steunverklaringen van Amazigh verenigingen in NL voor MCA, wanneer komen ze ??

Gestart door Mauri, 27/05/2007 om 17:26:19

thajmoent

De militanten hippies hebben er wel voor gezorgd dat tmazight altijd is blijven bezongen, geschreven, geleust en besteend. We hebben het niet altijd moeten hebben van de slapende berberlogen en de knielende chafik´s.

Ik las laatst in volkskrant dat de solidariteit begraven is, stond ook een kruisje naast het woord.
Maar laten we een onderzoek instellen en als de studenten daar met een zuiver opstand bezig zijn dan kunnen we als leden van amazigh.nl ons solidariteit alsnog tonen.
Laten we dus op basis van onderzoek en feiten, zoals bij voorbeeld de vn-commissie heeft gedaan met kernwapen bezit van irak, de oorzaak van de schipholbrand(www.nu.n)..etc ons belsuit nemen.
   
Verder is het wel eng om in de retoriek van Mauri mee te gaan. Verzet mag plat zijn ayuma maar onderschat het volk nooit; kou n tet shi rum.

Klopt het ook(?) dat de arbeiders (overheidspersoneel????) in Arif staken? Waarom doen ze dit en wat willen ze bereiken?


Camaron'N'IstIgliwa

Citaat van: Mauri op 28/05/2007 om 19:18:01
kijk hoe ze onze vlag ontheiligen:



Détails affaire de Meknas la faculté le 23 mai 2007
Anazur 23/5/2007

À l'entrée de la faculté de droit de Meknes a été peint le drapeau amazigh sur le sol juste au pied du grand portail. le drapeau amazigh était curieusement juxtaposé au drapeau d'Israël. entre les deux était écrit le signe égal(=) Cela veut dire tout à propos de l'injure arabiste a l'égard des imazighen et le degré de leur haine aux imazighen qui n'égale que la haine des arabistes a l'Etat et le peuple d'Israël. Une provocation immense certes mais la direction de la faculté qui représente le makhzen en responsable puisqu'elle n'avait pas réagi comme il le fallait pour effacer ce qui était une irresponsabilité de sa part et une incitation à la haine et à la violence
Les étudiants amazighs ainsi que les militants du MCA sont partis a la dite faculté pour l’effacer sans incidents aucun.
Un journaliste sur place raconte qu'il est allé rencontrer le doyen pour avoir des explications a propos de ces actes dangereux. Ce dernier lui a affirmé que les peintures des deux drapeaux avaient été là depuis 26 heures. le journaliste lui a posé la question pour savoir qui a fait ces peintures et pourquoi il ne les a pas effacées puisqu'il était au courant de ce fait et ce depuis 26 heures Subitement le doyen a appelé ses subordonnées au téléphone pour leur demander d'effacer vite les peintures.
le soir on a parlé d'un étudiant mort mais cette fois selon la MAP tué par des inconnus. Mais la mauvaise foi joue encore de l'autre coté arabiste car le soir un site Internet publie une déclaration ou les basistes arabistes parlent déjà d'un martyr des leurs .des informations recueillis sur place affirment qu'il avait été agressés par des clochards a un kilomètre loin de la faculté et que une instruction est ouverte pour savoir les circonstances de cette mort.
il semble que il y a une volonté hideuse a vouloir faire du MCA et des imazighens la brebis galeuse dont il faut se débarrasser et laisser libre cours de l'autre coté a la violence arabiste téléguidée par le makhzen et les groupes de pression arabiste. d'ailleurs un grand meeting a été tenu a Meknes ville ou il a été dit expressément"il faut battre les berbères car ils ont tué a Meknes et à Errachdia". une "justice de vengeance" serait elle en train d'être mise en place, la mort de cet étudiant a-t- elle été préméditée par ceux qui ont peint les deux drapeaux au su et au vu de la direction de la faculté?tout laisse a penser que cela a été un plan prémédité encore une fois pour salir tamazight et imazighen.
Hier la police a fait violer le domicile des étudiants amazighs dans un quartier a coté e la faculté. elle avait arrêté 17 militants et sympathisant du MCA dont ceux qui avaient été blessés par les basistes lors de leur dernière agression. Apparemment la police n'arrête que les imazighens.

bron : http://www.thamazgha.org/modules/news/article.php?storyid=146

Merci a igma ighudan,

N sn manigh t lla taddart n nagh, n sn manigh t lla tagwmat nghd tasmunt. N sn isd ur n gi irrawn n ilughman nghd idjandjanwiden.

