Boek in het Nederlands over Abdelkrim

Gestart door abrid, 24/09/2007 om 16:54:41

abrid

bron: http://timazighin.nl

Boek: Abdelkrim en de Riffijnse Republiek (1921-1926) 

M'hamed El Abdouni 

Abdelkrim en de Riffijnse Republiek (1921-1926)
bindwijze : geilustreerde paperback
omvang : ca. 224 blz
formaat : 13,5 x 21,5 cm
isbn : 978 90 5460 149 4
status : In voorbereiding
prijs : 17.50

Abdelkrim El Khattabi (1882-1963) geniet een faam die zich uitstrekt tot ver buiten Noord-Afrika. Hij groeide uit tot een held in een periode dat de koloniale grootmachten Spanje en Frankrijk hun greep op Noord-Afrika verstevigden. Noord-Marokko, dat voor een groot gedeelte uit het Rifgebergte bestaat, was goeddeels in Spaanse handen, de rest was Frans protectoraat.
Abdelkrim is een van de weinigen in staat geweest de onvrede over de armoede en economische achterstelling om te smeden tot een succesvolle gewapende strijd tegen buitenlandse bezetters. Het is het bijna klassieke beeld van een verarmde boerenbevolking die een superieur bewapende bezetter verjaagt.

In het eerste deel van Abdelkrim en de Riffijnse Republiek schetst de auteur de historische, maatschappelijke en economische context van de Rif tegen de achtergrond van de internationale machtspolitiek. Deel twee behandelt het leven van deze Afrikaanse Che Guevara?en het uitroepen van de Riffijnse Republiek. Deel drie gaat over de teloorgang van de Republiek en de verbanning van Abdelkrim naar La Réunion en later naar Cairo, waar hij in 1963 is begraven.

M'hamed El Abdouni (Mnoud, El Hoceima, 1973) doorliep de middelbare school in Marokko en studeerde medicijnen in Rotterdam, waar hij nu werkt als cardioloog in opleiding. Hij is actief in de Nederlandse Berberbeweging en heeft een grote passie voor de geschiedenis van Marokko.



Tamza

Dit boek is nog in voorbereiding volgens zijn uitgeverij Bulaaq. Dus nog helemaal niet te koop. Of heb ik het mis?

abrid

Citaat van: Tamza op 24/09/2007 om 17:44:20
Dit boek is nog in voorbereiding volgens zijn uitgeverij Bulaaq. Dus nog helemaal niet te koop. Of heb ik het mis?

Nican. Maar dat staat ook onder status. Zie hieronder:

Abdelkrim en de Riffijnse Republiek (1921-1926)
bindwijze : geilustreerde paperback
omvang : ca. 224 blz
formaat : 13,5 x 21,5 cm
isbn : 978 90 5460 149 4
status : In voorbereiding
prijs : 17.50


Ighes


Azul
erg goed... ik hoop wel dat dit keer de uitgever...zijn fokking werk normaal doet en we een boek krijgen zonder schrijffouten.

Tamza

Citaat van: abrid op 24/09/2007 om 18:59:41
Nican. Maar dat staat ook onder status. Zie hieronder:

Abdelkrim en de Riffijnse Republiek (1921-1926)
bindwijze : geilustreerde paperback
omvang : ca. 224 blz
formaat : 13,5 x 21,5 cm
isbn : 978 90 5460 149 4
status : In voorbereiding
prijs : 17.50



Nu je het zegt, heb er idd overheen gelezen. Ik ging gelijk scannen op uitgever en bestelmogelijkheden, vandaar :$

Aititeft

Ennnuhh die boek van David Hartinhet nederlands is die nog ergens te verkrijgen?

abrid

Citaat van: Ighes op 24/09/2007 om 20:28:28

Azul
erg goed... ik hoop wel dat dit keer de uitgever...zijn fokking werk normaal doet en we een boek krijgen zonder schrijffouten.
Azul Ighes,
Ja dat is zeker jammer dat er zoveel fouten in zitten. Hopen dat het met deel 2 meevalt daar zit wat mij betreft de interessantste informatie tussen.

