Hoofdmenu

Teken Petitie!

Gestart door student1980, 11/05/2007 om 11:21:02

tajrrumt

Citaat van: Inuit op 14/05/2007 om 14:53:27
Citaat van: Wah op 14/05/2007 om 13:43:51
Tajjrmunt zei het al en jij indirekt ook nl zolang het geen schunnige namen zijn en binnen de fantsoensnormen vallen. Op dat punt is geen discussie. Nogmaals, vanwaar die onzekerheid? Vind jij dat Amazigh namen indruisen tegen bepaalde Marokkaanse of Islamitische waarden?
Uit de petitie is niet helamaal duidelijk wat Amazigh namen zijn voor de opsteller van de petitie.
Amazigh-namen zoals ik ze zie druisen mijn inziens helemaal niet in tegen de islamitische waarden dan wel andere waarden die in Marokko gehanteerd worden. Maar deze namen zijn al toegestaan, want o.a. in mijn familie komen 3 van deze namen voor en deze zijn gewoon geaccepteerd.
En wat je zegt dat er geen discussie is over wat geen negatieve namen zijn; daar begint de discussie pas.

Amazigh namen zijn de namen die bij Imazighen voorkomen (voorkwamen) ongeacht of ze een Amazigh afkomst hebben of niet. Wie bepaalt de waarden die in MArokko gehanteerd worden? Hoe oud zijn je familie leden? De lijst is pas eind jaren 90 door de inmiddels gevluchte Albasri. Wat is een naam die volgens jou niet in overeenstemming is met de zogenaamde normen en waarden? Ontken je het bestaan van die lijst? Ontken je dat er nog steeds Amazigh (normale) namen geweigerd worden? Waarom moet een vriend van mij 5 jaar procederen om Taziri ingeschreven te zijn terwijl Qamar wel mag? Waarom staan op die lijst Arabische namen die volgens de islam niet kunnen?

Ieder normaal denkend en volwassen mens weet wat een slechte naam is en dat is de enige voorwaarde die mag tellen. Dit terzijde, maar het is wel ook de enige voorwaarde dat door de islam gesteld wordt, namelijk dat het een goede betekenis moet hebben.

Thayouth


Je zou kinderen alleen al uit taghenant zo'n mooie (Amazigh) naam geven die niet op dat onze vrijheid inperkende lijstje voorkomt. Als ouder dien je gewoon de volledige vrijheid te hebben je kind te noemen zoals je dat ZELF wilt. Tenzij je het kind, en daar zijn we het over eens, schade toebrengt door het 'rotmormel' of 'loeder' te willen noemen.


P.S.: Ta gza ya rga 'n ismawen. :D

http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=527&sid=7&andra=artikel

Hamou

Citaat van: Moussa op 14/05/2007 om 19:13:22
Wat is het verschil tussen Warda en Tanewasht? toch mag de ene naam wel en de ander niet.

Ga dat maar eens uitleggen aan inuit

Moussa

Citaat van: Inuit op 11/05/2007 om 14:31:24
Citaat van: student1980 op 11/05/2007 om 11:21:02
Petitie

Marokkanen, zowel in Marokko als in het buitenland, moeten hun kinderen een naam geven die op de Marokkaanse namenlijst voorkomt. Deze namenlijst bevat hoofdzakelijk Arabische namen en is daarmee per definitie discriminerend. Vooral voor de oorspronkelijke bewoners van Marokko, de Imazighen. De Imazighen, ook Berbers genoemd, hebben hun eigen namen maar mogen deze officieel niet gebruiken. Als u wilt dat er een eind deze namenlijst komt dan verzoek ik u de petitie te tekenen.

Teken petitie op: http://moussa.nl/petitie.php

Moroccans, both in Morocco and abroad, have to give their children names that are approved by the Moroccan authorities. The namelist issued by Morocco contains mainly Arabic names and is therefore discriminating. Especially towards the indigenous peoples of Morocco, the Imazighen. The Imazighen, also known as Berbers, have their own names but are not allowed to use them officially. Please sign the petition if you want this list to be abolished.

Les Marocains au Maroc et à lââ,¬â,,¢ÃƒÂ©tranger doivent choisir des noms pour leurs bébés dââ,¬â,,¢une liste éditée par les autorités Marocaines. Cette liste contient principalement des noms Arabes, ce que veut dire que cette liste est discriminatoire. Surtout pour les peuples indigènes du Maroc, les Imazighen. Les Imazighen, ou les Bèrbères, ont leurs propres noms mais ne peuvent les utiliser officiellement. Si vous voulez que cette liste sera abolit, signez la pétition sââ,¬â,,¢il vous plaît.

