Tanger de Berber stad waar iedereen oorspronkelijk uit de Rif komt.

Gestart door Mister1979, 25/08/2007 om 14:46:25

Mister1979

Tanger en alle noord westelijke steden (Tetouan, Asila, laarache..ect) kent en heeft een grote Riffijnse inwoners naast Jabla en Ghommara.
dat ging zelfs voor de tijd van Ibn Khaldun (hij heeft duidelijke meldingen gemaakt van grote Riffijnse aantalen die naar de boven genoemde steden waren geimigreerd .
dat kwam vooral na het uitbreken van de pest en de cholera in die tijden, met als resultaat het bijna uitsterven van Tanger, Tetouan en Asila.
nu nog de meeste inwoners van Asila stammen van Riffijnen die daar in de vorige eeuwen zijn verhuist.
en in het geval van Asila ging het zelfs onder het bevel van de toen sultan over marokko. (anders werden die steden makkelijk ingenomen door de Portugezen en Spanjaarden).
oh ja en niet te vergeten de grote trek van Riffijnen richting die steden in de jaren 40 van vorige eeuw (en nu nog). zelfs de grootste wereld schrijver Mohammed Chukri die bekend staat als een Tanger inwoner, is Riffijn en oorspronkelijk uit farxana bij Nador en Melilla.

Tanger is een Amazigh stad en de mensen die daar wonen zijn ook Amazighen. Hun Arabische dialect heeft het accent van Tarifit.
Tangi is de eerste stad die in opstand kwam tegen de bezetters Arabieren.
Men zegt nog steeds in Tanger SAKHAR voor ?Boodschap doen? . Dit zeggen ze in Alhoceima ook. Terwijl in de rest van Marokko zegt men TKADDA.

Bron:

Botermes

Ok de stad heeft een rifijns tintje maar niet waar iedereen oorspronkelijk uit de Rif komt dat gaat ook een beetje te ver.

Rebellious

Ik was o.a. in Tanger, deze zomer. Nou, iedereen die er de zomer doorbrengt, weet dat je daar bijna geen darija of arabisch nodig hebt. Iedereen spreekt Tmazight, logisch als 80% Riffijns is. En als t een arabiertje is, dan verstaat hij je wel. m.a.w. Tarifit begint daar steeds belangrijker te worden.

T mooie is, dat de riffijnen die daar geboren en getogen zijn, ook t Tarifit spreken. Heb daar 1 van de vele ooms die er al ruim 50 jr woont, nou, al zn kinderen, die daar zijn geboren, mogen thuis geen woord darija gebruiken. Ze spreken vloeiend tmazight.

In Tanger wordt je als Riffi zwaaaar gerespecteerd, heb ik gemerkt. Dus spreek je Tmazight, dan ben je stoer daar hahaha, een Riffi is daar de man met geld en kapitaal. Ook 80% van de kapitaal in Tanger is van Riffijnen, voornamelijk Riffijnse hasj-barrons.

MBTiza

Dit stukje had ik een aantal jaar geleden ingescand uit het boek van David Montgomery Hart. De familie Temsamani, Touzani, Ouriagheli komen daar veel voor.

aithwayagher

Wat word er precies gezegd in de tekst begrijp het niet zo goed weet iemand het ?

Botermes

dat eind 17e eeuw een riffijnse invasie de stad vanaf toen riffijns maakte. eerder was de stad in portugees/engelse handen. Er wordt geschat dat 85% van de bevolking van de stad  riffijnse voorouders heeft en die tegen 1900 compleet verarabiseerd raakten in taal en gebruik. Nu hebben ze het over de eerste golf riffijnen naar Tanger.

sienia

Er is een grote variatie aan Riffijnen, al dan niet het Berbers sprekend. Dat is wel duidelijk. De van oorsprong Riffijnen die al generaties in Tanger, wellicht ook in Tetwan zijn, beschouwen zich nu als Jbella en worden ook zo gezien. Het berbers hoor je vooral veel in de zomer, al dan niet met een accent uit de Randstad. Mijn Darija klinkt zo Nederlands, dat ik vaak in het Berbers antwoord krijg. :D

aithwayagher

Oh oke maar wat bedoel je precies met invasie is er gevochten tegen de portugezen/engelsen of bedoel je van een grote trek van riffijnen naar tanger om zich daar te gaan vestigen.

