steunverklaringen van Amazigh verenigingen in NL voor MCA, wanneer komen ze ??

Gestart door Mauri, 27/05/2007 om 17:26:19

Bades

Citaat van: Sa3ieD op 28/05/2007 om 23:15:48
Import van Kabylisch nationalisme in Marokko. Als je waarde gaat hechten aan een vlag door woorden als "ontheiliging" te gebruiken zit er echt een draadje bij je los. De  politisering van culturele identiteiten in de vorm van nationalisme is in mijn ogen erg gevaarlijk en dient het Tamazight in geen enkele zin. Het Tamazight wordt als het ware gekaapt door een stelletje militanten. Het Tamazight mag niet gekaapt worden door een bepaalde groep, Imazighen zijn daar veel te divers voor. Het is al erg genoeg dat een woord als Azul, de Amazigh vlag en Abdelkrim geassocieerd worden met nationalisme, mede dankzij bepaalde zielige groepen militanten die culturele symbolen kapen.

Verder heb ik niets toe te voegen aan het stuk van Tamza. Ze heeft alles al gezegd.


had je maar de helft bereikt wat de kabyliers hebben bereikt.

Wah

Citaat van: Tamza op 05/06/2007 om 20:11:05
Citaat van: Hadou op 05/06/2007 om 19:30:22
Imazighen die studeren moeten blijven studeren. Studenten hebben het moeilijk genoeg in Marokko. Ze maken het nog moeilijker  voor hun zelf als ze met andere dingen bezig houden.
Ik zie liever dat meer bewuste afgestudeerde Imazighen op de bureau stoelen van iedere gemeente in Marokko of op iedere positie in het bestuurlijke apparaat van Marokko in de toekomst zitten.
Er is veel te kort aan Bewuste Amazigh- docenten, -politie, -Duaniers, -bankiers, -vakmensen, -artiesten, -artsen, -boswachters, -   politici, -sporters, -soldaten, -mariniers, -piloten, -beveiligers, en wat je voor een vak of beroep kunt denken.
Dat moet hun en onze doel zijn!

Juist, Hadou. Don't hate the system, be the system. Je moet natuurlijk niet alleen naar een hogere positie voor jezelf streven om de Amazigh-zaak op de agenda te zetten, maar men kan je dan wel moeilijker negeren of onderdrukken. Haat en angst zal nooit weggaan, maar men kan je dan i.e.g weinig meer maken, en je kan ook nog eens voor verandering zorgen. Mijn moeder zegt regelmatig tegen me: 'War tcetca. Sga3ed ixf ennem waha, ma7end war daywem tirran.' (Niet klagen. Breng jezelf naar een hoger niveau zodat niemand je kan bespelen).

Kijk maar naar mensen als Abdelkader Benali, Chaib Massaoudi, The Fighting Amazigh, Asis Aynan, Abbetoy en zelfs Benzakour die niet lang terug nog zn Amazigh-afkomst verloochende: het zijn allen personen die getalenteerd zijn in wat ze doen, en die talenten ook benutten (ook o.a. om de Amazighzaak te belichten, de een doet dat vaker dan de ander en de een zet zn talenten pas later in, maar daar gaat het niet om). Ze bereiken ook nog eens heel veel mensen.

Dat moet ook voor Marokko gelden. Er zijn niet voor niets zoveel Imazighen Marokko ontvlucht sinds de opstand van 1984. Veel succesvolle Amazigh-activisten in Nederland hebben een verleden gehad in Marokko, als student. Hun politieke activiteiten destijds heeft hen niets opgeleverd, op een notering op de zwarte lijst na. Hier in Nederland zijn hun activiteiten -vanuit hun goede beroepsfuncties- veel effectiever. Ik zou graag willen zien dat mensen de gewelddadige strijd wat minder romantiseren, massaal naar die positie streven die zij verdienen en van daaruit werkelijk hun broeders en zusters kunnen helpen.
Helemaal mee eens. Het is trouwens niet eens zo dat ze het systeem bevechten, ze bevechten namelijk andere onderdrukte en arme mensen. Ze kunnen inderdaad beter samenwerken om maatschappelijk en sociale veranderingen tot stand te brengen. Check eens hoe dit meisje tekeer gaat: http://www.dailymotion.com/video/x217kp_photo3-006
Het lijkt echt op die scene uit Erissala met Hind die haar troepen opzweept.