Dit is niet helemaal waar (zoals ook al eerder aangegeven).
Beweren dat dit niet helemaal waar is, is net zoiets als ontkennen dat er gemarteld wordt als het maar om een paar mensen gaat: 'het valt wel mee' zeggen degenen die niet gemarteld worden. Er zijn zowel  in Marokko als daarbuiten genoeg voorbeelden van ouders te vinden die hun kind niet ingeschreven krijgen omdat de autoriteiten de naam niet aanstaat.

Inuit

Ik vraag mij af of sommige leden de reacties wel lezen, dat lijkt mij namelijk wel handig.
En overigens kun je natuurlijk altijd een karikatuur maken van iemand en die dan vervolgens op meesterlijke wijze onderuit halen, maar dat zegt inhoudelijk nog helemaal niets natuurlijk.

Dat die lijst onwenselijk is en weg moet lijkt mij een gegeven en dat je niet alle namen toe kunt staan lijkt mij ook een gegeven. Dus ben ik juist geinteresseerd in waar die grenzen voor jullie liggen, maar wanneer je hierover een discussie op gang wilt brengen dat voelen sommigen zich blijkbaar aangevallen (in hun amazigh-trots ofzo?) en wordt zelfs de troefkaart al getrokken. it's a sad state.

Ighes

#20
een verhaal... hoe het in werkelijkheid vaak aan toe gaat.


Ik ben een Marokkaan, woon in Marokko. Ben al een paar jaar gelukkig getrouwd, mijn geluk is nog groter als ik hoor dat mijn vrouw zwanger is. Het gaat allemaal goed en het kind komt gezond en wel ter wereld.
Op een dag, een paar weken na de bevalling besluit ik het kind bij het gemeentehuis te laten registeren. Als ik de naam noem wil de ambtenaar die naam niet registeren. De ambtenaar zegt dat de naam niet goed is, het is een slechte naam. Als ik aan hem vertel dat ik hem naar zijn oma heb genoemd en dat dit in onze streek een heel gewone naam is wordt de ambtenaar boos en zegt tegen mij dat de naam geen moslim naam is.
De ambtenaar zegt waarom wij altijd moeilijk moeten doenââ,¬Â¦ en waarom ik mijn kind niet als alle gewone mensen een normale naam geef.
Ik begrijp er niets van, is mijn moeder geen moslims? En wat heeft de naam met islam te maken?
Ik ben maar een gewone man, en wil zeker geen problemen met de autoriteiten. Ik heb maar gedaan wat die ambtenaar gezegd heeft en mijn dochter genoemd zoals die ambtenaar wilde.




tamazightsnoepje

regels zijn regels ik ben het helemaal met de overheid eens

tajrrumt

Citaat van: tamazightsnoepje op 16/05/2007 om 17:38:26
regels zijn regels ik ben het helemaal met de overheid eens

Hoe bedoel je percies? Moeten ook racistische regels geaccepteerd worden? Wat als je je zoon of dochter in Nedeerland morgen geen MOhammed of Ararbi mag noemen? Zijn de regels dan nog steeds regels?

Wah

#23
Citaat van: Inuit op 16/05/2007 om 15:23:00
Ik vraag mij af of sommige leden de reacties wel lezen, dat lijkt mij namelijk wel handig.
En overigens kun je natuurlijk altijd een karikatuur maken van iemand en die dan vervolgens op meesterlijke wijze onderuit halen, maar dat zegt inhoudelijk nog helemaal niets natuurlijk.

Dat die lijst onwenselijk is en weg moet lijkt mij een gegeven en dat je niet alle namen toe kunt staan lijkt mij ook een gegeven. Dus ben ik juist geinteresseerd in waar die grenzen voor jullie liggen, maar wanneer je hierover een discussie op gang wilt brengen dat voelen sommigen zich blijkbaar aangevallen (in hun amazigh-trots ofzo?) en wordt zelfs de troefkaart al getrokken. it's a sad state.
En ik had me voorgenomen om maar niet op zulke zeikberichten als deze te reageren. Ik vraag me af of jij de reacties wel leest of maar steeds blind een discussie op gang tracht te brengen waar helemaal geen behoefte aan is. Kennelijk is iedereen er allang over uit waar die grens ligt. Alleen jij loopt hier nog te muggeziften over waar onwenselijke namen beginnen. Alsof er ook maar één nietig mensje op aarde bestaat dat serieus overweegt zijn zoon Bukellaw of Bugrur te noemen. En ja dat is een karikatuur, maar verstandige en logische formuleringen willen kennelijk niet tot jouw botte kop doordringen.

