Hoofdmenu

Doe maar niet

Gestart door student1980, 20/09/2007 om 14:14:07

student1980

(...)De enige reden waarom men vast is omdat god het van ons vraagt, maar het verbieden van iemands dagelijkse routine, drijft de mens tot waanzin. Deze contradictie van enerzijds een metafysische kracht die iets van ons vraagt en anderzijds het menselijke vat vol tegenstrijdigheden die de opdracht probeert te verwezenlijken, maakt de ramadanmaand tot een bizarre maand. Wie niet zonder al te veel kleerscheuren de zware dagen wil doorkomen, doet er goed aan het leven op een laag pitje te zetten en het spirituele kanaal open te zetten. Neem wat vakantie dagen op en ga op in je mijmeringen. (...)

Lees verder op: http://www.wereldjournalisten.nl/artikel/2007/9/3/doe_maar_niet/

Tamza

Ja, bijzonder zielig. Zo ook de niet-gelovige Marokkanen die express openlijk zuipen, roken en vreten ter provocatie. Niet dat het getuf en geweld dan gerechtvaardigd is, integendeel, je moet er niet gevoelig voor zijn want dat is nu eenmaal de bedoeling van de ramadan: totale beheersing. Maar zulke loeders heb je wel in beide 'kampen'.

TheCFO

(ik had me nog zo voorgenomen tijdens deze periode niet te happen over deze onderwerpen, maar helaas, het vlees is zwak)

Citaat van: Tamza op 20/09/2007 om 14:24:22
Zo ook de niet-gelovige Marokkanen die express openlijk zuipen, roken en vreten ter provocatie.

Wie kan zich in hemelsnaam geprovoceerd voelen door het zuipen, vreten of roken van een ander (mits de rook niet in je utregse geziggie geblazen wordt)

Tamza

Citaat van: TheCFO op 20/09/2007 om 14:27:25
(ik had me nog zo voorgenomen tijdens deze periode niet te happen, maar helaas, het vlees is zwak)

Wie kan zich in hemelsnaam geprovoceerd voelen door het zuipen of roken van een ander (mits de rook niet in je utregse geziggie geblazen wordt)

De loeders dus die daar gevoelig voor zijn. Ik schreef niet voor niets erachter dat je daar ongevoelig voor zou moeten zijn. De ene idioot die de andere idioot uitdaagt = onnodig gezeik.

Wah

Citaat van: Tamza op 20/09/2007 om 14:30:32
Citaat van: TheCFO op 20/09/2007 om 14:27:25
(ik had me nog zo voorgenomen tijdens deze periode niet te happen, maar helaas, het vlees is zwak)

Wie kan zich in hemelsnaam geprovoceerd voelen door het zuipen of roken van een ander (mits de rook niet in je utregse geziggie geblazen wordt)

De loeders dus die daar gevoelig voor zijn. Ik schreef niet voor niets erachter dat je daar ongevoelig voor zou moeten zijn. De ene idioot die de andere idioot uitdaagt = onnodig gezeik.
Klopt dat is niet de geest van de ramadan. Maar  voor de meesten is het sowieso geen spirituele oefening. Asis Aynan met zijn legalistische en bijna positivistische benadering van 'vasten omdat God het vraagt', 'morele wet aanhouden', 'metafysische kracht die iets van ons vraagt', vind ik op dezelfde manier primitief. Het veronderstelt dat je die dingen alleen doet omdat ze ergens geschreven staan, terwijl het van jou eigenlijk niet hoeft. Jij wilt je immers overgeven aan je lusten en behoeften. De meeste mensen die ik ken zijn helemaal niet blijven haken in zulke benaderingen van de religie. Islam is een levensvorm waarbij je die eigenschappen in de mens aanspreekt om dichter bij God te komen. Daarom moet je er ook bewust voor kiezen, anders ben je alleen bezig met honger lijden en verder niks. Die interne geestelijke oefening heeft Tariq Ramadan goed verwoord:

