Jisosèm wawem shem hadth tamazjent ..........

Gestart door El Sid, 06/04/2003 om 01:51:49

ithran

#30
Temsement die tekst is hetzelfde als swin thithi anagh eshien aysum anagh.
Dus niet letterlijk lezen.

ayned_m

#31
beste Redouan azul.
ik weet wat je bedoelt.
Thadbarth Thacemratc is de eerst nummer van Mimoun rafroua na dat hij verhuizt van IMEYRAN groep om alleen te gaan zingen of teminsten met MOUSSA toen. het is een nummer van 1986.
Ik hen die nummer op een CD ik heb het vanuit beverwijk gekocht. je kan het daar vinden als je wil. ik kan het voor jouw kopeeren maar net voor vakatie want ik heb nu geen tijd.
Thanemmirth..AYNED

beni_bougafar

#32
azul,

Ik wil ff reageren op die lied/Izri van ithran: yo sisem babem sem 3eth tameziant.

Sommige zeggen dat het over mritz gaat, dat heb ik altijd gehoord. Maar als je de betekenis van het lied goed bestudeerd, dan merk je dat er heel weinig raakvlakken zijn met Mrits. Want wie is de vader van Mrits??? En later in het lied wordt er gezegd: 'Wa thinni min the kith, oezren gem amziwen'. Nou in dit stuk maak ik op dat, als het om mrits zou gaan, Mrits weer terug is gekomen naar haar vader. Dat is dus niet gebeurd.
Dan neem ik aan dat het lied/izri gewoon over vaders die hun dochters als het ware verkopen tegen hun wil. Duidelijke zaak vind ik het.

Er is wel een andere izri die over Mrits gaat: Gerkeg waressineg illa gari watsma, igethfit oromi zi ge3roua en jemma.
Het is een leuk oud liedje, ik zou graag die lied willen luisteren, dus als iemand weet waar ik het kan vinden, hoor ik het graag.

fous thek fous

Enter_Shift

#33
vind het ook een hele mooie lied.
wat ik hel erg emotioneel vind is die ene van: Ayyemma Inoe Mayemmie ithrouhed ...... en etc.
ik ben wel al een hele tijd op zoek naar deze bandje en ben vergeten wie het gezongen heeft?
wie kent deze lied en waar is het te verkrijgen?

Numi

#34
Salam Enter_Shift,

dat liedje dat je bedoelt is van Mimoun Refrouah
netals dat lied over de witte duif,
en is in Rotterdam en Beverwijk zeker te vinden,
op bandjes en op CD's.
Dat liedje van ayemma ino is zeker mooi en telkens als ik het lange tijd niet heb gehoord, krijg ik er gewoon spontaan tranen van,
echt dat liedje is echt mooi!

groetjes van nadoria  

El Sid

#35
Salaam,

Wat zijn de Imazighen toch een emotioneel volk hè *verdrietig*

Enter_Shift

#36
Citeernadoria
speciaal lid
 

Berichten: 157
Geslacht:
  Re: Jisosèm wawem shem hadth tamazjent .......... (Gepost op: 27/06/01 om 22:05:36)

--------------------------------------------------------------------------------
Salam Enter_Shift,

dat liedje dat je bedoelt is van Mimoun Refrouah
netals dat lied over de witte duif,
en is in Rotterdam en Beverwijk zeker te vinden,
op bandjes en op CD's.
Dat liedje van ayemma ino is zeker mooi en telkens als ik het lange tijd niet heb gehoord, krijg ik er gewoon spontaan tranen van,
echt dat liedje is echt mooi!

groetjes van nadoria  

Thanks Beste Nadoria,
ik vind het ook een hele mooie lied,
ik heb het nu al een paar jaar er niet naar geluisterd omdat ik het niet heb.
en heel emotioneel is het voor diegenen wiens moeder is overleden zoals mijn lieve moeder mijn heeft verlaten

Mimoun Rafrouah heeft vele mooie liedje weten te zingen en dat lied over de witte duif ken ik wel.
ewa thanks.

Numi

#37
Graag gedaan Enter_Shift,

en als je wil weten welke videotheek in rotterdam zeker veel oude bandjes heeft van Mimoun Refrouah en Ithran enzo,
vraag het maar en ik vertel het je,
ik ben namelijk zelf hartstikke ook gek op zulke mooie muziek!

en el sid:
het kan best zijn dat onze imazigen gevoelig zijn
maar ik ben gewoon gevoelig en dat heeft denk ik niet zo zeer te maken met mijn identieteit maar gewoon met mijn eigen gevoelens,

groetjes van nadoria

Enter_Shift

#38

Citeernadoria
speciaal lid
 

Berichten: 158
Geslacht:
  Re: Jisosèm wawem shem hadth tamazjent .......... (Gepost op: 27/06/01 om 22:33:29)

