verder dromen dat jij blank bent, straks ga je nog beweren dat je van de germanen afstamt of van de vikingen!

En nou ontopic blijven anders mag je wat mij betreft optieven van deze topic! Open lekker een topic over jou dwaas ideeën....

Edit; als je als man nog een vrouw wou huwen dan moest je een reden hebben en toestemming, denk bijv aan dat ze niet vruchtbaar was of dat ze oud of ziek is of iets dergelijks. Dan moet ze alsnog toestemming geven. En die vrouwen moet je ook kunnen onderhouden financieël en in bed dus er zit meer 8er dan jij beweert voortaan als je iets beweert moet je het in zn geheel zeggen, en niet met stront gooien! A strontkind!....

Hadou

Citaat van: (Offline) op 15/02/2008 om 11:32:30
mijn mama is blank!
Dus je geeft toe dat Imazighen ook blank kunnen zijn.
Fijn om te lezen. Maar voel jij dan blank of zwart?
of getint?
Citeer
. Dus ik weet niet hoe jij aan deze theorie komt misschien dat het bij jullie wel het geval was/is in Tafersite (beter bekend als de joodse hoeren paradijs!) maar bij ons kwam dit niet voor.
Wat kan ik er over zeggen? dat er vroeger joden er woonden, dat is waar. Of die jodinnen prostituees waren? dat weet ik niet zo.
Ik weet wel dat NU AL huciema bekend staat in arif om haar ''red-zone-light & alcohol gebruik''.
Citeer
Laat dat wel duidelijk zijn. By the way, ik ben niet donker maar getint, dat is normaal voor een noord Afrikaan.
Waar heb jij dat tintje aan te danken?
Citeer
Dus mensen zoals Sellam Arifi (allah i ra7mo) had ook een slaaf als moeder want hij is donker en niet getint....
Ik kende Sellam en zijn famillie beter dan jij. Hij was wel donker ( half-bloed en zijn broers en zusters ook)
Niet al zijn famillie zijn getint. sommigen zijn blank met blauwe ogen.
Citeer
pfffffffff  Dat ik hier nog op inga, blijf jij maar lekker verder dromen dat jij blank bent, straks ga je nog beweren dat je van de germanen afstamt of van de vikingen!

En nou ontopic blijven anders mag je wat mij betreft optieven van deze topic! Open lekker een topic over jou dwaas ideeën....

Edit; als je als man nog een vrouw wou huwen dan moest je een reden hebben en toestemming, denk bijv aan dat ze niet vruchtbaar was of dat ze oud of ziek is of iets dergelijks. Dan moet ze alsnog toestemming geven. En die vrouwen moet je ook kunnen onderhouden financieël en in bed dus er zit meer 8er dan jij beweert voortaan als je iets beweert moet je het in zn geheel zeggen, en niet met stront gooien! A strontkind!....
moet je volgende keer maar niet lachen op mijn opmerkingen en geen opmerkingen maken over mijn ''bovenkamer''
idiootje

Hadou

Citaat van: Berkoekes op 14/02/2008 om 22:20:01
Ja en Turken kunnen stinken. So what?
Dat schrijft de Trotse moslim over zijn mede moslim broeders en zusters.
Heel erg intelectueel ben jij.

(Offline)

Citaat van: Hadou op 15/02/2008 om 15:59:05
moet je volgende keer maar niet lachen op mijn opmerkingen en geen opmerkingen maken over mijn ''bovenkamer''
idiootje
Hier komt de aap uit de mouw! Klein kind die je er bent! Ben je op je pik getrapt?

Imazighen heb je in alle kleuren rood/blank/getint/donker... blauwe/groene/grijze/bruine/ ogen, dat geef ik toe....

