Een vraag aan geschiedeniskenners

Gestart door MBTiza, 05/12/2003 om 13:12:02

MBTiza

Hallo, Azul, Salam moelaikoum!

Ik heb een vraag over de stam van de Aith Waryagher, deze bestaat uit 5 zgn. subclans te weten: aith bouayyash, aith yusuf ou ari, aith hadifa, aith abdallah, imrabden.
Uit het boek "the aith waryagher of the morrocan rif" heb ik het volgende, de stamvader heeft amrabit bou m'ghawiya en komt uit het gebied van de ibdarsen. De namen van de subclans zijn allen arabisch.
In de tijde van de Idrissiden (dynastie in nakur, eerste islam. rijk in marokko) had men bij de stadsmuur van madinat Nakur een deur die "bab beni ouriaghel" heette, deze deur keek uit op het gebied van "rabegh n tawrirt" (gebied waar de aith waryagher oorspronkelijk allemaal vandaan komen). Maar dan vraag ik me af, waarom de kinderen (eerdergenoemde subclans) van deze OPPER-awayagher een arabische namen hadden, terwijl het gebied daarvoor nog niet bereikt was door de arabieren.

wat betekenen verder al die stamnamen
awayagher (dhar awragh, nabij rabegh n tawrirt??)
atouzine (??)
aghzannay (afkomstig van zina?, werden ook wel het volk van djallut genoemd)
abeqquy (?)
awrisheq?
akerghi?
abouyahyi?
abdars?
ousaid?
tafarsit?
aghebdan?

trinita

#1
Waryaghel (met een "l" en niet met "r") (Ouriaghel,Uriagel) is een heel bekend berber naam ,er zijn anderen stammen en subclan in Noord-Afrika met de naam Aith Waryaghel(of Beni):
De BENI WARYAGHEL Dichtbij Taounate en Ghafasai ,de Aith weryaghel bij BEJAIA in Algerij en  een subclan in de midden Atlas en ook een andere subclan dichtbij Volubilis en ZERHOUN.
Waarom de kinderen (eerdergenoemde subclans) van deze OPPER-awayagher een arabische namen hadden ?:volgens mij omdat de subclans zijn na de islamizatie van het gebied gevormd.

Ariaz

#2
AWAYEGHER betekent BITTER, of amazag daar komt aith marzga van, aith marzga is een subsubstam van de Aith Wayagher en het ligt bij Arbah n Thawrirt, ( Woensdagmarkt ), in de bergen,

Misschien waren de Aith Wayagher een verbitterde stam of zijn ze bitter,

In ieder geval er is ook een kleine stad in Tanger, met de naam van Beni Ouriaghel, die bestaat uit mensen die uitgeweken zijn naar Tanger,

en er bestaan boeken over Aith Wayagher met een dikte van 20 cm,

razafa

CiteerAWAYEGHER betekent BITTER, of amazag daar komt aith marzga van, aith marzga is een subsubstam van de Aith Wayagher en het ligt bij Arbah n Thawrirt, ( Woensdagmarkt ), in de bergen,

Misschien waren de Aith Wayagher een verbitterde stam of zijn ze bitter,

In ieder geval er is ook een kleine stad in Tanger, met de naam van Beni Ouriaghel, die bestaat uit mensen die uitgeweken zijn naar Tanger,

en er bestaan boeken over Aith Wayagher met een dikte van 20 cm,

Aith marzga is een kleine substam van aith waryagher dus je kan niet zeggen aith wayagher is afegleid van aith marzga.dus jou uitleg slaat een beetje nergens op.

Deze namen : aith hdifa, aith bouayaach , aith abdella. zijn namen van de markten en ook van de kiyadath (de administratie kantoren) die erbij horen en niet namen van arif stammen of wat MBtiza denkt van de zonen van Awayagher. Neem bijvoorbeeld aith bouayach welke stammen horen erbij : ighmiren, igatchoumen, iriyanen, iswiken, enzovort.
hetzelfde geldt voor aith abdella die bestaat uit bouhem, izafzafen, etc.. dus die arabisch namen zijn later gegeven aan de grote markten, volgens mij is de naam  beni bouayach
niet eens ouder dan 100 jaar . ik heb documenten van 300/400 jaar gelezen over Arif en daar komen deze Arabisch namen niet eens voor.

MBTiza

#4
.

MASUNA

#5
bokkoya was een groot HISTORISCHE STAM


de BAQUATES.....daar stamt de naam vandaan.

MBTiza

#6
ja maar daar hebben we het nu niet over.