De betekenis van de maand van de Ramadan

Wanneer moslims gevraagd wordt naar de betekenis van de Ramadan, beginnen ze meestal met het noemen van de tijdsbepalingen en de regels van deze vastenmaand. Tijdens Ramadan onthouden praktiserende moslims zich tussen anderhalf uur voor zonsopgang en zonsondergang van eten, drinken, en seksuele contacten. Deze praktische details brengen echter niet de diepe betekenis over van deze maand van intense spiritualiteit, meditatie en zelfreflectie.
Door te stoppen met eten, drinken en het bevredigen van zijn of haar lichamelijke lusten, probeert de gelovige zijn of haar menselijke natuur te beheersen, om zo dichter bij de goddelijke eigenschappen te komen. Het is een poging om door zelfverheffing Zijn aanwezigheid te naderen. Wie vast zou ook nader tot het geopenbaarde boek, de Koran, moeten komen, en zich, door een intieme dialoog met de Schepper, met de betekenis van zijn of haar leven moeten verzoenen. Hij of zij leert het zelf ontwikkelen en het Unieke liefhebben.

Vasten is mediteren. De Ramadan nodigt ertoe uit om, in plaats van je door je instincten of het consumeren te laten leiden, de meest natuurlijke activiteiten te staken om hun belang, hun betekenis, hun doel opnieuw te ondervinden. Door dit te doen staat de moslim stil bij de waarde van eten of drinken. Hij of zij erkent dat het leven een geschenk is en dat de mens toewijding, nederigheid en dankbaarheid aan zijn Schepper verschuldigd is.

De Ramadan is ook een maand om te gedenken. … God, het zelf, de armen. Gedurende één maand deelt de gelovige de ervaring van behoeftigen en hij of zij zou erbij stil moeten staan dat zij, terwijl zij misschien lijden, ook een leven, waardigheid en onbetwiste rechten genieten. Gedurende de Ramadan wordt de moslim ertoe uitgenodigd meer te doneren en de armen te dienen.

Vasten is het zelf verlossen, is dichter bij zowel God als de armen komen, door te leren nooit het doel en de middelen met elkaar te verwarren. We leven niet om te eten of drinken maar we eten of drinken wel om een beter leven te leiden en te leren liefhebben. Om Hem en de armen lief te hebben in één en dezelfde spirituele ademtocht. Dat is de diepere betekenis van het gebed van de Profeet: ‘O God, leer me de armen lief te hebben’ … om zo U meer lief te kunnen hebben.


Tariq Ramadan

TheCFO

Ah, reliromantiek!

Wat de heer Ramadan ook beweert, het lijkt me dat juist het georkestreerde wel degelijk leidt tot 'dat het moet'. En 'moeten' leidt vrij snel tot peerpressure.

Mensen die uitsluitend voor zichzelf op zoek zijn naar zichzelf of God, zouden dan niet een vaste maand nodig hebben om dit te doen.  Noch zouden zij dit noodzakelijkerwijs in dezelfde maand doen als een miljard anderen dit doen.

Nu gebeurt het 'en masse' en dus leidt dat tot groepsdwang en dus is Ramadan een reliromanticus.

Tamza

Mooi stuk van Tariq Ramadan, die had ik ook gelezen. En de pure essentie idd.

Ik had het gister nog over met een paar autochtone klasgenoten. Zij kenden de Ramadan alleen van 'niet eten, niet drinken, niet roken'. Ik legde ze uit dat het veel dieper gaat. Dat je misschien een paar kilootjes verliest, maar wel veel geestkracht erbij wint. Plus nog de rust van bezinning, vergeven en vergeving krijgen. Je zuivert niet alleen je lichaam, maar ook je geest (althans, dat probeer je zo goed en oprecht mogelijk). Door beheersing bereik je die hogere staat van spiritualiteit (zonder zweverig te doen).