MAZIGH

Citaat van: Wah op 05/06/2007 om 20:47:52
Citaat van: Tamza op 05/06/2007 om 20:11:05
Citaat van: Hadou op 05/06/2007 om 19:30:22
Imazighen die studeren moeten blijven studeren. Studenten hebben het moeilijk genoeg in Marokko. Ze maken het nog moeilijker  voor hun zelf als ze met andere dingen bezig houden.
Ik zie liever dat meer bewuste afgestudeerde Imazighen op de bureau stoelen van iedere gemeente in Marokko of op iedere positie in het bestuurlijke apparaat van Marokko in de toekomst zitten.
Er is veel te kort aan Bewuste Amazigh- docenten, -politie, -Duaniers, -bankiers, -vakmensen, -artiesten, -artsen, -boswachters, -   politici, -sporters, -soldaten, -mariniers, -piloten, -beveiligers, en wat je voor een vak of beroep kunt denken.
Dat moet hun en onze doel zijn!

Juist, Hadou. Don't hate the system, be the system. Je moet natuurlijk niet alleen naar een hogere positie voor jezelf streven om de Amazigh-zaak op de agenda te zetten, maar men kan je dan wel moeilijker negeren of onderdrukken. Haat en angst zal nooit weggaan, maar men kan je dan i.e.g weinig meer maken, en je kan ook nog eens voor verandering zorgen. Mijn moeder zegt regelmatig tegen me: 'War tcetca. Sga3ed ixf ennem waha, ma7end war daywem tirran.' (Niet klagen. Breng jezelf naar een hoger niveau zodat niemand je kan bespelen).

Kijk maar naar mensen als Abdelkader Benali, Chaib Massaoudi, The Fighting Amazigh, Asis Aynan, Abbetoy en zelfs Benzakour die niet lang terug nog zn Amazigh-afkomst verloochende: het zijn allen personen die getalenteerd zijn in wat ze doen, en die talenten ook benutten (ook o.a. om de Amazighzaak te belichten, de een doet dat vaker dan de ander en de een zet zn talenten pas later in, maar daar gaat het niet om). Ze bereiken ook nog eens heel veel mensen.

Dat moet ook voor Marokko gelden. Er zijn niet voor niets zoveel Imazighen Marokko ontvlucht sinds de opstand van 1984. Veel succesvolle Amazigh-activisten in Nederland hebben een verleden gehad in Marokko, als student. Hun politieke activiteiten destijds heeft hen niets opgeleverd, op een notering op de zwarte lijst na. Hier in Nederland zijn hun activiteiten -vanuit hun goede beroepsfuncties- veel effectiever. Ik zou graag willen zien dat mensen de gewelddadige strijd wat minder romantiseren, massaal naar die positie streven die zij verdienen en van daaruit werkelijk hun broeders en zusters kunnen helpen.
Helemaal mee eens. Het is trouwens niet eens zo dat ze het systeem bevechten, ze bevechten namelijk andere onderdrukte en arme mensen. Ze kunnen inderdaad beter samenwerken om maatschappelijk en sociale veranderingen tot stand te brengen. Check eens hoe dit meisje tekeer gaat: http://www.dailymotion.com/video/x217kp_photo3-006
Het lijkt echt op die scene uit Erissala met Hind die haar troepen opzweept.

Bovenstaande verhalen kloppen voor een groot deel, het is derhalve niet volledig en zijn ook hier kanttekeningen te plaatsen. Het één bijt het ander niet. We moeten verder kijken dan de neus lang is. Het klopt dat je een systeem het best van binnenuit kunt veranderen. Dus de oproep aan de imazighen om posten te bekleden van waaruit ze bijdrage kunnen leveren aan de zaak juig ik van harte toe!  Echter je moet je ook realiseren dat de contouren van machtsverdeling in marokko anders verlopen dan bijv. in NL. in sommige gevallen kun je nog drie bulls hebben behaald, topfuncties liggen dan nog steeds niet binnen handbereik. Tenzij je genoegen neemt met een wat lagere functie, immers ook daar kun je op je beurt wat bewerkstelligen al zal het in dat geval minder zijn.
Goed waar ik eigenlijk naar toe wilde is dat we militanten nodig hebben. Deze militante groeperingen dragen in de maatschappij bij zonder dat het vaak direct te zien is. Immers met een militante, radicale groepering en een compromisieuse politieke groepering heeft de overheid een keuze! Door de druk van de  radicale militanten zal de overheid sneller geneigd zijn zaken te doen met de politieke groepering, dan wanneer er geen druk is van een radicale militante groepering. voorbeelden hiervan zien we bij de IRA , de ETA,  HAmAS/hezbollah , voor de meesten hier bekend. Ik kan nog een hele waslijst opnoemen maar die namen zeggen de meesten denk ik weinig. Deze groeperingen hebben ertoe geleid dat de overheden met politieke groeperingen die minder radicaal zijn, zijn gaan praten over compromissen.
Begrijp me niet verkeerd; ik wil geen geweld in Marokko, maar beetje pressie leidt altijd tot beweging (bij de ene regering sneller dan bij de ander, dat wel).

