tv-debat Berbers-Joodse vriendschap

Gestart door Speurneus, 03/09/2007 om 19:34:35

Speurneus

Voor u opgediept uit de krochten van internet:

een tv-debat op het Iraanse Al-Alam TV van 21 juli jl. over Berbers-Joodse vriendschap. Tekst is weliswaar in het Engels, maar toch.

http://www.memri.org/bin/latestnews.cgi?ID=SD169507

Voor onderzoeksrapporten en analyses over Noord-Afrika, ga naar:


http://www.memri.org/northafrica.html

Speurneus


Gordo

Citaat van: Speurneus op 03/09/2007 om 19:34:35
Voor u opgediept uit de krochten van internet:

een tv-debat op het Iraanse Al-Alam TV van 21 juli jl. over Berbers-Joodse vriendschap. Tekst is weliswaar in het Engels, maar toch.

http://www.memri.org/bin/latestnews.cgi?ID=SD169506

De link werkt niet.

Ik zat toevallig net de verklaring voor de oprichting van deze vereniging te lezen:

Hieronder de Arabische versie (beknopte samenvatting)



يــعتزم مثقفين وفاعلين أما زيغ بسـوس ، تأسيس "جمعية سوس العـالـمة للصداقةالأمازيغةاليهودية" بين اليهودالأمازيغ في جميع أنحاء العالم وبين نظرائهمالأمازيغ في المغرب، بهدف الحفاظ على الموروث الحضاري والتاريخي وهويتهمالأمازيغية،والتواصل مع جذورهم وجعلهم فاعلين في التنميةالمحلية بمسقط رأس أسلافهم بالمغرب. لـذا ندعو كـل مـن يـهمـه ألأمر إلى دعـم هـذه المبـادرة.

   و مـن بين ألأهداف التـي نسـعى إلى تحقيقها:



Doelen:

* نشـر ثقـافةالسـلم والتـسامح.

Vrede en harmonie verspreiden

*الـعمل علـى تشـجيع حـوار الحضـارات والثـقافات.

Nastreven van dialoog tussen volkeren en culturen

*مكـافـحة كـافةأشـكال التمـييز و العنصرية بسبب الديـن أو اللون أو اللـغة أو الجـنس.

Bestrijden van alle vormen van racisme op grond van religie, ras, sexe en taal.

*مسـاهمـة اليـهود ألاما زيغ فـي تنـمية مـناطـقهم ألأصلية.

Bijdrage van Amazigh joden aan de ontwikkeling van hun oorspronkelijke (geboorte) plaatsen

*دعـم التبـادل الثقـافي بـين الشبـاب ألاما زيغي و الشباب اليهـودي.

Steun aan culturele uitwisseling tussen Amazigh en joodse jongeren

*دعـم التعـاون بين الجمعيـات  ألامازيغية المغربية وجمعيات اليهود المغاربة.


Samenwerking tussen Marokkaanse Amazigh verenigingen en Amazigh joodse verenigingen


*إعادة الاعتبار للمكون اليهودي في الهوية المغربية.

Het joodse karakter van Marokko ....


*تدريـس تاريـخ اليهـود المغاربة في المدارس المغربية و إدماج الثقافة اليهودية فـي وسائل الإعلام السمعي و المرئي.


Geschiedenis van Marokkaanse joden onderwijzen in Marokko en aandacht aan besteden aan de Amazigh joodse Marokkaanse cultuur in de media.

:

Gordo



Natuurlijk hebben de haters van Imazighen hun kansen geruikt om Imazighen vanwege de boven genoemde organisatie van terrorisme, anti-islamisme en anti-arabisme te beschuldigen en nog wel meer. Waarom horen we niets van deze mensen over de israelische vlag die wappert in arabische hoofdsteden. Over de Arabische liga die bedelt in israel voor een gesprek (twee weken geleden een bezoek gebracht). Over de palestijen die bedelen om Olmert te ontmoeten.

Dit is de reactie van de Amazigh vereniginegn op de bovengenoemde aantijgingen.

"جمعية سوس العـالـمة للصداقة الأمازيغية الإسرائيلية" : "جمعية سوس العـالـمة للصداقة الأمازيغية الإسرائيلية"
بلاغ فيدرالية الهيئات الأمازيغية بجهة سوس ماسة درعة والصحراء
فيدرالية الهيئات الأمازيغية بجهة سوس ماسة درعة والصحراء 1er juillet 2007



بـــلاغ

بلغنا في فيدرالية الهيئات الأمازيغية بجهة سوس ماسة درعة والصحراء، البيان المشؤوم الصادر عن (الجمعية المغربية لمساندة الكفاح الفلسطيني ومجموعة العمل الوطنية لمساندة العراق وفلسطين)، ونظرا لما يحمله هذا البيان من كلام نابي وما قذف به مناضلي وتنظيمات الحركة الأمازيغية بالمغرب، من اتهامات وشتائم من قبيل "وصف الأمازيغ بالجسم الغريب في هذا الوطن، واعتبارهم إرهابيين وداعمين له، وتصنيفهم ضمن خونة الشعب المغربي، باعتبارنا عملاء للصهيونية والإمبريالية العالمية، ووصف كافة الأمازيغ باللصوص، والسعاة لتفريق المجتمع المغربي" بالإضافة إلى وابل من الشتائم والسباب التي نتعفف عن ذكرها، احتراما منا لكرامة الإنسان الأمازيغي خاصة والمغربي عامة.