Inuit

#7
Binnenkort gaat de jaarlijkse vastenmaand van start (op de 13e of 14e september). Van zonsopgang tot het ondergaan van het lichtgevende hemellichaam niet eten, drinken, neuken en wat daar allemaal bij komt kijken. Ook is het ten strengste verboden de morele wet te overtreden; tieren, liegen, roddelen, arrogant zijn en dergelijke. Vanzelfsprekend is de morele wet altijd van kracht, maar in deze heilige maand moet je nog meer je best doen om de regels in acht te nemen.

correctie: dageraad
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dageraad


verder leg je een relatie die je verder niet onderbouwd (een beetje jammer, want dat is volgens mij de boodsschap van je  schrijfsel), want wie zegt mij dat die mensen niet ook buiten de ramadan zo reageren? misschien is dit een karaktertrek van deze groep? anyway, je onderbouwd niet waarom je denkt dat men uit ramadan-frustraties een dergelijke houding aanneemt tegenover niet vastenden (ex moslims of marokkanen).

TheCFO

Volgens politiewoordvoerders is er wel degelijk een toename van ellende tijdens de ramadan, dus dat lijkt aynans visie te onderschrijven. (hoewel ook geweldadige antiramadanners mede voor die toename kunnen zorgen)

student1980

Citaat van: Wah op 20/09/2007 om 14:57:15
Citaat van: Tamza op 20/09/2007 om 14:30:32
Citaat van: TheCFO op 20/09/2007 om 14:27:25
(ik had me nog zo voorgenomen tijdens deze periode niet te happen, maar helaas, het vlees is zwak)

Wie kan zich in hemelsnaam geprovoceerd voelen door het zuipen of roken van een ander (mits de rook niet in je utregse geziggie geblazen wordt)

De loeders dus die daar gevoelig voor zijn. Ik schreef niet voor niets erachter dat je daar ongevoelig voor zou moeten zijn. De ene idioot die de andere idioot uitdaagt = onnodig gezeik.
Klopt dat is niet de geest van de ramadan. Maar  voor de meesten is het sowieso geen spirituele oefening. Asis Aynan met zijn legalistische en bijna positivistische benadering van 'vasten omdat God het vraagt', 'morele wet aanhouden', 'metafysische kracht die iets van ons vraagt', vind ik op dezelfde manier primitief. Het veronderstelt dat je die dingen alleen doet omdat ze ergens geschreven staan, terwijl het van jou eigenlijk niet hoeft. Jij wilt je immers overgeven aan je lusten en behoeften. De meeste mensen die ik ken zijn helemaal niet blijven haken in zulke benaderingen van de religie. Islam is een levensvorm waarbij je die eigenschappen in de mens aanspreekt om dichter bij God te komen. Daarom moet je er ook bewust voor kiezen, anders ben je alleen bezig met honger lijden en verder niks. Die interne geestelijke oefening heeft Tariq Ramadan goed verwoord:

De betekenis van de maand van de Ramadan

Wanneer moslims gevraagd wordt naar de betekenis van de Ramadan, beginnen ze meestal met het noemen van de tijdsbepalingen en de regels van deze vastenmaand. Tijdens Ramadan onthouden praktiserende moslims zich tussen anderhalf uur voor zonsopgang en zonsondergang van eten, drinken, en seksuele contacten. Deze praktische details brengen echter niet de diepe betekenis over van deze maand van intense spiritualiteit, meditatie en zelfreflectie.
Door te stoppen met eten, drinken en het bevredigen van zijn of haar lichamelijke lusten, probeert de gelovige zijn of haar menselijke natuur te beheersen, om zo dichter bij de goddelijke eigenschappen te komen. Het is een poging om door zelfverheffing Zijn aanwezigheid te naderen. Wie vast zou ook nader tot het geopenbaarde boek, de Koran, moeten komen, en zich, door een intieme dialoog met de Schepper, met de betekenis van zijn of haar leven moeten verzoenen. Hij of zij leert het zelf ontwikkelen en het Unieke liefhebben.

Vasten is mediteren. De Ramadan nodigt ertoe uit om, in plaats van je door je instincten of het consumeren te laten leiden, de meest natuurlijke activiteiten te staken om hun belang, hun betekenis, hun doel opnieuw te ondervinden. Door dit te doen staat de moslim stil bij de waarde van eten of drinken. Hij of zij erkent dat het leven een geschenk is en dat de mens toewijding, nederigheid en dankbaarheid aan zijn Schepper verschuldigd is.

