Hoofdmenu

Darija een Tamazight ?

Gestart door Botermes, 26/05/2007 om 17:38:38

Bades

Citaat van: Meksa op 26/05/2007 om 21:01:31
Let me put it this way: welke variant heeft een tamazight basis ? En wat versta je onder basis ?


dat gaf ik al aan.

Hadou

Citaat van: Meksa op 26/05/2007 om 20:51:25
Maar waarom moet ik van jou aannemen dat Feniciërs Darija spraken ? Dat verklaar je nader

Je moet niets!
Ik zeg dat omdat een deel van Feniciers volgens historici het 2de volk die na Imazighen Noord-Afrika hebben gewoond.
Die Feniciers ( kanäanieten) namen hun taal mee. En spraken het onderling in hun gestichte steden. Deze steden lagen meestal aan de kust. En sindsdien zijn ze gewoon gebleven. generaties na generaties.
Als wij uitgaan dat Feniciers uit phoenicia ( kanäaan , het huidige Libanon en west Syrie) vandaan komen en dat zij een taal dat lijkt op aramees, oud hebreews of oud assyrisch of arabisch (dus  het kanäaniet) dan is het niet anders dan dat wat wij zoal Dari-ja noemen het oude Kanäaniet is.

Botermes

Die gasten hebben wij opeengegeven moment uitgeroeid en pas bijna duizend jaar later kwamen arabieren, a hadou

Botermes

Citaat van: Azghar op 26/05/2007 om 21:02:58
dat gaf ik al aan.
Met zinsopbouw alleen maak je geen Tamazight basis, maat.

Hadou

#19
Citaat van: Meksa op 26/05/2007 om 21:06:09
Die gasten hebben wij opeengegeven moment uitgeroeid en pas bijna duizend jaar later kwamen arabieren, a hadou
waar concludeer jij dat uit?
Er zijn geen historische aanwijzingen die oorlogen of genocides beschrijven dat Imazighen Feniciers gedood hebben.

Botermes

Nee duh, de val van Carthago en opkomst van NUMIDIA. En dat wist jij niet, damn it`s ashame

Hadou

Citaat van: Meksa op 26/05/2007 om 21:16:46
Nee duh, de val van Carthago en opkomst van NUMIDIA. En dat wist jij niet, damn it`s ashame

Feniciers hadden meer nederzetingen gesticht, niet enkel Cartagho. Numidia lag aan het oosten van het huidige Algerije en grenzend aan het huidige Tunesie.
De val van Cartagho betekent niet direkt dat alle Cartagezen gedood zijn en dat zij geen nazaten hadden.

Botermes

Wat ? Denk je dat de overgeblevenen nog die taal duizendjaar volhielden ?

Botermes

yek die werden toch geabsorbeerd door imazighen en weggefokt

Botermes

oja en verkocht als slaven

Hadou

Citaat van: Meksa op 26/05/2007 om 21:22:49
Wat ? Denk je dat de overgeblevenen nog die taal duizendjaar volhielden ?
ja. daar ben ik zelf van overtuigd. En ontwikkeld en een deel leenwoorden aangeplakt.
Imazighen zouden ze niet in hun stammen systemen op kunnen nemen. Misschien een enkeling. En Noord Afrika is een groot gebied, ruimte genoeg om een dorp of stad op te bouwen.

Hadou

#26
Citaat van: Meksa op 26/05/2007 om 21:23:30
yek die werden toch geabsorbeerd door imazighen en weggefokt

als je mij niet serieus wilt nemen.  houd ik er mee op. bra jmir

Hadou

Citaat van: Meksa op 26/05/2007 om 21:26:08
oja en verkocht als slaven
wie zijn verkocht als slaven? en aan wie? en door wie?
een slaaf kan ook nazaten hebben.

Botermes

Citaat van: Hadou op 26/05/2007 om 21:15:04
waar concludeer jij dat uit?
Er zijn geen historische aanwijzingen die oorlogen of genocides beschrijven dat Imazighen Feniciers gedood hebben.
Aangezien je met zo`n opmerking komt moet je stoppen met de discussie. D wenni netta ik moet bovendien ontopic blijven.

Botermes

#29
Het gaat hier om de input van Tamazight in Darija. Wie weet wat specifieks te  vertellen ?