Tanmirt nk.


Sa3ieD

Citaat van: thajmoent op 29/05/2007 om 10:15:45
De militanten hippies hebben er wel voor gezorgd dat tmazight altijd is blijven bezongen, geschreven, geleust en besteend. We hebben het niet altijd moeten hebben van de slapende berberlogen en de knielende chafik´s.

Denk het even niet. Het Tamazight is blijven bestaan dankzij normale mensen, zoals moeders of mensen met een bepaald talent (poezie / zang etc). Deze mensen kun je niet plaatsen in het groepje van militanten, zij zetten hun doelen niet op het voetstuk van "ideologie" zoals de meeste militanten doen. Ik hoef je niet te vertellen dat sinds de oudheid (aristoteles) grote waarde wordt gegeven aan "gematigden" of de middenklasse.

Citeer
Ik las laatst in volkskrant dat de solidariteit begraven is, stond ook een kruisje naast het woord.
Maar laten we een onderzoek instellen en als de studenten daar met een zuiver opstand bezig zijn dan kunnen we als leden van amazigh.nl ons solidariteit alsnog tonen.
Laten we dus op basis van onderzoek en feiten, zoals bij voorbeeld de vn-commissie heeft gedaan met kernwapen bezit van irak, de oorzaak van de schipholbrand(www.nu.n)..etc ons belsuit nemen.

Dat is niet aan ons. Een dergelijke kwestie hoort van zichzelf duidelijk te zijn. Wie is de boosdoener en wie zijn de slachtoffers en wat is het onderwerp van conflict. In het geval van die toestand in Marokko is het allemaal niet duidelijk. Verder is je argumentatie een onlogische, je vergelijkt onderzoeken van internationale instituties of overheden op strafrechtelijk gebied met wat bezoekers van een forum moeten doen :s . Verder heb je bij het onderzoek naar kernwapens in Irak JUIST kunnen zien hoe informatie gemanipuleerd kan worden om mensen tot bepaalde acties te bewegen, je voorbeeld is dus allesbehalve goed gekozen.

Citeer
Verder is het wel eng om in de retoriek van Mauri mee te gaan. Verzet mag plat zijn ayuma maar onderschat het volk nooit; kou n tet shi rum.

Klopt het ook(?) dat de arbeiders (overheidspersoneel????) in Arif staken? Waarom doen ze dit en wat willen ze bereiken?

Die kwestie in Marokko gaat niet over het volk of over een concreet iets. In 1984 ging het over een concreet overheidsbeleid. Dat was een opstand waar jong en oud achterstonden. De toestand nu een van zielige machtsstrijd tussen 2 groepen die alles behalve representatief zijn voor de rest van Marokko.

E3ber_Tastite

Reactie van een MCA lid van Rachidia aan de universiteit Mouloud Mammeri, overigens in 2003 werden deze studenten ook al aangevallen door de Baathisten, dit is dus niet de eerste keer en vast niet de laatste keer.