abrid

Citaat van: aithwayagher op 30/08/2007 om 11:58:50
Oh oke maar wat bedoel je precies met invasie is er gevochten tegen de portugezen/engelsen of bedoel je van een grote trek van riffijnen naar tanger om zich daar te gaan vestigen.

Er is inderdaad gevochten indertijd. Hierna zijn veel engelsen en portugezen uit Tanja verjaagd.
Later zou Tanger een internationale status krijgen. Pas in 1956 is het een onderdeel van Marokko geworden.

Tot op de dag van vandaag is bv. Gibraltar cq Adrar n Tariq :) nog Brits.

*-RiFFijn0s-*

Tanger is allang geen Riffijnse stad meer, daar moeten wij reëel in zijn.

Ik heb tijdens mijn vakantie vier dagen door gebracht in Tanger, ik heb er niks Riffijns aan herkend. Dood heb ik mij geërgerd. Ik hoorde altijd van de helft spreekt Riffijns bla bla, bullshit. Waar ik kwam verstond men het Thmazight niet. Ik geloof best dat er in de zomer veel Riffijnen in Tanger te vinden zijn maar door het jaar heen is dat niet zo veel. De Riffijnen die in Tanger geboren zijn, zijn vrijwel allen gearabiseerd. Stel dat Tanger een Riffijnse stad zou zijn, dan zou het een enclave geweest zijn.

Echte Riffijnse steden zijn en blijven Nador en Al-Hoceima en in mindere mate Berkane. De echt Arif is de regio Targuist-Al Hoceima â€" Ichawiyen (Aknoul) â€" Nador (en Berkane).
Ieder die beweert dat Arif groter is dan dit gebied, kletst maar wat uit zijn/haar nek.

Nee, Tanger is geen Arif, maar wel een amazigh stad met veel Riffijnen die hoofdzakelijk het Darija als voertaal hebben, net als bijna alle Itangaouien.

Adwa nta

Mister1979

Citaat van: RifRebel op 25/08/2007 om 17:20:16
Ik was o.a. in Tanger, deze zomer. Nou, iedereen die er de zomer doorbrengt, weet dat je daar bijna geen darija of arabisch nodig hebt. Iedereen spreekt Tmazight, logisch als 80% Riffijns is. En als t een arabiertje is, dan verstaat hij je wel. m.a.w. Tarifit begint daar steeds belangrijker te worden.

T mooie is, dat de riffijnen die daar geboren en getogen zijn, ook t Tarifit spreken. Heb daar 1 van de vele ooms die er al ruim 50 jr woont, nou, al zn kinderen, die daar zijn geboren, mogen thuis geen woord darija gebruiken. Ze spreken vloeiend tmazight.

In Tanger wordt je als Riffi zwaaaar gerespecteerd, heb ik gemerkt. Dus spreek je Tmazight, dan ben je stoer daar hahaha, een Riffi is daar de man met geld en kapitaal. Ook 80% van de kapitaal in Tanger is van Riffijnen, voornamelijk Riffijnse hasj-barrons.

Klopt, ik heb zelf veel familie in Tanger en heb ook in Tanger gewoond en nu woon ik in Ben Tayb. Ik kom zelf oorspronkelijk uit Beni Said. Al die nieuwe appartementen, hotels etc die nu worden gepakt zijn geld van Riffijnen want Tanger heeft geen economie. Na de onafhankelijkheid van Tanger moesten alle buitenlandse bedrijven van Hassan II een Marokkaanse partner nemen of de stad verlaten, internationale banken moesten ook de stad verlaten. Tanger economie was helemaal kapot en het enige wat men had was hasj.

De economie van Tanger draait alleen maar om hasj...

