Jisosèm wawem shem hadth tamazjent ..........

Gestart door El Sid, 06/04/2003 om 01:51:49

El Sid

Salaam,

Jisosèm wawem shem hadth tamazjent, ethwawem ighsen wajezhi daraj enem.

http://www.amazigh.nl/muziek/download.php?file=148

Ik word altijd heel emotioneel van dit nummer 8) Ik kan er ook niks aan doen :(
Ewa, ik wilde gewoon wat temtem watata op deze site zetten. Mag ook wel een keer. Jullie mogen er een serieuze discussie van maken, want daar heb ik op dit tijdstip geen zin in :D
El Sid

Taffidjoust

#1
Inderdaad El Sid, het is een heeeeeeeeeeeelllllllllllllll mooooooooieeeeeeeeeee lied!!!!!!!!!!!!!


Two thumbs up!


*zwaai* *zwaai*

AdamX

#2
dat liedje doet me weer denken aan m'n jeugdjaren in marokko, ithran zijn de beste

ik ben opzoek naar liedje over de witte duif als iemand me kan helpen heel graag, dat liedje hoorde ik vroeger en ik kan het nooit vergeten. het begint zo: athdbart taschem rascht ag-rjroef ithorar, mani 3ad at-mgath atanith anowar......

ithri

#3
Azul adamx,

Als je op vakantie gaat, dan raad ik je naar Nador te gaan en te vragen naar de eerste album van Refrou3, als ze het niet hebben moet je vragen of ze het voor je willen opnemen, hiervoor betaal je wat meer, maar dan heb je wel je band, vooral in stodios in nador kunnen ze je hiermee helpen, helaas ga ik niet op vakantie anders had ik je hiermee geholpen,

Tannimert Ithri,

thirli

#4
Azul,

Zal dan maar een keertje de moeite nemen om het voor je op te nemen ............. ben meestal zondag avond in amsterdam dus ... mischien dat je daar intresse in hebt ....

Wassalaam,

Filosofe

#5

CiteerSalaam,

Jisosèm wawem shem hadth tamazjent, ethwawem ighsen wajezhi daraj enem.

El Sid

Ik geloof dat het zo gaat:

jisosém babem shem hadth tamazjent, etbabem ijghsen wajezhi daraj enjemem

Kan het verkeerd hebben...

Touhami

#6
AdamX,

speciaal voor jou is het liedje 'Witte Duif' aan de DL-lijst van RifWeb toegevoegd.(Tenminste:over een paar minuten).

El Sid

#7
Salaam,

Wie van de dames is op vroege leeftijd getrouwd omdat haar vader dat wilde? Of wie kent er iemand bij wie dat gebeurd is? Ik denk dat het niet zo veel meer voorkomt, maar het zal incidenteel nog wel gebeuren. Wat is er met die meiden gebeurd? Leven ze, ondanks dat het niet hun keuze is, toch wel gelukkig?
El Sid

niesh

#8
Jaaa, Ithran is de beste. En Touhami bedankt voor de witte duif, zocht em namelijk al een tijdje.
En ik denk dat ik ook maar eens naar Nador ga om dat bandje effe te halen. Oke thnx people and ciao.

AdamX

#9
Ithri, thirli bedankt voor jullie tips

En Touhami bedankt ayouma, ik kan eindelijk mijn oude liedje luisteren, ik wacht nu al ongeveer een uur, maar het is wle de moeitewaard om nog te wachten.

ik zet alvast mijn boxen op volume 10 :) yath adbarth taschmraaatsch, yagrjrooooooef ithorar, mani3ad atmgaad, yatanith anwaaaaaaar...... en de rest ben ik vergeten na 10 jaar dat ik het voor het laatst had gehoord.

awragh

#10
azul,

Ik wilde even terugkomen op de betekenis van 'josisem babam shem hadth tamezjant'.
Ik heb van een jongen gehoord dat het ging om de dochter van hasan 2 die, tegen haar wil was wegegeven aan een saoedische prins.
Maar mijn neef vertelde mij dat het over politiek jegens de imazighen ging. Het gaat over dat de arabieren marokko zo snel en makkelijk aan de kolonisatoren gaven, na de heftige strijd van de imazighen tegen hen onder leiding van 'mouray mouhand'.
Je zou het uit de tekst van het liedje wel kunnen afleiden als je wat dieper doordenkt. Ithran zingt ook vaak over dat soort zaken.
Zij maken ook vaak liederen met een diepere betekenis, zoals:
'tchouked thoudarth inou'.

Wie kan mij meer zekerheid geven over de betekenis van yousisem babam shem gaad tamezjant?

zara

#11
Vertaal me dan eerst de titel als iemand wil.

zara

#12

CiteerSalaam,

Wie van de dames is op vroege leeftijd getrouwd omdat haar vader dat wilde? Of wie kent er iemand bij wie dat gebeurd is? Ik denk dat het niet zo veel meer voorkomt, maar het zal incidenteel nog wel gebeuren. Wat is er met die meiden gebeurd? Leven ze, ondanks dat het niet hun keuze is, toch wel gelukkig?
El Sid

El Sid, waarom opeens DIE vraag?

Nomad

#13
Letterlijk:

Je bent door je pa weggegeven en je bent nog zo jong.

zara

#14
Aaah ok dan heb ik het antwoord die gesteld werd door El Sid ook al. Thanx