Islamfilm van Wilders...

Gestart door (Offline), 28/11/2007 om 10:27:24

(Offline)

Geert Wilders dubieuze contacten met Israel; Voor wie werkt Geert Wilders nu eigenlijk?
Het is opmerkelijk dat een niet onbelangrijk aantal heerschappen en bewegingen die “eigen volk eerst” schreeuwen, zo verliefd zijn op Israël. Israël is een terreurstaat waar men mensen 6 maanden kan opsluiten zonder proces, een terreurstaat die zonder emotie vrouwen en kinderen vermoordt. Deze heerschappen en bewegingen die bewust of onbewust kiezen voor de geopolitieke as Washington-Brussel-Tel Aviv zijn de vijanden van de Europese volkeren. Dit is immers de as van de chip-implant, van Big Brother, van de internationale bankiers aan de wereldmacht, van de dictatuur, van de slavernij.
Vele “pro-Israël”-heerschappen worden door de Israëlische ambassade of de Mossad onderhouden.

Zo ook onze eigen Geert Wilders:

"Het netwerk dat Wilders de afgelopen 25 jaar in de Joodse staat heeft opgebouwd is indrukwekkend. Hij heeft herhaaldelijk vermeld dat hij Ariel Sharon, premier van Israël van 2001 tot 2006, ‘vele malen’ heeft ontmoet. ‘Sharon is samen met Thatcher (Britse oud-premier, red.) een van mijn voorbeelden’, zegt hij. Ook de huidige regeringsleider, Ehud Olmert, is geen onbekende van hem."

"De contacten van Wilders in Israël zijn zo goed dat de Nederlandse ambassade in Tel Aviv geen programma hoeft te maken als hij naar Israël komt, maar alleen de wapenvergunningen voor zijn lijfwachten moet regelen, aldus een welingelichte bron."

http://www.ekudos.nl/artikel/59107/geert_wilders_dubieuze_contacten_met_israel_voor_wie_werkt_geert_wilders_nu_eigenlijk


Dora

kreeg dit mailtje vandaag, ben het er helemaal mee eens;



Afkomstig van http://www.al-yaqeen.com/nieuw/bibliotheek/artikel.php?id=1120, geschreven door een Islamitische geleerde:



'Ik wend mij in alle oprechtheid en eerlijkheid tot de Nederlandse overheid en kabinet om dit naderende onheil (Wilders film) te weren. Want, zo luidt een oud gezegde: "Het onheil verkeert in diepe slaap, vervloekt is hij die het wakker maakt."



Tevens adviseer ik de moslims, en in het bijzonder degenen die woonachtig zijn in Nederland, zich geestelijk voor te bereiden op het religieuze standpunt tegenover de nog uit te brengen anti-Koran film door deze wrokzuchtige man. Dit standpunt kan als volgt worden toegelicht:



1.       De Nederlandse overheid en het merendeel van de bedrijfstakken hebben hun gevoel van weerzin en afkeer jegens dit werk duidelijk gemaakt. Daarom is het ten strengste verboden om openbare en privé-eigendommen te vernielen. Ook is het verboden geweld te gebruiken tegen politie of beveiligingsmensen, ongeacht de ernst van de beledigingen die in de film aan de orde zullen komen. Want de Koran leert ons dat niemand verantwoordelijk kan worden gehouden voor de misdragingen van een ander, Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):



"Of is hij niet op de hoogte gebracht van wat in de geschriften van Moesa staat? En in (de geschriften van) Ibrahiem die trouw was? Dat geen enkele drager de zonden van een ander zal dragen?"

(Soerat an-Nadjm: 37-39)



2.       Ieder onverantwoord en gewelddadig gedrag zal als een bevestiging gezien worden van de door Wilders gedane beweringen. Namelijk dat de Koran oproept tot geweld en dat de moslims agressieve en gewelddadige mensen zijn. Ook zal dit een groot aantal van de gematigde Nederlanders aanmoedigen om zich bij rechtsradicale islamofobe stromingen, zoals die van Wilders en zijn kornuiten, aan te sluiten. De Koran onderstreept het belang van de handhaving van de rust en het zich niet laten provoceren door een ander, Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):



"Wees daarom geduldig: voorwaar, de belofte van Allah is waar. En wordt niet verontrust door degenen die niet (door jou) overtuigd zijn."

(Soerat ar-Roem: 60)



3.       Er dient gemeenschappelijk gewerkt te worden, in het bijzonder tussen de moslim intellectuelen, om de leugens en gekkenpraat van Wilders te weerleggen. Dit aan de hand van persconferenties, artikelen e.d. Zodat de mensen bekend worden gemaakt met de Waarheid van de Koran die Wilders middels zijn lastercampagne probeert te verdoezelen.



4.       De bereidheid om met alle Nederlandse politieke bewegingen in gesprek te treden. Waaronder ook het rechtse kamp, zolang zij zich niet beledigend uitlaten over ons geloof. Dit om de feiten te presenteren en duidelijk aan te geven dat de grootse boodschap van de Koran volledig losstaat van de misdragingen en wandaden van sommige moslims.



5.       De moslim mag zich niet door zijn woede laten leiden. Hij dient zich te onderwerpen aan de richtlijnen van de Koran en de Soennah. Ook dient hij te weten dat iedere wandaad die hij pleegt nadelige gevolgen kan hebben voor het imago van de Islam en de moslims en hem in grote verlegenheid zal brengen op de Dag des Oordeels, Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):



"Wie een ziel doodt â€" niet (als vergelding) voor een ziel of het verderf zaaien op aarde â€" het is alsof hij alle mensen heeft gedood en wie iemand laat leven, het is alsof hij alle mensen heeft doen leven."