Still aggressions against the militants of the Cultural Movement Amazigh at the university Mouloud Mammeri in Imteghren (Errachidia) in the south east of Morocco.
there are a few days of the criminal bands arabists to the pay of the remainders of the arabo-Stalinist left, uttered death threats in full day against the militants of the MCA during their meeting of debate.
the militants of the MCA did not answer has these provocations .la night of Saturday May 12, 2007 these bands made irruption in the houses of the university city armed with knives and chains of iron to the research especially of the militants of the MCA. the latter were obliged to defend oneself and the confrontations took place making of wounded the departure and other. .cinq militant amazighs is hospitalized about which one in a state of coma it is curious nevertheless to notice that these aggressions took place in almost all the universities of all the territory main road. one suspects a plan infernal of the makhzen and secret service to put died the militants of the MCA which can only be defended in front of such aggressions. still let us announce that these same bands had already attacked with impunity the militants of the MCA according to the same criminal process on December 23, 2003.
it is high time to denounce this genocidary plan and criminal who aims has to make conceal the free voice of the people amazigh.la truth from the eyes even for the blind men

Memma

No way dat de Makhzen achter één van de groepen staat, of het nu de Amazigh-militanten of de Polisario-militanten samen met de marxisten zijn (zoals gesuggereerd wordt). Het zal de overheid dan ook werkelijk een merguez schelen dat de vijanden elkaar nu afmaken. Het enige wat de overheid nu nog als taak heeft is dit verder laten escaleren( voor zover dat al niet is gebeurd), hetgeen in het verleden ook wel vaker is gedaan.
Deze ideologische confrontaties op universiteiten zijn ook niet nieuw en voor hun begrippen daar is dat geweld ook niet zo vreemd. In de jaren 80 waren ze er ook al, marxisten en islamisten(in marxist-jargon khwanjiya) vielen elkaar ook zo aan terwijl de Makhzen ze3ma neutraal bleef terwijl de meeste acties door deze ook werd uitgevoerd om de boel verder op te stoken. En van wat ik van tantes en ooms begrijp, varieerde dat van uitwerpselen en ander afval in de moskee dumpen, westers-georienteerde boeken vernietigen etc etc, waarop de beide groepen elkaar de schuld gaven om vervolgens te doen waar ze goed in zijn.
En dat de media hier niet al te uitgebreid op in gaat verbaast me dus ook niet al gezien het een frequent fenomeen is en de bevolking verder ook niks heeft met deze militanten die vastzitten in hun eigen wereld met hun (naar mijn mening achterhaalde) idealen.

Wah

Citaat van: Memma op 29/05/2007 om 16:11:05
No way dat de Makhzen achter één van de groepen staat, of het nu de Amazigh-militanten of de Polisario-militanten samen met de marxisten zijn (zoals gesuggereerd wordt). Het zal de overheid dan ook werkelijk een merguez schelen dat de vijanden elkaar nu afmaken. Het enige wat de overheid nu nog als taak heeft is dit verder laten escaleren( voor zover dat al niet is gebeurd), hetgeen in het verleden ook wel vaker is gedaan.
Deze ideologische confrontaties op universiteiten zijn ook niet nieuw en voor hun begrippen daar is dat geweld ook niet zo vreemd. In de jaren 80 waren ze er ook al, marxisten en islamisten(in marxist-jargon khwanjiya) vielen elkaar ook zo aan terwijl de Makhzen ze3ma neutraal bleef terwijl de meeste acties door deze ook werd uitgevoerd om de boel verder op te stoken. En van wat ik van tantes en ooms begrijp, varieerde dat van uitwerpselen en ander afval in de moskee dumpen, westers-georienteerde boeken vernietigen etc etc, waarop de beide groepen elkaar de schuld gaven om vervolgens te doen waar ze goed in zijn.
En dat de media hier niet al te uitgebreid op in gaat verbaast me dus ook niet al gezien het een frequent fenomeen is en de bevolking verder ook niks heeft met deze militanten die vastzitten in hun eigen wereld met hun (naar mijn mening achterhaalde) idealen.
Verdeel en heers zeg maar. Ik denk ook dat het verschil tussen de verschillende groepen niet verder gaat dan dat de ene groep een groen lintje draagt en de ander een rode. Voor de rest zijn ze redelijk verenigd in hun kansloosheid en maatschappelijk protest. Ik kan me dan ook voorstellen dat op inhoudelijke gronden er niet eens een dispuut is, terwijl dingen uit de hand lopen om typische Marokkaanse oorzaken: zucht naar sensatie en romantisch heldendom.