De Ramadan is ook een maand om te gedenken. … God, het zelf, de armen. Gedurende één maand deelt de gelovige de ervaring van behoeftigen en hij of zij zou erbij stil moeten staan dat zij, terwijl zij misschien lijden, ook een leven, waardigheid en onbetwiste rechten genieten. Gedurende de Ramadan wordt de moslim ertoe uitgenodigd meer te doneren en de armen te dienen.

Vasten is het zelf verlossen, is dichter bij zowel God als de armen komen, door te leren nooit het doel en de middelen met elkaar te verwarren. We leven niet om te eten of drinken maar we eten of drinken wel om een beter leven te leiden en te leren liefhebben. Om Hem en de armen lief te hebben in één en dezelfde spirituele ademtocht. Dat is de diepere betekenis van het gebed van de Profeet: ‘O God, leer me de armen lief te hebben’ … om zo U meer lief te kunnen hebben.


Tariq Ramadan

'het spirituele kanaal open te zetten. Neem wat vakantie dagen op en ga op in je mijmeringen.', vind ik nu niet echt primitief (alleen niet eten en drinken). Het gaat mij in het stuk ook helemaal niet om een hogere macht, niet eten en drinken etc, maar om mensen die andere mensen het niet gunnen om te eten tijdens de ramadan.
Tariq Ramadan ga ik lezen. Begin met de bio over Mohammed.

Tamza

#10
Citaat van: TheCFO op 20/09/2007 om 15:07:45
Ah, reliromantiek!

Wat de heer Ramadan ook beweert, het lijkt me dat juist het georkestreerde wel degelijk leidt tot 'dat het moet'. En 'moeten' leidt vrij snel tot peerpressure.

Mensen die uitsluitend voor zichzelf op zoek zijn naar zichzelf of God, zouden dan niet een vaste maand nodig hebben om dit te doen.  Noch zouden zij dit noodzakelijkerwijs in dezelfde maand doen als een miljard anderen dit doen.

Nu gebeurt het 'en masse' en dus leidt dat tot groepsdwang en dus is Ramadan een reliromanticus.

Vasten gebeurd dan ook niet alleen in de maand Ramadan. Het wordt aangeraden om vrijwillig te vasten, buiten de Ramadan om, en dat gebeurd ook heel vaak.

antiarab

Citaat van: student1980 op 20/09/2007 om 14:14:07
(...)De enige reden waarom men vast is omdat god het van ons vraagt, maar het verbieden van iemands dagelijkse routine, drijft de mens tot waanzin. Deze contradictie van enerzijds een metafysische kracht die iets van ons vraagt en anderzijds het menselijke vat vol tegenstrijdigheden die de opdracht probeert te verwezenlijken, maakt de ramadanmaand tot een bizarre maand. Wie niet zonder al te veel kleerscheuren de zware dagen wil doorkomen, doet er goed aan het leven op een laag pitje te zetten en het spirituele kanaal open te zetten. Neem wat vakantie dagen op en ga op in je mijmeringen. (...)

Lees verder op: http://www.wereldjournalisten.nl/artikel/2007/9/3/doe_maar_niet/


ramadaan is er om jezelf te reinigen (zegt men). Maar wat ik niet kan snappen is dat men nog steeds de oude manier (15 eeuwen oud) gebruikt om zichzelf te reinigen!
Wat is het nut om je islaam te versterken gedurende een maandje als je de rest van het jaar een voltime "klootzak" gaat zijn? Wat is het nut van jezelf te laten verhongeren als je aan het einde van de dag jezelf vol te gaat vullen met alles wat begiert en lekker vindt! Is het niet de bedoeling juist om de gevoelens van de armen en diegene die niks hebben voor een periode ook gaat voelen? Hoe effectief is een maand gezien dat er 12 maanden in totaal zijn?
Ik vind de mensen de essentie van ramadaan vergeten. ramadaan is niet jezelf verhongeren of je gebedenboekje weer te voorschijn halen om eens weer te leren hoe je moet bidden. Ramadaan is niet om de moskien drukker te maken en vervolgens om meer moskien gaan eisen terwijl men gedurende het jaar meer dan genoeg heeft aan wat hij nu heeft. Ramdaan is niet om je hoofddoek te gaan gebruiken en je make-up kist onder je bed gaat verbergen. Ramdaan is niet om je schizofrenie patiënt in je los te laten door te vasten overdag en alle remmen los te gooien overnacht.