Waar ik me getinte huidskleur aan te danken heb? Wat d8 je van de zon?! Meest simpelere verklaring kan ik je niet geven. Ik blijf er bij imazighen zijn geen blanke mensen, dat is algemeen bekend. Maar omdat jij Hadou heet ben je wel blank (afrikanen zijn kleurlingen of je dat nou wil of niet)

Hadou

#186
Citaat van: (Offline) op 15/02/2008 om 16:23:50
Citaat van: Hadou op 15/02/2008 om 15:59:05
moet je volgende keer maar niet lachen op mijn opmerkingen en geen opmerkingen maken over mijn ''bovenkamer''
idiootje
Hier komt de aap uit de mouw! Klein kind die je er bent! Ben je op je pik getrapt?

Imazighen heb je in alle kleuren rood/blank/getint/donker... blauwe/groene/grijze/bruine/ ogen, dat geef ik toe.... *

Waar ik me getinte huidskleur aan te danken heb? Wat d8 je van de zon?! Meest simpelere verklaring kan ik je niet geven. Ik blijf er bij imazighen zijn geen blanke mensen, * dat is algemeen bekend. Maar omdat jij Hadou heet ben je wel blank (afrikanen zijn kleurlingen of je dat nou wil of niet)
* raar eigenlijk! eerst zeg je dat Imazighen wel blanken kunnen zijn, daarna zeg je weer dat ze niet blank zijn..
------

Ik geef enkel aan dat ik blank ben en voel en niets gemeenschapelijk deel met het Bantoevolk.
------
Is de Zon een heilige geest die gemeenschap had met een van je voorouders?
Zoveel zonlicht heb je niet in NL.
Zonnekleurtje verdwijnt na 20 dagen. Tenminste bij mij. ik word rood, dan bruin en daarna begint mijn huid te ontvellen. Zo krijg ik een vernieuwde huidlaag. Dan voel ik mij herboren.

Berkoekes

Citaat van: Hadou op 15/02/2008 om 16:04:48
Dat schrijft de Trotse moslim over zijn mede moslim broeders en zusters.
Heel erg intelectueel ben jij.

Ooit van ironie gehoord jodokus?

Hadou

Citaat van: Berkoekes op 15/02/2008 om 16:32:26
Citaat van: Hadou op 15/02/2008 om 16:04:48
Dat schrijft de Trotse moslim over zijn mede moslim broeders en zusters.
Heel erg intelectueel ben jij.

Ooit van ironie gehoord jodokus?
wat is jodokus? een joodse woord?

(Offline)

Citaat van: Hadou op 15/02/2008 om 16:30:50
Ik geef enkel aan dat ik blank ben en voel en niets gemeenschapelijk deel met het Bantoevolk.

Is de Zon een heilige geest die gemeenschap had met een van je voorouders?
Zoveel zonlicht heb je niet in NL.
Zonnekleurtje verdwijnt na 20 dagen. Tenminste bij mij. ik word rood, dan bruin en daarna begint mijn huid te ontvellen. Zo krijg ik een vernieuwde huidlaag. Dan voel ik mij herboren.
Jij ziet het echt zwart/wit he? Ben je nou 8erlijk of doe jij jezelf zo voor? De moeder van mijn vader was getint en van haar heb ik die tint, wat overigens heel normaal is, als noord Afrikaanse! Jij bent niet blank een hollander die blank is zou jou nooit als zijn gelijke beschouwen, wat begrijp je daar nou niet aan?

Ontopic! Het gaat hier over de Zionist Wilders, die van plan is om bevolkingsgroepen tegen elkaar uit te spelen. D.m.v leugens en haat te verspreiden....

Hadou

#190
Citaat van: (Offline) op 15/02/2008 om 16:40:28
Jij ziet het echt zwart/wit he? Ben je nou 8erlijk of doe jij jezelf zo voor? De moeder van mijn vader was getint en van haar heb ik die tint, wat overigens heel normaal is, als noord Afrikaanse! Jij bent niet blank een hollander die blank is zou jou nooit als zijn gelijke beschouwen, wat begrijp je daar nou niet aan?
wat kan mij schelen wat een Hollander van mij vindt? Jij denkt toch niet dat ik het voor hun doe.
Ik zeg gewoon dat ik blank ben! en blanken bestaan uit meerdere soorten. Jij hebt ze met zwart haar ( zuid Italie, griekenland bijv.) je hebt ze met rood haar , blond haar, bruin haar enzzz.