Memma

Citaat van: Wah op 29/05/2007 om 16:26:37

Verdeel en heers zeg maar. Ik denk ook dat het verschil tussen de verschillende groepen niet verder gaat dan dat de ene groep een groen lintje draagt en de ander een rode. Voor de rest zijn ze redelijk verenigd in hun kansloosheid en maatschappelijk protest. Ik kan me dan ook voorstellen dat op inhoudelijke gronden er niet eens een dispuut is, terwijl dingen uit de hand lopen om typische Marokkaanse oorzaken: zucht naar sensatie en romantisch heldendom.

Verdeel en heers idd weer, dat had ook in 3 woorden gekund zeg ik dan tegen mezelf.
Maar ik deel de mening dat deze conflicten ook niet in de allereerste plaats van ideologische aard zijn. Deze gebeurtenissen zijn dan ook een miniatuur van de landelijke Marokkaanse politiek en laten zien hoe de politiek daar in elkaar zit en eigenlijk ook zo niet veel inhoud heeft. Allemaal een pot nat en waar de burger niet op staat te wachten.

Sa3ieD

Citaat van: Memma op 29/05/2007 om 16:59:02
Citaat van: Wah op 29/05/2007 om 16:26:37

Verdeel en heers zeg maar. Ik denk ook dat het verschil tussen de verschillende groepen niet verder gaat dan dat de ene groep een groen lintje draagt en de ander een rode. Voor de rest zijn ze redelijk verenigd in hun kansloosheid en maatschappelijk protest. Ik kan me dan ook voorstellen dat op inhoudelijke gronden er niet eens een dispuut is, terwijl dingen uit de hand lopen om typische Marokkaanse oorzaken: zucht naar sensatie en romantisch heldendom.

Verdeel en heers idd weer, dat had ook in 3 woorden gekund zeg ik dan tegen mezelf.
Maar ik deel de mening dat deze conflicten ook niet in de allereerste plaats van ideologische aard zijn. Deze gebeurtenissen zijn dan ook een miniatuur van de landelijke Marokkaanse politiek en laten zien hoe de politiek daar in elkaar zit en eigenlijk ook zo niet veel inhoud heeft. Allemaal een pot nat en waar de burger niet op staat te wachten.

Dank u wel

Lezer

Ik zou het begrijpen als de imazighen in Layoun aangevallen zouden worden, maar in Agadir (een grote amazigh stad) is vreemd. Als ze zich niet kunnen verdedigen in Agadir dan hoeven we ze ook niet te verdedigen, ze hebben twee mogelijkheden: Sterven voor hun zaak, of die zaak weglaten.

ameziane

Citaat van: Memma op 29/05/2007 om 16:11:05
Deze ideologische confrontaties op universiteiten zijn ook niet nieuw en voor hun begrippen daar is dat geweld ook niet zo vreemd. In de jaren 80 waren ze er ook al, marxisten en islamisten(in marxist-jargon khwanjiya) vielen elkaar ook zo aan terwijl de Makhzen ze3ma neutraal bleef terwijl de meeste acties door deze ook werd uitgevoerd om de boel verder op te stoken.
Dit soort gebeurtenissen vindt plaats in het kader van de strijd op Marokkaanse universiteiten, die decenialang aan de gang is. Niet meer en niet minder.

