Soussi's......

Gestart door Rabiah, 05/03/2004 om 16:47:43

Rabiah

Hoi iedereen, ben nieuw hier op dit in mijn ogen interessante forum wilde nl. ook eens iets weten over de Imazigh-cultuur :-). Maar nu had ik eigenlijk een vraagje. Ik word zelf vanwege mijn huidskleur heel vaak voor Soussiya aangezien, en het enige wat ik van Soussi's weet is dat ze zwart zijn en uit het Sousgebergte in het zuiden komen. Kan iemand me mss wat meer over hen vertellen, over hun cultuur en geschiedenis, en of ze Arabisch zijn of niet etc. Ok, alvast bedankt.

Groetjes,

Rabiah.

ik

#1

CiteerHoi iedereen, ben nieuw hier op dit in mijn ogen interessante forum wilde nl. ook eens iets weten over de Imazigh-cultuur :-). Maar nu had ik eigenlijk een vraagje. Ik word zelf vanwege mijn huidskleur heel vaak voor Soussiya aangezien, en het enige wat ik van Soussi's weet is dat ze zwart zijn en uit het Sousgebergte in het zuiden komen. Kan iemand me mss wat meer over hen vertellen, over hun cultuur en geschiedenis, en of ze Arabisch zijn of niet etc. Ok, alvast bedankt.

Groetjes,

Rabiah.
Welkom Rabiah, Ik weet niet zoveel van souassa. Wat ik wel weet is dat zij geen Arabieren zijn maar Imazighen.


Wasilla tarifest

#2

CiteerHoi iedereen, ben nieuw hier op dit in mijn ogen interessante forum wilde nl. ook eens iets weten over de Imazigh-cultuur :-). Maar nu had ik eigenlijk een vraagje. Ik word zelf vanwege mijn huidskleur heel vaak voor Soussiya aangezien, en het enige wat ik van Soussi's weet is dat ze zwart zijn en uit het Sousgebergte in het zuiden komen. Kan iemand me mss wat meer over hen vertellen, over hun cultuur en geschiedenis, en of ze Arabisch zijn of niet etc. Ok, alvast bedankt.

Groetjes,

Rabiah.

Idir_amazwaru kan je denk ik meer vertellen over de soussi's

Wasilla tarifest

#3
of kyk op www.souss.com

Rabiah

#4
Hmz, interessant dat hier wordt gezegd dat Soussi's Imazighen zijn. Want een kennis van mij uit Sous zei dat ze Arabisch was. Maargoed, dat doen de meeste Imazighen die ik ken, of om eerlijk te zijn, die identificeren zich meer met de Arabische cultuur, waar ze vaak ook een deel van zijn....... Maar hoe zien jullie het? Voelen jullie je puur Imazigh, of Arabisch, of allebei..... Tell me.....;-) :-)

Groetjes,

Rabiah.

Wasilla tarifest

#5

CiteerHmz, interessant dat hier wordt gezegd dat Soussi's Imazighen zijn. Want een kennis van mij uit Sous zei dat ze Arabisch was. Maargoed, dat doen de meeste Imazighen die ik ken, of om eerlijk te zijn, die identificeren zich meer met de Arabische cultuur, waar ze vaak ook een deel van zijn....... Maar hoe zien jullie het? Voelen jullie je puur Imazigh, of Arabisch, of allebei..... Tell me.....;-) :-)

Groetjes,

Rabiah.

Deze laatste vraag zal denk ik niet by veel mensen in goede smaak vallen. Maar als je iets meer hier had rondgekeken dan wist je het antwoord al, er zyn meerdere malen topic's geopend over die vraag.
Wat wil je nou zeggen dat imazighen leugenaars zyn?
En dat imazighen zich maar al te graag voordoen als iemand die arabisch is?
Nou ik kan je vertellen dat misschien van de 100% 3 of 4 % zo is en de rest maar al te trots is dat hy/zy amazigh is!