Citeer
Ontopic! Het gaat hier over de Zionist Wilders, die van plan is om bevolkingsgroepen tegen elkaar uit te spelen. D.m.v leugens en haat te verspreiden....
Dat heb ik eerder al geschreven!
Wilders is een zionist en zijn liefde voor Israel is oneindig. Alle kritiek op die tereurstaatje wil hij bestrijden. De moslims in NL uiten kritiek op Israel en zijn Pro palestijns. Daarom wil hij de Moslims, profeet Muhammad vzmh en de Koraan negatief en belachelijk maken.
Hij werkt niet voor de doelen van NL maar voor die van de Zionisten.

Berkoekes

#191
Citaat van: TheCFO op 14/02/2008 om 22:19:59
Eens,  Twas ws meer een stuk bedoeld om al-ut-zelfde-denkers als jou tevreden te houden ipv met echt overtuigende argumenten te komen.Ik verweet ze al dat ze waarschijnlijk zelf ook niet verder kunnen kijken dan moslims en niet moslims.

Klopt helemaal, sterker nog, mijn levenvisie en -stijl zou volstrekt onmogelijk zijn in een Islamitisch land.



Als jij denkt dat de opvattingen van Ella Vogelaar en Greet Wilders over de Islam hetzelfde zijn, zou ik maar per direct stoppen met het lezen van die 4 kranten. Die begrijp je dan helemaal niet.

Moslims die voor zichzelf opkomen roepen bij jou bezwaren op, omdat ze mensen zoals mij wel weten te overtuigen, maar mensen zoals jou niet. Ok, erg logisch. Misschien moet je dan eens bij jezelf te rade gaan of je je wel voldoende weet te verplaatsen in de belevingswereld van moslims, waar zij zelf waarde aan hechten en de vele ongemakken waar zij mee te maken hebben in het sociale verkeer. Zelf kom je anders niet verder dan het oproepen van stromannen en die vervolgens te vertrappen.

Het is overigens tekenend voor dat onvermogen dat je mensen met die andere behoeften en verwachtingen van het leven naar een islamitisch land verwijst. Dat is dus precies de strekking van het hele verhaal; dat je als moslim en volwaardige burger je plek opeist in deze samenleving, met daarbij alle rechten die alle andersdenkenden ook hebben; dat je kritisch mag zijn en het recht heb om mee te denken met de toekomst van dit land. Ons naar een islamitisch land verwijzen wanneer je kritiek hebt op de gang van zaken, is dan weer wel exemplarisch voor de mislukte integratie van mensen zoals jij als het gaat om het begrip van de beginselen van dit land: pluralisme, vervat in de Grondwet artikel 6, dat het mogelijk maakt om in een statelijk verband met verschillende levensbeschouwingen en Godsdiensten naast elkaar te leven. Dan zou ik je op mijn beurt willen verwijzen naar China waar conformisme aan de uniforme massa zeer op prijs wordt gesteld.


Tenslotte, alsof Vogelaar de norm is voor wat in de media verschijnt. Ik kan me verschillende discussies herinneren op tv waarin ze finaal afgebrand werd door alle aanwezige gasten, waaronder bij Pauw en Witteman, omdat ze - in mijn oog nog redelijk scherpe zoals 'de islam is inderdaad een hindernis voor integratie, maar..' - te softe opmerkingen over de islam maakte. Kan je nagaan wat de gemiddelde opinie is over de islam. En hierin krijgen ik en de schrijvers van voorgaand artikel ruimschoots gelijk:



'Nederlandse politiek laat islamofobie de vrije hand’

Frans Dijkstra, Brussel

Bij de Raad van Europa zijn er grote zorgen over de polarisatie tussen bevolkingsgroepen in Nederland. Vooral politici zouden verantwoordelijk zijn voor de ’islamofobie’, staat in een rapport.