Massin_Izran

Azul Xawem marra

Het is jullie misschien ontgaan, maar de laatste weken is een ware slachtveld op de meeste Universiteiten in Marokko (het begon op de universiteit van Taza en toen is het uitgebreid naar andere universiteiten door heel marokko, Agadir, marrakech, rachidia, casablanca, ect..), er wordt vooral gemunt op studenten die lid zijn van de Amazigh culturele beweging MCA (Amussu Adelsan Amazigh), ze worden aangevallen door polizario aanhangers en de glagliya (zogenaamde marxisten, in het echt gewoon arabische chauvinisten die niet tegen kunnen dat er ook studenten zijn die opkomen voor de imazighen en niet voor de arabische zaak).

deze laatsen vallen de imazighen studenten van MCA met zwaarden, knuppels en messen aan. ze hebben meermalen de Amazigh vlag verbrandt om hun racisme te uiten tegen imazighen. de maxzan kijkt toe en de officiele marokkaanse media (kranten) schuiven de schuld bij imazighen, sterker nog er zitten alleen Imazighen studenten vast en ze willen ze vervolgen. het is gewoon letterlijk de kant van de arabische chauvinisten kiezen dat is wat de media doet en dat is opzich niet vreemd.

maar wat vreemd is, de stilte hiet in NL van de Amazigh verenigingen! waarom komen nog steeds geen steun verklaringen?? terwijl andere verenigingen in spanje en elders dat al gedaan hebben. het is erg belangrijk voor de Amazigh studenten in Marokko dat er anderen blijk van solidariteit laten zien. zodat ze niet het gevoel hebben dat ze er alleen voor staan!

hier sommige fotos en beelden van die gebeurtenissen:

aanval op amazigh studenten Taza






Agadir:
Amazigh studenten
http://www.dailymotion.com/video/x228sz_photo3-005

http://www.dailymotion.com/MCA-agadir/video/x228eh_photo3-003

http://www.dailymotion.com/video/x217kp_photo3-006

errachidia:

in gevang gehouden studenten:



op www.thamazgha.org kan je veel van de steun verklaringen uit allerlei gebieden teruglezen, er otnbreken alleen steunverkalringen uit NL.

op deze sites: kan je veel over deze gebeurtenissen terug lezen:

www.thamazgha.org
http://www.amazighworld.org/
www.tamazgha.fr
www.yafelman.com

*-RiFFijn0s-*

Azul,

Wat ik merkwaardig blijf vinden is het feit dat er Imazighen zijn die zich neutraal opstellen in deze kwestie en zo neutraal zelfs, dat ze verre achter de Amazighstudenten staan, dat terwijl Amazighstudenten in Marokko in mijn ogen het moeilijk hebben en de slachtoffers zijn van racistisch wangedrag. De Amazighstudenten zijn in de minderheid in Universiteiten en ze moeten zich staande houden tussen Arabische nationalisten en islamisten. De Amazighstudenten zijn niet allemaal lieverdjes, maar het is overduidelijk dat de Arabische nationalisten de schuldigen zijn. Ik blijf van mening dat we zulke Imazighen hard nodig hebben en ook moeten blijven steunen. Het is in Marokko nu de dag nog steeds moeilijk als het gaat om opkomen voor jouw amazigh identiteit, deze Imazighen verdienen een pluimpje, andere Imazighen zijn bang en houden zich stil.

Wanneer gaan jullie wel die petitie tekenen vraag ik mij af? Als er honderden doden vallen of als er pas een familielid van jullie ook slachtoffer wordt?

Diegenen die de onbetrouwbare media gebruiken als een excuus om neutraal te blijven moeten toch eens iets verder kijken dan hun neuzen lang zijn. Dus als dit bericht van de NRC of AD kwam, dan hadden jullie het wel geloofd? Net alsof zij het van een betrouwbare bron hebben gehaald. Men kon ergens in de AD lezen volgens mij, dat de Amazigh studenten de schuldigen waren. Waar heeft de AD hun berichtgeving vandaan? Juist, uit Rabat.

Jammer, dat er zoveel Imazighen zijn die zich gedragen als een neutraal toeschouwer. Imazighen hebben zich te lang gedragen als neutraal toeschouwer, tijd dat wij wat meer aan ons zelf gaan denken. Die vergelijking Amazighvlag en de Israelische vlag vindt ik zwaar beledigend of gaan jullie mij zeggen dat die foto via Photoshop is gemaakt door Imazighen zelf? Die vergelijking wordt vaak gemaakt door die achterlijke arabisten en ik kan jullie vertellen, het werkt echt, zelfs Imazighen denken dat het zo is.  Jullie zouden wel anders gepiept hebben als een broer of neef van jullie op de foto zichtbaar was met verwondingen.