(Soerat al-Maa'idah: 32)



6.       De moslim dient tevens goed in zijn oren te knopen dat het verwerpen van de schennis van onze heiligdommen geen vrijbrief is om geweld tegenover mensen te plegen.



Tot slot vraag ik Allah, de Verhevene, om ons te behoeden voor dit soort onheil en iedereen naar Zijn Welbehagen te geleiden. Hij is de Enige die daartoe in staat is.


moroviago

Citaat van: Dora op 29/01/2008 om 15:07:27
kreeg dit mailtje vandaag, ben het er helemaal mee eens;



Afkomstig van http://www.al-yaqeen.com/nieuw/bibliotheek/artikel.php?id=1120, geschreven door een Islamitische geleerde:



'Ik wend mij in alle oprechtheid en eerlijkheid tot de Nederlandse overheid en kabinet om dit naderende onheil (Wilders film) te weren. Want, zo luidt een oud gezegde: "Het onheil verkeert in diepe slaap, vervloekt is hij die het wakker maakt."



Tevens adviseer ik de moslims, en in het bijzonder degenen die woonachtig zijn in Nederland, zich geestelijk voor te bereiden op het religieuze standpunt tegenover de nog uit te brengen anti-Koran film door deze wrokzuchtige man. Dit standpunt kan als volgt worden toegelicht:



1.       De Nederlandse overheid en het merendeel van de bedrijfstakken hebben hun gevoel van weerzin en afkeer jegens dit werk duidelijk gemaakt. Daarom is het ten strengste verboden om openbare en privé-eigendommen te vernielen. Ook is het verboden geweld te gebruiken tegen politie of beveiligingsmensen, ongeacht de ernst van de beledigingen die in de film aan de orde zullen komen. Want de Koran leert ons dat niemand verantwoordelijk kan worden gehouden voor de misdragingen van een ander, Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):



"Of is hij niet op de hoogte gebracht van wat in de geschriften van Moesa staat? En in (de geschriften van) Ibrahiem die trouw was? Dat geen enkele drager de zonden van een ander zal dragen?"

(Soerat an-Nadjm: 37-39)



2.       Ieder onverantwoord en gewelddadig gedrag zal als een bevestiging gezien worden van de door Wilders gedane beweringen. Namelijk dat de Koran oproept tot geweld en dat de moslims agressieve en gewelddadige mensen zijn. Ook zal dit een groot aantal van de gematigde Nederlanders aanmoedigen om zich bij rechtsradicale islamofobe stromingen, zoals die van Wilders en zijn kornuiten, aan te sluiten. De Koran onderstreept het belang van de handhaving van de rust en het zich niet laten provoceren door een ander, Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):



"Wees daarom geduldig: voorwaar, de belofte van Allah is waar. En wordt niet verontrust door degenen die niet (door jou) overtuigd zijn."

(Soerat ar-Roem: 60)



3.       Er dient gemeenschappelijk gewerkt te worden, in het bijzonder tussen de moslim intellectuelen, om de leugens en gekkenpraat van Wilders te weerleggen. Dit aan de hand van persconferenties, artikelen e.d. Zodat de mensen bekend worden gemaakt met de Waarheid van de Koran die Wilders middels zijn lastercampagne probeert te verdoezelen.



4.       De bereidheid om met alle Nederlandse politieke bewegingen in gesprek te treden. Waaronder ook het rechtse kamp, zolang zij zich niet beledigend uitlaten over ons geloof. Dit om de feiten te presenteren en duidelijk aan te geven dat de grootse boodschap van de Koran volledig losstaat van de misdragingen en wandaden van sommige moslims.



5.       De moslim mag zich niet door zijn woede laten leiden. Hij dient zich te onderwerpen aan de richtlijnen van de Koran en de Soennah. Ook dient hij te weten dat iedere wandaad die hij pleegt nadelige gevolgen kan hebben voor het imago van de Islam en de moslims en hem in grote verlegenheid zal brengen op de Dag des Oordeels, Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):



"Wie een ziel doodt â€" niet (als vergelding) voor een ziel of het verderf zaaien op aarde â€" het is alsof hij alle mensen heeft gedood en wie iemand laat leven, het is alsof hij alle mensen heeft doen leven."

(Soerat al-Maa'idah: 32)



6.       De moslim dient tevens goed in zijn oren te knopen dat het verwerpen van de schennis van onze heiligdommen geen vrijbrief is om geweld tegenover mensen te plegen.



Tot slot vraag ik Allah, de Verhevene, om ons te behoeden voor dit soort onheil en iedereen naar Zijn Welbehagen te geleiden. Hij is de Enige die daartoe in staat is.


ik ben het er ook mee eens ,maar weet je cker dat het geschreven is door een Islamitische geleerde en niet door J.P.Balkenende of een Jop Cohen etc ...

denk toch dat er altijd wel een ezel tussen zal zitten die de zes uur nieuws zal vullen .



rebellion

Ik geloof zelf niet dat er een film komt.

Maghribi hor

Citaat van: (Offline) op 29/01/2008 om 14:36:09
Citaat van: Maghribi hor op 28/01/2008 om 13:34:19
Een dergelijke religie met zoveel aanhangers is toch niet klein te krijgen door één schreeuwlelijk uit NL.
Zoals ik al eerder zei het is niet één persoon. Mensen zijn te naiëf. Word wakker a sahbie, illuminati zit er 8er...

Bewijs is er in overvloed.