Racisme en vreemdelingenhaat zijn een gebruikelijk verschijnsel geworden in het publieke debat, constateert de Europese commissie tegen racisme en intolerantie (Ecri) in een rapport over Nederland.

Die commissie is een onderdeel van de in Straatsburg gevestigde Raad van Europa, waarvan 47 landen lid zijn om de mensenrechten te bevorderen.

Sinds het laatste rapport over Nederland, in 2000, constateert de commissie dat het debat over integratie en minderheden heel negatief is geworden. De toon van het debat heeft ’de integratie niet vergemakkelijkt, maar bemoeilijkt’.

Typerend voor het Nederlandse debat is, volgens de commissie, „het spreken over moslims in termen van invasies die het land overspoelen en derhalve een majeure bedreiging van de nationale van de nationale veiligheid en identiteit vertegenwoordigen”. De commissie vindt dat politici die zulke dingen zeggen, moeten worden vervolgd.

De rapporteurs noemen de PVV van Wilders bij naam als belangrijke aanstichter van de islamofobie.

Zij storen zich er vooral aan dat stigmatiserend, stereotyperend en zelfs ronduit racistisch taalgebruik tegen moslims ’in de regel onweersproken blijft door de gevestigde politieke partijen’. 

Die conclusie schiet in het verkeerde keelgat van het Nederlandse kabinet. Dergelijke uitingen worden krachtig veroordeeld door de meerderheid van de politieke partijen en door leden van de regering, schrijft het kabinet in een commentaar op het rapport.

De commissie van de Raad van Europa zit er wel vaker naast, meent het kabinet. Zo negeert de commissie de discriminatie door minderheden zelf, zoals tegen vrouwen en homoseksuelen.

Ook neemt het kabinet aanstoot aan de bewering dat de ontkenning van de Holocaust een trend aan het worden is bij Nederlandse jongeren. Van een trend is geen sprake, schrijft het kabinet dat wijst op een rapport van het Centrum voor informatie en documentatie over Israël dat in 2005/2006 slechts twee gevallen van ontkenning op Nederlandse scholen telde. Beide keren was daar maar één scholier bij betrokken.

Maar de commissie van de Raad van Europa wijst ook op het internet, waar ontkenningen van de Holocaust ruimschoots te vinden zijn op Nederlandse websites. Dat is drastisch toegenomen sinds 2000, stellen de rapporteurs. Ook vindt antisemitische taal bij voetbalwedstrijden makkelijk een weg naar alledaagse situaties buiten het stadion.

Nederlandse media krijgen een ook een veeg uit de pan. Ook zij maken zich op grote schaal schuldig aan generalisaties over moslims. De gedragscodes die de media zelf hebben opgesteld worden in de praktijk zelden toegepast, menen de rapporteurs.

http://www.trouw.nl/hetnieuws/europa/article915612.ece/%20Nederlandse_politiek_laat_islamofob%3Cbr%20/%3Eie_de_vrije_hand_

TheCFO

#192
Laatste reactie mijnzerzijds over dit nrc stuk sjef, op al je frustraties over de ontvangst der moslim in Nederland ga ik niet in.
Alles op een hoop gooien maakt het voor halfdenkertjes als jou wel lekker eenvoudig om te oordelen, maar ik ben niet zo op zoek naar eenvoud.
Citaat van: Berkoekes op 15/02/2008 om 17:08:25

Moslims die voor zichzelf opkomen roepen bij jou bezwaren op, omdat ze mensen zoals mij wel weten te overtuigen, maar mensen zoals jou niet. Ok, erg logisch. .
Voor jou vast niet, want jij bent ook zo treurig vastgeroest in je wereldindeling moslim-nonmoslim. (En de nietmoslims dan doen vaak ook nog niet lief.)

Maar voor wat meer ontwikkelden is wat je hierboven schrijft inderdaad geen teken van kracht. Als het je alleen lukt je eigen groepje te overtuigen ben je naar mijn mening geen goede schrijver/debater/politicus of zo.

Maar dat jij deze mensen wenst te complimenteren met hun stuk uitsluitend en alleeen omdat het moslims zijn, prima Joh!

