Hoofdmenu

Darija een Tamazight ?

Gestart door Botermes, 26/05/2007 om 17:38:38

Botermes

Niemand ? dan moet ik aannemen dat de input van Tamazight in Darija maar heel beperkt is.

Hadou

Citaat van: XallasianX op 27/05/2007 om 13:08:31
Citaat van: Hadou op 26/05/2007 om 21:15:04
waar concludeer jij dat uit?
Er zijn geen historische aanwijzingen die oorlogen of genocides beschrijven dat Imazighen Feniciers gedood hebben.
Aangezien je met zo`n opmerking komt moet je stoppen met de discussie. D wenni netta ik moet bovendien ontopic blijven.
Eerst maak je zo maar opmerkingen over volkeren. Ik stel je wat vragen op jouw opmerkingen, maar jij doet net of je ze niet ziet.
-- daarna vraag je mij om te ''moeten'' stoppen met de discussie? iwa Baz

Botermes

Citaat van: Hadou op 26/05/2007 om 21:31:47
Citaat van: Meksa op 26/05/2007 om 21:22:49
Wat ? Denk je dat de overgeblevenen nog die taal duizendjaar volhielden ?
ja. daar ben ik zelf van overtuigd. En ontwikkeld en een deel leenwoorden aangeplakt.
Imazighen zouden ze niet in hun stammen systemen op kunnen nemen. Misschien een enkeling. En Noord Afrika is een groot gebied, ruimte genoeg om een dorp of stad op te bouwen.
Wat is dit voor speculatieve onzin ? Waar haal jij dit allemaal vandaan ?

Hadou

#33
ze3ma allasian asks the questions. don t answer them.


Botermes

pfffffffff je hebt zojuist je allerlaatste credits verspeeld, en nu opdonderen...met je berberse rotkop

Hadou

#35
vraag 1 die nog niet door jouw beantwoord is:
Citaat van: Meksa op 26/05/2007 om 21:26:08
oja en verkocht als slaven
wie zijn verkocht als slaven? en aan wie? en door wie?
---
vraag 2 die nog niet beantwoord is:
Citaat van: Meksa op 26/05/2007 om 21:06:09
Die gasten hebben wij opeengegeven moment uitgeroeid en pas bijna duizend jaar later kwamen arabieren, a hadou
waar concludeer jij dat uit?
Er zijn geen historische aanwijzingen die oorlogen of genocides beschrijven dat Imazighen Feniciers gedood hebben.

-- met schelden los je de zaken niet op, allasian.

Botermes

Iemand die een beetje de amazigh geschiedenis kent stelt zulke domme vragen niet.

Hadou

#37
Blijkbaar heb jij zelf geen antwoord op. jij lult maar wat los.
vandaar die opmerkingen om  uit de discussie te komen.
wees een kerel en geef toe dat jij zelf onzin uitkraamt. Allasian!

Botermes

De val van Carthago voor de zoveelste keer, maar daar gaat mijn onderwerp niet over , rot alsjeblieft op

Hadou

#39
Allasian je moet niet zo gaan reageren man!
Waarom kun jij niet mee leven dat Feniciers ook in Marokko toen al woonden? 
En waar uit haal jij dat Imazighen de Feniciers in Cartagho uitgerooid hebben?
De Romeinen hebben toen Cartagho verwoest en andere noord-afrikaanse steden, niet Imazighen.

http://www.mrdowling.com/702-punic.html
Er zijn nog meer links die dat beschrijven.

Memma

Darija neigt denk ik toch net meer naar het Arabisch, het woordgebruik is vaker Arabisch dan Tmazight, Frans en Spaans. De overeenkomsten met het Tamazight betreffen toch enkele grammaticale constructies, de zinsopbouw etc. Uitdrukkingen zijn vaak letterlijk vertaald uit Tamazight. (Vb: Hazzek lma: wordt dan Rafa3aka al ma' ofzo :S)
Die invloed uit Tmazight geldt ook voor de benaming van het beoefenen van enkele beroepen: tabbaqalt, tanejjart, taneggaft, ta7ajjamt. Dus de bewering dat Darija een soort Tamazight is is niet eens zo vreemd, al deze invloeden zorgen ervoor dat het Darija onbegrijpelijk is in het Midden-Oosten, maar dat neemt niet weg dat het Arabisch ook een aanzienlijk deel vormt van dit dialect.

Hadou

#41
Memma:
Carpenter = NGR, "Nujjar", "نجار"
Is een Fenicishe woord. ( oude Libanon en west Syrie)
link : Phoenician Dictionary

Botermes

Citaat van: Hadou op 27/05/2007 om 18:52:12
Allasian je moet niet zo gaan reageren man!
Waarom kun jij niet mee leven dat Feniciers ook in Marokko toen al woonden? 
En waar uit haal jij dat Imazighen de Feniciers in Cartagho uitgerooid hebben?
Romeinen hebben toen Cartagho verwoest en andere noord-afrikaanse steden, niet Imazighen.
wegwezen

Botermes

Mijn stelling luidt : Darija is geen amazightaal want het correleert niet op de manier andere tamazight onderling dat wel doen.

Hadou

#44
Citaat van: XallasianX op 28/05/2007 om 14:53:09.
wegwezen
zwak!

Citaat van: XallasianX op 27/05/2007 om 17:37:46
pfffffffff je hebt zojuist je allerlaatste credits verspeeld, en nu opdonderen...met je berberse rotkop

heel erg zwak!