Onze religie is bestand tegen aanvallen van miljoenen Wildertjes en ze weten het. Ze zijn jaloers op onze rotsvaste manier van geloven en vandaar dat ze hun heil zoeken in beledigngen. Ze weten bij god niet wat ze anders moeten. Laat ze lekker blaffen de honden. Onze profeet is te groot voor ze. Ons religie te machtig. De Islam leeft en er niets wat ze eraan kunnen en of zullen kunnnen doen. Ik lach erom.

Maghribi hor

Citaat van: Dora op 29/01/2008 om 15:07:27
kreeg dit mailtje vandaag, ben het er helemaal mee eens;



Afkomstig van http://www.al-yaqeen.com/nieuw/bibliotheek/artikel.php?id=1120, geschreven door een Islamitische geleerde:



'Ik wend mij in alle oprechtheid en eerlijkheid tot de Nederlandse overheid en kabinet om dit naderende onheil (Wilders film) te weren. Want, zo luidt een oud gezegde: "Het onheil verkeert in diepe slaap, vervloekt is hij die het wakker maakt."



Tevens adviseer ik de moslims, en in het bijzonder degenen die woonachtig zijn in Nederland, zich geestelijk voor te bereiden op het religieuze standpunt tegenover de nog uit te brengen anti-Koran film door deze wrokzuchtige man. Dit standpunt kan als volgt worden toegelicht:



1.       De Nederlandse overheid en het merendeel van de bedrijfstakken hebben hun gevoel van weerzin en afkeer jegens dit werk duidelijk gemaakt. Daarom is het ten strengste verboden om openbare en privé-eigendommen te vernielen. Ook is het verboden geweld te gebruiken tegen politie of beveiligingsmensen, ongeacht de ernst van de beledigingen die in de film aan de orde zullen komen. Want de Koran leert ons dat niemand verantwoordelijk kan worden gehouden voor de misdragingen van een ander, Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):



"Of is hij niet op de hoogte gebracht van wat in de geschriften van Moesa staat? En in (de geschriften van) Ibrahiem die trouw was? Dat geen enkele drager de zonden van een ander zal dragen?"

(Soerat an-Nadjm: 37-39)



2.       Ieder onverantwoord en gewelddadig gedrag zal als een bevestiging gezien worden van de door Wilders gedane beweringen. Namelijk dat de Koran oproept tot geweld en dat de moslims agressieve en gewelddadige mensen zijn. Ook zal dit een groot aantal van de gematigde Nederlanders aanmoedigen om zich bij rechtsradicale islamofobe stromingen, zoals die van Wilders en zijn kornuiten, aan te sluiten. De Koran onderstreept het belang van de handhaving van de rust en het zich niet laten provoceren door een ander, Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):



"Wees daarom geduldig: voorwaar, de belofte van Allah is waar. En wordt niet verontrust door degenen die niet (door jou) overtuigd zijn."

(Soerat ar-Roem: 60)



3.       Er dient gemeenschappelijk gewerkt te worden, in het bijzonder tussen de moslim intellectuelen, om de leugens en gekkenpraat van Wilders te weerleggen. Dit aan de hand van persconferenties, artikelen e.d. Zodat de mensen bekend worden gemaakt met de Waarheid van de Koran die Wilders middels zijn lastercampagne probeert te verdoezelen.



4.       De bereidheid om met alle Nederlandse politieke bewegingen in gesprek te treden. Waaronder ook het rechtse kamp, zolang zij zich niet beledigend uitlaten over ons geloof. Dit om de feiten te presenteren en duidelijk aan te geven dat de grootse boodschap van de Koran volledig losstaat van de misdragingen en wandaden van sommige moslims.



5.       De moslim mag zich niet door zijn woede laten leiden. Hij dient zich te onderwerpen aan de richtlijnen van de Koran en de Soennah. Ook dient hij te weten dat iedere wandaad die hij pleegt nadelige gevolgen kan hebben voor het imago van de Islam en de moslims en hem in grote verlegenheid zal brengen op de Dag des Oordeels, Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):



"Wie een ziel doodt â€" niet (als vergelding) voor een ziel of het verderf zaaien op aarde â€" het is alsof hij alle mensen heeft gedood en wie iemand laat leven, het is alsof hij alle mensen heeft doen leven."

(Soerat al-Maa'idah: 32)



6.       De moslim dient tevens goed in zijn oren te knopen dat het verwerpen van de schennis van onze heiligdommen geen vrijbrief is om geweld tegenover mensen te plegen.



Tot slot vraag ik Allah, de Verhevene, om ons te behoeden voor dit soort onheil en iedereen naar Zijn Welbehagen te geleiden. Hij is de Enige die daartoe in staat is.



Ben jij soms een imam of zo.. Mag ik zelf bepalen hoe ik als moslim wel of niet reageer en wat ik wel of niet doe. `een moslim dient in zijn oren te knopen...`klinkt kinderachtig. Doe is normaal mens.

Dora

adem in en heel rustig uit manneke...het is niet mijn tekst..zeg alleen dat ik het er mee eens ben..

Maghribi hor

Als je'm hier plaatst, omdat je het er mee eens bent,  is het op deze site of op dit forum wél jouw tekst. Je stelt de tekst aan ons voor en bovendien sta je erachter dus je wensthem op deze manier te verspreiden aan ons, andere moslims. Dus wel van jou schatje.

Dora

Citaat van: Maghribi hor op 01/02/2008 om 15:22:20
Als je'm hier plaatst, omdat je het er mee eens bent,  is het op deze site of op dit forum wél jouw tekst. Je stelt de tekst aan ons voor en bovendien sta je erachter dus je wensthem op deze manier te verspreiden aan ons, andere moslims. Dus wel van jou schatje.

nou in dat geval..

"knoop het heel goed in je oren JAAA"...