D wa netta 

kadikaddour

azul thawmat marra ,
een boek schrijven over abdekrim of rif revolutie  is een " mode '' geworden tegenwoordig  om in publiciteit te komen ?
  17.50 euro voor een boek van amateuristische onervarend schrijver
vind ik te veel .
eerlijk gezegd  ik verwacht niets nieuws ,de schrijver gaat  een samenvatting  presenteren over de boeken die heeft hij gelezen
ik ken mhmed alabdouni  als voorzitter van mcv Bades maar als historicus
of onderzoeker daar twijfl ik heel veel !!!!!

student1980

Citaat van: kadikaddour op 28/09/2007 om 18:46:52
azul thawmat marra ,
een boek schrijven over abdekrim of rif revolutie  is een " mode '' geworden tegenwoordig  om in publiciteit te komen ?
  17.50 euro voor een boek van amateuristische onervarend schrijver
vind ik te veel .
eerlijk gezegd  ik verwacht niets nieuws ,de schrijver gaat  een samenvatting  presenteren over de boeken die heeft hij gelezen
ik ken mhmed alabdouni  als voorzitter van mcv Bades maar als historicus
of onderzoeker daar twijfl ik heel veel !!!!!


Misschien is het wel handig om eerst het boek af te wachten.

Najibamazigh

Azul

Azul xawom marra tanmert tawmat Elabdouni ayuz ichek awma ino tanmert ihcek amis n tamath inu tanmert iyani ndiwin rakhbara

Tmanigh asyo9a3 tarjama s arabic nigh  s françe nach osingh bo Taholandith  :(

Tanmert swatas

Ighes

Citaat van: kadikaddour op 28/09/2007 om 18:46:52
azul thawmat marra ,
een boek schrijven over abdekrim of rif revolutie  is een " mode '' geworden tegenwoordig  om in publiciteit te komen ?
  17.50 euro voor een boek van amateuristische onervarend schrijver
vind ik te veel .
eerlijk gezegd  ik verwacht niets nieuws ,de schrijver gaat  een samenvatting  presenteren over de boeken die heeft hij gelezen
ik ken mhmed alabdouni  als voorzitter van mcv Bades maar als historicus
of onderzoeker daar twijfl ik heel veel !!!!!


Wat een zieke reactie zich... tfu.
Top dat iemand.... wat zeg ik... een Arifi een boek aan het schrijven is over onze geschiedenis. Top. Ik hoop dat de afwerking goed is. Ik wens de schrijver en de uitgever veel succes.

Groet

kadikaddour

Citaat van: Ighes op 30/09/2007 om 17:03:23
Citaat van: kadikaddour op 28/09/2007 om 18:46:52
azul thawmat marra ,
een boek schrijven over abdekrim of rif revolutie  is een " mode '' geworden tegenwoordig  om in publiciteit te komen ?
  17.50 euro voor een boek van amateuristische onervarend schrijver
vind ik te veel .
eerlijk gezegd  ik verwacht niets nieuws ,de schrijver gaat  een samenvatting  presenteren over de boeken die heeft hij gelezen
ik ken mhmed alabdouni  als voorzitter van mcv Bades maar als historicus
of onderzoeker daar twijfl ik heel veel !!!!!


Wat een zieke reactie zich... tfu.
Top dat iemand.... wat zeg ik... een Arifi een boek aan het schrijven is over onze geschiedenis. Top. Ik hoop dat de afwerking goed is. Ik wens de schrijver en de uitgever veel succes.

Groet
azul
in cultureel domein een critische reactie blijft altijd een gezond reactie .
jou onbelefde reactie is  een echte zieke reactie volgens mij .
mischien  heb je mijn reaktie verkeerd geinterpreteerd .
ik heb niets tegen de schrijver ,schrijven  over ons amazigh cultuur, rifijnse geschiedenis vind ik een goede recht  ,zoeken naar wortels is altijd een fantastische
werk .
ik heb  zo veel boeken gelezen en bestudeerd die gingen over onze held abdekrim
die boeken verschillen niet van elkaar (  inhoudelijk ) alleen maar herhaling
ik heb gevoel  dat el abdouni  niets nieuws in zijn boekje brengen .
dat is mijn bedoeling meer niet .