Zou je toch die discussie willen opstarten, dan daag ik je uit. Formuleer je stelling eens in een hypothese waarbij jij die grens trekt omdat je denkt dat mensen het er niet over eens zijn, want zij willen hun zoon of dochter die schunnige naam wél geven. Denk erover na en je zult zien dat niemand die schunnigheidsgrens betwist. Je zou andersom pas een echte discussie hebben als jij kan verdedigen dat Yuba principieel niet zou moeten mogen.

Kun je dat niet, verzoek ik je die egotripperij voor je te houden en jezelf te beperken tot de discussie. Die discussie - of liever gezegd de aanklacht van de petitie - ging erom of een Amazigh, die vindt dat hij trots mag zijn op zijn afkomst en geschiedenis van Amazigh-helden als Yuba en Massinisa, zelf mag kiezen zulke namen aan zijn etnisch Marokkaanse kinderen te geven. Of mag een Marokkaanse overheidsdienaar daar vanwege zijn vooroordeel tegenover de bewuste Amazigh (bewust -ter jouw informatie-Ã,  is iemand die zich herkent in het gedeeld verleden van Imazighen als oorspronkelijke bewoners van Noord Afrika en zich met dat beeld wil identificeren) die naam weigeren? Is er iemand die daar voor is, vraag ik nu... Zo ja, mag de overheidsdienaar op grond van ideologische danwel religieuze overwegingen die naam weigeren?

Wah

Citaat van: Inuit op 14/05/2007 om 14:55:41
Ik had niet verwacht dat de troefkaart (lees: kritiek op amazigh-gerelateerde zaken is islamitisch dogma) zo snel getrokken zou worden :)
Is niet zo raar aangezien dat Islamitische dogma 'is written all over you'. Sommige moslims zouden zich daar niet voor schamen ;)

Wah

#25
Citaat van: Inuit op 14/05/2007 om 15:02:57

Als dat Moussa zijn insteek zou zijn dan had hij het aanhalen van Amazigh namen in de petitie achterwege kunnen laten, maar hij heeft er voor gekozen deze wel expliciet te noemen.
Ja duuuh. Dat Chinese namen nou bij de Marokkaanse ambassade geweigerd worden kan hem en eerlijk gezeg mij ook een bal jeuken. Het gaat er nu om dat Amazigh- namen (zoals ze in de Amazigh- historie te vinden zijn) geweigerd worden. Ik kan me voorstellen dat Sun Xiang Butkabut daarentegen geweigerd wordt.

Wah

#26
Citaat van: Inuit op 14/05/2007 om 14:53:27
Maar deze namen zijn al toegestaan, want o.a. in mijn familie komen 3 van deze namen voor en deze zijn gewoon geaccepteerd.

Tajrrumt heeft je al gezegd hoe dat komt. Vroeger mochten die wel gewoon. Je verkoopt gebakken lucht.

Citeer
Hoe oud zijn je familie leden? De lijst is pas eind jaren 90 door de inmiddels gevluchte Albasri.

tamazightsnoepje

Citaat van: tajrrumt op 16/05/2007 om 18:23:45
Citaat van: tamazightsnoepje op 16/05/2007 om 17:38:26
regels zijn regels ik ben het helemaal met de overheid eens

Hoe bedoel je percies? Moeten ook racistische regels geaccepteerd worden? Wat als je je zoon of dochter in Nedeerland morgen geen MOhammed of Ararbi mag noemen? Zijn de regels dan nog steeds regels?


dan roep ik hem toch mohammed wat kan mij het schelen wat er op het papiertje staan

Botermes

#28
Citaat van: Inuit op 14/05/2007 om 11:34:23
Voor mij zijn Yuba en Numidia Romeinse dan wel Phunicische namen.

Alsof het gros van die namen Romeinse of Phunische is.Ã,  Meneer gaat weer eens selectief te werk. Dit allemaal om de authenticiteit van amazighnamen in diskrediet te brengen.

Tsaylal

Azul
Ik vind het heel erg jammer van sommige mensen die met raar naam komen tekenen, of je met je echt naam tekent of hoef niet niemand dwengt je om te tekenen...
Als ik het was zou ik alle twijfelen namen weghalen ik zie daar heel veel jammer dat mensen nog steeds angst hebben en durven hun echt namen zeggen...
Aqadi.