Maghribi hor

Citaat van: Dora op 02/02/2008 om 12:00:42
Citaat van: Maghribi hor op 01/02/2008 om 15:22:20
Als je'm hier plaatst, omdat je het er mee eens bent,  is het op deze site of op dit forum wél jouw tekst. Je stelt de tekst aan ons voor en bovendien sta je erachter dus je wensthem op deze manier te verspreiden aan ons, andere moslims. Dus wel van jou schatje.

nou in dat geval..

"knoop het heel goed in je oren JAAA"...

Altijd iedereen maar de les lezen, alsof alleen jullie de koran hebben begrepen. Waar komy die drang ertoe toch vandaan bij die fundo's?

TheCFO

Toe Geert, doe meteen ook vast deel 2’

Het zou jammer zijn voor de islamitische zaak wanneer Geert Wilders zou besluiten af te zien van zijn film over de Koran, betoogt Mohammed Benzakour.
Mohammed Benzakour
In dit land worden tegenwoordig films gemaakt van mythische proporties. Tien minuten duren ze, doorgaans over boeken van bijna duizend bladzijdes. Dat is knap. Maar nergens wordt deze artistieke bondigheid gewaardeerd. In plaats daarvan waart er een geest van nervositeit en crisis door het land. Moslims zouden volslagen in rep en roer zijn en Balkenende vreest een clash die zijn gelijke niet kent. Zelfs het Amerikaanse Department of Homeland Security en de FBI waarschuwen voor gedonder.
Ik besloot de proef op de som te nemen en bezocht onlangs de nieuwjaarsrecepties van twee landelijke moslimorganisaties. Ik bereidde me voor op grimmige avonden vol wapengekletter en samenlevingsbeklag. En, natuurlijk, een Wilders die onder luid gejoel verbaal wordt onthoofd. Maar allemachtig: ik wist niet wat ik zag, of liever, ik zag het allemaal niet. Ik zag geen wapens, ik hoorde geen bommen, en zelfs van enige woede of gegriefdheid was geen spoor te bekennen.
Integendeel. Wat ik trof was grote vrolijkheid, triomfantelijke trots en een onuitputtelijke broederlijkheid. Talloze glazen thee, schatersalvo’s en godsprijzingen vlogen over de tafels en onder de schare hoofddoekjes scholen ongewoon veel groen- en blauwogige dames met Groningse tongval. En Wilders? Als hij al ter sprake kwam, trof hem hooguit een verveeld schouderophalen. Het vermoeden had ik al langer, maar nu zag ik het voor m’n ogen: de nieuwste tak van sport, islam-bashing, bewijst zijn lijdend voorwerp een bijzonder puike dienst.
Dit moge gek klinken, maar wie nuchter turft ziet niets geks. Er zijn de afgelopen zeven jaar in heel Europa, Nederland voorop, meer Korans verkocht en vertaald dan gedurende de hele halve eeuw bij elkaar. Deze plotseling stijgende koranhandel was ook Bin Laden niet ontgaan, op Al Jazeera, vlak na de instorting van de Twin Towers. Hij noemde Nederland met name. Moskeeën en gebedsruimtes schieten als zwammen uit de grond â€" vergelijk de bijna 500 godshuizen van nu met de 2 uit 1962. Daarbij, elke avond is er wel een zaal, centrum of buurthuis te vinden waar een lezing of debat gaande is over koranexegese en andere moeilijkheden. Steeds vaker worden chique leerstoelen en imamopleidingen in het leven geroepen. Islamstudies en -vakgroepen kunnen de stroom cursisten soms nauwelijks aan, terwijl de hordes Franse, Duitse, Engelse, Amerikaanse én Nederlandse bekeerlingen nauwelijks zijn bij te benen â€" de laatste jaren is het aantal bekeerlingen in Nederland rap gegroeid tot 12.000 (CBS). Terwijl migrantenkinderen die op het punt stonden afscheid te nemen van hun islamitische nest, prompt orthodox werden, hoofddoekjes zich als een olievlek over straten verspreidden en de opmars van de baard de Gillette Company nerveuze bestuursvergaderingen bezorgde. Extra saillant is het gegeven dat van erkende godsdienstcriticasters als Maarten ’t Hart en wijlen Jan Wolkers zich nadrukkelijk solidair en zelfs sympathiek uit(t)en met de muzelman en diens praktijken. De islam lijkt, tenminste in dit land, aan de vooravond te staan van een tweede islamitische Renaissance. Dit alles zónder de hulp van een in de duinen opgestane nieuwe Boodschapper. Dus helemaal snappen doen we dit niet. Toch is het antwoord simpel, ik vond het op de twee nieuwjaarsrecepties: Wilders en zijn evenknie Hirsi Magan.
Het bekeringsverhaal dat verschillende proselieten mij vertelden, vertoonde namelijk opmerkelijke patronen. Vóór hun ‘doop’ waren ze ‘vanwege de media en politiek’ erg negatief over de islam, maar toen ze eenmaal zelf de Koran ter hand namen, opende zich een verrassend schone wereld. Een wereld die radicaal verschilt van het lelijke gedram dat zo vaak opklinkt van opiniepagina’s en populisten. Hun ‘geschenk’ was waarschijnlijk nooit ontvangen zonder die ongebreidelde free publicity â€" juist in al zijn grievende, boosaardige uitingsvormen! Ze werden nieuwsgierig. „Ik wilde gewoon meer weten over deze oorlogszuchtige, vrouwhatende, fascistische godsdienst.” En van het een kwam het ander.
Heel gek is dit niet. Was het niet Oscar Wilde die opmerkte ‘There’s only one thing in the world worse than being talked about, and that’s not being talked about’. In moderne mediacratieën is het een beproefd mechanisme en elke mediawetenschapper kan het beamen: negatief of positief nieuws, je bent nieuws en dát is winst. Dat blijkt ook. Hoe meer Wilders basht, hoe meer hij wordt aangevallen. Hoe meer men hem aanvalt, hoe populairder hij wordt. Hoe populairder hij is, des te vaker en harder hij de islam basht â€" enzovoort. Een cirkel die zichzelf spiraalsgewijs omhoog (of liever: omlaag) werkt. Onderwijl, tussen alle kogels en granaten, groeit de islam als kool. Want elke keer als Wilders en consorten fulmineren over een ‘fascistoïde religie’, schiet de hoofddoekindex een paar procent omhoog (zelfs mijn zusje draagt hem nu!) en worden in moskee-archieven een paar frisse bekeerlingen bijgeschreven. Blijkbaar suizen de optaters van Wilders (islamtsunami, Adolf Mohammed, koranverbod) als een boemerang terug om nog dieper wortel te schieten.
En uiteraard is Wilders bekend (zo ‘ontoerekeningsvatbaar’ is meneer echt niet) met deze mediamieke wet. Want is het niet juist de islamexpansie die hem het excuus biedt om de noodklok permanent te luiden? Deze slimme politiek heet wilful self-fulfilling prophecy.
Al met al zou Wilders gek zijn als hij zijn fantoomfilm alsnog uitbrengt. Niet weten wat er onder het bed ritselt is griezeliger dan de rat zien wegschieten. Wilders kent zijn Hitchcocks. Jammer is het wel, als van uitstel afstel komt. Niet voor de filmliefhebber (boekverfilmingen vallen altijd tegen en Wilders lijkt mij geen Oscarkandidaat). Ook de pers hoeft niet te treuren (herinnert u zich nog de poema op de Veluwe?).
Jammer is het voorlopig voor de islamitische zaak. Want al zijn obligate en opportune toorn ten spijt, diep in zijn hart fluistert de moslim: ‘Geert, bedankt alvast. Doe gelijk ook maar deel 2’.
Mohammed Benzakour is schrijver en publicist.

