De islamitische democratie

Gestart door Izwan, 08/08/2007 om 09:32:01

Inuit

#45
Citaat van: TheCFO op 22/08/2007 om 10:37:28
Wat mij betreft gaat politiek over hoe je voor de burgers geldende regels maakt. In mijn ideaal zijn dat slechts afspraken over 'het besluitvormingsproces', zonder je van te voren vast te leggen over de inhoud van de regels. Met al zijn gebreken en in al zijn eenvoud geldt dan wat mij betreft 'meeste stemmen gelden'.

Door er een religie voor te zetten suggereer je naar mijn smaak dat er iets is dat belangrijker is dan het afgesproken democratische proces, namelijk de inhoud van de Bijbel/Koran. Maar om tot overeenstemming te komen over de interpretatie van dat boek zal toch weer een beslisproces nodig zijn, en mijn voorstel is dan weer, meeste stemmen gelden.
In essentie ben ik het met je eens, echter hoe los je de inhoud ook laat, je zult altijd wel van te voren enige inhoud vastleggen en dit doe je in de vorm van de grondwet. Een seculiere grondwet beperkt zich tot humanistiche waarden terwijl een religieuze grondwet iets verder gaat dan humanistische waarden alleen.

En in mijn ogen is er geen sprake van het een (koran of bijbel) is meer of minder belangrijk dan het ander (het democratisch proces), het een is er om het ander te ondersteunen of in goede banen te leiden. Beiden zijn in mijn ogen van essentieel belang, want feit blijft dat de uitkomst van het democratisch proces net zo goed of slecht zal zijn als de moraal van degene die haar toepassen.

TheCFO

Overeenstemming -al is het maar in essentie- is tijd om te stoppen:-)

(Gaan we elders wel weer eens verder over politiek, want ik vind dat veel gedrag (zeker 'misdaden zonder slachtoffers' zoals bijv. gokken, drugs gebruiken) niet verboden dienen te worden -en, offcourse, dat de overheid in  het algemeen veel minder macht dient te hebben- en ik schat zo maar in dat we daar nog geen overeenstemming over hebben)

Inuit

Citaat van: TheCFO op 22/08/2007 om 12:19:43
Overeenstemming -al is het maar in essentie- is tijd om te stoppen:-)

(Gaan we elders wel weer eens verder over politiek, want ik vind dat veel gedrag (zeker 'misdaden zonder slachtoffers' zoals bijv. gokken, drugs gebruiken) niet verboden dienen te worden -en, offcourse, dat de overheid in  het algemeen veel minder macht dient te hebben- en ik schat zo maar in dat we daar nog geen overeenstemming over hebben)
:)