Hadou

Citaat van: Tamza op 05/06/2007 om 20:11:05
Juist, Hadou. Don't hate the system, be the system. Je moet natuurlijk niet alleen naar een hogere positie voor jezelf streven om de Amazigh-zaak op de agenda te zetten, maar men kan je dan wel moeilijker negeren of onderdrukken. Haat en angst zal nooit weggaan, maar men kan je dan i.e.g weinig meer maken, en je kan ook nog eens voor verandering zorgen. Mijn moeder zegt regelmatig tegen me: 'War tcetca. Sga3ed ixf ennem waha, ma7end war daywem tirran.' (Niet klagen. Breng jezelf naar een hoger niveau zodat niemand je kan bespelen).

Kijk maar naar mensen als Abdelkader Benali, Chaib Massaoudi, The Fighting Amazigh, Asis Aynan, Abbetoy en zelfs Benzakour die niet lang terug nog zn Amazigh-afkomst verloochende: het zijn allen personen die getalenteerd zijn in wat ze doen, en die talenten ook benutten (ook o.a. om de Amazighzaak te belichten, de een doet dat vaker dan de ander en de een zet zn talenten pas later in, maar daar gaat het niet om). Ze bereiken ook nog eens heel veel mensen.

Dat moet ook voor Marokko gelden. Er zijn niet voor niets zoveel Imazighen Marokko ontvlucht sinds de opstand van 1984. Veel succesvolle Amazigh-activisten in Nederland hebben een verleden gehad in Marokko, als student. Hun politieke activiteiten destijds heeft hen niets opgeleverd, op een notering op de zwarte lijst na. Hier in Nederland zijn hun activiteiten -vanuit hun goede beroepsfuncties- veel effectiever. Ik zou graag willen zien dat mensen de gewelddadige strijd wat minder romantiseren, massaal naar die positie streven die zij verdienen en van daaruit werkelijk hun broeders en zusters kunnen helpen.
Ja idd. Dat bedoel ik ook.
Yemmam ghaas r7eq. iwa ggas aray :)

Ik pleit voor om juist die jonge mensen die nog veel energie en tijd hebben om het ook te gebruiken voor de Amazighzaak. Deze jongeren moeten wel hun hersenen gebruiken en niet hun blote vuisten.
De jongeren en dus ook studenten zijn de toekomst. Zij ( wij) zijn helaas in bepaalde leugen en onderdrukking opgegroeid. Maar het wil niet zeggen dat wij het tij niet kunnen keren. Wij kunnen het zeker.
- Verder wil ik er bij noemen dat voor Imazighen die met Tamazight taal opgevoed zijn, het nog moeilijker hebben in Marokko of waar dan ook  in de wereld. Dan andere studenten bijv. in Europa.  Zij moeten alles leren en studeren in verschillende vreemde talen. En het nog moeten doen met weinig middelen. Dit vraagt om  veel energie, geduld , concentratie en wijsheid van een  mens.
- Wij zouden ons meer druk mogen maken om deze Amazigh-bewuste studenten of andere behoefdigen te helpen met waar ze in te kort komen. En ze van het kwade en gevaarlijke pad houden.

-Naast voorbeelden van personen die jij ( Tamza) noemde, kan ik ook een aantal opnoemen. Zij zitten in de Politiek, Financieringskantoren en banken, ondernemingen, onderwijs-instellingen, overheids-instellingen enz. Zij zijn nu nog in minderheid om een stempel te drukken in het structuur of een vuist maken tegen de onderdrukkers , dieven en leugenaars.
En daarom vragen ze om steun.
Steun van Amazighbewuste collega's. Er moeten meer vacatures gevuld worden in het bestuurlijke apparaat. Bij zowel de overheid als in de publieke sector en in de vrije sector.

