Rif en emigratie geschiedenis

Gestart door Hadou, 29/10/2007 om 23:54:43

MBTiza

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 31/10/2007 om 13:26:45
Citaat van: aziTBM op 30/10/2007 om 15:33:39
Klopt de neef van de opa van mn vrouw woont in Boumerdes en is getrouwd met een Kabylische, m'n opa zelf vertrok in 1923 ofzo naar Algerije en heeft daar gewerkt in een dorp genaamd Taguemount in Kabylie.
Zo zie je maar weer dat er veel Riffijnen wonen in Algerije. Mijn opa en zijn broers hebben in die jaren ook gewerkt in Algerije, maar waar dat weet ik niet. Mijn oom heeft eerst in Therra n Temouchent gewerkt en toen ging hij werken in het achterland van Algiers, waar ook veel Kabyliërs werkten. Hij werd meerdere malen uitgenodigd door Kabyliërs op precies te zijn uit Aïn Hammam en omg. Tizi Ouzou. Mijn oom zegt dat hij er een leuke tijd aan over heeft gehouden. Hij verstaat het tamazight van Kabylië 100%.
Heeft die neef van de opa van jouw vrouw nog contact met zijn familie in Arif? Taguemount, is dat niet de geboortedorpje van de ouders van Zidane?

Heb het nagevraagd bij mn vader en mn opa werkte in dorp genaamd Tagemount Oukerouche, Tagemount daar komt Zidane vandaan.

Zat overigens pas geleden in een koffiehuis en raakte aan de praat met een oude Arifi, die ook in Algerije heeft gewerkt en het Kabylisch goed verstond.....hij vertelde me het eea en een zin die de Kabyliers veel gebruikten...als ze Marokkaan langs de weg vonden die honger had dan hielpen ze deze en een Arabier dan werd deze aan zn lot geholpen...maar dan in het Kabylisch.

Mn Schoonfamilie heeft nog wel contact met die familieleden in Kabylie, ze kwamen vroeger regelmatig terug naar Arif, nu volgens mij alleen telefonisch contact.