--------------------------------------------------------------------------------
Graag gedaan Enter_Shift,

en als je wil weten welke videotheek in rotterdam zeker veel oude bandjes heeft van Mimoun Refrouah en Ithran enzo,
vraag het maar en ik vertel het je,
ik ben namelijk zelf hartstikke ook gek op zulke mooie muziek!

en el sid:
het kan best zijn dat onze imazigen gevoelig zijn
maar ik ben gewoon gevoelig en dat heeft denk ik niet zo zeer te maken met mijn identieteit maar gewoon met mijn eigen gevoelens,

groetjes van nadoria  
Maar Beste Nadoria,
Rotterdam is te ver want ik woon namelijk in Amsterdam maar nu ik weet dat het van Mimoun is zal het wel makkelijker gaan.

en ja Elsid, een mens is een mens en heeft gevoelens en dus is Emotie in elk ziel gehuisvest.
en iedereen kan Emotioneel zijn ongeacht Nationaliteit.


El Sid

#39
Salaam,

De reactie die ik tegenover Nadoria maakte is terug te leiden naar mijn eerste reactie op deze topic:
Citaat El Sid: 'Ik word altijd heel emotioneel van dit nummer. Ik kan er ook niks aan doen'

Numi

#40
wat bedoel je met "ik kan er niks aan doen."?

maar ok laat maar,

maar mohiem ik heb dat wel met meerdere liedjes,
ik ben gewoon gevoelig,
dat weet ik,
en dat accepteer ik,
en dat heeft absoluut niks met mijn identiteit te maken,
maar el sid,
no hard feelings,
ik kan je verkeerd begrepen hebben,

groetjes van fatima

ithran

#41
Ik zal een paar politieke zangers opnoemen,een paar maar.
Twatoun,izri/titrit,allal,ithran,waled mimoun.
Dat liedje gaat absoluut niet over een meisje wat van haar vader moet trouwen.
Straks gaan jullie ook nog zeggen dat het liedje a yamma aynu icem....
over een wees gaat(dus niet).
Ithran is puur politiek,maar dan niet open en duidelijk zoals waled mimoun,en allal.

thirli

#42
Azul, Salaam,

Bij ithran moet je je oren soms heel goed open houden, als je de stijl van r7moenie kent dan weet je heel goed wat hij bedoelt. In '85 zetten ze heel de nador (rif) op de kop, zij waren de eersten die met electrische instrumenten speelden. Maar toen der tijd was het dus nog zo dat je niet openlijk mocht zingen over je land en je gevolgens naar het marokkaans systeem. Melilla .... ja Melilla daar hebben al meerderen over gezongen sommigen noemen het hun pink anderen noemen het hun zuster en een ander weer zijn verloren liefde.

Maar iedereen heeft zo zijn buien en hoort wat hij/zij wil horen.
Ik weet niet of julie nog weten toen hakim ayawen (dus niet de ayawen) een bandje uitbracht, thieqjeth 7afie am thmoerth gjethran enzvoorts. Iemand (een meid) kwam toen met die bandje naar me toeze zegt "dit is echt een heel mooi liedje" en ze genoot ervan. Ik zeg "weet je waar hij het over heeft" ze zegt ja hij had een geliefde en die vertrok naar het buitenland. Zo ontstond een discusie, toevallig eindigde hij zijn liedje met "ik zie je in de ogen van een klein kind ik zie je in de tassen van een leerling" dus ik vraag haar wat je in de ogen van een klein kind ziet?
De vrijheid, zo begon ze zich meer in dat soort muziek te verdiepen. Ze is nu voorzitster bij een amazigh jongeren organisatie.

In ieder geval iedereen ziet wat hij wil zien in een liedje, ook al is het meestal niet wat de zanger eigenlijk bedoeld

Wow dat is lang geworden sorry ay aythma ;)

Wassalaam,

El Sid

#43
Salaam,

Ik maakte die opmerking over dat emotioneel zijn omdat ik zelf in het begin van deze topic had aangegeven dat ik emotioneel word bij het horen van dit lied. Toen meerdere mensen emotioneel zeiden te zijn, maakte ik die opmerking. Is het nu duidelijk?

Een vraagje aan de Ithran-kenners. Kan iemand mij meer over deze groep en het lied vertellen? Zoals, wannneer is dit lied uitgebracht. Als ik me niet vergis was het ergens in de jaren '80. En Ithran is dat een groep die vanuit Arif nummers maakte of komen ze uit el hariz (bv Nederland).
En wie heeft de volledige tekst van Jisosèm wawem?

temsament

#44
Over emotionaliteit gesproken........

Wie herinnert zich nog dat concert in Forbo in alhoceima een aantal jaar geleden. Allerlei arabische artiesten uit het hele land traden op bijv. fatima tasselhit.

Al die irrifien bleven stil, de arabieren maakte geen indruk.

En toen het moment supreme; "ayawen" tradt op.

En al die irrifien werden helemaal gek, begonnen mee te zingen, klappen, schreeuwen, WAUW dat was pas emotioneel om mee te maken.