Gepubliceerd: 6 februari 2008 15:00 | Gewijzigd: 6 februari 2008 15:49 http://www.nrc.nl/opinie/article924155.ece/Toe_Geert%2C_doe_meteen_ook_vast_deel_2

TheCFO

Stel duidelijke grenzen aan Geert Wilders
De afgelopen jaren is moslims massaal en indringend de maat genomen over hun loyaliteit aan de waarden van het vrije Westen. Vijf prominente moslims zeggen: het is nu ónze beurt om te willen weten waar de Nederlandse politiek staat als het om de moedwillige exploitatie van angst voor en haat jegens moslims gaat.
Farhad Golyardi, Faisal Mirza, Shervin Nekuee, Frank Sadiqqi en Tariq Shadid
Al maanden verkeert Nederland in angstige afwachting van een ‘filmpje’ over de Koran, aangekondigd door een lid van de Tweede Kamer. De bewuste parlementariër betitelt de Koran als een crimineel geschrift en vergeleek onlangs in een serieuze krant de profeet Mohammed met Hitler. Zal hij voor het oog van camera de daad bij het woord voegen? Zal hij het heiligste boek van een kwart van de wereldbevolking verscheuren? En dan? Wat gebeurt er dan?
De media kunnen zich nauwelijks een dramatischer spektakel wensen. Eén man die het opneemt tegen de hele islamitische wereld. Vuurwerk!
Maar er dreigt een crisis, de premier zegt het zelf. En wat doet het Nederlandse kabinet? Dat beveiligt ambassades, vraagt begrip aan islamitische landen, sust de gemoederen onder Nederlandse moslims en zegt*. niets.
Wij vinden het de allerhoogste tijd dat de politiek een duidelijke grens trekt tussen vrije meningsuiting en het aanzetten tot haat. Het gaat niet zomaar om wat uitspraken op een willekeurig moment. Sinds de aanslagen op het WTC van 11 september 2001 leven we in een tijdperk waarin zeer grote spanningen bestaan tussen ‘de islamitische wereld’ en ‘het Westen’. In Nederland is die spanning al tot uitbarsting gekomen in een gruwelijke moord, bedreigingen aan het adres van politici â€" onder wie het genoemde parlementslid â€" en een nationale antiterrorismecampagne die honderden miljoenen kost. Dit, we zouden het haast vergeten, tegen de achtergrond van twee gewapende conflicten tegen de ‘As van het Kwaad’, waarbij veel doden vallen en waar Nederland actief bij betrokken is.
Na de opstapjes van met name Fortuyn en Hirsi Ali hebben we nu te maken met een Kamerlid dat de angst voor â€" en de haat tegen â€" de islam heeft ontdekt als politiek machtsmiddel en het niet meer wenst los te laten. Hij moet permanent worden bewaakt tegen de woede en de agressie die hij zelf in de hand heeft gewerkt. Desondanks blijft hij ageren vanuit een vrijwel volledig sociaal isolement. Door op het suïcidale af slachtoffer te spelen van het geweld dat hij willens en wetens oproept, verovert hij een steeds grotere aanhang. Zijn fort is de behoefte aan roering van de om aandacht concurrerende media. Hij lapt elke politieke fatsoensregel aan zijn laars en kapitaliseert met hysterische, xenofobe retoriek het ressentiment van angstige kleine luyden die zich door de politiek in de steek gelaten voelen.
En uitgerekend deze gefrustreerde volksmenner vergelijkt de profeet Mohammed met Hitler.
Het is het â€" voorlopige? â€" dieptepunt in een permanente stroom van radicale uitspraken, uitlatingen, columns, cartoons, meningen en reacties die â€" op zijn zachtst gezegd â€" weinig complimenteus zijn over onze religieuze en culturele erfenis.
Dit is geen debat meer, maar een oproer: een politieke elite in complete verwarring, media die in hun race om kijk- en oplagecijfers de weg kwijt zijn, en een kabinet dat verzuimt om een standpunt in te nemen.
Terwijl overal in Europa de Le Pens, de De Winters en de Haiders oproer kraaiden, had Nederland geen cordon sanitaire nodig om af te rekenen met xenofobe partijen â€" zo was althans de gedachte. Dat zou gebeuren in een open debat, binnen én buiten het parlement. Inmiddels zijn we stilzwijgend, stapje voor stapje, opgeschoven van een ‘open debat’ naar de meest ordinaire volksmennerij ten koste van de islamitische minderheid.
Deze verschuiving is de uiterste consequentie van een dubbele moraal. Het debat over de islam gaat over essentiële normen en waarden. Maar waarom wordt in dat debat slechts één partij de maat genomen? Het weerwoord dat de politiek zélf beloofde op stelselmatige politieke exploitatie van vreemdelingenhaat, is binnen enkele jaren verbleekt tot een machteloos soort self-permissiveness die smaakt naar politieke lafheid. Zo lauw reageert de politiek op de maatschappelijke verontrusting hierover, dat zelfs het spontane initiatief van CNV-voorman Doekle Terpstra om het parlementslid weerwoord te geven nauwelijks op Haags enthousiasme kon rekenen. Je vraagt je af naar wat voor soort onvrede men in Den Haag tegenwoordig het liefste luistert.
Vanuit onze achtergrond en activiteiten ervaren wij hoe diep anti-islamitische sentimenten in de Nederlandse cultuur en geschiedenis zijn verankerd. We kennen het beeld van de bebaarde assassijn met het kromzwaard tussen de tanden en we zien dat beeld in moderne vorm oprukken in de politieke beeldvorming, in columns en cartoons. Het lijkt onschuldig, maar het doet iets met je. Het doet iets met ons allemaal. Als we ons opwinden over die beeldvorming krijgen we het verwijt overgevoelig te zijn, dus halen we onze schouders maar op over al die openbare chicanes.
