Hoofdmenu

Teken Petitie!

Gestart door student1980, 11/05/2007 om 11:21:02

student1980

Petitie

Marokkanen, zowel in Marokko als in het buitenland, moeten hun kinderen een naam geven die op de Marokkaanse namenlijst voorkomt. Deze namenlijst bevat hoofdzakelijk Arabische namen en is daarmee per definitie discriminerend. Vooral voor de oorspronkelijke bewoners van Marokko, de Imazighen. De Imazighen, ook Berbers genoemd, hebben hun eigen namen maar mogen deze officieel niet gebruiken. Als u wilt dat er een eind deze namenlijst komt dan verzoek ik u de petitie te tekenen.

Teken petitie op: http://moussa.nl/petitie.php

Moroccans, both in Morocco and abroad, have to give their children names that are approved by the Moroccan authorities. The namelist issued by Morocco contains mainly Arabic names and is therefore discriminating. Especially towards the indigenous peoples of Morocco, the Imazighen. The Imazighen, also known as Berbers, have their own names but are not allowed to use them officially. Please sign the petition if you want this list to be abolished.

Les Marocains au Maroc et à lââ,¬â,,¢ÃƒÂ©tranger doivent choisir des noms pour leurs bébés dââ,¬â,,¢une liste éditée par les autorités Marocaines. Cette liste contient principalement des noms Arabes, ce que veut dire que cette liste est discriminatoire. Surtout pour les peuples indigènes du Maroc, les Imazighen. Les Imazighen, ou les Bèrbères, ont leurs propres noms mais ne peuvent les utiliser officiellement. Si vous voulez que cette liste sera abolit, signez la pétition sââ,¬â,,¢il vous plaît.

abrid

Azul tawmat,

Ik heb ookw el iets tegen die lijst. Zelf dacht ik ook altijd dat er geen amazigh namen op staan. Ik heb kort geleden zo'n lijst in mij handen gehad en tot mijn verbazing staan er wel namen in als Mhand, Muhand, Hadou en Zidane. Dus dat er geen Amazigh namen op staan klopt niet helemaal.

Desondanks heb ik je petitie getekend omdat ik vind dat ouders vrij  moeten zijn in het geven van namen aan hun kinderen.

Ik zag van de week nog een column van Youssef Azghari in de volkskrant hierover. Jou stukken stonden in de NRc als ik het goed heb.

D wenni netta.

Izouran

#2
Hier het artikel van Youssef AzghariÃ,  Ã, 
http://www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/article708767.ece/azghari_Marokko_wil_bepalen_hoe_mijn_zoon_mag_heten

Verder vind ik dat ouders, zoals hier boven gezegd wordt, zelf de vrijheid moeten hebben hoe hun kind te noemen.
Ik heb ergens horen vallen dat zelfs Joodse namen toegestaan zijn.Ã, Maar goed, dan kun je je afvragen wat joodse namen zijn..

Ik heb getekend. Ã,  Ã, 

Inuit

Citaat van: student1980 op 11/05/2007 om 11:21:02
Petitie

Marokkanen, zowel in Marokko als in het buitenland, moeten hun kinderen een naam geven die op de Marokkaanse namenlijst voorkomt. Deze namenlijst bevat hoofdzakelijk Arabische namen en is daarmee per definitie discriminerend. Vooral voor de oorspronkelijke bewoners van Marokko, de Imazighen. De Imazighen, ook Berbers genoemd, hebben hun eigen namen maar mogen deze officieel niet gebruiken. Als u wilt dat er een eind deze namenlijst komt dan verzoek ik u de petitie te tekenen.

Teken petitie op: http://moussa.nl/petitie.php

Moroccans, both in Morocco and abroad, have to give their children names that are approved by the Moroccan authorities. The namelist issued by Morocco contains mainly Arabic names and is therefore discriminating. Especially towards the indigenous peoples of Morocco, the Imazighen. The Imazighen, also known as Berbers, have their own names but are not allowed to use them officially. Please sign the petition if you want this list to be abolished.

Les Marocains au Maroc et à lââ,¬â,,¢ÃƒÂ©tranger doivent choisir des noms pour leurs bébés dââ,¬â,,¢une liste éditée par les autorités Marocaines. Cette liste contient principalement des noms Arabes, ce que veut dire que cette liste est discriminatoire. Surtout pour les peuples indigènes du Maroc, les Imazighen. Les Imazighen, ou les Bèrbères, ont leurs propres noms mais ne peuvent les utiliser officiellement. Si vous voulez que cette liste sera abolit, signez la pétition sââ,¬â,,¢il vous plaît.

Dit is niet helemaal waar (zoals ook al eerder aangegeven).