وإذ نؤكد أن مثل هذا الكلام الساقط لا يصدر إلا عن سفلة ومسترزقون بمظلومية فلسطين والعراق، وتحويل آلام الأطفال والأرامل هناك، وتضحيات تلك الشعوب من أجل حريتها وكرامتها، إلى أصوات انتخابية وأرصدة مالية بالمغرب، نؤكد ونحن الأحرار على ما يلي:

· أن مواطنتنا وتشبتنا بوطننا المغرب ومصالحه المصيرية ووحدته الترابية، درس ممتد على مر تاريخنا، ولألئك الذين يرموننا بالخيانة أن يقرؤوه ويدركوا ملاحمنا من أجل بلد ديمقراطي يسع الجميع، وإذا فضلت المواطنة عند القائمين على التنظيمين أعلاه، فإننا نوصيهم الالتحاق بزمرتهم الشرقية فهي أحوج إلى دروسهم في التفرقة والمواطنة على المغاربة.

· أن الديمقراطية التي اخترنا النضال من أجل تحقيقها في بلدنا المغرب تسع الجميع بأصالتهم.

· إيماننا الراسخ بحق الجميع بالمغرب في التعبير عن آرائهم السياسية والثقافية الهادفة إلى تكريس السلم والتعايش بين مختلف مكونات المجتمع دون عقدة التمركز حول الذات.

· أن من يقف وراء صدور هذا البيان النازي معروف بمعاداته للسامية وبأجنبيته عن المغرب وبأصوله الموريسكية.

· تضامننا الإنساني مع كافة الشعوب المضطهدة في العالم.

دعوتنا:

· كافة الهيئات والفعاليات الأمازيغية إلى استنكار وشجب هذه الأشكال الجديدة للتطرف والإرهاب التي تعادي السامية والمبادئ الإنسانية، والعمل الجدي من أجل التصدي لمثل هذه الأفكار، وتحصين مجتمعنا ضدها.

· الحكومة والأحزاب السياسية والمنظمات الحقوقية إلى تحمل مسؤوليتها للحد من تواجد مثل هذه التنظيمات التي تشيع الحقد وقيم العنف والإرهاب والكراهية، محل الوسطية وقيم السلم والأخوة الإنسانية بالمجتمع المغربي.

· دعوتنا التنظيمات الديمقراطية المغربية الأمازيغية إلى اللجوء إلى القضاء قصد حل هذين التنظيمين المعاديين لقيمنا الأصيلة، وحل الإطار العنصري المؤطر لها (المؤتمر القومي العربي) ومتابعة المسؤولين عنها.

- فيدرالية الهيئات الأمازيغية بجهة سوس ماسة درعة والصحراء 48 هيئة.

عن السكرتاريا الوطنية طانطان: 01/07/2007

ZeroTolerance

die kamelen halen alles erbij om hun kromme ziekelijke racistische gedachten te rechtvaardigen. Een organisatie die gewoon de banden nastreeft om elkaar  beter te leren kennen en de gezamenlijke geschiedenis van tamazgha te waarborgen wordt nu ineens als zionistisch genoemd tazzz. Dit is hetzelfde als die ene truck die ze gebruiken om de andere talen (tamazight, koerdisch etc) te vervangen door het arabisch. Door te zeggen dat het de taal van de koran is en dus een heilige taal proberen ze de boel te flessen. Een taal die heilig is?!?

abrid

Citaat van: ZeroTolerance op 04/09/2007 om 12:07:57
die kamelen halen alles erbij om hun kromme ziekelijke racistische gedachten te rechtvaardigen. Een organisatie die gewoon de banden nastreeft om elkaar  beter te leren kennen en de gezamenlijke geschiedenis van tamazgha te waarborgen wordt nu ineens als zionistisch genoemd tazzz. Dit is hetzelfde als die ene truck die ze gebruiken om de andere talen (tamazight, koerdisch etc) te vervangen door het arabisch. Door te zeggen dat het de taal van de koran is en dus een heilige taal proberen ze de boel te flessen. Een taal die heilig is?!?

Alsof Allah swt maar 1 taal vertstaat. Maar dat terzijde Imazighen kunnen beter eerst nader tot elkaar komen voordat nader tot andere groepen willen komen.


Inuit

mensen doe nou aub niet alsof jullie neus boedt, want je kunt mij niet wijsmaken dat je niet inziet dat de oprichting van dit comite grotendeels een statement/provocatie is naar de arabieren toe is.

miss.F.

