Hoofdmenu

Turkse muziek rules

Gestart door Thayouth, 29/09/2007 om 02:18:13

Thayouth


Ik hou meer van de traditionele saz, maar deze soft-psychedelic Turkse muziek mag er zeker zijn. Dat je een boek nooit moet beoordelen op basis van de kaft, bewijst Erkin Koray. Wie zou er nou van zo'n vent verwachten dat hij zoiets moois zou kunnen maken?




OK en dan nu the real shit: de saz.
Dit is echt een tof en beetje opzwepend instrumentaal nummer.


Dit is een van mijn favoriete Turkse artiesten. Hij is half Duits en half Turks, maar spreekt ontzettend goed Turks en bespeelt de saz beter dan de gemiddelde Turkse Turk. Hij heet Engin Nursani en dit is een van zijn mooiste liedjes.




Een andere favoriet is Arzu Sahin. Ze heeft een hele mooie stem en kan ook goed overweg met de saz. Deze clip van haar is minstens zo mooi als het liedje zelf, echt prachtig. Wow.




En tot slot Brenna Maccrimmon. Je zou zweren dat deze nerd Turks is als je zo naar haar kijkt of haar hoort praten/zingen. Ze is echter Canadees. Hier zie je haar met Selim Sesler.




The Franchise

Lekker nummer die eerste, Turkse Jefferson Airplane :p

Ik heb trouwens ooit een live optreden gezien van de Turks/Nederlandse actrice/zangeres Meral Polat, alleen haar stem en een darbuka. Wat was dat mooi zeg. Sowieso is het een prachtige vrouw, maar ook nog een keer zo getalenteerd. Wow.


Tamza

Pablo ennegh is ook Turkenmuziek-lover. Hij introduceerde Omar Faruk in mn muziekverzameling, ook erg mooi.

Ik was trouwens een keer bij zo'n nutteloze kadertraining, waar ook een groep Turkse mannen van middelbare leeftijd aanwezig was (o.a. Tonca). Een van die mannen had zo'n saz mee en 's avonds begonnen ze spontaan muziek te maken en gepassioneerd te zingen. Was echt prachtig. Iemand van dat gezelschap vertelde me dat het liederen van smart zijn uit een bepaald gebied in Turkije. Omdat het zo poëtisch was kon het helaas amper vertaald worden.

Tamza

Deze vind ik trouwens nog het mooist van Arzu zoals je weet :$

http://www.youtube.com/watch?v=R2OF_SlDP7w&mode=related&search=

Ik vind de clip zoooo mooi

Tikinas

cok güzel cok güzel!

dit vind ik ook een mooi instrument..

http://nl.youtube.com/watch?v=MrldnJ5E4SY

Thaziry

Ha ha, ik word altijd uitgelachen omdat ik naar Turkse muziek luister.
Ik vind het werkelijk prachtig.:)
Maar zo te lezen, zijn er meer liefhebbers.

En Thayouth, Engin Nursani is inderdaad erruug goed. Heb in Duitsland nog een single van hem gekocht.:)

Thayouth

#6
Citaat van: Thaziry op 29/09/2007 om 19:11:39
Ha ha, ik word altijd uitgelachen omdat ik naar Turkse muziek luister.
Ik vind het werkelijk prachtig.:)
Maar zo te lezen, zijn er meer liefhebbers.

En Thayouth, Engin Nursani is inderdaad erruug goed. Heb in Duitsland nog een single van hem gekocht.:)


Hahaha, liefhebster van Turkse muziek en van plan om stage te gaan lopen in Australië. Nu weet ik het zeker. Jij kan er maar één zijn.

Jij bent S. uit A. studerende in H. In het verleden studeerde je J. in U. met S. (that would be me) en H. toch? Haha.

En on-topic: Turkse zigeuners maken ook toffe muziek. Check.

Ik ga even wat van Omar Faruk downloaden. En wat Tikinas betreft: ---> :S

Tikinas


Thaziry

#8
.

Samir!

Ey Thayouth je bent

http://www.youtube.com/watch?v=9JoFbp_hr7g&mode=related&search=  vergeten.

Dit nummer is perfect in beeld gebracht. En dat in combi met die sterke tekst.

Tiziet

Grappig dat jullie naar Turkse muziek luisteren. :) Ik heb er nooit voor durven uitkomen omdat mijn vrienden me zouden uitlachen.

Dit is mijn favoriet.

Muslum Gurses

http://www.youtube.com/watch?v=O2BGbIgwES4&mode=related&search=

The Franchise

Zag ik net in De Doelen nieuwsbrief.


Een muzikale rondreis door Turkije

Ferhat Göçer en Hüsnü Senlendirici laten op zondag 28 oktober in de Doelen de grote variëteit horen van de Turkse muziek. Zij nemen bezoekers mee op een 'muzikale reis' naar verschillende Turkse regio's, waarbij het zwoele klarinetspel van Hüsnü Senlendirici extra sfeer geeft aan de romantische stem van Ferhat Göçer.

De Turkse tenor Ferhat Göçer is een bijzonder artiest. Turkse kunst- en volksmuziek vermengt hij met pop en klassieke muziek. Zijn Andalu Aryalari (Anatolische Aria's)-project is daar een voorbeeld van en trok volle zalen door heel Turkije. Göçers albums 'Ferhat Göçer' en 'Yolun Açik Olsun' behoren tot de best verkochte albums in Turkije. Daarnaast richtte hij het Turkse Metropolitan Symphony Orchestra op (het enige particuliere orkest in Turkije), waarmee hij geregeld optreedt. Göçer is een graag geziene gast op West-Europese podia en deelde het podium met onder meer Alessandro Safina, Gino Castelli en Emma Shaplin.

Hüsnü Senlendirici stamt uit een muzikantenfamilie uit de Egeïsche kustplaats Bergama in Turkije. Al generaties lang bespelen zij klarinet en trompet en de betekenis van hun achternaam is veelzeggend: 'iemand die een feest sticht'. Na zijn opleiding aan het Staatsconservatorium in Istanbul trad Hüsnü op met zijn vader en maakte hij tournees door Europa en de Verenigde Staten met artiesten als Okay Temiz. Hij combineert vaak de improvisatiestijl van de Roma met Turkse melodieën, westerse harmonieën uit de klassieke muziek en jazz. Hij werkte samen met talloze artiesten, waaronder Athena, Kibariye en Mercan Dede. Senlenderici's band, Laço Tayfa, nam samen met de Brooklyn Funk Essentials het album 'In the Buzzbag' op. Onlangs bracht Senlenderici zijn eerste solo-cd uit, 'The Joy of the Clarinet'.

Zondag 28 oktober 2007, Grote Zaal 20.15