Succes met de petitie/actie, maar het is niet netjes om misleidende informatie te geven.

tajrrumt

Citaat van: MalikaMezane op 13/05/2007 om 10:52:21
Citaat van: Inuit op 11/05/2007 om 14:31:24
Citaat van: student1980 op 11/05/2007 om 11:21:02
Petitie

Marokkanen, zowel in Marokko als in het buitenland, moeten hun kinderen een naam geven die op de Marokkaanse namenlijst voorkomt. Deze namenlijst bevat hoofdzakelijk Arabische namen en is daarmee per definitie discriminerend. Vooral voor de oorspronkelijke bewoners van Marokko, de Imazighen. De Imazighen, ook Berbers genoemd, hebben hun eigen namen maar mogen deze officieel niet gebruiken. Als u wilt dat er een eind deze namenlijst komt dan verzoek ik u de petitie te tekenen.

Teken petitie op: http://moussa.nl/petitie.php

Moroccans, both in Morocco and abroad, have to give their children names that are approved by the Moroccan authorities. The namelist issued by Morocco contains mainly Arabic names and is therefore discriminating. Especially towards the indigenous peoples of Morocco, the Imazighen. The Imazighen, also known as Berbers, have their own names but are not allowed to use them officially. Please sign the petition if you want this list to be abolished.

Les Marocains au Maroc et à lââ,¬â,,¢ÃƒÂ©tranger doivent choisir des noms pour leurs bébés dââ,¬â,,¢une liste éditée par les autorités Marocaines. Cette liste contient principalement des noms Arabes, ce que veut dire que cette liste est discriminatoire. Surtout pour les peuples indigènes du Maroc, les Imazighen. Les Imazighen, ou les Bèrbères, ont leurs propres noms mais ne peuvent les utiliser officiellement. Si vous voulez que cette liste sera abolit, signez la pétition sââ,¬â,,¢il vous plaît.

Dit is niet helemaal waar (zoals ook al eerder aangegeven).

Succes met de petitie/actie, maar het is niet netjes om misleidende informatie te geven.

Waarom is het niet waar?

Amazigh namen worden nog steeds in Marokko verboden. In sommige plaatsen zijn ze wel toegestaan en in sommige plaatsen niet.


Je bent overgeleverd aan de geestelijke toestand van de burgerlijke ambetennaar. Er zijn nog steeds gemeenten waar deze gestoorden op grond van de lijst Amazigh namen weigeren. Daar en tegen worden de namen in veel gemeentes maar ook op consulaten wel geaaccepteerd. Dit is niet uit de hemel komen vallen maar bereikt dankzij veel protest uit de Amazigh ebweging. Waar het om gaat is dat de lijst moet verdwijnen en dat ieder ouder het recht krijgt om zijn/haar kind een naam te geven zolang deze fatsoenlijk en niet schadelijk is voor het kind.

Moussa

Voor alle duidelijkheid, ik heb niets tegen Arabische namen, van mij mag iedereen Hassan en Hassana heten. Waar ik wel tegen ben is dat ouders die hun kinderen een bepaalde naam willen geven dat gewoonweg niet mogen omdat de Marokkaanse overheid niets beters te doen heeft dan namen te verzinnen die mogen en namen die verboden zijn, alsof mensen dat zelf niet weten! En iedereen die beweert dat Amazighnamen wel mogen vraag ik de namenlijst er goed op na te slaan, Yuba, Wazna, Numidia, Azri etc. mogen niet!!! Daar komt nog bij dat de verschillende Marokkaanse consulaten in Nederland verschillende namenlijsten hanteren. Er is dus sprake van willekeur, het is maar net hoe de consul zich die dag voelt.

Inuit

Citaat van: Moussa op 13/05/2007 om 14:10:58
Voor alle duidelijkheid, ik heb niets tegen Arabische namen, van mij mag iedereen Hassan en Hassana heten. Waar ik wel tegen ben is dat ouders die hun kinderen een bepaalde naam willen geven dat gewoonweg niet mogen omdat de Marokkaanse overheid niets beters te doen heeft dan namen te verzinnen die mogen en namen die verboden zijn, alsof mensen dat zelf niet weten! En iedereen die beweert dat Amazighnamen wel mogen vraag ik de namenlijst er goed op na te slaan, Yuba, Wazna, Numidia, Azri etc. mogen niet!!! Daar komt nog bij dat de verschillende Marokkaanse consulaten in Nederland verschillende namenlijsten hanteren. Er is dus sprake van willekeur, het is maar net hoe de consul zich die dag voelt.
Wat jij nu doet is hetzelfde al waarvan jij de marokkaanse overheid beschuldigd! Wie bepaalt wat Amazigh namen zijn dan? Voor mij zijn Yuba en Numidia Romeinse dan wel Phunicische namen.
Wat je aankaart is wel een belangrijk punt, maar je doet het op zo'n foute manier dat het gewoonweg afstompt.
Waarom niet een vrije keuze voor de ouders om de naam te geven die zij willen? En dan wordt de discussie: moet de staat alle namen toestaan (dus ook schunnige namen en namen die indruisen tegen bepaalde waarden e.d.)? Of moeten er toch bepaalde grenzen bestaan? Waar liggen die grenzen dan?

tamazightsnoepje

alleen maar tijd verspilling papiertje wordt toch gebruikt als wc papier dus bespaar je postzegel

tajrrumt

Tamazight snnoepje:

Nieet mee eens, dankzij de strijd van veel ouders wiens naam geweigerd werd en die van de amazigh verenigingen worden tegenwoordig veel namen geaccepteerd. Het heeft dus geholpen en we moeten blijven doorgaan totdat dit racistisch beleid helemaal verdwijnt.