- Die ''zogenaamd'' Amazigh-activisten die oorlog en geweld kiezen boven de studie en hard werken, zijn in mijn ogen niet goed bij hun hoofd. En brengen meer schade aan de toekomst van Imazighen dan glorie.

Sa3ieD

Citaat van: Azghar op 05/06/2007 om 20:33:40
had je maar de helft bereikt wat de kabyliers hebben bereikt.

En dat is? Mensen in Marokko hebben het vooralsnog beter dan die in Algerije. Ik noem je ass verkopen in Frankrijk niet veel bereiken hoor.

Bades

Citaat van: Sa3ieD op 06/06/2007 om 00:07:35
Citaat van: Azghar op 05/06/2007 om 20:33:40
had je maar de helft bereikt wat de kabyliers hebben bereikt.

En dat is? Mensen in Marokko hebben het vooralsnog beter dan die in Algerije. Ik noem je ass verkopen in Frankrijk niet veel bereiken hoor.

ik heb het niet over welzijn of wat dan ook. ik heb t over erkenning voor de Imazighen. en op dat punt zijn de kabyliers veel beter af. door de militanten inderdaad.

ass verkopen? aan wie zouden de algerijnen in algerije dat kunnen doen?


Izwan

Over dit onderwerp ben ik volledig met Memma en Wah eens. Verder wil ik erbij toevoegen dat de situatie in Marokko ingewikkelder is dan men denkt. Men oogst wat in het verleden is gezaaid.
Rmakhzan plus Marokkaanse politici inclusief studenten hebben zich vervreemd van hun omgeving. Zij importeerden tegenstrijdig en vreemd ideologieën/systemen om elkaar te bevechten. Daarnaast proberen ze die op de rest van de Marokkaanse samenleving op te leggen. Resultaat is dat de kloof tussen de bovengenoemde groepen (onderling) en de gewoon burgers met de dag groot wordt (vervreemding). Iedereen is overtuigd dat het huidige Marokkaanse systeem geen oplossingen biedt en alleen maar problemen veroorzaakt. Toch blijven ze allemaal blindelings hetzelfde koers volgen. Een ding is zeker, vroeg of laat zal het escaleren.
Wij hebben een gezegde hiervoor: 3boqui eno3 ki tajja.
Marokkanen moeten hen verleden beter begrepen voordat ze naar oplossingen gaan zoeken, anders blijven ze hetzelfde fouten maken.

P.S. neemt me niet kwalijk. Ik ben een zwarte kijker geworden.

MBTiza

Citaat van: Azghar op 06/06/2007 om 09:40:06
Citaat van: Sa3ieD op 06/06/2007 om 00:07:35
Citaat van: Azghar op 05/06/2007 om 20:33:40
had je maar de helft bereikt wat de kabyliers hebben bereikt.

En dat is? Mensen in Marokko hebben het vooralsnog beter dan die in Algerije. Ik noem je ass verkopen in Frankrijk niet veel bereiken hoor.

ik heb het niet over welzijn of wat dan ook. ik heb t over erkenning voor de Imazighen. en op dat punt zijn de kabyliers veel beter af. door de militanten inderdaad.

ass verkopen? aan wie zouden de algerijnen in algerije dat kunnen doen?



die kabyliers zijn massal christelijk aan het worden, velen hebben ook een franse voornaam....

ZeroTolerance

Citaat van: aziTBM op 06/06/2007 om 11:21:38

die kabyliers zijn massal christelijk aan het worden, velen hebben ook een franse voornaam....

Beetje overdrijven is ook een kunst aziTBM, massaal christelijk? valt wel mee hoor, is een heel klein gedeelte wat christelijk is, is te verwaarlozen. Verder waren deze christen van voor de onafhankelijkheid van algerije. En al zouden ze allemaal christen zijn, wat heeft religie te maken met amazigh zijn? religie is iets persoonlijks!
Is iets tussen de persoon in kwestie en God. Of iemand nu christen, moslim of atheïst is, je bent daardoor echt niet meer of minder amazigh door! jullie doen hetzelfde als die ''arabieren '' die de islam misbruiken om de imazighen te beknotten. Als je tegen een arabier begint over identiteit, amazigh zijn, beginnen ze over taal van de islam, het arabisch of zeggen ze: we zijn allemaal moslims, broeders  (m.a.w.  niets hoeft te veranderen zo is het goed) bla bla!