Adwenni nta

MAZIGH

probleem is dat de meeste imazighen hier salonfähig zijn. Salonhelden, veel regen en weinig water. meesten houden zich toch liever alleen bezig met izran en de voorouders van de feneciers dan met ook de harde werkelijkheid waarin de imazighen leven en lijden.

Hadou

Imazighen die studeren moeten blijven studeren. Studenten hebben het moeilijk genoeg in Marokko. Ze maken het nog moeilijker  voor hun zelf als ze met andere dingen bezig houden.
Ik zie liever dat meer bewuste afgestudeerde Imazighen op de bureau stoelen van iedere gemeente in Marokko of op iedere positie in het bestuurlijke apparaat van Marokko in de toekomst zitten.
Er is veel te kort aan Bewuste Amazigh- docenten, -politie, -Duaniers, -bankiers, -vakmensen, -artiesten, -artsen, -boswachters, -   politici, -sporters, -soldaten, -mariniers, -piloten, -beveiligers, en wat je voor een vak of beroep kunt denken.
Dat moet hun en onze doel zijn!

Tamza

Citaat van: Hadou op 05/06/2007 om 19:30:22
Imazighen die studeren moeten blijven studeren. Studenten hebben het moeilijk genoeg in Marokko. Ze maken het nog moeilijker  voor hun zelf als ze met andere dingen bezig houden.
Ik zie liever dat meer bewuste afgestudeerde Imazighen op de bureau stoelen van iedere gemeente in Marokko of op iedere positie in het bestuurlijke apparaat van Marokko in de toekomst zitten.
Er is veel te kort aan Bewuste Amazigh- docenten, -politie, -Duaniers, -bankiers, -vakmensen, -artiesten, -artsen, -boswachters, -   politici, -sporters, -soldaten, -mariniers, -piloten, -beveiligers, en wat je voor een vak of beroep kunt denken.
Dat moet hun en onze doel zijn!

Juist, Hadou. Don't hate the system, be the system. Je moet natuurlijk niet alleen naar een hogere positie voor jezelf streven om de Amazigh-zaak op de agenda te zetten, maar men kan je dan wel moeilijker negeren of onderdrukken. Haat en angst zal nooit weggaan, maar men kan je dan i.e.g weinig meer maken, en je kan ook nog eens voor verandering zorgen. Mijn moeder zegt regelmatig tegen me: 'War tcetca. Sga3ed ixf ennem waha, ma7end war daywem tirran.' (Niet klagen. Breng jezelf naar een hoger niveau zodat niemand je kan bespelen).

Kijk maar naar mensen als Abdelkader Benali, Chaib Massaoudi, The Fighting Amazigh, Asis Aynan, Abbetoy en zelfs Benzakour die niet lang terug nog zn Amazigh-afkomst verloochende: het zijn allen personen die getalenteerd zijn in wat ze doen, en die talenten ook benutten (ook o.a. om de Amazighzaak te belichten, de een doet dat vaker dan de ander en de een zet zn talenten pas later in, maar daar gaat het niet om). Ze bereiken ook nog eens heel veel mensen.

Dat moet ook voor Marokko gelden. Er zijn niet voor niets zoveel Imazighen Marokko ontvlucht sinds de opstand van 1984. Veel succesvolle Amazigh-activisten in Nederland hebben een verleden gehad in Marokko, als student. Hun politieke activiteiten destijds heeft hen niets opgeleverd, op een notering op de zwarte lijst na. Hier in Nederland zijn hun activiteiten -vanuit hun goede beroepsfuncties- veel effectiever. Ik zou graag willen zien dat mensen de gewelddadige strijd wat minder romantiseren, massaal naar die positie streven die zij verdienen en van daaruit werkelijk hun broeders en zusters kunnen helpen.