Zoals een paar keer gezegd ik zie niet in wat deze brief beoogt, behalve dan wat High-fives van mensen als jij die ze toch niet beoordelen op de inhoud van hunnie schrijfsel, maar al blij zijn met hun moslimachtergrond en het uit groepsdnkerij toch wel met hun eens zijn, no matter what they say.

Een kamderdebat over die (o zo verafschuwde!) vergelijking met Hitler is vast niet wat je wil, en ook meer aandacht voor Wilders doordat Jan Peter elke week in zijn MP praatje feedback geeft op de uitspraken van Wilders die week lijkt me contraprodcutief. Maar wat je politiek gezien wel wil maak je nergens concreet.


Citaat van: Berkoekes op 15/02/2008 om 17:08:25Misschien moet je dan eens bij jezelf te rade gaan of je je wel voldoende weet te verplaatsen in de belevingswereld van moslims, waar zij zelf waarde aan hechten en de vele ongemakken waar zij mee te maken hebben in het sociale verkeer. Zelf kom je anders niet verder dan het oproepen van stromannen en die vervolgens te vertrappen.


Het is overigens tekenend voor dat onvermogen dat je mensen met die andere behoeften en verwachtingen van het leven naar een islamitisch land verwijst. Dat is dus precies de strekking van het hele verhaal; dat je als moslim en volwaardige burger je plek opeist in deze samenleving, met daarbij alle rechten die alle andersdenkenden ook hebben; dat je kritisch mag zijn en het recht heb om mee te denken met de toekomst van dit land.

Ik ga me echt geen tel in verdiepen in de 'belevingswereld' van de moslim (in de politieke context he? De cultuur en de intellectuele kant boeien me meer) Ik vind dat politiek en religie maximaal gescheiden dienen te blijven, maar dat willen de briefschrijvers helemaal niet. Jij trouwens ook niet. Das jouw goed recht, maar als jij je als moslim (en niet als burger) wilt mengen in de politiek, dan krijg je van mij geen respect en  mag je wat mij betreft naast de gristenfundo's gaan staan en je diep schamen voor de ellende die religieus geinspireerde politici de wereld aangedaan hebben de laatste paar millenia.

De meeste gristenen (en moslims die ik ken) mengen zich dan ook niet in het politieke debat als wandelende bijbel of koran, maar gewoon als burger.

En je verwijt dat ik er een Islamitisch land bij haal begrijp ik niet. Jij stelde zelf dat moslims van mij niets te verwachten hadden, en ik bevestig dat (wederom zuiver politiek) Mijn manier van leven en kijken naar de politiek (samenleving) gaat niet samen met een religieuze meerderheid. Ik voel geen aandrang daar schijnheilig over te doen. In een Islamitisch land (maar ook in het Nederland van 50 jaar terug) zou mijn houding onmogelijk zijn.

Citaat van: Berkoekes op 15/02/2008 om 17:08:25Ons naar een islamitisch land verwijzen wanneer je kritiek hebt op de gang van zaken, is dan weer wel exemplarisch voor de mislukte integratie van mensen zoals jij als het gaat om het begrip van de beginselen van dit land: pluralisme, vervat in de Grondwet artikel 6, dat het mogelijk maakt om in een statelijk verband met verschillende levensbeschouwingen en Godsdiensten naast elkaar te leven. Dan zou ik je op mijn beurt willen verwijzen naar China waar conformisme aan de uniforme massa zeer op prijs wordt gesteld.

Artikel 6 verplicht mij niet om ieder slecht stuk geschreven door een moslim te complimenteren omdat ze tot zo'n zielige minderheid behoren. Maar voor de helderheid, ik ben er voor dat mensen schrijven en zeggen wat ze willen, ook als het religieuze neurotica is, of politieke nonsens, of een mengsel van beide.
(wel leuk dat je me slecht geintegreerd noemt, dat is waarschijnlijk ook zo, want in 'politieke discussies' met mijn 'soortgenoten' kijken mensen na 2 tellen ook vaak de andere kant op van 'hebbie hem weer', en de christenen en ik botsten vaak al op normen en waarden nivo.)