Wat betreft franse namen klopt ook niet. Dat geldt alleen voor kabyliers in frankrijk, maar daar geldt het ook voor de marokkanen. Veel hebben in hun Franse paspoort een andere voornaam dan in hun marokkaanse paspoort. Vaak hebben ze er zelfs twee alleen wordt de franse naam in de marokkaanse paspoort niet erkend. Zo heet iemand die ik ken Adil in de mar. pas en in de franse pas is het Alain. Een andere heet Soufian Xavier ... marokkanen noemen hem Soufian in frankrijk noemt iedereen hem Xavier.

E3ber_Tastite

Sommige hier betwijfelen of de Rmakhzen, de Arabisten uberhaupt wel heeft gesteund, maar hoe kan het dan zo zijn, dat er alleen Amazigh studenten opgepakt zijn en dat er al voor de laffe aanval van de Arabisten al een ambulance buiten de universiteit van Rachida klaar stond, die zeker niet bedoeld was voor de Imazighen.

Mensen kom op, gebruik eens even jullie gezonde verstand, denken jullie nou echt dat de Amazigh studenten de aanvallen hebben geopend in de universiteiten, terwijl op vele unversiteiten de Imazighen in de minderheid zijn en hoe kon het zo zijn dat er een massale goed geregisseerde aanval, van de arabisten die in volle bussen naar de campussen kwamen plaatsvondt, zonder dat de Rmakhzen daar iets van wist.

 

MBTiza

Citaat van: E3ber_Tastite op 06/06/2007 om 12:57:06
Sommige hier betwijfelen of de Rmakhzen, de Arabisten uberhaupt wel heeft gesteund, maar hoe kan het dan zo zijn, dat er alleen Amazigh studenten opgepakt zijn en dat er al voor de laffe aanval van de Arabisten al een ambulance buiten de universiteit van Rachida klaar stond, die zeker niet bedoeld was voor de Imazighen.

Mensen kom op, gebruik eens even jullie gezonde verstand, denken jullie nou echt dat de Amazigh studenten de aanvallen hebben geopend in de universiteiten, terwijl op vele unversiteiten de Imazighen in de minderheid zijn en hoe kon het zo zijn dat er een massale goed geregisseerde aanval, van de arabisten die in volle bussen naar de campussen kwamen plaatsvondt, zonder dat de Rmakhzen daar iets van wist.

 

Kom op man die Imazighen moeten gewoon terugslaan en niet zo zeiken over een paar sneetjes...ken genoeg gasten hiero die tijdens gevechten veel meer dingen zijn opgelopen en zich niet zo nichterig opstellen. Ik heb zelf meer schade opgelopen tijdens de vele sparpartijen en wedstrijden

E3ber_Tastite

Citaat van: aziTBM op 06/06/2007 om 12:59:38
Citaat van: E3ber_Tastite op 06/06/2007 om 12:57:06
Sommige hier betwijfelen of de Rmakhzen, de Arabisten uberhaupt wel heeft gesteund, maar hoe kan het dan zo zijn, dat er alleen Amazigh studenten opgepakt zijn en dat er al voor de laffe aanval van de Arabisten al een ambulance buiten de universiteit van Rachida klaar stond, die zeker niet bedoeld was voor de Imazighen.

Mensen kom op, gebruik eens even jullie gezonde verstand, denken jullie nou echt dat de Amazigh studenten de aanvallen hebben geopend in de universiteiten, terwijl op vele unversiteiten de Imazighen in de minderheid zijn en hoe kon het zo zijn dat er een massale goed geregisseerde aanval, van de arabisten die in volle bussen naar de campussen kwamen plaatsvondt, zonder dat de Rmakhzen daar iets van wist.

 

kom op man die Imazighen moeten gewoon terugslaan en niet zo zeiken over een paar sneetjes...ken genoeg gasten hiero die tijdens gevechten veel meer dingen zijn opgelopen en zich niet zo nichterig opstellen.