Totdat* een dolgedraaide politicus het land in zijn greep begint te krijgen door te manipuleren met dergelijke beelden, er het speerpunt van zijn politieke programma van maakt, de bevolking er de stuipen mee op het lijf jaagt en Den Haag dit als gegeven dreigt te gaan beschouwen. Als zo iemand ook nog eens wordt uitgeroepen tot politicus van het jaar, is het tijd om wakker te worden. Leve de vrijheid van meningsuiting â€" maar kan iemand ons nog eens vertellen wat ook weer de bedoeling was van onze ‘maatschappelijke dialoog’?
Zelfs nu een crisis dreigt, blijft een krachtig politiek antwoord uit. Het kabinet praat wat met moslimvertegenwoordigers en wacht verder lijdzaam af. Aboutaleb, de goede ziel, stelt zich beschikbaar om moslims uit te leggen dat in Nederland vrijheid van meningsuiting bestaat.
Wat een onzin. Elke vrijheid wordt begrensd door andermans grondrechten en door het algemeen belang. Dát moet de boodschap zijn. Wekelijks wordt actiegroepen toestemming onthouden voor demonstraties omdat de openbare orde in het geding zou zijn. Is dat hier dan niet het geval, op nationale én op internationale schaal? Wat let de politiek om op te komen voor burgers als wij, die volop betrokken zijn bij de maatschappelijke dialoog, tegen de klippen op van anti-islamhysterie, die almaar verder de pan uitrijst?
Wij, de auteurs van dit stuk, voeren bijna dagelijks de dialoog waar Den Haag de mond van vol heeft. En wij zullen daar ook mee doorgaan. Als de politiek echter op het moment suprême zwijgt, geen leiderschap toont en geen duidelijke normen stelt â€" men niet doet waarvoor men is aangenomen â€" staan ook wij machteloos. Dan laat de politiek het speelveld aan extremisten over en staan wij, Nederlanders die tegen die klippen op de redelijkheid blijven bepleiten, met z’n allen lelijk in de kou.
Het gaat niet alleen over dialoog. Het gaat over maatschappelijke onrust en veiligheid. Als het ‘filmpje’ doel treft en nieuw geweld oproept, zal dit resulteren in een nieuwe golf van islamofobie. Wat dit voor de islamitische minderheid kan betekenen, wordt kennelijk veronachtzaamd ten gunste van het recht op vrijheid van meningsuiting van een Kamerlid. Blijkbaar tellen moslims als burgers niet, is hun veiligheid niet van belang. Het zwijgen over de mogelijke gevolgen vinden we niet alleen laf en verwerpelijk, het zegt ook veel over de positie van moslims in dit land.
De afgelopen jaren is moslims massaal en indringend de maat genomen over hun loyaliteit aan de waarden van het vrije Westen. Het is nu ónze beurt om te willen weten waar de Nederlandse politiek staat als het om de moedwillige exploitatie van angst voor en haat jegens moslims gaat. Als de Tweede Kamer er niet in slaagt om dat gif te neutraliseren, dan is het aan het kabinet â€" en in laatste instantie aan de premier â€" om normen te stellen. Niet door uitingen te verbieden, maar door een politiek standpunt in te nemen.
Geeft het nog altijd pas om zaken te blijven doen met, of te stemmen op, een politicus en een politieke fractie die de profeet Mohammed, die voor zo veel medeburgers zo heilig, is op één lijn stelt met Hitler?
Van onze politieke leiders verwachten we dat ze niet angstig proberen een toenemend xenofoob electoraat te vriend te houden, maar dat ze het overgrote, redelijk denkende deel van de bevolking â€" moslims en niet-moslims â€" een stem geven. Namelijk dat deel van de bevolking dat kiest voor het benoemen en aanpakken van problemen én het verdedigen van tolerantie en respect. We hebben behoefte aan politiek leiderschap dat het gevaar van xenofobe politiek onderkent en het lef toont om zich politiek uit te spreken over de onwenselijkheid daarvan.
Geachte premier, beste Jan Peter, wij hebben ons vertrouwen in de politiek nog niet helemaal verloren. We denken nog altijd namens de meerderheid van de bevolking te spreken â€" moslims en niet-moslims â€" als we je vragen nu er een crisis dreigt je politieke leiderschap waar te maken en het volk toe te spreken.
Doe dit niet nádat genoemde parlementariër de vloer met je heeft aangeveegd, maar vóórdat hij via de al te gewillige media de lont in het kruitvat kan steken. Pleit voor open debat en dialoog, vóór vrijheid van meningsuiting, maar toon tegelijk de politieke moed om het exploiteren van angst en haat tegen bevolkingsgroepen duidelijk te benoemen en er een grens aan te stellen. Niet vaag, niet mompelend, maar duidelijk, met man en paard. Kortom: overtuig ons ervan dat je niet alleen preekt voor je eigen ideologische parochie, maar premier bent van álle Nederlanders.
Golyardi is hoofdredacteur van het tijdschrift Eutopia. Mirza is oprichter www.wijblijvenhier.nl. Nekuee is socioloog, publicist en auteur van ‘De Perzische paradox’. Sadiqqi is journalist. Shadid is chirurg en woordvoerder van de Palestijnse gemeenschap Nederland. Debatteer over dit stuk op nrc.nl/discussie

