Hoofdmenu

bruiloft muziek ni'riffian

Gestart door Tharifest, 11/09/2001 om 15:28:24

Tharifest

azul,

hmm een vraagje tegenwoordig draait iedereen bandjes en cd's en huurt bands voor bijvoorbeeld een bruiloft...maar he ik wil gewoon het ouderwetse adjoen gedoe met izren, is dat te veel gevraagd??????:)

zijn er nog mensen die er hetzelfde over denken of zijn jullie allemaal met de tijd mee gegaan?

ithri

#1
azul,

We beginnen ons tradities kwaijt te raken,Ik weet nog toen ik een kleine jongen was, toen mijn oom trouwde kwam de hele familie weken van te voren naar ons toe en er werd elke nacht gezongen de mannen tegenover de vrouwen, en de izran die er uit kwamen,en deze jaar heb ik ook een bruidloft meegemaakt, er werd ook wel gezongen maar door ouwdere vrouwen tegen over jongen meisjes, en het was best leuk, want het leek op een wedstrijd wie de mooiste izran had,en wie het langs op de been kon blijven,toen voelde ik mee al een stuk amazigh ourar, ik was bang dat we die verloren waren, maar op die ourar leefde de izran weer.

tenemmiert Ithri

ithri

#2
Nog een vraagje aan Ayned,

Azul Ayned

Dat we het over izran hebben,heb ik in je tweede album ook een lied met izran van ourar gehoord, zijn deze izran door jou geschreven, of zijn ze van de oudere izran van rif?

Tenemiert Ithri

Taffidjoust

#3
Hey,

Tharifest, gelijk heb je! ik ben gek van adjoun en de bijpassende liedjes...en de araiss, je weet wel, schouder aan schouder met adjoun en zingen. Wij doen het nog, alleen kan ik niet altijd meezingen, omdat ik de liedjes niet goed ken. Daarom vraag ik mijn moeder het me te leren, voordat dit ook al uit ons cultuur verdwijnt.

Sraam,

ibtisaam

#4
beste aythma th soeythma
het is inderdaad wel spijtig dat er wijnig izran gezongen wordt in tima3rawien maar wij moeten het ons zeker niet 100% verwijten.Want izran zijn pure poesie en meestal ook ter plaatse uitgevonden woordjes. Wat belangrijk is dat onze ouders zich hebben kunnen inspireren dank zij arwi3,i3zij(rivier),de dieren...kotweg de natuur. Hoe zullen wij te werk gaan?omringt door betonnenmuren,het verkeer dat ons zo hindert enz. Wat wij kunnen doen is enkel die vroegere woordjes na te zingen .Voor diegene die toch wilt proberen ,veel succes en laat mij weten hoe het gegaan is, joei joei joei..
jullie zuster ibtisaam

AYNED

#5
Bsete ITHRI,
Die leedje heb ik zelf geschrijven, dat zijn geen IZRAN van oude style...Ik heb zelf gemaakt want ik ben gek op die sfeer van URAREN... dat heb ik in 1989 gezongen... Thanemmirth...AYNED.

ithri

#6
Ik vraag me af of er verzamaling van deze izran zijn,en met deze izran bedoel ik puur de izran die door de oude vrouwen en mannen werden gezongen, en niet de izran over ourar van Said mariwarie en Abdelkader Ariaf.

Ayub,

Taffidjoust

#7
Salaam Ithri,

Die izren van Abdel kader Ariaf, zijn de oude izrens, nou ik herken de izrens toch erin die mijn tantes en moeder gebruiken. Dan verwijs ik wel naar de caset speciaal voor Ourars.

sraam,

Tharifest

#8
azul,

ja ithri die bandjes van tegenwoordig bevatten de izren van vroeger maar dan in een nieuw jasje gestoken, vooral de nummers van abdelkader arrif zijn toch niet hedendaags en zelfs said mariouari gebruikt wel eens oudere izren die ik herken van de typische ourra ni riffian zi arkampoe

ithri (Gast)

#9
Azul eysma,

Met een izri bedoel ik niet alleen de woorden maar ook de ritme en de instrumenten die daar erbij worden gebruikt, en op de manier waarop wordt gezongen, als ik naar izran van ourar van said mariewarie luister, dan hoor ik de muziek uit marakesch en ik dacht da we uit rif kwamen en ons izran ook vandaar komen. ik weet het wel taffie dat je graag naar abdelkader ariaf, neem de izran van A3wieta over ouran thrath narif als je deze kent, hier kun je wel spreken van de oude stijl omdat hier alleen de adjoun wordt gebruikt.ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Groeten uit brabant,

Tharifest

#10
azul ithri,

ik heb afgelopen zomer de laatste bandje gehaald van najmat arrif, die is toch ook nog behoorlijk in de ouwe staat?

je hoort de adjoen and de themza (zeg ik het zo goed?) en de geliederen zoals men dat vroeger zong.


Taffidjoust

#11
Gelijk heb je Tarifesht, die heb ik ook dat bandje van Najmet. Toegegeven, er zijn genoeg bandjes die niet de typische Rifliedjes zingen, maar even goed genoeg die het wel doen. En daar ben ik ontzettend blij om. Geef me maar Adjoun en ik doe mee ;-)

Sraam,

Tharifest

#12
azul,

he taffi ben je er erg goed in? ik wil mijn bruiloft graag in ouwe stijl wat muziek betreft, heb jij zin om te komen insha allah?:)
ik kan het niet zingen, als ik het hoor, kan ik wel meezingen maar in mijn ukkie bak ik er wallou van:( dat komt er van als je hier geboren en getogen bent:(

Taffidjoust

#13
ik kan overweg met de adjoun maar meer niet...ik kan ook wel meezingen als ik het herken,:-( erg he? insh'Allah! attikemmer arrebi sergya insh'Allah!! :-)

sraam,

Inez

#14
Hihihi, hey tarifesht, ik kom wel de backvocals doen zo tegen de ochtend als de mensen maar niet willen vertrekken, dan loopt iedereen meteen weg ;).  Just teasing ya sis, ik kan er ook niets van.