Ik weet niet of je het weet, maar er zijn 2 doden bij gevallen, wat te betreuren is. Het gaat niet om de mate van geweld, geweld is geweld, waar het mij omgaat is dat de militanten continu in de weg worden gezeten, hetzij door de Rmakhzen, baathisten, marxisten, polisario en al die andere gasten.

Je doet er wel makkelijk over, maar geloof me het is echt geen pretje om steeds achterover te kijken, want voor je het weet heb je een mes tussen je ribben, dat lijkt me niet bemoedigend voor je studie.

Wah

Citaat van: E3ber_Tastite op 06/06/2007 om 12:57:06
Sommige hier betwijfelen of de Rmakhzen, de Arabisten uberhaupt wel heeft gesteund, maar hoe kan het dan zo zijn, dat er alleen Amazigh studenten opgepakt zijn en dat er al voor de laffe aanval van de Arabisten al een ambulance buiten de universiteit van Rachida klaar stond, die zeker niet bedoeld was voor de Imazighen.

Mensen kom op, gebruik eens even jullie gezonde verstand, denken jullie nou echt dat de Amazigh studenten de aanvallen hebben geopend in de universiteiten, terwijl op vele unversiteiten de Imazighen in de minderheid zijn en hoe kon het zo zijn dat er een massale goed geregisseerde aanval, van de arabisten die in volle bussen naar de campussen kwamen plaatsvondt, zonder dat de Rmakhzen daar iets van wist.

 
E3ber, iedereen heeft het recht op zelfverdediging, die steun verdienen ze ook van harte. Er vindt zoveel onrechtvaardigheid plaats in Marokko, ook onder de 'Arabieren' of andere gewone mensen. Zij hebben tenminste nog de kans om te studeren en op een beter leven te hopen. Om er nou een ideologische component aan vast te plakken dat Imazighen of de Amazighiteit in gevaar wordt gebracht, gaat een beetje te ver. In hoeverre voelt de Amazigh-bevolking zich nou echt verbonden met deze 'militanten'? Lees de reactie van Izwan in deze:

Citaat van: Izwan op 06/06/2007 om 11:08:19

Rmakhzan plus Marokkaanse politici inclusief studenten hebben zich vervreemd van hun omgeving. Zij importeerden tegenstrijdig en vreemd ideologieën/systemen om elkaar te bevechten. Daarnaast proberen ze die op de rest van de Marokkaanse samenleving op te leggen. Resultaat is dat de kloof tussen de bovengenoemde groepen (onderling) en de gewoon burgers met de dag groot wordt (vervreemding). Iedereen is overtuigd dat het huidige Marokkaanse systeem geen oplossingen biedt en alleen maar problemen veroorzaakt. Toch blijven ze allemaal blindelings hetzelfde koers volgen. Een ding is zeker, vroeg of laat zal het escaleren.



En niemand die op deze escalatie zit te wachten. De armen in Marokko nemen nog elke dag toe en worden ook steeds armazaliger ondanks de economische groei en gunstige economische voorwaarden.

Check: http://www.grenzeloos.org/artikel/viewartikel.php/id/598.html
............

"Demonstraties tegen de armoede worden vaak door de politie uit elkaar geslagen, demonstranten worden soms zelfs gemarteld en doodgeschoten. Vaak proberen vakbonden acties tegen te houden of te manipuleren en sommige vakbonden weigeren het lidmaatschap van bepaalde mensen, als ze verwachten dat deze mensen wel eens te kritisch zouden kunnen zijn.



Werklozenbeweging

Van Agadir reizen we naar het oosten richting de zuidelijke Sahara. Na 400 kilometer dunbevolkt gebied met indrukwekkende bergen en uitgestrekte vlaktes, komen we aan in de stad Ouarzazate. Daar worden we ontvangen door Said El-Khatabi, Karims broer. Said is full-time politiek actief, lid van de Vierde Internationale, en heeft ons uitgenodigd om een bijeenkomst van Jamiiat al-Mouattaline (‘Vereniging van Werkloze Academici’) bij te wonen. Het is de laatste dag van drie dagen politieke activiteiten, waar zo’n 200 mensen aan deelnemen. Mensen van verschillende organisaties, zoals Attac, arbeidersorganisaties en vakbonden spreken over de situatie van werknemers in fabrieken, over de werkloosheid, over verdwijningen van activisten, over de toename van de repressie. De sfeer is militant. Na elke spreker begint de zaal radicale strijdliederen te zingen over ‘de gloeiende oorlog tegen de regering.’