Gepubliceerd: 9 februari 2008 09:44 | Gewijzigd: 9 februari 2008 10:37 nrc.nl
-----------------

Als er op nrc.nl over gekletst wordt, dan hier ook maar ff plaatsen.

Ik vind het een onzinstuk, hoezeer ik de afkeer van Wilders ook deel, maar de oproep aan de politiek (Beste Jan Peter!) vind ik neurotisch. De politiek dient niet in te grijpen, anders dan zeggen dat ze er anders dan Greet over denken.

De oproep tot een cordon sanitair is zowel verwerpelijk uit democratisch oogpunt, als contraproductief vanuit practisch oogpunt. Collectivisme pur sang.

Iedereen (ook de schrijvers) kan weten 'waar de huidige poilitiek staat', namelijk op een grote afstand van Wilders. Eventueel 'meer Wilders' kan slechts na nieuwe verkiezingen, als het volk de huidige politici wegstemt. Een serieus te nemen angst, dat wel. Dit voorkom je echter niet door de huidige politici op te roepen een cordon sanitair aan te leggen, maar door het volk te laten zien dat Greet een verslechtering is voor ons land.

Aantonen dat het aanleggen van religieuze scheidslijnen een politiek nonitem is, niet het oproepen tot extra clementie met een van hen.

Berkoekes

Citaat van: TheCFO op 12/02/2008 om 10:50:37
Stel duidelijke grenzen aan Geert Wilders
Pleit voor open debat en dialoog, vóór vrijheid van meningsuiting, maar toon tegelijk de politieke moed om het exploiteren van angst en haat tegen bevolkingsgroepen duidelijk te benoemen en er een grens aan te stellen. Niet vaag, niet mompelend, maar duidelijk, met man en paard. Kortom: overtuig ons ervan dat je niet alleen preekt voor je eigen ideologische parochie, maar premier bent van álle Nederlanders.

Citeer
De oproep tot een cordon sanitair is zowel verwerpelijk uit democratisch oogpunt, als contraproductief vanuit practisch oogpunt. Collectivisme pur sang.

Iedereen (ook de schrijvers) kan weten 'waar de huidige poilitiek staat', namelijk op een grote afstand van Wilders. Eventueel 'meer Wilders' kan slechts na nieuwe verkiezingen, als het volk de huidige politici wegstemt. Een serieus te nemen angst, dat wel. Dit voorkom je echter niet door de huidige politici op te roepen een cordon sanitair aan te leggen, maar door het volk te laten zien dat Greet een verslechtering is voor ons land.


Uitstekend stuk!

Volgens mij heb je het niet goed gelezen, want wat zij doen is niet oproepen tot een cordon sanitair, maar een oproep aan de politieke leiders om zich duidelijk te verzetten tegen xenofobie en anti-islamisme. Het aannemen van anti-islamitische Wilderswetten, zoals het symbolische boerkaverbod, toont alleen maar aan dat de politieke leiders voor het tegenovergestelde staan. Dit komt bovenop de al jarenlang gaande islambashing waar de politieke leiders zelf aan hebben meegedaan en zelfs versterkt. Dat is vooral omdat ze er belang bij hebben de stem van brede anti-islamitische sentimenten in de samenleving voor zich te winnen.

Vandaag verscheen dit:

12-02-2008

Islamofobie in Nederland groeit
STRAATSBURG (ANP) - Een Europese waakhond voor de mensenrechten waarschuwt voor groeiende discriminatie van moslims in Nederland. Volgens de Europese Commissie tegen Racisme en Intolerantie (ECRI) wint islamofobie in ons land snel aan terrein.


