Een vraag aan geschiedeniskenners

Gestart door MBTiza, 05/12/2003 om 13:12:02

razafa

#30

Citeerhelaas wel ja...ik heb 12 famillieleden verloren

arabbi anyaham incha3allah

razafa

CiteerHet volk van djalut heeft wel degelijk te maken met ait wariagher. Iemand zei ooit het onderstaande tegen mij.

In het boek van David Hart word gezegd dat het de Igzinayen zijn voortgekomen uit een verliefd Ayth Waryagher paar dat op een berg gemeenschap heeft gehad voordat men getrouwd was. Dit was in hun ogen Zina. Zogenaamd zijn de Igzenayen hier afstammelingen van. Ik geloof er niets van omdat in die tijd vooroordelen over en weer bestonden.



Je hebt gelijk je moet er niets van geloven want het is onzin, want ik neem aan (ik weet zeker)en (jij ook) dat aith waryagher en ook igzenayen er voor de islam waren (700 jaar), en het begrip (ZINA) dat typisch een arabisch, islamitisch begrip is, bestond nog niet. dus het verhaal dat de naam agzannayen is afgeleid van ZINA is  historisch
gezien onzin.
Wat ik zelf denk is agzannay is een 100% amazigh woord die we vandaag niet weten wat het betekent, en  dat hoeft ook niet.

razafa

#32
is dit voldoende egberr?????

Dora

hoe kunnen in godsnaam 2 aith waryegher een eqzenee doen ontstaan?? >> alatief ya toeboeheria...

en inderdaad iqzeneen tejsen ezzin ;)