Drol in de moskee

Karim vertelt mij het verhaal van de drol in de universiteitsmoskee. Toen hij in Casablanca studeerde, hadden linkse studenten en fundamentalistische studenten voortdurend ruzie. De spanning laaide op toen er in de moskee van de universiteit een drol werd aangetroffen. De schuld werd in de schoenen geschoven van de linkse studenten. Later bleek dat de politie hier achter zat. Zo worden de twee groepen tegen elkaar opgezet om te zorgen dat ze zich niet samen tegen het systeem zullen keren. Ook vertelt Said dat in de jaren negentig fundamentalistische moslims een actie in de universiteiten van Casablanca, Fes en Oujda organiseerden waarbij ze een aantal linkse studenten met zwaarden en hamers vermoordden. Dit soort extreme moslims zien iedereen die niet met hen is als hun vijand, en de vijand mag gedood worden. De mannen zijn te herkennen aan de traditioneel Afghaanse kleding en de baard zonder snor. "







*-RiFFijn0s-*

De Amazighstudenten zijn aangevallen en niet andersom. Ik ben tegen elk vorm van geweld, maar vergeet niet dat de amazighstudenten dagelijks hinder onder vinden van de achterstelling, met name in Arabofone regio’s. In Amazighofone steden komt dit nauwelijks voor naar mijn idee. Elke amazigh beleeft zijn identiteit op een andere manier. Veruit de meeste Amazigh activisten uit Marokko zijn vreedzaam en vermijden liever geweld. Ook al ben je afgestudeerd in Marokko, het zal je hoogstwaarschijnlijk weinig opleveren. De vraag is of je wel werk vindt. Als er Imazighen zijn die een overheidsbaan hebben gevonden, dan zijn het meestal gewoon ordinaire ja knikkers, waar wij niks aan hebben. Een bewusteling zal 99% van de gevallen geen overheidsbaan aangeboden krijgen, wat denk jullie, dat de Rmaxzan slaapt?

Jullie hebben makkelijk praat, en die houding die sommigen van jullie aannemen ten aanzien van die amazighstudenten vind ik jammer. Ik heb er respect voor dat deze studenten, ondanks dat zij het heel zwaar hebben, toch opkomen voor de amazighzaak, ik vindt het dapper. Speculaties dat dit maar een machtsstrijd is of een strijd om verdeeldheid te zaaien, is bullshit. Als ik echt kon inzien dat zij na hun studie gelijk werk zullen krijgen, dan geef ik Hadou en Tamza gelijk. Nogmaals, er is geen werk en al helemaal niet voor Imazighen die voor hun identiteit opkomen.

Inuit

Citaat van: ZeroTolerance op 06/06/2007 om 11:52:16
Beetje overdrijven is ook een kunst aziTBM, massaal christelijk? valt wel mee hoor, is een heel klein gedeelte wat christelijk is, is te verwaarlozen. Verder waren deze christen van voor de onafhankelijkheid van algerije. En al zouden ze allemaal christen zijn, wat heeft religie te maken met amazigh zijn? religie is iets persoonlijks!
Is iets tussen de persoon in kwestie en God. Of iemand nu christen, moslim of atheïst is, je bent daardoor echt niet meer of minder amazigh door! jullie doen hetzelfde als die ''arabieren '' die de islam misbruiken om de imazighen te beknotten. Als je tegen een arabier begint over identiteit, amazigh zijn, beginnen ze over taal van de islam, het arabisch of zeggen ze: we zijn allemaal moslims, broeders  (m.a.w.  niets hoeft te veranderen zo is het goed) bla bla!
Afkomst is een net zo persoonlijke zaak als dat religie dat in jou ogen is, de wereld zit er echt niet op te wachten met jouw afkomst geconfronteerd te worden.
En je 'argument' dat men religie gebruikt om de massa koest te houden is net zo zwak, ooit weleens van nationalisme gehoord?
Misschien moet je maar eens concluderen dat je niet namens/over hele groepen kunt praten ;)



En zoals iemand al eerder aangaf; marokko is iets complexer dan velen willen geloven. Ik had ook liever gehad dat je duidelijk kunt aanwijzen wie de boeven zijn en wie de helden, maar helaas is dat vaak niet het geval.