Inuit:

Niemand eist dat alle namen zullen mogen. Het belang van kind moet boven aan staan. Als de naam negatieve invloed zal hebben op het kind of een slechte betekenis heeft dan moet het wel verbnoden worden. Daar is iedereen het over eens. Niemand eist alleen Amazigh namen, waar het om gaat is dat ieder ouder het recht moet krijgen om een naam te kiezen voor zijn/haar kind en dat is nu niet het geval. Daarom moeten we doorgaan met acties.

Dus teken de petitie en help mee dit racistisch beleid te stoppen.

Wah

#9
Citaat van: Inuit op 14/05/2007 om 11:34:23
Wat jij nu doet is hetzelfde al waarvan jij de marokkaanse overheid beschuldigd! Wie bepaalt wat Amazigh namen zijn dan? Voor mij zijn Yuba en Numidia Romeinse dan wel Phunicische namen.



Jij bepaalt het in elk geval niet. Dat doet degene die zijn kind die naam geeft.

Citeer
Wat je aankaart is wel een belangrijk punt, maar je doet het op zo'n foute manier dat het gewoonweg afstompt.
Waarom niet een vrije keuze voor de ouders om de naam te geven die zij willen?
Moussa vraagt om niks anders. Wat jij doet is de vraag herhalen die Moussa de Marokkaanse overheid stelt.

Als je ergens tegen bent, omdat je bijvoorbeeld denkt dat Amazigh namen onislamitisch zijn, moet je dat gewoon zeggen en er niet omheen draaien. Je bent verontwaardigd zonder dat je dat beargumenteert.



Citeer
Waar liggen die grenzen dan?
Tajjrmunt zei het al en jij indirekt ook nl zolang het geen schunnige namen zijn en binnen de fantsoensnormen vallen. Op dat punt is geen discussie. Nogmaals, vanwaar die onzekerheid? Vind jij dat Amazigh namen indruisen tegen bepaalde Marokkaanse of Islamitische waarden?

Inuit

#10
Citaat van: Wah op 14/05/2007 om 13:43:51
Tajjrmunt zei het al en jij indirekt ook nl zolang het geen schunnige namen zijn en binnen de fantsoensnormen vallen. Op dat punt is geen discussie. Nogmaals, vanwaar die onzekerheid? Vind jij dat Amazigh namen indruisen tegen bepaalde Marokkaanse of Islamitische waarden?
Uit de petitie is niet helamaal duidelijk wat Amazigh namen zijn voor de opsteller van de petitie.
Amazigh-namen zoals ik ze zie druisen mijn inziens helemaal niet in tegen de islamitische waarden dan wel andere waarden die in Marokko gehanteerd worden. Maar deze namen zijn al toegestaan, want o.a. in mijn familie komen 3 van deze namen voor en deze zijn gewoon geaccepteerd.
En wat je zegt dat er geen discussie is over wat geen negatieve namen zijn; daar begint de discussie pas.

Inuit

Citaat van: Wah op 14/05/2007 om 13:43:51
Als je ergens tegen bent, omdat je bijvoorbeeld denkt dat Amazigh namen onislamitisch zijn, moet je dat gewoon zeggen en er niet omheen draaien. Je bent verontwaardigd zonder dat je dat beargumenteert.
Ik had niet verwacht dat de troefkaart (lees: kritiek op amazigh-gerelateerde zaken is islamitisch dogma) zo snel getrokken zou worden :)

Inuit

Citaat van: Wah op 14/05/2007 om 13:43:51
Moussa vraagt om niks anders. Wat jij doet is de vraag herhalen die Moussa de Marokkaanse overheid stelt.
Als dat Moussa zijn insteek zou zijn dan had hij het aanhalen van Amazigh namen in de petitie achterwege kunnen laten, maar hij heeft er voor gekozen deze wel expliciet te noemen.

Botermes

Citaat van: Inuit op 14/05/2007 om 11:34:23
Voor mij zijn Yuba en Numidia Romeinse dan wel Phunicische namen.
Must be frustrating ahaha

Moussa

Wat is het verschil tussen Warda en Tanewasht? toch mag de ene naam wel en de ander niet.