De afkeer jegens moslims zou sinds 2000 dramatisch zijn gestegen, stelt de ECRI in een dinsdag gepubliceerd rapport. Spanningen zouden zijn gevoed door nationale en internationale gebeurtenissen zoals de radicaalislamitische aanslagen van 11 september 2001 op de Verenigde Staten en de aanslag op Theo van Gogh door een extremistische moslim in 2004.

Volgens de ECRI heeft de moslimminderheid steeds vaker te maken met racistisch geweld en discriminatie. Ook zou de groep ,,buitenproportioneel'' het doelwit zijn van veiligheidsmaatregelen. De commissie spreekt van een verontrustende polarisatie tussen de meerderheid en minderheden. De Marokkaanse en Turkse bevolkingsgroepen zouden bijzonder zwaar te lijden hebben onder stigmatisering en vooroordelen.
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/ln_binnenland/article915403.ece/Islamofobie_in_Nederland_groeit




TheCFO

Om ff achteraan te beginnen, dat er toenemende xenofobie (en ook islamfobie, maar dat vind ik zelf minder erg, het is namelijk goed om erg waakzaam te zijn als samenleving wanneer religieuze groepen in haar midden groeien. De geschiedenis leert dat dat vaak op bloedvergieten uitloopt) is zie ik ook wel. De vraag is dan echter hoe daar mee om te gaan.

Citaat van: Berkoekes op 12/02/2008 om 13:13:10
Uitstekend stuk!

Volgens mij heb je het niet goed gelezen, want wat zij doen is niet oproepen tot een cordon sanitair, maar een oproep aan de politieke leiders om zich duidelijk te verzetten tegen xenofobie en anti-islamisme.
Echt wel, ze suggeren dat je met iemand die 'Mohamed met Hitler vergelijkt' of iemand die 'boeken die heilig zijn voor miljarden aardbewoners verscheurt' niet meer op een waardige poltieke samenwerking kan rekenen. Dat lijkt me totale kletskoek. Iedereen die op een democratische wijze in onze kamer komt, dient gehoord te worden. SP-er of PVV-er, beiden mogen hun verwerpelijke nonsens spuien.


Citaat van: Berkoekes op 12/02/2008 om 13:13:10Het aannemen van anti-islamitische Wilderswetten, zoals het symbolische boerkaverbod, toont alleen maar aan dat de politieke leiders voor het tegenovergestelde staan. Dit komt bovenop de al jarenlang gaande islambashing waar de politieke leiders zelf aan hebben meegedaan en zelfs versterkt. Dat is vooral omdat ze er belang bij hebben de stem van brede anti-islamitische sentimenten in de samenleving voor zich te winnen.

Ik kom hier nog wel op terug (mot weer eens 'meeten', telefoon gaat ook steeds), maar de hele discussie (internationaal) over de verhouding tussen 'het Westen' (of kleiner: de Hollanders) en 'de Islam' (of: de Marokkanen) terugbrengen tot een eendimensionaal 'Islambashing' (marokkaantje pesten) doet de discussie geen goed.
Er zijn zeker anti islam sentimenten in Nederland, deels terecht, deels onterecht. Maar hoe onterecht ze ook vaak zijn, dergelijke volkssentimenten dienen niet verboden of genegeerd te worden (middels godslasteringswetten of politieke cordons sanitair) maar in een zo open mogelijk debat gewoon besproken.

Ik deel dus de strekking van de schrijvers wel, maar had liever gezien dat ze hun tijd besteed hadden aan een directe confrontatie met de PVV en haar gedachtegoed, dan aan zo'n indirecte oproep om hem de mond te snoeren.

Berkoekes

#134
Citaat van: TheCFO op 12/02/2008 om 13:52:21
Ik deel dus de strekking van de schrijvers wel, maar had liever gezien dat ze hun tijd besteed hadden aan een directe confrontatie met de PVV en haar gedachtegoed, dan aan zo'n indirecte oproep om hem de mond te snoeren.

Je kan vinden wat je wilt, maar moslims zijn nog steeds een minieme minderheid in Nederland die onder de breed gedragen anti-islamitische steun van de politiek moeten lijden. De strekking van hun verhaal spitst zich daarom ook niet toe op Wilders, maar op de rest van de politieke leiders; niet om een cordon sanitair in te stellen, maar om zich duidelijk te verzetten tegen de xenofobie en moslimhaat die het zelf institutioneel en in de samenleving oproept en versterkt. De geschiedenis heeft aangetoond dat als je minderheden en onvertegenwoordigde groepen in de macht uitsluit en discrimineert, dat tot gevaarlijke dehumanisering met alle slepende gevolgen van dien kan leiden. Het uitleveren van die minderheden in ruil voor "kopgeld" was in een bepaalde tijd zelfs een populaire sport onder de Hollanders.

Wat de bezwaren van de blanke machthebbers en de massa die zich daaraan conformeert -haar niet ter discussie wenst te stellen omdat zij gepriviligeerd in het leven staan- zal allemaal wel, maar wil je de loyaliteit en vreedzame co-existentie van de islamitische gemeenschap in Nederland behouden, dan zal je als politiek toch actie moeten ondernemen. Moslims pikken dit niet langer, wat mensen zoals jij ook mogen vinden. Geweld is uiteindelijk geen oplossing, maar excessieve en irrationele reacties zijn dan onvermijdelijk. Ook zul je zien dat de moslims zich hierdoor meer in de islam gaan terugtrekken en de invloed van hun eigen geloof zien groeien, iets wat Holland waarschijnlijk ook niet zal willen. Het is goed dat de Raad van Europa dat zelf ook onderkent, nu Nederland en haar inwoners nog.