Tamza

Citaat van: kadikaddour op 30/09/2007 om 18:34:46
azul
in cultureel domein een critische reactie blijft altijd een gezond reactie .
jou onbelefde reactie is  een echte zieke reactie volgens mij .
mischien  heb je mijn reaktie verkeerd geinterpreteerd .
ik heb niets tegen de schrijver ,schrijven  over ons amazigh cultuur, rifijnse geschiedenis vind ik een goede recht  ,zoeken naar wortels is altijd een fantastische
werk .
ik heb  zo veel boeken gelezen en bestudeerd die gingen over onze held abdekrim
die boeken verschillen niet van elkaar (  inhoudelijk ) alleen maar herhaling
ik heb gevoel  dat el abdouni  niets nieuws in zijn boekje brengen .
dat is mijn bedoeling meer niet .

Ik ben niet eerder een Nederlandstalige boek tegengekomen die specifiek over Al Khattabi gaat. Wat dat betreft is dit boek al een vernieuwing op zich, en ook hard nodig vanwege de grotere toegankelijkheid die het meebrengt voor mensen met Nederlands als (tweede) taal.

Bovendien is het volstrekt normaal dat informatieve boeken informatie verzameld hebben uit eerder verschenen werken. Zulke boeken hebben niet voor niets een bijlage met noten. Dus ik begrijp je "kritiek" niet zo. Vooral niet als je - zover ik weet - dit boek nog niet gelezen hebt, aangezien het nog niet te koop is. Misschien staat er wel verrassende nieuwe informatie in, weet jij veel.

Je tirade over deze man uitstorten (die ba3da de moeite neemt om dit belangrijke deel van de Riffijnse geschiedenis -waar al zo weinig over bekend is helaas- op schrift te zetten) baseren op slechts 'het gevoel dat het maar herhaling is' vind ik echt ongepast. Het is ook ontmoedigend voor toekomstige schrijvers/onderzoekers die dergelijke initiatieven willen ondernemen. Het kost immers veel tijd en energie. Om dan ondankbaar gebash en ongefundeerd overhaastig kritiek hiervoor in ruil te krijgen heeft natuurlijk niemand zin in.


Ighes

#13
...

Ighes

Citaat van: Ighes op 30/09/2007 om 19:21:00
Citaat van: kadikaddour op 30/09/2007 om 18:34:46
Citaat van: Ighes op 30/09/2007 om 17:03:23
Citaat van: kadikaddour op 28/09/2007 om 18:46:52
azul thawmat marra ,
een boek schrijven over abdekrim of rif revolutie  is een " mode '' geworden tegenwoordig  om in publiciteit te komen ?
  17.50 euro voor een boek van amateuristische onervarend schrijver
vind ik te veel .
eerlijk gezegd  ik verwacht niets nieuws ,de schrijver gaat  een samenvatting  presenteren over de boeken die heeft hij gelezen
ik ken mhmed alabdouni  als voorzitter van mcv Bades maar als historicus
of onderzoeker daar twijfl ik heel veel !!!!!


Wat een zieke reactie zich... tfu.
Top dat iemand.... wat zeg ik... een Arifi een boek aan het schrijven is over onze geschiedenis. Top. Ik hoop dat de afwerking goed is. Ik wens de schrijver en de uitgever veel succes.

Groet
azul
in cultureel domein een critische reactie blijft altijd een gezond reactie .
jou onbelefde reactie is  een echte zieke reactie volgens mij .
mischien  heb je mijn reaktie verkeerd geinterpreteerd .
ik heb niets tegen de schrijver ,schrijven  over ons amazigh cultuur, rifijnse geschiedenis vind ik een goede recht  ,zoeken naar wortels is altijd een fantastische
werk .
ik heb  zo veel boeken gelezen en bestudeerd die gingen over onze held abdekrim
die boeken verschillen niet van elkaar (  inhoudelijk ) alleen maar herhaling
ik heb gevoel  dat el abdouni  niets nieuws in zijn boekje brengen .
dat is mijn bedoeling meer niet .



Moeilijke woorden gebruiken wil nog niet zeggen dat je iets van snapt of dat je überhaupt iets te vertellen hebt. Jouw  zogenaamde ‘kritische reactie’  is verre van gezonde actie… een en al goedkope arrogantie jongen.

Wat een gek zich... het boek is niet eens uit, je hebt het niet gelezen.... hoe kan je al een mening hebben???? over iets dat je nog niet hebt gezien?????