Rabiah

#6
Beste Wassila, ik stelde alleen een open vraag, het was helemaal niet als aanval bedoeld, integendeel! En ja, ik heb de site bekeken en wist het antwoord al, maar wilde graag van jullie zelf uitleg krijgen. Ik begrijp heel goed dat jullie willen vasthouden aan jullie eigen identiteit. Ik ben zelf namelijk moslima, alleen geen Arabische, en ben er zelf ook vaak tegenaan gelopen dat Arabisch en islamitisch over één kam wordt geschoren, terwijl mijn eigen roots ergens heel anders liggen..... Ik zeg absoluut niet dat Imazighen leugenaars zijn, het enige wat ik zei is dat veel Imazigh-vrienden en kennissen die ik ken zich meer met de Arabische cultuur identificeren. De meeste Marokkanen die ik ken voelen zich trouwens zowel Imazigh (qua afkomst) als Arabisch (qua cultuur). Jammer trouwens dta je er meteen vanuit gaat dat ik Imazighen aanval , terwijl ik hier juist ben gaan posten uit belangstelling voor de Imazigh-cultuur van de Maghreb :(. Maargoed, hoop dat je nu hebt begrepen wat ik bedoelde......

Groetjes,

Rabiah.

tessa

CiteerHoi iedereen, ben nieuw hier op dit in mijn ogen interessante forum wilde nl. ook eens iets weten over de Imazigh-cultuur :-). Maar nu had ik eigenlijk een vraagje. Ik word zelf vanwege mijn huidskleur heel vaak voor Soussiya aangezien, en het enige wat ik van Soussi's weet is dat ze zwart zijn en uit het Sousgebergte in het zuiden komen. Kan iemand me mss wat meer over hen vertellen, over hun cultuur en geschiedenis, en of ze Arabisch zijn of niet etc. Ok, alvast bedankt.

Groetjes,

Rabiah.



tessa


tessa

#9

Citeermoet ik hier nu echt serieus op ingaan???? soussies zwart nou zit je iedereen over een kam te halen. en als je echt geintreseerd ben dan moet je eerst alle voordelen weg halen en je open stellen voor andere. want met zo'n vraag en op de manier hoe je hem stelt  kom je niet ver!!!!

allasian

#10
Houdt alsjeblieft op.Dat mensen nog met zulke dingen aankomen.

Dora

#11

CiteerVoelen jullie je puur Imazigh, of Arabisch, of allebei..... Tell me.....;-) :-)


voelt een koerd zich een turk?? > voelt een indiaan zich een amerikaan?? voelt een aboriganal zich als een blonde australier > voelt een shjiet zich als een soeniet??

meisje je kan niet van een volk verwachten dat zij zich voelen zoals een ander volk zich voelt... je vraag is te ver gezocht en niet nodig!!!. maar goed zelfs jij verdiend een antwoord dus > neeeeeeee wij voelen ons niet arabisch!!!

shel7i

Dat Soussies zwart zijn klopt niet. Dus die pagina uit de Fabeltjeskrant mag je alvast dichtslaan.

Dat ze Arabisch zijn klopt ook niet, zij hebben het oude Tamazight taal nog het meest intact gehouden van de Marokkaanse Imazighen.

Eigenlijk kan je niet spreken van Souassa maar van Ishel7ieyn. Ishel7ieyn heb je in de Atlas en in de Souss-vlakte, maar omdat het gebied "Souss" heet, werden die mensen daar ook "Soussies" genoemd, terwijl het eigenlijk Ishel7ien zijn.

Idir

#13


Souassa uit Soussgebergte ..... hahahah echt lachwekkend ;)

shel7i

CiteerSouassa uit Soussgebergte ..... hahahah echt lachwekkend ;)

Over wie heb je het... :)


edit: oh nu begrijp ik 't... topicstartster Rabiah schreef inderdaad Soussgebergte hahaha... sinds wanneer bestaat er een Soussgebergte...;)

Maar dat is wel helaas tekenend voor veel Marokkanen uit het Noorden of Westen van Marokko, er is veel onwetendheid en rare uitspraken en meningen. Bijvoorbeeld alles en iedereen uit 't zuiden is vies of zwart of weet ik veel wat... 't moet altijd wel iets negatiefs zijn...

Van de mensen die er echter ZIJN GEWEEST en met de mensen daar in 't zuiden KENNIS HEBBEN GEMAAKT hoor ik altijd juist lovende woorden, dat het zulke aardige mensen zijn met een van de mooiste Amazigh-culturen en -muziek die er zijn...

Voor de respectlozen vraag ik dan ook eerst je in de mensen verdiepen voor je je afkrakende uitspraken gaat doen.

Imazighen zijn we allemaal...