MBTiza

#7
of ja toch wel, maar weet je ook wat het betekent?

razafa

dat verhaal van khums khmas heb ik ook vaak gehoord maar je moet niet vergeten dat er veel amazigh namen bewust zijn gearabireseerd. hier een paar voorbeelden.
Naam : AARI in marokko wordt officieel geregistreerd als ALI
en dan wordt ie in eens een arabisch naam .
maar AARI lijkt meer op arie dan op ali.
dus aith josef au ari is een 100% amazigh naam, maar ook weer hier de officiele benaming hiervan in marokko is .
AWLAD yussef wa ali, en zo wordt het ineens een pure arabisch naam.

Nog een voorbeeld van IKATSUMEN weet je hoe deze dchaar officieel wordt geschreven ?? namelijk ikaltoumen .

TIZAMOURIN waar je vandaan komt is een typische amazigh naam komt namelijk van het woord azammour is een soort boom dus tizamourin betekent kleine boompjes van azammour.

Dit is echt heel belangrijk.

wat er gebeurd is in heel marokko is ook in aith waryagher gebeurd, namelijk arabisch namen van personen heel vroeg zijn ingevoerd wegens arabisch repressie volgens mij, denk alleen maar aan tarik ibn zayad, alkahina,kusayla  enz. die ook amazigh namen haddden.de namen van plaatsen zijn daar en tegen amazigh namen gebleven.

Maar in alhoceima met de opkomst van ALMOHAFADA en zo is het regime  flink bezig om ook plaatsen te arabireseren.
Ik heb toevallig afgelopen zomer een paar topografisch kaarten van arif gezien je zult er van schrikken . namen van plaatsen als aarur achamrar vlakbij iriyanen wordt genoemd als jabal alabyath leterlijk vertaald naar het het arabisch.dus over een 100 jaar zijn de plaatsen ook arabisch en dan is het einde oefening tamazight in arif.





 Â 

Ariaz

#9
Ik heb de vorige keer in een site gekeken waarbij de vele mannelijke amazighnamen stonden en daar stond Uriaghel en Amazag bij in de zelfde categorie, dus mensen ik heb het niet van Aith Marzga  afgeleid, Ik vond het gewoon toeval dat er een stammetje is dat aith marzga heet, maar in ieder geval ik weet niet meer welke site het is, maar het uis een franse site, aangezien ik tweetalig ben, kan ik me perfect behelpen in het frans, en ik verstond wat er op stond, ik raad jullie om dat eens zelf uit te zoeken,



kijk maar naar de vele amazighnamen en dan zullen jullie het zelf zien, er stond


AMARZGEEUW OF AMAZAG EN DAN ERNAAST AWAYEGHER OF URIAGHEL
 EN DAN DE VERTALING BITTER


dhwenni neta, in ieder geval ik weet een ding de aith wayagher waren mannen

A.messadi

#10
Weet iemand misschien wat Igzeneyen betekent? Geznaya?

ahmed_z.

#11
Beste vrienden, dit is de eerste keer dat ik hieraan deelneem dus neem het me niet kwalijk als ik iets verkeerd doe. Waarom ik ingelogd heb is omdat ik met een vraag zit en misschien kan iemand mij voorthelpen. Ik ben namelijk een achterkleinzoon van één van de grootste Rifstrijders. De naam van mijn overgrootvader is Chadri en heb me laten wijsmaken dat hij vooral actief was in de regio van Melilla, Farkhana en omgeving. Hij heeft blijkbaar hard gestreden en is in opdracht vergiftigd in Fes. Zijn zoon, mijn grootvader dus, heete Ismail n Chadri en vocht eveneens mee tegen de Spanjaarden. Berichten over Chadri hebben ooit in een Spaanse krant gestaan, maar ik kan het niet achterhalen. Kunnen jullie me aan info helpen over hem.
Dank, Ahmed

abrid

#12
Azul Ahmed,

Heb je zijn volledige naam en tot welke stam-sub stam hij behoorde?

Aqadi

E3ber_Tastite

#13
Azul,

Wat wordt er bedoeld, met het volk van Djalut bij de stam van de izenayen. Kunnen jullie mij ook wat meer informatie geven over de afkomst van de Izenayen.

add wenni netta,

MBTiza

#14

CiteerAzul,

Wat wordt er bedoeld, met het volk van Djalut bij de stam van de izenayen. Kunnen jullie mij ook wat meer informatie geven over de afkomst van de Izenayen.

add wenni netta,

Kan het ff opzoeken voor je waar het vandaan komt!