Citaat van: Berkoekes op 15/02/2008 om 17:08:25Tenslotte, alsof Vogelaar de norm is voor wat in de media verschijnt. Ik kan me verschillende discussies herinneren op tv waarin ze finaal afgebrand werd door alle aanwezige gasten, waaronder bij Pauw en Witteman, omdat ze - in mijn oog nog redelijk scherpe zoals 'de islam is inderdaad een hindernis voor integratie, maar..' - te softe opmerkingen over de islam maakte. Kan je nagaan wat de gemiddelde opinie is over de islam. En hierin krijgen ik en de schrijvers van voorgaand artikel ruimschoots gelijk: (...)


Nogmaals, ik bestrijdt helemaal niet dat er een negatieve houding over de Islam is in Nederland. Je zal die vaststelling wel heel belangrijk vinden want je herhaalt hem maar steeds, tis eoigenlijk het enige dat je zegt, maar ik bestrijd dat nergens
Maar het feit dat er 'Islamofobie' is in Nederland, maakt dit schrijfsel niet okay.

Voor mij dan, voor jou wel. Want ze roeren zich als moslim, dus is het goed!

Tamza

Iwa Berkoekes, zou Balkenende geluisterd hebben naar die schrijvers:

Balkenende: spanning Nederland loopt op door PVV

DEN HAAG - De spanning in de Nederlandse samenleving loopt weer op. Dat komt volgens premier Balkenende doordat er ongenuanceerd en in te harde bewoordingen wordt gesproken over moslims en Antillianen â€" met name door de PVV van Geert Wilders. Dat zegt de premier zaterdag in een interview met de Volkskrant.

Premier Jan Peter Balkenende. (ANP) Vorig jaar nog constateerde het Sociaal en Cultureel Planbureau dat Nederland zijn goede humeur weer terug had. ‘En nu, de laatste tijd â€" en dat zit ’m in de toon van het debat â€" lijkt de zaak weer wat te verscherpen’, zegt Balkenende.

Hij wijt de kentering in de sfeer aan de debattechniek van de PVV en aan ‘de discussie rondom een zekere film’. ‘In het buitenland bestaan zorgen. In Nederland ook.’

De suggestie van PVV’er Hero Brinkman om de Antillen te verkopen via marktplaats.nl noemt hij ‘respectloos en onverstandig’. ‘Je mag best scherp zijn, maar bij vrijheid van meningsuiting hoort verantwoordelijkheid.’

High trust
Balkenende waarschuwt voor de risico’s wanneer het wantrouwen in een gemeenschap sluipt. ‘Zo’n samenleving presteert slechter. We staan in Nederland voor de vraag: blijven we een high trust society?’

Bron: www.volkskrant.nl

Berkoekes

Dat is die hele facade, Tamza, wat ze het publieke debat en de politiek noemen. Je zegt dat er wel 'wat verscherping' is, maar tegelijkertijd zuiver je jezelf van alle blaam: 'Hij wijt de kentering in de sfeer aan de debattechniek van de PVV'. Ondertussen heeft hij ervoor gezorgd dat hij het niet over de xenofobie bij de bevolking hoeft te hebben of het aanwakkeren van islamhaat in de media.

Zo gaat het continu in de discussies over de Islam, zoals je ook kunt zien in die tussen CFO en mij. Aan de ene kant erken je heel vaag dat er 'wat problemen' zijn, maar aan de andere kant baken je je eigen territorium af en en leg je het verwijt bij de ander. Wat moslims in dat debat tot nu toe hebben gedaan is die hele negatieve etiketering zijn gaan internaliseren door zich adjectieven als 'slachtofferschap', 'hand in eigen boezem', 'zelfkritiek' etc. aan te gaan trekken; terwijl alle partijen die in die facade betrokken zijn gewoon zorgen dat ze hun schapies op het droge hebben.

Tja, dat is het spel, of je doet er aan mee, of je houd je er buiten.