Citaat van: Inuit op 04/09/2007 om 13:05:11
mensen doe nou aub niet alsof jullie neus boedt, want je kunt mij niet wijsmaken dat je niet inziet dat de oprichting van dit comite grotendeels een statement/provocatie is naar de arabieren toe is.


ik geloof er ook niets van hoor, ze hebben duidelijk bijbedoelingen

abrid

Citaat van: Inuit op 04/09/2007 om 13:05:11
mensen doe nou aub niet alsof jullie neus boedt, want je kunt mij niet wijsmaken dat je niet inziet dat de oprichting van dit comite grotendeels een statement/provocatie is naar de arabieren toe is.


Het is wel erg verdacht! Kritisch blijven volgen zou ik zeggen.

Inuit

Citaat van: abrid op 04/09/2007 om 13:32:54
Het is wel erg verdacht! Kritisch blijven volgen zou ik zeggen.
verdacht is ook wel een groot woord hoor, want ze zijn niet misdadig bezig ofzo. maar ik snap alleen niet dat er mensen zijn die beweren te geloven dat dit comite geen statement/provocatie of andere (bij)bedoelingen heeft.

Gordo

Citaat van: Inuit op 04/09/2007 om 14:25:43
Citaat van: abrid op 04/09/2007 om 13:32:54
Het is wel erg verdacht! Kritisch blijven volgen zou ik zeggen.
verdacht is ook wel een groot woord hoor, want ze zijn niet misdadig bezig ofzo. maar ik snap alleen niet dat er mensen zijn die beweren te geloven dat dit comite geen statement/provocatie of andere (bij)bedoelingen heeft.


Provocatie staat niet vermeld onder hun doelen.

Het gaat hier om Joodse Imazighen. ZIjn ze volgens jou geen Imazighen. Op de talen lijst in Israel staat Tamazight vermeld. Er zijn dus Imazighen van joodse afkomst.

Waar hoor ik neimand over de israelische vlag die wappert in Arabische landen. Deze organisatie gaat een relatie aan met NGO> Het zijn de arabische regimes die relaties onderhouden met het systeem in israel.

Izwan

Citaat van: Inuit op 04/09/2007 om 14:25:43
Citaat van: abrid op 04/09/2007 om 13:32:54
Het is wel erg verdacht! Kritisch blijven volgen zou ik zeggen.
verdacht is ook wel een groot woord hoor, want ze zijn niet misdadig bezig ofzo. maar ik snap alleen niet dat er mensen zijn die beweren te geloven dat dit comite geen statement/provocatie of andere (bij)bedoelingen heeft.

Het vervalsen van andermans geschiedenis is wel een misdaad hoor.
Om te beginnen: Joodse Imazighen bestaan niet.

Gordo

Citaat van: Izwan op 04/09/2007 om 16:04:13
Citaat van: Inuit op 04/09/2007 om 14:25:43
Citaat van: abrid op 04/09/2007 om 13:32:54
Het is wel erg verdacht! Kritisch blijven volgen zou ik zeggen.
verdacht is ook wel een groot woord hoor, want ze zijn niet misdadig bezig ofzo. maar ik snap alleen niet dat er mensen zijn die beweren te geloven dat dit comite geen statement/provocatie of andere (bij)bedoelingen heeft.

Het vervalsen van andermans geschiedenis is wel een misdaad hoor.
Om te beginnen: Joodse Imazighen bestaan niet.


dat is nieuw! welke boeken lees je? Toch de arabische nationalistische boeken, daar wordt ook het bestaan van Imazighen ontkend..

Wat was Dihya ook alweer?

Inuit

Citaat van: Gordo op 04/09/2007 om 16:13:38
dat is nieuw! welke boeken lees je? Toch de arabische nationalistische boeken, daar wordt ook het bestaan van Imazighen ontkend..

Wat was Dihya ook alweer?
Izwan heeft gelijk, want een Jood is naast een aanhanger van het jodendom ook een aanduiding van een zoon van Israel (etniciteit). dit comite is niet opgericht om meer te weten te komen over de religie jodendom, maar om het volk Joden en het volk Imazighen nader tot elkaar te brengen. dus in de doelstellingen van het comite kun je al vaststellen dat het niet mogelijk is om te spreken van een Joodse Amazigh (het is niet mogelijk om 2 etniciteiten te hebben), wel kun je spreken van Noord-Afrikaanse of Marokkaanse Joden.

ps. het siert niet echt om meteen een karikatuur van iemand te maken wanneer deze kritiek levert op zaken die onder de noemer Amazighzaak gedaan worden.

Izouran

Citaat van: abrid op 04/09/2007 om 12:29:00
Imazighen kunnen beter eerst nader tot elkaar komen voordat nader tot andere groepen willen komen.


Inderdaad. Das een hele goede.