Rebellious

Citaat van: Mister1979 op 31/08/2007 om 14:12:52
Citaat van: RifRebel op 25/08/2007 om 17:20:16

Klopt, ik heb zelf veel familie in Tanger en heb ook in Tanger gewoond en nu woon ik in Ben Tayb. Ik kom zelf oorspronkelijk uit Beni Said. Al die nieuwe appartementen, hotels etc die nu worden gepakt zijn geld van Riffijnen want Tanger heeft geen economie. Na de onafhankelijkheid van Tanger moesten alle buitenlandse bedrijven van Hassan II een Marokkaanse partner nemen of de stad verlaten, internationale banken moesten ook de stad verlaten. Tanger economie was helemaal kapot en het enige wat men had was hasj.

De economie van Tanger draait alleen maar om hasj...

Economie van Tanger bestaat voornamelijk uit toerisme en de haven, meer niet. Tanger heb je idd weinig tot geen grootbedrijf, kantoorgebouwen etc etc. Kapitaal bestaat daar alleen uit horeca gelegenheden, flatgebouwen en villa's, gefinancieerd door hasj-geld. De rijkste mensen daar, zijn de Riffijnse hasj-barrons, waaronder ik zelf stinkend-rijke ooms heb in Tanger.

Rebellious

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 30/08/2007 om 16:22:51
Tanger is allang geen Riffijnse stad meer, daar moeten wij reëel in zijn.

Ik heb tijdens mijn vakantie vier dagen door gebracht in Tanger, ik heb er niks Riffijns aan herkend. Dood heb ik mij geërgerd. Ik hoorde altijd van de helft spreekt Riffijns bla bla, bullshit. Waar ik kwam verstond men het Thmazight niet. Ik geloof best dat er in de zomer veel Riffijnen in Tanger te vinden zijn maar door het jaar heen is dat niet zo veel. De Riffijnen die in Tanger geboren zijn, zijn vrijwel allen gearabiseerd. Stel dat Tanger een Riffijnse stad zou zijn, dan zou het een enclave geweest zijn.

Echte Riffijnse steden zijn en blijven Nador en Al-Hoceima en in mindere mate Berkane. De echt Arif is de regio Targuist-Al Hoceima â€" Ichawiyen (Aknoul) â€" Nador (en Berkane).
Ieder die beweert dat Arif groter is dan dit gebied, kletst maar wat uit zijn/haar nek.

Nee, Tanger is geen Arif, maar wel een amazigh stad met veel Riffijnen die hoofdzakelijk het Darija als voertaal hebben, net als bijna alle Itangaouien.

Adwa nta

Tanger is een Rif-stad. Tanger is waarschijnlijk de stad, met de meeste Riffijnse inw van Marokko. Je hebt daar echt veel bewuste Imazighen, waaronder mijn neven en ooms, en die zijn daar t hele jr door niet alleen in de zomer. De meeste Riffijnen in Tanger hebben hun taal behouden, ze voelen zich trotse Riffijnen, ondanks ze nooit in Arif zijn geweest en zijn dus 2-talig.

Aititeft

Ik woon heel mijn leven in Tanger mijn moeder is er geboren maar van afkomst uit assrihen(ait waghryal) en mijn vader woont er al vanaf z'n 6e afkomstig uit assaammar(ait iteft)

Het is een stad origineel van irrifeyen en bewoont door irrifeyen maar de laatste paar jaren is er een grote influx van goedkope arbeiders uit het zuiden.Iets wat mij en de bewoners van Tanger niet zin

In 1900 sprak men nog tmazight in Tanger ik kan me nog herinneren ergens te hebben gelezen Dat tijdens The first Moroccan crisis keizer Wilhelm Tanger bezocht en hij zich bedreigd voelde door berber tribesmen hoe ze werden genoemd

selwa

doe normaal man, dit klinkt als Wilders en de Winter: het andere ras rukt op naar ONS noorden en dat zint ons niet. vechten voor ons recht als imazighen is 1 ding,maar soms gaat 't hier veel te ver.