Ten minste dat is wat mij wijs werd gemaakt toen ik er nog aan mee deed.

Wah

#12
Citaat van: TheCFO op 20/09/2007 om 15:07:45
Ah, reliromantiek!

Wat de heer Ramadan ook beweert, het lijkt me dat juist het georkestreerde wel degelijk leidt tot 'dat het moet'. En 'moeten' leidt vrij snel tot peerpressure.

Mensen die uitsluitend voor zichzelf op zoek zijn naar zichzelf of God, zouden dan niet een vaste maand nodig hebben om dit te doen.  Noch zouden zij dit noodzakelijkerwijs in dezelfde maand doen als een miljard anderen dit doen.

Nu gebeurt het 'en masse' en dus leidt dat tot groepsdwang en dus is Ramadan een reliromanticus.
Typisch atheistenlogica. Door wie is het georkestreerd dan?

Als je zelf de Islam niet ervaren hebt kun je je vooroordelen maar beter voor je houden. Dat je het in gemeenschap doet, tijdens dezelfde maand, wil alleen maar zeggen dat je niet alleen voor jezelf leeft op deze aardbol en dat je de band met je medemens moet versterken. Dat zijn de principes.

Als je moslim bent dan moet je inderdaad, omdat je ergens in gelooft. Dat is nou eenmaal de levenswijze waar men voor kiest. Jij kiest ervoor om als atheist en slaaf van je verlangens en lusten door het leven te gaan, ok. Als je geen moslim bent en je er niet de tijd voor genomen hebt om je erin te verdiepen, moet je je niet als 1 gedragen. Punt uit. Elke keus kost kracht en moeite, hypocrisie is het alternatief.

Wah

Citaat van: TheCFO op 20/09/2007 om 15:12:16
Volgens politiewoordvoerders is er wel degelijk een toename van ellende tijdens de ramadan, dus dat lijkt aynans visie te onderschrijven. (hoewel ook geweldadige antiramadanners mede voor die toename kunnen zorgen)
Er is ook een toename van het aantal atheisten met bekeringsdrift heb ik vernomen tijdens deze maand. Wtf, waarom gaan jullie niet zelf een zin voor jullie eigen leven zoeken? Of is dat het hele eiereneten, en ligt de zin hem in het infantiel puberen tegen mensen die dat wel hebben? Primitieveling.

Wah

Citaat van: student1980 op 20/09/2007 om 15:14:15

'het spirituele kanaal open te zetten. Neem wat vakantie dagen op en ga op in je mijmeringen.', vind ik nu niet echt primitief (alleen niet eten en drinken). Het gaat mij in het stuk ook helemaal niet om een hogere macht, niet eten en drinken etc, maar om mensen die andere mensen het niet gunnen om te eten tijdens de ramadan.
Tariq Ramadan ga ik lezen. Begin met de bio over Mohammed.
Ok, dat laatste punt begrijp ik. Die gasten heb je nou eenmaal altijd. Je hebt ook moslims die je nooit genoeg moslim vinden en allerlei extra regeltjes gaan verzinnen om je het leven moeilijker te maken, maar ach ik heb zoiets van laat ze lekker gaarkoken in hun eigen sop. Bemoeials zijn meestal mensen die zelf niet zo sterk in hun schoenen staan. Het draait allemaal om zelfbewustzijn, dat kan je mensen niet aanleren. Blijft staan dat sociale controle niet echt iets is wat direkt voortkomt uit de religie.